ورود زبان چینی به بازار جهانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «اگرچه هزاران علايم نوشتاري  و دشواري تلفظ ،زبان چيني را يکي از سخت ترين زبان هاي دنيا براي ياد گيري کرده و زبان شناسان آنرا در گروه چهار زبانهاي سخت دنيا قرار داده اند[i]،و تا چند دهه پيش کسي جرات و رغبتي براي يادگيري آن از خود نشان نمي داد،اما ا...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
اگرچه هزاران علايم نوشتاري  و دشواري تلفظ ،زبان چيني را يکي از سخت ترين زبان هاي دنيا براي ياد گيري کرده و زبان شناسان آنرا در گروه چهار زبانهاي سخت دنيا قرار داده اند[i]،و تا چند دهه پيش کسي جرات و رغبتي براي يادگيري آن از خود نشان نمي داد،اما امروزه اين دشواري ها نه تنها نتوانسته مانع گرايش و تمايل ميليون ها نفر در سراسر جهان براي يادگيري اين زبان شود، بلکه " توسعه اقتصادي چين طي دو دهه گذشته" و" حضور فعال سرمايه گذاران خارجي در اين کشور" و "اتخاذ سياست درهاي باز از سوي دولتمردان چيني" موجب شده که اين زبان دشوار و مهجور، در قرن بيست و يکم در آستانه تبديل شدن به يک زبان بين المللي قرار گرفته و براي جهاني شدن و همدوش شدن با زبان انگليسي،زمينه سازي نمايد. افزايش سرسام آور زبان آموزان چيني در سراسر جهان و ايجاد کرسي هاي تدريس آن در دانشگاههاي معتبر شرق و بويژه غرب و سرازير شدن سالانه دهها هزار دانشجوي خارجي به چين به منظور يادگيري زبان و فرهنگ چيني، گواه روشن اين واقعيت است.
اگرچه هزاران علایم نوشتاری  و دشواری تلفظ ،[[زبان چینی]] را یکی از سخت ترین زبان های دنیا برای یادگیری کرده و زبان شناسان آنرا در گروه چهار زبانهای سخت دنیا قرار داده اند<ref>روزنامه ی چا ینا دیلی 19 ژوئیه2005    </ref> و تا چند دهه پیش کسی جرات و رغبتی برای یادگیری آن از خود نشان نمی داد،اما امروزه این دشواری ها نه تنها نتوانسته مانع گرایش و تمایل میلیون ها نفر در سراسر جهان برای یادگیری این زبان شود، بلکه " توسعه اقتصادی چین طی دو دهه گذشته" و" حضور فعال سرمایه گذاران خارجی در این کشور" و "اتخاذ سیاست درهای باز از سوی دولتمردان چینی" موجب شده که این زبان دشوار و مهجور، در قرن بیست و یکم در آستانه تبدیل شدن به یک زبان بین المللی قرار گرفته و برای جهانی شدن و همدوش شدن با زبان انگلیسی،زمینه سازی نماید.


بر اساس آمار منتشره از سوي وزارت آموزش چين ،هم اکنون بيش از 30 ميليون نفر در سراسر جهان و در سطوح مختلف از مدارس ابتدايي و متوسطه گرفته تا دانشگاهها و مراکز علمي-پژوهشي، سرگرم ياد گيري زبان چيني هستند.[ii]طبق اين آمار در حال حاضر بيش از 2500 دانشگاه در يکصد کشور جهان اقدام به راه اندازي کرسي هاي آموزش زبان چيني کرده و در انگلستان وآمريکا هزاران مدرسه ي ابتدايي و متوسطه زبان چيني را در زمره زبان هاي انتخابي دانش آموزان قرار داده اند،[iii] و در شرق آسيا بيش از بيست هزار معلم به امر آموزش زبان چيني به داوطلبان اشتغال دارند که اين مقدار پاسخگوي خيل داوطلبان نيست.[iv]
افزایش سرسام آور زبان آموزان چینی در سراسر جهان و ایجاد کرسی های تدریس آن در دانشگاههای معتبر شرق و بویژه غرب و سرازیر شدن سالانه دهها هزار دانشجوی خارجی به [[چین]] به منظور یادگیری [[زبان چینی]] و [[فرهنگ چینی]]، گواه روشن این واقعیت است.


وزارت آموزش چين سالانه علاوه بر اعزام صدها معلم داوطلب براي تدريس زبان چيني به ديگر کشورها،دانشجويان چيني شاغل به تحصيل در کشورهاي خارجي و يا زبان آموختگان همان کشورها را به کار گرفته تا بتواند بخشي از نياز سيل مشتاقان به يادگيري زبان چيني را پاسخ دهد. اين وزارت خانه که از سال 1951مسئوليت آموزش زبان چيني به علاقمندان خارجي را بر عهده گرفت،در سال 1998 جهت ايجاد وحدت رويه در سيستم آموزشي و متون درسي وبرگزاري آزمون يکسان و صدور گواهينامه معتبر براي زبان آموختگان،اقدام به برگزاري آزمون سراسري تحت عنوان" آزمون مهارت زبان چيني" ((HSK همچون آزمون سراسري تافل نمود. اين آزمون در سال 2004 در 151 حوزه امتحاني در 34 کشور جهان بصورت همزمان براي بيش از 90هزار زبان آموز برگزار و گواهينامه ي معتبر کسب مهارت درزبان چيني براي آنان صادر شد.[v]
بر اساس آمار منتشره از سوی [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش چین]] ،هم اکنون بیش از 30 میلیون نفر در سراسر جهان و در سطوح مختلف از مدارس ابتدایی و متوسطه گرفته تا دانشگاهها و مراکز علمی-پژوهشی، سرگرم یاد گیری [[زبان چینی]] هستند<ref name=":0">خبرگزاری شین هوا ،15ژوئن  2005</ref>.طبق این آمار در حال حاضر بیش از 2500 دانشگاه در یکصد کشور جهان اقدام به راه اندازی کرسی های آموزش [[زبان چینی]] کرده و در انگلستان و[[آمریکا]] هزاران مدرسه ی ابتدایی و متوسطه [[زبان چینی]] را در زمره زبان های انتخابی دانش آموزان قرار داده اند،<ref>روزنامه ی چا ینا دیلی،19ژوئن  2005  </ref>و در شرق آسیا بیش از بیست هزار معلم به امر آموزش [[زبان چینی]] به داوطلبان اشتغال دارند که این مقدار پاسخگوی خیل داوطلبان نیست.<ref name=":0" />


طبق آمار منتشره از سوي وزارت آموزش چين،ميزان داوطلبان شرکت کننده در آزمون بين المللي HSK سالانه 40 درصد رشد داشته است[vi] و اين درحالي است که فقط  در سال 2004 بيش از 86 هزار دانشجوي خارجي نيز جهت تحصيل در رشته ي زبان و ادبيات و فرهنگ چيني،در بيش از 300 دانشگاه اين کشور ثبت نام به عمل آورده اند.
[[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش چین]] سالانه علاوه بر اعزام صدها معلم داوطلب برای تدریس [[زبان چینی]] به دیگر کشورها،دانشجویان چینی شاغل به تحصیل در کشورهای خارجی و یا زبان آموختگان همان کشورها را به کار گرفته تا بتواند بخشی از نیاز سیل مشتاقان به یادگیری زبان چینی را پاسخ دهد. این وزارت خانه که از سال 1951مسئولیت آموزش [[زبان چینی]] به علاقمندان خارجی را بر عهده گرفت،در سال 1998 جهت ایجاد وحدت رویه در سیستم آموزشی و متون درسی وبرگزاری آزمون یکسان و صدور گواهینامه معتبر برای زبان آموختگان،اقدام به برگزاری آزمون سراسری تحت عنوان" آزمون مهارت [[زبان چینی]]" ((HSK همچون آزمون سراسری تافل نمود. این آزمون در سال 2004 در 151 حوزه امتحانی در 34 کشور جهان بصورت همزمان برای بیش از 90هزار زبان آموز برگزار و گواهینامه ی معتبر کسب مهارت در [[زبان چینی]] برای آنان صادر شد<ref>روزنامه ی چا ینا دیلی،19 ژوئن 2005</ref>.


موج فراگيري زبان چيني و يا به تعبير ديگر،تب چيني آموزي،در سراسر دنيا اين ايده را در بين برخي از تحليلگران به وجود آورده است که با توجه به موج مهار نشدني توسعه اقتصادي چين طي دو دهه گذشته، امکان جهاني شدن زبان چيني نيز غير محتمل نخواهد بود. زباني که هم اکنون مورد استفاده يک چهارم جمعيت دنيا است و اقتصاد آن قدرت هاي بزرگ اقتصادي و توليدي و تجاري جهان را به چالش کشيده و آنها را ودار نموده در مقابل توليد انبوه و ارزان قيمت کالاهاي چيني زانو زده و يا با آن به نحوي کنار بيايند.
طبق آمار منتشره از سوی [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش چین]]،میزان داوطلبان شرکت کننده در آزمون بین المللی HSK سالانه 40 درصد رشد داشته است<ref>خبرگزاری شین هوا، 15 ژوئن 2005</ref> و این درحالی است که فقط  در سال 2004 بیش از 86 هزار دانشجوی خارجی نیز جهت تحصیل در رشته ی [[زبان و ادبیات چینی|زبان و ادبیات و فرهنگ چینی]]،در بیش از 300 دانشگاه این کشور ثبت نام به عمل آورده اند.


در حال حاضر جهان به اين واقعيت پي برده است که در آينده ناچار از توسعه ي روابط اقتصادي و همکاريهاي تجاري و سياسي و فرهنگي با چين است و براي منطقي کردن اين روابط نيازمند تفاهم و گفتگو و شناخت روحيات و زبان و فرهنگ مردم اين کشور است. از اينرو از اواخر قرن گذشته و به ويژه اوايل قرن جاري به زمينه سازي انجام اين گفتگو از طريق يادگيري زبان و فرهنگ چيني پرداخته و با اعزام سالانه دهها هزار دانشجو به چين،مقدمات اين تبادل را فراهم ساخته است. هم اکنون تعداد زيادي ازسفرا، ديپلمات ها،تجار، مسئولين پروژه ها و مديران اجرايي شرکت هاي بزرگ بين المللي که در چين کار مي کنند را همين فارغ التحصيلان و دانش آموختگان و زبان آموزان چيني کشورهاي سرمايه گذار تشکيل مي دهند. آنان به دليل تسلط به زبان چيني و آشنايي با فرهنگ وخلقيات و روحيات اجتماعي مردم اين کشور، به راحتي با مسئولين و مقامات عاليرتبه و تکنسين ها و کارشناسان و حتي کارگران چيني به زبان خودشان صحبت کرده و ارتباط برقرار مي کنند. طرفهاي چيني نيز به دليل عدم آشنايي با زبان خارجي از اين امر که کار آنان را آسانتر ساخته است استقبال کرده و هر دو طرف از اين قضيه سود مي برند.[vii]
موج فراگیری [[زبان چینی]] و یا به تعبیر دیگر،تب چینی آموزی،در سراسر دنیا این ایده را در بین برخی از تحلیلگران به وجود آورده است که با توجه به موج مهار نشدنی توسعه اقتصادی چین طی دو دهه گذشته، امکان جهانی شدن [[زبان چینی]] نیز غیر محتمل نخواهد بود. زبانی که هم اکنون مورد استفاده یک چهارم جمعیت دنیا است و اقتصاد آن قدرت های بزرگ اقتصادی و تولیدی و تجاری جهان را به چالش کشیده و آنها را ودار نموده در مقابل تولید انبوه و ارزان قیمت کالاهای چینی زانو زده و یا با آن به نحوی کنار بیایند.


----[i] روزنامه ي چا ينا ديلي              19 ژوئيه2005    
در حال حاضر جهان به این واقعیت پی برده است که در آینده ناچار از توسعه ی روابط اقتصادی و همکاریهای تجاری و سیاسی و فرهنگی با [[چین]] است و برای منطقی کردن این روابط نیازمند تفاهم و گفتگو و شناخت روحیات و زبان و فرهنگ مردم این کشور است. از اینرو از اواخر قرن گذشته و به ویژه اوایل قرن جاری به زمینه سازی انجام این گفتگو از طریق یادگیری [[زبان چینی]] و [[فرهنگ چینی]] پرداخته و با اعزام سالانه دهها هزار دانشجو به [[چین]]،مقدمات این تبادل را فراهم ساخته است. هم اکنون تعداد زیادی ازسفرا، دیپلمات ها،تجار، مسئولین پروژه ها و مدیران اجرایی شرکت های بزرگ بین المللی که در [[چین]] کار می کنند را همین فارغ التحصیلان و دانش آموختگان و زبان آموزان چینی کشورهای سرمایه گذار تشکیل می دهند. آنان به دلیل تسلط به [[زبان چینی]] و آشنایی با فرهنگ وخلقیات و روحیات اجتماعی مردم این کشور، به راحتی با مسئولین و مقامات عالیرتبه و تکنسین ها و کارشناسان و حتی کارگران چینی به زبان خودشان صحبت کرده و ارتباط برقرار می کنند. طرف های چینی نیز به دلیل عدم آشنایی با زبان خارجی از این امر که کار آنان را آسانتر ساخته است استقبال کرده و هر دو طرف از این قضیه سود می برند<ref>سابقی، علی محمد(1402).مشاهدات حضوری از سال 1379تا1384(به عنوان رایزن فرهنگی).</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>


== نیز نگاه کنید به ==


[ii] خبرگزاري شين هوا                15ژوئن  2005
* [[زبان و ادبیات چینی]]
* [[زبان چینی]]
* [[سياست های دولت چين برای جهانی کردن زبان چينی]]


 
== کتابشناسی ==
[iii] روزنامه ي چا ينا ديلي             19ژوئن  2005  
 
 
[iv] خبرگزاري شين هوا               15ژوئن  2005  
 
 
[v] روزنامه ي چا ينا ديلي             19 ژوئن 2005
 
 
[vi] خبرگزاري شين هوا               15 ژوئن 2005
 
 
[vii] مشاهدات حضوري از سال 1379تا1384(به عنوان رايزن فرهنگي)

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۲۶

اگرچه هزاران علایم نوشتاری  و دشواری تلفظ ،زبان چینی را یکی از سخت ترین زبان های دنیا برای یادگیری کرده و زبان شناسان آنرا در گروه چهار زبانهای سخت دنیا قرار داده اند[۱] و تا چند دهه پیش کسی جرات و رغبتی برای یادگیری آن از خود نشان نمی داد،اما امروزه این دشواری ها نه تنها نتوانسته مانع گرایش و تمایل میلیون ها نفر در سراسر جهان برای یادگیری این زبان شود، بلکه " توسعه اقتصادی چین طی دو دهه گذشته" و" حضور فعال سرمایه گذاران خارجی در این کشور" و "اتخاذ سیاست درهای باز از سوی دولتمردان چینی" موجب شده که این زبان دشوار و مهجور، در قرن بیست و یکم در آستانه تبدیل شدن به یک زبان بین المللی قرار گرفته و برای جهانی شدن و همدوش شدن با زبان انگلیسی،زمینه سازی نماید.

افزایش سرسام آور زبان آموزان چینی در سراسر جهان و ایجاد کرسی های تدریس آن در دانشگاههای معتبر شرق و بویژه غرب و سرازیر شدن سالانه دهها هزار دانشجوی خارجی به چین به منظور یادگیری زبان چینی و فرهنگ چینی، گواه روشن این واقعیت است.

بر اساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین ،هم اکنون بیش از 30 میلیون نفر در سراسر جهان و در سطوح مختلف از مدارس ابتدایی و متوسطه گرفته تا دانشگاهها و مراکز علمی-پژوهشی، سرگرم یاد گیری زبان چینی هستند[۲].طبق این آمار در حال حاضر بیش از 2500 دانشگاه در یکصد کشور جهان اقدام به راه اندازی کرسی های آموزش زبان چینی کرده و در انگلستان وآمریکا هزاران مدرسه ی ابتدایی و متوسطه زبان چینی را در زمره زبان های انتخابی دانش آموزان قرار داده اند،[۳]و در شرق آسیا بیش از بیست هزار معلم به امر آموزش زبان چینی به داوطلبان اشتغال دارند که این مقدار پاسخگوی خیل داوطلبان نیست.[۲]

وزارت آموزش چین سالانه علاوه بر اعزام صدها معلم داوطلب برای تدریس زبان چینی به دیگر کشورها،دانشجویان چینی شاغل به تحصیل در کشورهای خارجی و یا زبان آموختگان همان کشورها را به کار گرفته تا بتواند بخشی از نیاز سیل مشتاقان به یادگیری زبان چینی را پاسخ دهد. این وزارت خانه که از سال 1951مسئولیت آموزش زبان چینی به علاقمندان خارجی را بر عهده گرفت،در سال 1998 جهت ایجاد وحدت رویه در سیستم آموزشی و متون درسی وبرگزاری آزمون یکسان و صدور گواهینامه معتبر برای زبان آموختگان،اقدام به برگزاری آزمون سراسری تحت عنوان" آزمون مهارت زبان چینی" ((HSK همچون آزمون سراسری تافل نمود. این آزمون در سال 2004 در 151 حوزه امتحانی در 34 کشور جهان بصورت همزمان برای بیش از 90هزار زبان آموز برگزار و گواهینامه ی معتبر کسب مهارت در زبان چینی برای آنان صادر شد[۴].

طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین،میزان داوطلبان شرکت کننده در آزمون بین المللی HSK سالانه 40 درصد رشد داشته است[۵] و این درحالی است که فقط  در سال 2004 بیش از 86 هزار دانشجوی خارجی نیز جهت تحصیل در رشته ی زبان و ادبیات و فرهنگ چینی،در بیش از 300 دانشگاه این کشور ثبت نام به عمل آورده اند.

موج فراگیری زبان چینی و یا به تعبیر دیگر،تب چینی آموزی،در سراسر دنیا این ایده را در بین برخی از تحلیلگران به وجود آورده است که با توجه به موج مهار نشدنی توسعه اقتصادی چین طی دو دهه گذشته، امکان جهانی شدن زبان چینی نیز غیر محتمل نخواهد بود. زبانی که هم اکنون مورد استفاده یک چهارم جمعیت دنیا است و اقتصاد آن قدرت های بزرگ اقتصادی و تولیدی و تجاری جهان را به چالش کشیده و آنها را ودار نموده در مقابل تولید انبوه و ارزان قیمت کالاهای چینی زانو زده و یا با آن به نحوی کنار بیایند.

در حال حاضر جهان به این واقعیت پی برده است که در آینده ناچار از توسعه ی روابط اقتصادی و همکاریهای تجاری و سیاسی و فرهنگی با چین است و برای منطقی کردن این روابط نیازمند تفاهم و گفتگو و شناخت روحیات و زبان و فرهنگ مردم این کشور است. از اینرو از اواخر قرن گذشته و به ویژه اوایل قرن جاری به زمینه سازی انجام این گفتگو از طریق یادگیری زبان چینی و فرهنگ چینی پرداخته و با اعزام سالانه دهها هزار دانشجو به چین،مقدمات این تبادل را فراهم ساخته است. هم اکنون تعداد زیادی ازسفرا، دیپلمات ها،تجار، مسئولین پروژه ها و مدیران اجرایی شرکت های بزرگ بین المللی که در چین کار می کنند را همین فارغ التحصیلان و دانش آموختگان و زبان آموزان چینی کشورهای سرمایه گذار تشکیل می دهند. آنان به دلیل تسلط به زبان چینی و آشنایی با فرهنگ وخلقیات و روحیات اجتماعی مردم این کشور، به راحتی با مسئولین و مقامات عالیرتبه و تکنسین ها و کارشناسان و حتی کارگران چینی به زبان خودشان صحبت کرده و ارتباط برقرار می کنند. طرف های چینی نیز به دلیل عدم آشنایی با زبان خارجی از این امر که کار آنان را آسانتر ساخته است استقبال کرده و هر دو طرف از این قضیه سود می برند[۶][۷]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. روزنامه ی چا ینا دیلی 19 ژوئیه2005    
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ خبرگزاری شین هوا ،15ژوئن  2005
  3. روزنامه ی چا ینا دیلی،19ژوئن  2005  
  4. روزنامه ی چا ینا دیلی،19 ژوئن 2005
  5. خبرگزاری شین هوا، 15 ژوئن 2005
  6. سابقی، علی محمد(1402).مشاهدات حضوری از سال 1379تا1384(به عنوان رایزن فرهنگی).
  7. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.