احیای اندیشه های کنفوسیوس: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
تجدید حیات کنفوسیوسی در سال1986 با هدایت حزب کمونیست و با تأسیس انجمن کنفوسیوس به ریاست گومو(Gu Mu)آغاز و بین سال­‌های1986 تا1989 بیش از 300مقاله تنها در خصوص نئوکنفوسیوس منتشر شد(اغلب این مقالات توسط افرادی هم چون فِنگ یولان(Feng Youlan )، تانگ جون ای(Tang Junyi)، مو زونگ سان(Mou Zongsan) و دو وِیمینگ( Du Weiming) نوشته می شد.). هم چنین در این ایام 3سمپوزیوم بزرگ بین المللی در خصوص آیین کنفوسیوس برگزار و تنها در کنفرانس اکتبر 1989، بیش از 300 اندیشمند و طرفدار کنفوسیوس شرکت داشتند. سخنرانی کادرهای بالایی مثل جیانگ زِمین رییس جمهوری وقت و گومو عضو شورای دولتی [[چین]] در این سمپوزویم نشان داد که رهبرای سیاسی به وضوح مفاهیم سنتی را عملیاتی کرده‌­اند تا مشروعیت رو به کاهش حزب پس از حادثه­‌ی میدان تیان اَن­مِن را افزایش دهند. آیین کنفوسیوسی به بخشی از سنت­‌گرایی فرهنگ ملی‌­گرایی و ابزاری برای مقابله با نفوذ سیاسی غرب تبدیل شد. یک سال بعد، در یک کنفرانس بین المللی در پکن، از جوشی، بنیانگذار نئوکنفوسیوسی قرن دوازدهم که زمانی دشمن ایدئولوژیک کمونیست­‌های چین به شمار می­‌رفت، تجلیل به عمل آمد.
تجدید حیات [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوسی]] در سال1986 با هدایت [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] و با تأسیس انجمن کنفوسیوس به ریاست گومو(Gu Mu)آغاز و بین سال­‌های1986 تا1989 بیش از 300مقاله تنها در خصوص [[مکتب نئو کنفوسیوس|نئوکنفوسیوس]] منتشر شد(اغلب این مقالات توسط افرادی هم چون فِنگ یولان(Feng Youlan )، تانگ جون ای(Tang Junyi)، مو زونگ سان(Mou Zongsan) و دو وِیمینگ( Du Weiming) نوشته می شد.).


تجدید حیات کنفوسیوس در دهه­‌ی1990، برای حزب کمونیست دو منفعت داشت: از یک سو، این آیین طرفدار نظم، اطاعت از مقام مافوق، وفاداری به دولت و حمایت از خانواده بود؛ و برخلاف اندیشه­‌ی غربی، منافع گروهی را بالاتر از منافع فردی می‌­دانست. در نتیجه، به ترویج هماهنگی و ثبات اجتماعی کمک می­‌کرد. و از سوی دیگر، از جنبه­‌های استبدادی آن می­‌شد برای ساختن«تمدن معنوی سوسیالیستی» و ترویج هماهنگی اجتماعی بهره‌­مند شد. یک «آیین کنفوسیوس ملی» را می‌­توان به عنوان خاکریزی در برابر تأثیر ایدئولوژیک مدرنیزاسیون سریع متمایل به غرب به خدمت گرفت. در کنفرانس نوامبر سال1990 شهر شی اَن اعلام شد، آیین کنفوسیوس علاوه بر داشتن اثرات اجتماعی و سیاسی در نوسازی، به عنوان بخشی از ایدئولوژی ملی است.<ref>سابقی،علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص296-297</ref>
هم چنین در این ایام 3سمپوزیوم بزرگ بین المللی در خصوص [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسیوس]] برگزار و تنها در کنفرانس اکتبر 1989، بیش از 300 اندیشمند و طرفدار [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] شرکت داشتند. سخنرانی کادرهای بالایی مثل جیانگ زِمین رییس جمهوری وقت و گومو عضو شورای دولتی [[چین]] در این سمپوزویم نشان داد که رهبرای سیاسی به وضوح مفاهیم سنتی را عملیاتی کرده‌­اند تا مشروعیت رو به کاهش حزب پس از حادثه­‌ی میدان تیان اَن­ مِن را افزایش دهند.


کتاب شناسی
[[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسیوسی]] به بخشی از سنت­‌گرایی فرهنگ ملی‌­گرایی و ابزاری برای مقابله با نفوذ سیاسی غرب تبدیل شد. یک سال بعد، در یک کنفرانس بین المللی در [[پکن]]، از جوشی، بنیانگذار [[مکتب نئو کنفوسیوس|نئوکنفوسیوسی]] قرن دوازدهم که زمانی دشمن ایدئولوژیک [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|کمونیست­‌های چین]] به شمار می­‌رفت، تجلیل به عمل آمد.
 
تجدید حیات [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] در دهه­‌ی1990، برای [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست]] دو منفعت داشت: از یک سو، این آیین طرفدار نظم، اطاعت از مقام مافوق، وفاداری به دولت و حمایت از خانواده بود؛ و برخلاف اندیشه­‌ی غربی، منافع گروهی را بالاتر از منافع فردی می‌­دانست.
 
در نتیجه، به ترویج هماهنگی و ثبات اجتماعی کمک می­‌کرد. و از سوی دیگر، از جنبه­‌های استبدادی آن می­‌شد برای ساختن«تمدن معنوی سوسیالیستی» و ترویج هماهنگی اجتماعی بهره‌­مند شد. یک «[[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسیوس ملی»]] را می‌­توان به عنوان خاکریزی در برابر تأثیر ایدئولوژیک مدرنیزاسیون سریع متمایل به غرب به خدمت گرفت. در کنفرانس نوامبر سال1990 شهر شی اَن اعلام شد، [[آیین بومی کنفوسیوس|آیین کنفوسیوس]] علاوه بر داشتن اثرات اجتماعی و سیاسی در نوسازی، به عنوان بخشی از ایدئولوژی ملی است.<ref>سابقی،علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد1، ص.296-297.</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[آیین بومی کنفوسیوس]]؛ [[کنفوسیوس و اندیشه های او]]؛ [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۵۱

تجدید حیات کنفوسیوسی در سال1986 با هدایت حزب کمونیست و با تأسیس انجمن کنفوسیوس به ریاست گومو(Gu Mu)آغاز و بین سال­‌های1986 تا1989 بیش از 300مقاله تنها در خصوص نئوکنفوسیوس منتشر شد(اغلب این مقالات توسط افرادی هم چون فِنگ یولان(Feng Youlan )، تانگ جون ای(Tang Junyi)، مو زونگ سان(Mou Zongsan) و دو وِیمینگ( Du Weiming) نوشته می شد.).

هم چنین در این ایام 3سمپوزیوم بزرگ بین المللی در خصوص آیین کنفوسیوس برگزار و تنها در کنفرانس اکتبر 1989، بیش از 300 اندیشمند و طرفدار کنفوسیوس شرکت داشتند. سخنرانی کادرهای بالایی مثل جیانگ زِمین رییس جمهوری وقت و گومو عضو شورای دولتی چین در این سمپوزویم نشان داد که رهبرای سیاسی به وضوح مفاهیم سنتی را عملیاتی کرده‌­اند تا مشروعیت رو به کاهش حزب پس از حادثه­‌ی میدان تیان اَن­ مِن را افزایش دهند.

آیین کنفوسیوسی به بخشی از سنت­‌گرایی فرهنگ ملی‌­گرایی و ابزاری برای مقابله با نفوذ سیاسی غرب تبدیل شد. یک سال بعد، در یک کنفرانس بین المللی در پکن، از جوشی، بنیانگذار نئوکنفوسیوسی قرن دوازدهم که زمانی دشمن ایدئولوژیک کمونیست­‌های چین به شمار می­‌رفت، تجلیل به عمل آمد.

تجدید حیات کنفوسیوس در دهه­‌ی1990، برای حزب کمونیست دو منفعت داشت: از یک سو، این آیین طرفدار نظم، اطاعت از مقام مافوق، وفاداری به دولت و حمایت از خانواده بود؛ و برخلاف اندیشه­‌ی غربی، منافع گروهی را بالاتر از منافع فردی می‌­دانست.

در نتیجه، به ترویج هماهنگی و ثبات اجتماعی کمک می­‌کرد. و از سوی دیگر، از جنبه­‌های استبدادی آن می­‌شد برای ساختن«تمدن معنوی سوسیالیستی» و ترویج هماهنگی اجتماعی بهره‌­مند شد. یک «آیین کنفوسیوس ملی» را می‌­توان به عنوان خاکریزی در برابر تأثیر ایدئولوژیک مدرنیزاسیون سریع متمایل به غرب به خدمت گرفت. در کنفرانس نوامبر سال1990 شهر شی اَن اعلام شد، آیین کنفوسیوس علاوه بر داشتن اثرات اجتماعی و سیاسی در نوسازی، به عنوان بخشی از ایدئولوژی ملی است.[۱]

نیز نگاه کنید به

آیین بومی کنفوسیوس؛ کنفوسیوس و اندیشه های او؛ حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین

کتابشناسی

  1. سابقی،علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد1، ص.296-297.