تحول در سیستم پذیرش دانشجو در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۴: خط ۴:
در سال­ های اخیر، ادارات آموزش و پرورش چین با تلاش به منظور توسعه ­ی آموزش ­عالی، میزان پذیرش دانشجویان در دانشگاه­ های دولتی را افزایش داده و در زمینه ­ی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز پیشرفت ­های زیادی حاصل شده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۴۵.</ref>
در سال­ های اخیر، ادارات آموزش و پرورش چین با تلاش به منظور توسعه ­ی آموزش ­عالی، میزان پذیرش دانشجویان در دانشگاه­ های دولتی را افزایش داده و در زمینه ­ی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز پیشرفت ­های زیادی حاصل شده است.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۴۵.</ref>


نیز نگاه کنید به [[آموزش عالی در چین]]؛ [[نظام آموزشی مدارس چین]]
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[آموزش عالی در چین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۴۵

تحصیل در چین

در گذشته، که در چین سیستم اقتصاد برنامه ریزی شده حاکم بود، گزینش دانشجویان ورودی به دانشگاه­ ها و تعداد افراد پذیرش شده در مراکز آموزش عالی چین نیز متمرکز و بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی بخش های مختلف دولتی، وزارت­­خانه­ ها و مراکز اقتصادی و تولیدی دولت صورت می­ گرفت. طبق این سیستم، تحصیل در دانشگاه­ ها کاملا رایگان و شغل آتی و محل اشتغال هر دانشجویی از روز نخست ورود به دانشگاه مشخص بود، اما در دهه ­ی1980، پس از اجرای اصلاحات و جایگزین شدن سیستم اقتصاد مبتنی بر بازار، به ویژه پس از رشد و توسعه ­ی اقتصادی کشور و نیاز شدید بخش های مختلف دولتی و غیردولتی به افراد تحصیل کرده و متخصص، سیاست تحصیل رایگان و گزینش دانشجو بر اساس نیاز مؤسسات سیاسی و اقتصادی متمرکز دولتی تغییر و جای خود را به پذیرش انبوه دانشجو در رشته­ های مختلف و از سال 1997 اخذ هزینه ­های تحصیلی از دانشجویان سپرده و همه ساله رقابت برای یافتن شغل مناسب با رشته­ ی تحصیلی در میان فارغ التحصیلان و تأمین هزینه ­های تحصیلی را تشدید کرده و سخت­ تر ساخته است.

در سال­ های اخیر، ادارات آموزش و پرورش چین با تلاش به منظور توسعه ­ی آموزش ­عالی، میزان پذیرش دانشجویان در دانشگاه­ های دولتی را افزایش داده و در زمینه ­ی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز پیشرفت ­های زیادی حاصل شده است.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۴۵.