دوران ثبات و استقرار دولت چیانگ: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳: | خط ۳: | ||
=== بازسازی کشور === | === بازسازی کشور === | ||
طبق نقشه ی [[سون یات سن، بنیانگذار جمهوری چین|سون یات سِن]]، قرار بود کومین تانگ کشور را در سه مرحله از انقلاب بازسازی کند: | طبق نقشه ی [[سون یات سن، بنیانگذار جمهوری چین|سون یات سِن]]، قرار بود [[تاسیس حزب کومین تانگ در گوانگ جو|کومین تانگ]] کشور را در سه مرحله از انقلاب بازسازی کند: | ||
ایجاد ثبات با استقرار حکومت نظامی؛ | ایجاد ثبات با استقرار حکومت نظامی؛ | ||
قیمومیت سیاسی با حزب کومین | قیمومیت سیاسی با [[تاسیس حزب کومین تانگ در گوانگ جو|حزب کومین تانگ]]؛ | ||
و ایجاد حکومت قانون. | و ایجاد حکومت قانون. |
نسخهٔ ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۱۷
چیانگ پس از در اختیار گرفتن کنترل کامل کشور با همکاری جنگ سالاران مناطق شمالی، به مدت یک دهه، دورانی از ثبات و پیشرفت را آغاز کرد. وی با اجازه دادن به برخی از جنگ سالاران به کنترل مناطق تحت تصرف، تا حدودی به آرامش نسبی دست یافته و برنامه های توسعه ی اقتصادی مختلفی را به مورد اجرا گذاشت. وی در 10اکتبر1928، به ریاست شورای دولتی که معادل پست ریاست جمهوری بود، منصوب شد.
بازسازی کشور
طبق نقشه ی سون یات سِن، قرار بود کومین تانگ کشور را در سه مرحله از انقلاب بازسازی کند:
ایجاد ثبات با استقرار حکومت نظامی؛
قیمومیت سیاسی با حزب کومین تانگ؛
و ایجاد حکومت قانون.
از آنجا که مرحله ی نخست انقلاب از طریق کنترل نظامی کشور به دست آمده بود، لذا آغاز دوران حاکمیت رسمی چیانگ به عنوان دوران قیمومیت سیاسی تلقی می شد.
استقرار دولت چیانگ
در این دوران به اصطلاح عصر جمهوری، شاخص های مختلف نوگرایی در چین به مورد اجرا گذاشته شده و توسعه یافت.کشور چین در دهه ی1928 تا1938، تا حدودی شاهد کاهش نفوذ امپریالیسم و رشد خود باوری در چین بود. دولت تلاش کرد سیستم حقوقی کشور را مدرن، قیمت کالاها را تثبیت، بدهی های خارجی را مستهلک، سیستم بانکی و پولی را اصلاح، ساخت راه ها و بزرگراه ها را تسریع، امکانات بهداشتی را بهبود، مبارزه با مواد مخدر را قانونی، و تولیدات صنعتی و کشاورزی را تقویت نماید. اگرچه تمامی این پروژه ها با موفقیت به سرانجام نرسید، ولی تلاش هایی به عمل آمد تا وضعیت آموزشی بهبود یابد، در جامعه ی چین هویت سازی شود و ارزش های اخلاقی و اجتماعی کنفوسیوس به اجرا گذاشته شود. زبان ماندارین به عنوان زبان استاندارد چینی توسعه یابد، و تسهیلات ارتباطاتی از جمله رادیو گسترش پیدا کند و از تمام این موارد برای ترغیب و تبلیغ نوعی ناسیونالیسم چینی بهره برداری شود. ولی به هرحال، ملتی که از دولت مرکزی قوی برخوردار نباشد، تحقق این اهداف به صورت کامل امکان پذیر نخواهد بود[۱].
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول، ص