جهان بینی طریقت تائو: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''جهان بینی طریقت تائو'' == طریقت تائویی جهان بینی خاص خود را بر پایه­ی اندیشه­ی مکتب تائو ساخته، و این جهان بینی بخش اساسی تفکر تائویی را تشکیل می­دهد. هم­گرایی طریقت تائویی با مکتب فکری تائو نه تنها در انتخاب لائوزی به عنوان بنیانگذار و تائو...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


== ''جهان بینی طریقت تائو'' ==
[[پرونده:تائوتِه چینگ.jpg|بندانگشتی|تائوتِه چینگ]]
طریقت تائویی جهان بینی خاص خود را بر پایه­ی اندیشه­ی مکتب تائو ساخته، و این جهان بینی بخش اساسی تفکر تائویی را تشکیل می­دهد. هم­گرایی طریقت تائویی با مکتب فکری تائو نه تنها در انتخاب لائوزی به عنوان بنیانگذار و تائوتِه چینگ به عنوان ادبیات کلاسیک تائویی انعکاس یافته است، بلکه در پرستیدن و اعتقاد به تائو( راه) هم این هم­گرایی پیدا است. هیچ کاهن تائویی نیست که اعتقادات تائو را تبلیغ نکند. این اعتقادات دوجنبه­ی زیر را در بر دارد: از یک طرف، حامل اعتقاد به اندیشه­ی مکتب تائو است و بر این باور است که تائو حقیقت هستی و قادر متعال «آسمان و زمین» است. اعتقاد دارد که تائو همه­ی موجودات و تمام پدیده­های موجود در جهان را خلق کرده است. ولی از سوي ديگر بر راز آلود بودن تائو هم تأکید دارد، تائو را به عنوان دارای ایدئولوژی، خود آگاهی و دارای مزاجی متعادل مجسم کرده است. از طریق رابطه­های مختلف از او«خدایان سه گانه»(«کارفرمای خزانه­های آسمانی»،«آموزگار عالی طریقت تائویی» و «رب النوع قادر متعال») ساخته است. «تائو»یی که بدین گونه تجسم شده، «تائو»یی است که موهبت فنا ناپذیران خالق جهان را در بر دارد، در نتیجه، جوهره­ي مکتب تائویی  به سمت دین گرایش پیدا می­کند.
[[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] جهان بینی خاص خود را بر پایه­‌ی اندیشه‌­ی [[آیین بومی تائو|مکتب تائو]] ساخته، و این جهان بینی بخش اساسی [[مبانی فکری طریقت تائویی|تفکر تائویی]] را تشکیل می‌­دهد. هم­گرایی [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] با [[مبانی فکری طریقت تائویی|مکتب فکری تائو]] نه تنها در انتخاب لائوزی به عنوان بنیانگذار و تائوتِه چینگ به عنوان [[ادبیات در طریقت تائو|ادبیات کلاسیک تائویی]] انعکاس یافته است، بلکه در [[آیین بومی تائو|پرستیدن و اعتقاد به تائو( راه)]] هم این هم­گرایی پیدا است. هیچ کاهن تائویی نیست که [[آیین بومی تائو|اعتقادات تائو]] را تبلیغ نکند. این اعتقادات دوجنبه‌ی زیر را در بر دارد:  


از سوی دیگر، این طریقت ایده­ي لائوزی در مورد تِه[1] (فضیلت) را توسعه داده و بر روی این که«چگونه می­توان تائو را به دست آورد» متمرکز شده است. بر اساس توضیحات ارایه شده، «تِه»(فضیلت) به معنای «تِه» یعنی«به دست آوردن[2]» است، و«به دست آوردن اشراق» یعنی دستیابی به تائو است، و اینکه تائو را در من یا همان اِگو[i] مستقر کنی و تائو با من«اِگو» در یکدیگر به عنوان یک کل ادغام شوند تا اِگو فنا ناپذیر شده، و روح و بدنش حیات جاودانه یابد.
از یک طرف، حامل اعتقاد به [[مبانی فکری طریقت تائویی|اندیشه­‌ی مکتب تائو]] است و بر این باور است که [[آیین بومی تائو|تائو]] حقیقت هستی و قادر متعال «آسمان و زمین» است. اعتقاد دارد که  [[آیین بومی تائو|تائو]]<nowiki/>همه­‌ی موجودات و تمام پدیده‌­های موجود در جهان را خلق کرده است.
----[1] - Te


[2] - Gain
ولی از سوی ديگر بر راز آلود بودن  [[آیین بومی تائو|تائو]] هم تأکید دارد، [[آیین بومی تائو|تائو]] را به عنوان دارای ایدئولوژی، خود آگاهی و دارای مزاجی متعادل مجسم کرده است. از طریق رابطه­‌های مختلف از او«خدایان سه گانه»(«کارفرمای خزانه‌­های آسمانی»،«آموزگار عالی طریقت تائویی» و «رب النوع قادر متعال») ساخته است. «[[آیین بومی تائو|تائو]]»یی که بدین گونه تجسم شده، «[[آیین بومی تائو|تائو]]»یی است که موهبت فنا ناپذیران خالق جهان را در بر دارد، در نتیجه، جوهره­‌ی [[آیین بومی تائو|مکتب تائویی]]  به سمت دین گرایش پیدا می­‌کند.
----[i] - Ego ( خودِ انسان، ضمیر خود آگاه فرد. احساسی که از طریق آن انسان به هویت و ارزش خود پی می برد. مترجم).
 
از سوی دیگر، این طریقت ایده ­‌یلائوزی در مورد تِه((Te)فضیلت) را توسعه داده و بر روی این که«چگونه می ­توان  [[آیین بومی تائو|تائو]]<nowiki/>را به دست آورد» متمرکز شده است. بر اساس توضیحات ارایه شده، «تِه»(فضیلت) به معنای «تِه» یعنی«به دست آوردن(Gain)» است، و«به دست آوردن اشراق» یعنی دستیابی به  [[آیین بومی تائو|تائو]]<nowiki/>است، و اینکه [[آیین بومی تائو|تائو]]<nowiki/>را در من یا همان اِگو(Ego)[iv] مستقر کنی و [[آیین بومی تائو|تائو]] با من«اِگو» در یکدیگر به عنوان یک کل ادغام شوند تا اِگو فنا ناپذیر شده، و روح و بدنش حیات جاودانه یابد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[آیین بومی تائو]]
* [[مبانی فکری طریقت تائویی]]
*  [[اخلاق در طریقت تائو]]
 
== پاورقی ==
<small>[iv] - Ego ( خودِ انسان، ضمیر خود آگاه فرد. احساسی که از طریق آن انسان به هویت و ارزش خود پی می برد. مترجم).</small>
 
== کتابشناسی ==
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۸ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۳۳

تائوتِه چینگ

طریقت تائویی جهان بینی خاص خود را بر پایه­‌ی اندیشه‌­ی مکتب تائو ساخته، و این جهان بینی بخش اساسی تفکر تائویی را تشکیل می‌­دهد. هم­گرایی طریقت تائویی با مکتب فکری تائو نه تنها در انتخاب لائوزی به عنوان بنیانگذار و تائوتِه چینگ به عنوان ادبیات کلاسیک تائویی انعکاس یافته است، بلکه در پرستیدن و اعتقاد به تائو( راه) هم این هم­گرایی پیدا است. هیچ کاهن تائویی نیست که اعتقادات تائو را تبلیغ نکند. این اعتقادات دوجنبه‌ی زیر را در بر دارد:

از یک طرف، حامل اعتقاد به اندیشه­‌ی مکتب تائو است و بر این باور است که تائو حقیقت هستی و قادر متعال «آسمان و زمین» است. اعتقاد دارد که تائوهمه­‌ی موجودات و تمام پدیده‌­های موجود در جهان را خلق کرده است.

ولی از سوی ديگر بر راز آلود بودن تائو هم تأکید دارد، تائو را به عنوان دارای ایدئولوژی، خود آگاهی و دارای مزاجی متعادل مجسم کرده است. از طریق رابطه­‌های مختلف از او«خدایان سه گانه»(«کارفرمای خزانه‌­های آسمانی»،«آموزگار عالی طریقت تائویی» و «رب النوع قادر متعال») ساخته است. «تائو»یی که بدین گونه تجسم شده، «تائو»یی است که موهبت فنا ناپذیران خالق جهان را در بر دارد، در نتیجه، جوهره­‌ی مکتب تائویی  به سمت دین گرایش پیدا می­‌کند.

از سوی دیگر، این طریقت ایده ­‌یلائوزی در مورد تِه((Te)فضیلت) را توسعه داده و بر روی این که«چگونه می ­توان تائورا به دست آورد» متمرکز شده است. بر اساس توضیحات ارایه شده، «تِه»(فضیلت) به معنای «تِه» یعنی«به دست آوردن(Gain)» است، و«به دست آوردن اشراق» یعنی دستیابی به تائواست، و اینکه تائورا در من یا همان اِگو(Ego)[iv] مستقر کنی و تائو با من«اِگو» در یکدیگر به عنوان یک کل ادغام شوند تا اِگو فنا ناپذیر شده، و روح و بدنش حیات جاودانه یابد[۱].

نیز نگاه کنید به

پاورقی

[iv] - Ego ( خودِ انسان، ضمیر خود آگاه فرد. احساسی که از طریق آن انسان به هویت و ارزش خود پی می برد. مترجم).

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.