بازار کتاب کانادا: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «کانادا جزو کشورهای مطرح در صنعت چاپ و نشر است. براساس آمارهاي سال 2009م، درآمد کل صنعت چاپ کتاب بالغ بر 19/2 میلیارد دلار بوده است. آمار توليد كتاب نشان ميدهد كه اين كشور (پس از آمريكا و انگلستان) مقام سوم را در توليد كتابهای انگلي...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۹ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[کانادا]] جزو کشورهای مطرح در صنعت چاپ و نشر است. براساس | [[کانادا]] جزو کشورهای مطرح در صنعت چاپ و نشر است. براساس آمارهای سال 2009م، درآمد کل صنعت چاپ کتاب بالغ بر 19/2 میلیارد دلار بوده است. آمار تولید کتاب نشان میدهد که این کشور(پس از [[آمریکا]] و انگلستان) مقام سوم را در تولید کتابهای انگلیسی زبان در دنیا دارد. | ||
براساس گزارش آژانس باوکر، | براساس گزارش آژانس باوکر،(Bowker) در این کشور هر سال به ازاء هر 557 نفر، یک عنوان جدید کتاب تولید میشود. از این لحاظ [[کانادا]] پس از انگلستان مقام دوم را دارد.<sup>[i]</sup> مطابق آمار ارائه شده در همین گزارش، در سال 2001م سه گروه کتابهای داستانی بزرگسالان، داستانی نوجوانان و جوانان، و جامعهشناسی و اقتصاد در صدر انتشارات قرار داشتهاند. ناشران عمده کتاب در دو استان [[استان کبک کانادا|کبک]] و [[استان اونتاریوی کانادا|اونتاریو]] قرار دارند که در مجموع بیش از 60 درصد سود این صنعت را به خود اختصاص دادهاند. در سال 2009م پنج ناشر بزرگ [[کانادا]] 42 درصد از سهم صنعت کتاب این کشور را در دست داشتهاند. [[شورای هنر کانادا]] برای حمایت از این صنعت طیف وسیعی از کمکهای مالی را برای نویسندگان حرفهای، تعاونیها و ناشران ارائه میدهد. همچنین، این شورا از بخش ترجمه، نشر و ترویج ادبیات در [[کانادا]] و جشنوارههای مختلف ادبی حمایتهای مالی ویژهای به عمل میآورد. در حال حاضر، [[شورای هنر کانادا|شورای هنر]] در راستای ترجمه آثار نویسندگان به هر دو زبان رسمی کشور و برای پشتیبانی از ترجمه آثار ادبی [[کانادا]] به زبانهای فرانسه، انگلیسی و بومی و محلی کمک هزینههایی را به مترجمان پرداخت میکند. | ||
در این | در این کشور نوعی مالیات - با عنوان مالیات در محل فروش - از خریداران کتاب اخذ میگردد که کتاب و فصلنامه را نیز شامل میشود. نرخ این مالیات 7 درصد است. [[سازمان میراث فرهنگی کانادا|سازمان میراث فرهنگی]] از دو طرح ملی در صنعت نشر کتاب حمایت مینماید. این دو طرح عبارتاند از: | ||
====طرح توسعه صنعت نشر کتاب==== | |||
طرح مذکور ظرفیت صنعت کتاب در کشور را در امر نشر و بازاریابی در بازارهای داخل و بینالمللی افزایش میدهد. این برنامه از بودجهایی معادل 25 میلیون دلار برخوردار است. | |||
====طرح کمک به توزیع نشریات==== | |||
این طرح با 25 میلیون دلار بودجه از بازارهای داخلی و بینالمللی و هزینههای توزیع و پخش کتاب حمایت می کند و شهروندان را به خرید کتاب تشویق مینماید. در سال 1991 تا 1992م، 1440 مجله ملی توسط 1055 ناشر منتشر شد و بیش از 6000 فرصت شغلی در سراسر کشور فراهم گردید. نشریات کانادایی 22 درصد از کل بازار داخلی را در اختیار خود دارند. کل درآمد داخلی و صادراتی کسب شده از محل چاپ نشریات مختلف در کشور طی سال 1991م بالغ بر 864/4 میلیون دلاراست. دولت فدرال به صورت مستقیم از طریق کمکهای مالی شورای [[کانادا]] و تسهیلات صندوق توسعه صنایع فرهنگی به صنعت نشر و چاپ کشور مبالغی را میپردازد. | |||
علاوهبر این، نشریات از یارانههای پستی نیز بهرهمند میگردند. بودجه یارانه پستی در سال 1991م 85 میلیون دلار بود. سال 1993م، دولت فدرال طرح اضطراری مطالعه عوامل تأثیرگذار بر نشریات را مورد بحث و بررسی قرار داد. از جمله مفاد این طرح میتوان به بررسی پیشرفتها و رویکردهای صنعت نشر کشور و بازاریابی برای تبلیغات صنایع چاپ و نشر، بررسی تأثیر فنآوریهای جدید این صنعت، حضور در فعالیتهای بینالمللی و برآورد تأثیر رویکردهای جدید اشاره نمود<ref>Association of Canadian Publishers. (2013). Association of Canadian Publishers. Retrieved from [http://www.thebpc.ca/the-publishing-industry/full-members/association-of-canadian-publishers/. http://www.thebpc.ca/the-publishing-industry/full-members/association-of-canadian-publishers/.]</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ [[کانادا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.198-200.</ref>. | |||
{{به روز رسانی}} | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[بازار کتاب لبنان]]؛ [[بازار کتاب چین در کشورهای خارجی]]؛ [[بازار کتاب سنگال]]؛ [[بازار کتاب روسیه]]؛ [[بازار کتاب در سوریه]]؛ [[بازار کتاب در اتیوپی]] | |||
== پاورقی == | |||
[i]. انگلستان به ازاء هر 545 نفر يک عنوان کتاب جديد در سال توليد می كند. | |||
[ | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
[[رده:اقتصاد و بازار کتاب و صنعت نشر]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۵۵
کانادا جزو کشورهای مطرح در صنعت چاپ و نشر است. براساس آمارهای سال 2009م، درآمد کل صنعت چاپ کتاب بالغ بر 19/2 میلیارد دلار بوده است. آمار تولید کتاب نشان میدهد که این کشور(پس از آمریکا و انگلستان) مقام سوم را در تولید کتابهای انگلیسی زبان در دنیا دارد.
براساس گزارش آژانس باوکر،(Bowker) در این کشور هر سال به ازاء هر 557 نفر، یک عنوان جدید کتاب تولید میشود. از این لحاظ کانادا پس از انگلستان مقام دوم را دارد.[i] مطابق آمار ارائه شده در همین گزارش، در سال 2001م سه گروه کتابهای داستانی بزرگسالان، داستانی نوجوانان و جوانان، و جامعهشناسی و اقتصاد در صدر انتشارات قرار داشتهاند. ناشران عمده کتاب در دو استان کبک و اونتاریو قرار دارند که در مجموع بیش از 60 درصد سود این صنعت را به خود اختصاص دادهاند. در سال 2009م پنج ناشر بزرگ کانادا 42 درصد از سهم صنعت کتاب این کشور را در دست داشتهاند. شورای هنر کانادا برای حمایت از این صنعت طیف وسیعی از کمکهای مالی را برای نویسندگان حرفهای، تعاونیها و ناشران ارائه میدهد. همچنین، این شورا از بخش ترجمه، نشر و ترویج ادبیات در کانادا و جشنوارههای مختلف ادبی حمایتهای مالی ویژهای به عمل میآورد. در حال حاضر، شورای هنر در راستای ترجمه آثار نویسندگان به هر دو زبان رسمی کشور و برای پشتیبانی از ترجمه آثار ادبی کانادا به زبانهای فرانسه، انگلیسی و بومی و محلی کمک هزینههایی را به مترجمان پرداخت میکند.
در این کشور نوعی مالیات - با عنوان مالیات در محل فروش - از خریداران کتاب اخذ میگردد که کتاب و فصلنامه را نیز شامل میشود. نرخ این مالیات 7 درصد است. سازمان میراث فرهنگی از دو طرح ملی در صنعت نشر کتاب حمایت مینماید. این دو طرح عبارتاند از:
طرح توسعه صنعت نشر کتاب
طرح مذکور ظرفیت صنعت کتاب در کشور را در امر نشر و بازاریابی در بازارهای داخل و بینالمللی افزایش میدهد. این برنامه از بودجهایی معادل 25 میلیون دلار برخوردار است.
طرح کمک به توزیع نشریات
این طرح با 25 میلیون دلار بودجه از بازارهای داخلی و بینالمللی و هزینههای توزیع و پخش کتاب حمایت می کند و شهروندان را به خرید کتاب تشویق مینماید. در سال 1991 تا 1992م، 1440 مجله ملی توسط 1055 ناشر منتشر شد و بیش از 6000 فرصت شغلی در سراسر کشور فراهم گردید. نشریات کانادایی 22 درصد از کل بازار داخلی را در اختیار خود دارند. کل درآمد داخلی و صادراتی کسب شده از محل چاپ نشریات مختلف در کشور طی سال 1991م بالغ بر 864/4 میلیون دلاراست. دولت فدرال به صورت مستقیم از طریق کمکهای مالی شورای کانادا و تسهیلات صندوق توسعه صنایع فرهنگی به صنعت نشر و چاپ کشور مبالغی را میپردازد.
علاوهبر این، نشریات از یارانههای پستی نیز بهرهمند میگردند. بودجه یارانه پستی در سال 1991م 85 میلیون دلار بود. سال 1993م، دولت فدرال طرح اضطراری مطالعه عوامل تأثیرگذار بر نشریات را مورد بحث و بررسی قرار داد. از جمله مفاد این طرح میتوان به بررسی پیشرفتها و رویکردهای صنعت نشر کشور و بازاریابی برای تبلیغات صنایع چاپ و نشر، بررسی تأثیر فنآوریهای جدید این صنعت، حضور در فعالیتهای بینالمللی و برآورد تأثیر رویکردهای جدید اشاره نمود[۱][۲].
در حال به روز رسانی و ویرایش
نیز نگاه کنید به
بازار کتاب لبنان؛ بازار کتاب چین در کشورهای خارجی؛ بازار کتاب سنگال؛ بازار کتاب روسیه؛ بازار کتاب در سوریه؛ بازار کتاب در اتیوپی
پاورقی
[i]. انگلستان به ازاء هر 545 نفر يک عنوان کتاب جديد در سال توليد می كند.
کتابشناسی
- ↑ Association of Canadian Publishers. (2013). Association of Canadian Publishers. Retrieved from http://www.thebpc.ca/the-publishing-industry/full-members/association-of-canadian-publishers/.
- ↑ لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.198-200.