یوان جی، نقاش چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


«یوان­جی»(1718-1642 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ است. نام او در اصل «جو روو­جی[[یوان جی، نقاش چینی#%20ftn2|(Zhu Ruoji]])» بود. پس از سقوط سلسله ­ی مینگ، زمانی که وی 5 سال داشت، پدرش دستگیر و به قتل رسید. او برای فرار از بیچارگی، به سلک راهبان بودایی در آمد و نام «یوان­جی» را برگزید. در سال­ های باقی مانده از حیاتش، در «یانگ جو» ساکن و با فروش نقاشی­ های خود امرار معاش می ­کرد.  
«[[یوان جی، نقاش چینی|یوان­ جی]]»[[نقاشان مشهور چین باستان# ftn32|(Yuan Ji]])(1718-1642 میلادی) نقاش اوایل [[سلسله چینگ|دوران چینگ]] است. نام او در اصل «جو روو­جی[[نقاشان مشهور چین باستان# ftn33|(Zhu Ruoji]])» بود. پس از سقوط [[سلسله مینگ|سلسله­ ی مینگ]]، زمانی که وی 5 سال داشت، پدرش دستگیر و به قتل رسید. او برای فرار از بیچارگی، به سلک راهبان [[آیین بودا|بودایی]] در آمد و نام «[[یوان جی، نقاش چینی|یوان­ جی]]» را برگزید. در سال­ های باقی مانده از حیاتش، در «یانگ جو» ساکن و با فروش [[هنر نقاشی در چین|نقاشی­ های]] خود امرار معاش می ­کرد.  


او به نقاشی گل­ ها، میوه­ ها و اجسام می ­پرداخت و مخصوصاً در نقاشی منظره مهارت زیاد داشت، و در آن زمان از جایگاه والایی برخوردار بود. وی از نیاکان خود به خوبی تجربه آموخته و پژوهشگری خوب در مورد اشیای طبیعی هم بود. وی معتقد بود که «هنرمند باید با زمان سازگار باشد» و یک نقاش منظره باید«به کوهستان و رود خانه، زندگی و حیات بخشد»، «تمام قله ­های عجیب و غریب را کاوش و طراحی کند» و سپس«مقررات خاص خود را تدوین کند». با این کار، یک هنرمند می ­تواند از گذشتگان خود جدا شده و سبک ویژه­ ای به وجود آورد. کار­های قلم موی او از قید و بند رها بوده و طرح ­ها متنوع و بدیع، و با روش­ های معمول سبک ­های قدیمی آن زمان کاملاً تفاوت دارد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
او به نقاشی گل ­ها، میوه ­ها و اجسام می ­پرداخت و مخصوصاً در نقاشی منظره مهارت زیاد داشت، و در آن زمان از جایگاه والایی برخوردار بود. وی از نیاکان خود به خوبی تجربه آموخته و پژوهشگری خوب در مورد اشیای طبیعی هم بود. وی معتقد بود که «هنرمند باید با زمان سازگار باشد» و یک نقاش منظره باید«به کوهستان و رودخانه، زندگی و حیات بخشد»، «تمام قله ­های عجیب و غریب را کاوش و طراحی کند» و سپس «مقررات خاص خود را تدوین کند». با این کار، یک هنرمند می­ تواند از گذشتگان خود جدا شده و سبک ویژه­ ای به وجود آورد. کار­های قلم موی او از قید و بند رها بوده و طرح­ ها متنوع و بدیع، و با روش ­های معمول سبک ­های قدیمی آن زمان کاملاً تفاوت دارد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.


نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر خوشنویسی چینی]]، [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[خوشنویسان مشهور چین باستان]]، [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]، [[هنر معماری در چین]]
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[هنر در چین]]
* [[هنر خوشنویسی چینی]]
* [[هنرمندان و خوشنویسان مشهور چین باستان]]
* [[نقاشان مشهور چین باستان]]
* [[هنر نقاشی صورت و گریم چهره در اپرای پکن]]


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۳۰

«یوان­ جی»(Yuan Ji)(1718-1642 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ است. نام او در اصل «جو روو­جی(Zhu Ruoji)» بود. پس از سقوط سلسله­ ی مینگ، زمانی که وی 5 سال داشت، پدرش دستگیر و به قتل رسید. او برای فرار از بیچارگی، به سلک راهبان بودایی در آمد و نام «یوان­ جی» را برگزید. در سال­ های باقی مانده از حیاتش، در «یانگ جو» ساکن و با فروش نقاشی­ های خود امرار معاش می ­کرد.

او به نقاشی گل ­ها، میوه ­ها و اجسام می ­پرداخت و مخصوصاً در نقاشی منظره مهارت زیاد داشت، و در آن زمان از جایگاه والایی برخوردار بود. وی از نیاکان خود به خوبی تجربه آموخته و پژوهشگری خوب در مورد اشیای طبیعی هم بود. وی معتقد بود که «هنرمند باید با زمان سازگار باشد» و یک نقاش منظره باید«به کوهستان و رودخانه، زندگی و حیات بخشد»، «تمام قله ­های عجیب و غریب را کاوش و طراحی کند» و سپس «مقررات خاص خود را تدوین کند». با این کار، یک هنرمند می­ تواند از گذشتگان خود جدا شده و سبک ویژه­ ای به وجود آورد. کار­های قلم موی او از قید و بند رها بوده و طرح­ ها متنوع و بدیع، و با روش ­های معمول سبک ­های قدیمی آن زمان کاملاً تفاوت دارد[۱].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.