وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه سودان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « ===وضعیت و ساختار آموزش مذهبی  در جامعه=== همان‌گونه که در قسمت پیشین اشاره شد، آموزش‌های مذهبی در جمهوری سودان، به دو شیوه انجام می‌شود: نخست، شیوه سنّتی: آموزش‌های مذهبى در سودان، بیشتر به سبک سنّتی و در مدارسى صورت مى‏‌گیرد که «خلوه»...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
آموزش‌های مذهبی در جمهوری [[سودان]]، به دو شیوه انجام می‌شود:


===وضعیت و ساختار آموزش مذهبی  در جامعه===
نخست، شیوه سنّتی: آموزش‌های مذهبى در [[سودان]]، بیشتر به سبک سنّتی و در مدارسى صورت مى‏‌گیرد که «خلوه» نام دارند. آموزش روخوانی و حفظ قرآن کریم، فراگیرى مختصر مسائل مذهبى زیر نظر یک استاد و فقیه، از جمله برنامه‌های‌این مدارس است. دوره تحصیلی در خلوه‌ها هشت‏‌سال و تعداد دانش‌‏آموزان در هر دوره هفت تا پانزده نفر است. بعد از موفّقیّت در آزمون پایانی دوره، دانش ‏آموزان مى ‏توانند وارد مؤسسات آموزش عالى مذهبی شوند و در آن جا فلسفه، الهیات و معارف متداول و کلاسیک دینى را فراگیرند. در‌این صورت پس از چهار سال رسماً، به‌عنوان کارشناس علوم دینی شناخته مى‌‏شوند<ref>برگرفته از http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/83190</ref>.
همان‌گونه که در قسمت پیشین اشاره شد، آموزش‌های مذهبی در جمهوری [[سودان]]، به دو شیوه انجام می‌شود:


نخست، شیوه سنّتی: آموزش‌های مذهبى در [[سودان]]، بیشتر به سبک سنّتی و در مدارسى صورت مى‏‌گیرد که «خلوه» نام دارند. آموزش روخوانی و حفظ قرآن کریم، فراگیرى مختصر مسائل مذهبى زیر نظر یک استاد و فقیه، از جمله برنامه‌های‌این مدارس است. دوره تحصیلی در خلوه‌ها هشت‏‌سال و تعداد دانش‌‏آموزان در هر دوره هفت تا پانزده نفر است. بعد از موفّقیّت در آزمون پایانی دوره، دانش ‏آموزان مى ‏توانند وارد مؤسسات آموزش عالى مذهبی شوند و در آن جا فلسفه، الهیات و معارف متداول و کلاسیک دینى را فراگیرند. در‌این صورت پس از چهار سال رسماً، به‌عنوان کارشناس علوم دینی شناخته مى‌‏شوند<ref>برگرفته از http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/83190</ref>.
دوم، شیوه دانشگاهی: امروزه دانشگاه‌های متعدّد، ازجمله «دانشگاه قرآن کریم و علوم اسلامی»، «دانشگاه علوم اسلامی‌اُم دُرمان»(جامعة أم درمان الإسلامية) و «دانشگاه بین‌المللی آفریقا»(جامعة أفريقيا العالمية) و چند مؤسسه آموزش عالی، به تدریس علوم اسلامی، با روش دانشگاهی می‌پردازند<ref name=":0">مشاهدات عینی مصطفی امیدی، وابسته فرهنگی سابق ج.ا.ا ـ [[خارطوم]]</ref><ref>معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ [[سودان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.108.</ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[ساختار آموزش مذهبی در جامعه اردن]]؛ [[وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه آرژانتین]]؛ [[وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه اسپانیا]]


دوم، شیوه دانشگاهی: امروزه دانشگاه‌های متعدّد، ازجمله «دانشگاه قرآن کریم و علوم اسلامی»، «دانشگاه علوم اسلامی‌اُم دُرمان»(جامعة أم درمان الإسلامية) و «دانشگاه بین‌المللی آفریقا»(جامعة أفريقيا العالمية) و چند مؤسسه آموزش عالی، به تدریس علوم اسلامی، با روش دانشگاهی می‌پردازند<ref name=":0">مشاهدات عینی مصطفی امیدی، وابسته فرهنگی سابق ج.ا.ا ـ خارطوم</ref><ref>معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ [[سودان]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.108.</ref>.
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۷ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۵:۵۱

آموزش‌های مذهبی در جمهوری سودان، به دو شیوه انجام می‌شود:

نخست، شیوه سنّتی: آموزش‌های مذهبى در سودان، بیشتر به سبک سنّتی و در مدارسى صورت مى‏‌گیرد که «خلوه» نام دارند. آموزش روخوانی و حفظ قرآن کریم، فراگیرى مختصر مسائل مذهبى زیر نظر یک استاد و فقیه، از جمله برنامه‌های‌این مدارس است. دوره تحصیلی در خلوه‌ها هشت‏‌سال و تعداد دانش‌‏آموزان در هر دوره هفت تا پانزده نفر است. بعد از موفّقیّت در آزمون پایانی دوره، دانش ‏آموزان مى ‏توانند وارد مؤسسات آموزش عالى مذهبی شوند و در آن جا فلسفه، الهیات و معارف متداول و کلاسیک دینى را فراگیرند. در‌این صورت پس از چهار سال رسماً، به‌عنوان کارشناس علوم دینی شناخته مى‌‏شوند[۱].

دوم، شیوه دانشگاهی: امروزه دانشگاه‌های متعدّد، ازجمله «دانشگاه قرآن کریم و علوم اسلامی»، «دانشگاه علوم اسلامی‌اُم دُرمان»(جامعة أم درمان الإسلامية) و «دانشگاه بین‌المللی آفریقا»(جامعة أفريقيا العالمية) و چند مؤسسه آموزش عالی، به تدریس علوم اسلامی، با روش دانشگاهی می‌پردازند[۲][۳].

نیز نگاه کنید به

ساختار آموزش مذهبی در جامعه اردن؛ وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه آرژانتین؛ وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه اسپانیا

کتابشناسی

  1. برگرفته از http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/83190
  2. مشاهدات عینی مصطفی امیدی، وابسته فرهنگی سابق ج.ا.ا ـ خارطوم
  3. معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ سودان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.108.