گروه های نمایش و انجمن ها در اردن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۳: خط ۳:
از برجسته‌ترین این گروه‌ها و موسسه‌های فرهنگی می‌توان از انجمن اصدقاء الطفل، کانون فرهنگی هیا الثقافی، گروه الفوانیس، آمون 74، فیلادلفیا، انجمن اسره القلم فی الزرقاء، جماعت اضواء مأدبا، الفجر الفنیــه فی اربد، عرار، اضواء الشمال، انجمن العربی و کانون الحسین نام برد، به علاوه‌ی تلاش‌های روزافزونی که مدارس و دانشکده‌ها و مراکز آموزشی در بخش‌های مختلف کشور مبذول می‌داشتند<ref>حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.</ref>. هم‌چنین در دهه شصت میلادی در [[اردن]] تعداد دیگری از گروه‌های نمایش پا به عرصه گذاشتند که از آن جمله می‌توان گروه هواداران بازیگری المقدسی در قدس که فعالیت‌های خود را به زبان انگلیسی انجام می‌دادند، گروه هواداران تئاتر وابسته به مجلس فرهنگی بریتانیا در قدس،‌ گروه هواداران درام وابسته به مرکز اطلاعات آمریکایی در امان را نام برد<ref>المصلح أحمد(1953 - 1993م)، ملامح عامــة للحیاة الثقافیــة فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن</ref>.
از برجسته‌ترین این گروه‌ها و موسسه‌های فرهنگی می‌توان از انجمن اصدقاء الطفل، کانون فرهنگی هیا الثقافی، گروه الفوانیس، آمون 74، فیلادلفیا، انجمن اسره القلم فی الزرقاء، جماعت اضواء مأدبا، الفجر الفنیــه فی اربد، عرار، اضواء الشمال، انجمن العربی و کانون الحسین نام برد، به علاوه‌ی تلاش‌های روزافزونی که مدارس و دانشکده‌ها و مراکز آموزشی در بخش‌های مختلف کشور مبذول می‌داشتند<ref>حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.</ref>. هم‌چنین در دهه شصت میلادی در [[اردن]] تعداد دیگری از گروه‌های نمایش پا به عرصه گذاشتند که از آن جمله می‌توان گروه هواداران بازیگری المقدسی در قدس که فعالیت‌های خود را به زبان انگلیسی انجام می‌دادند، گروه هواداران تئاتر وابسته به مجلس فرهنگی بریتانیا در قدس،‌ گروه هواداران درام وابسته به مرکز اطلاعات آمریکایی در امان را نام برد<ref>المصلح أحمد(1953 - 1993م)، ملامح عامــة للحیاة الثقافیــة فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن</ref>.


نمایش‌های انجمن‌ها و موسسات ذکر شده، نه تنها از نظر هنری با هم تفاوت داشتند بلکه در سطح بازیگری و درکشان از هنر تئاتر و میزان توانبخشی و کسب تجربه نیز از یکدیگر فاصله داشتند، اما اجراهای‌شان بطور کلی به تلاش فزاینده در تئاتر، درک روشن از اهمیت تئاتر و نقش فعال آن در شکل دهی ارزش‌های اجتماعی و سیاسی و عقلی نزد افراد مختلف در جامعه اشاره دارد<ref>حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.</ref>.
نمایش‌های انجمن‌ها و موسسات ذکر شده، نه تنها از نظر هنری با هم تفاوت داشتند بلکه در سطح بازیگری و درکشان از هنر تئاتر و میزان توانبخشی و کسب تجربه نیز از یکدیگر فاصله داشتند، اما اجراهای‌شان بطور کلی به تلاش فزاینده در تئاتر، درک روشن از اهمیت تئاتر و نقش فعال آن در شکل دهی ارزش‌های اجتماعی و سیاسی و عقلی نزد افراد مختلف در جامعه اشاره دارد<ref>حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.</ref><ref>لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ [[اردن]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۴۵

افزون بر این‌ها فعالیت تئاتر در اردن نشان دهنده‌ی نقش فعال تجمعی است که در قالب گروه‌های خاص و کانون‌های فرهنگی و سالن‌ها در پشتیبانی حرکت تئاتر مشارکت داشتند. اما این گروه‌های ویژه، بعد از یک اجرا یا بیشتر ظاهر و سپس از صحنه کنار می‌رفتند، به همین دلیل ثبت آن‌ها در کنار موسساتی که حرکت تئاتر را در طول تاریخش پیش بردند، دشوار است[۱].

از برجسته‌ترین این گروه‌ها و موسسه‌های فرهنگی می‌توان از انجمن اصدقاء الطفل، کانون فرهنگی هیا الثقافی، گروه الفوانیس، آمون 74، فیلادلفیا، انجمن اسره القلم فی الزرقاء، جماعت اضواء مأدبا، الفجر الفنیــه فی اربد، عرار، اضواء الشمال، انجمن العربی و کانون الحسین نام برد، به علاوه‌ی تلاش‌های روزافزونی که مدارس و دانشکده‌ها و مراکز آموزشی در بخش‌های مختلف کشور مبذول می‌داشتند[۲]. هم‌چنین در دهه شصت میلادی در اردن تعداد دیگری از گروه‌های نمایش پا به عرصه گذاشتند که از آن جمله می‌توان گروه هواداران بازیگری المقدسی در قدس که فعالیت‌های خود را به زبان انگلیسی انجام می‌دادند، گروه هواداران تئاتر وابسته به مجلس فرهنگی بریتانیا در قدس،‌ گروه هواداران درام وابسته به مرکز اطلاعات آمریکایی در امان را نام برد[۳].

نمایش‌های انجمن‌ها و موسسات ذکر شده، نه تنها از نظر هنری با هم تفاوت داشتند بلکه در سطح بازیگری و درکشان از هنر تئاتر و میزان توانبخشی و کسب تجربه نیز از یکدیگر فاصله داشتند، اما اجراهای‌شان بطور کلی به تلاش فزاینده در تئاتر، درک روشن از اهمیت تئاتر و نقش فعال آن در شکل دهی ارزش‌های اجتماعی و سیاسی و عقلی نزد افراد مختلف در جامعه اشاره دارد[۴][۵].

نیز نگاه کنید به

هنر اردن

کتابشناسی

  1. حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.
  2. حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.
  3. المصلح أحمد(1953 - 1993م)، ملامح عامــة للحیاة الثقافیــة فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن
  4. حوامدة الدکتور مفید، المسرح فی الأردن، منشورات لجنــة تاریخ الاردن.
  5. لایقی، غلامرضا (1402). جامعه و فرهنگ اردن. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)