قلمزنی در تایلند: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''-قلمزنی''' هنر قلمزنی یکی از صنایعدستی بومی جنوب تایلند، بهویژه در استان سیتامارات است که در آن هنر سیاهقلم بر روی ظروف مسی یا نقرهای جلوه خاصی بخشیده است؛ برای قرنها، هنرمندان از این صنعت برای تولید سینی، جعبه و ظروف استفاده می...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
هنر قلمزنی یکی از صنایعدستی بومی جنوب [[تایلند]]، بهویژه در استان سیتامارات است که در آن هنر سیاهقلم بر روی ظروف مسی یا نقرهای جلوهٔ خاصی بخشیده است؛ برای قرنها، هنرمندان از این صنعت برای تولید سینی، جعبه و ظروف استفاده میکردهاند. | |||
هنر قلمزنی | هنر قلمزنی در دورهٔ [[آیوتایا]] وارد [[تایلند]] شد و منشأ اصلی آن مشخص نیست. برخی پژوهشگران اصل آن را از [[چین]] و گروهی دیگر آن را سوغاتی ایرانی میدانند. قلمزنی از صنایع رایج در جنوب [[تایلند]] است. قلمکاری مرغوب معمولاً روی ظروف نقرهای خالص صورت میگیرد و بعد هم روی آن ورقهٔ نازکی از طلا میکشند<ref>الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ [[تایلند]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی]،ص.264.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[صنایع دستی در تایلند]]؛ [[سفالگری در تایلند]]؛ [[سفالگری در تایلند]]؛ [[نقرهجات در تایلند]]؛ [[سرامیک در تایلند]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۵۱
هنر قلمزنی یکی از صنایعدستی بومی جنوب تایلند، بهویژه در استان سیتامارات است که در آن هنر سیاهقلم بر روی ظروف مسی یا نقرهای جلوهٔ خاصی بخشیده است؛ برای قرنها، هنرمندان از این صنعت برای تولید سینی، جعبه و ظروف استفاده میکردهاند.
هنر قلمزنی در دورهٔ آیوتایا وارد تایلند شد و منشأ اصلی آن مشخص نیست. برخی پژوهشگران اصل آن را از چین و گروهی دیگر آن را سوغاتی ایرانی میدانند. قلمزنی از صنایع رایج در جنوب تایلند است. قلمکاری مرغوب معمولاً روی ظروف نقرهای خالص صورت میگیرد و بعد هم روی آن ورقهٔ نازکی از طلا میکشند[۱].
نیز نگاه کنید به
صنایع دستی در تایلند؛ سفالگری در تایلند؛ سفالگری در تایلند؛ نقرهجات در تایلند؛ سرامیک در تایلند
کتابشناسی
- ↑ الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ تایلند. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی،ص.264.