نام های خانوادگی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «براساس تحقیقات انجام شده توسط یک پژوهشگر چینی، نام خانوادگی 270میلیون نفر در چین به ترتیب لی[1]، وانگ[2] و جانگ[3] بوده است. نام خانوادگی لی، با9/7درصد از جمعیت چین بزرگترین، وانگ با4/7درصد از کل جمعیت در ردیف دوم و نام خانوادگی جانگ با1/7درصد از کل جمع...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
براساس تحقیقات انجام شده توسط یک پژوهشگر چینی، نام خانوادگی 270میلیون نفر در چین به ترتیب لی[1]، وانگ[2] و جانگ[3] بوده است. نام خانوادگی لی، با9/7درصد از جمعیت چین بزرگترین، وانگ با4/7درصد از کل جمعیت در ردیف دوم و نام خانوادگی جانگ با1/7درصد از کل جمعیت چین در جایگاه سوم قرار دارد. در سرتاسر چین بیش از 22هزار نام خانوادگی وجود دارد و 87درصد جمعیت این کشور از100نام خانوادگی مشهور استفاده می­کنند. هرکدام از نام­های خانوادگی مشهور ردیف اول تا نوزدهم، حداقل مورد استفاده­ی 13میلیون نفر است. این 19 نام خانوادگی نیمی از جمعیت چین را پوشش می دهند. براساس این تحقیق که اجرای آن 10سال طول کشیده است، در شمال چین بیشتر از نام خانوادگی جانگ با9/9درصد استفاده می­شود در­حالی که در جنوب اغلب از نام خانوادگی چِن[4] با6/10درصد استفاده می­گردد و در هر استان یک یا دو نام خانوادگی بیشترین طرفدار را دارند. برای نمونه، در استان گواندونگ لیانگ[5] و لوو[6]، در استان فوجیان نام خانوادگی جِنگ[7]و در استان­های گانسو، مغولستان داخلی و سی­چوان به ترتیب از نام­های خانوادگی گائو[8]، پَن[9] و خِه[10] استفاده می شود و نام خانوادگی بیشتر مسلمانان «ما[11]» است. (چاینا دیلی ،2002)
براساس تحقیقات انجام شده توسط یک پژوهشگر چینی، نام خانوادگی 270میلیون نفر در [[چین]] به ترتیب لی(Li)، وانگ(Wang) و جانگ(Zhang) بوده است. نام خانوادگی لی، با7/9درصد از [[جمعیت چین]] بزرگ‌ترین، وانگ با7/4درصد از کل جمعیت در ردیف دوم و نام خانوادگی جانگ با7/1درصد از کل جمعیت چین در جایگاه سوم قرار دارد. در سرتاسر چین بیش از 22هزار نام خانوادگی وجود دارد و 87درصد جمعیت این کشور از100نام خانوادگی مشهور استفاده می­‌کنند. هرکدام از نام‌­های خانوادگی مشهور ردیف اول تا نوزدهم، حداقل مورد استفاده­‌ی 13میلیون نفر است. این 19 نام خانوادگی نیمی از جمعیت چین را پوشش می دهند. براساس این تحقیق که اجرای آن 10سال طول کشیده است، در شمال چین بیشتر از نام خانوادگی جانگ با9/9درصد استفاده می­‌شود در­حالی که در جنوب اغلب از نام خانوادگی چِن(Chen) با10/6درصد استفاده می­‌گردد و در هر استان یک یا دو نام خانوادگی بیشترین طرفدار را دارند. برای نمونه، در استان گواندونگ لیانگ(Liang) و لوو(Luo)، در استان فوجیان نام خانوادگی جِنگ(Zheng)و در استان‌­های گانسو، مغولستان داخلی و سی­چوان به ترتیب از نام­‌های خانوادگی گائو(Gao)، پَن(Pan) و خِه(He) استفاده می شود و نام خانوادگی بیشتر مسلمانان «ما(که از ابتدای نام پیامبر اسلام حضرت(محمد) اخذ شده است.)» است. (چاینا دیلی ،2002)<ref>سابقی،علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص365-366</ref>
----[1] - Li.


[2] - Wang.
=== کتاب شناسی ===
 
[3] - Zhang.
 
[4] - Chen.
 
[5] - Liang.
 
[6] - Luo.
 
[7] - Zheng.
 
[8] - Gao.
 
[9] - Pan.
 
[10] - He.
 
[11] - Ma. که از ابتدای نام پیامبر اسلام حضرت(محمد) اخذ شده است.

نسخهٔ ‏۱ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۴۹

براساس تحقیقات انجام شده توسط یک پژوهشگر چینی، نام خانوادگی 270میلیون نفر در چین به ترتیب لی(Li)، وانگ(Wang) و جانگ(Zhang) بوده است. نام خانوادگی لی، با7/9درصد از جمعیت چین بزرگ‌ترین، وانگ با7/4درصد از کل جمعیت در ردیف دوم و نام خانوادگی جانگ با7/1درصد از کل جمعیت چین در جایگاه سوم قرار دارد. در سرتاسر چین بیش از 22هزار نام خانوادگی وجود دارد و 87درصد جمعیت این کشور از100نام خانوادگی مشهور استفاده می­‌کنند. هرکدام از نام‌­های خانوادگی مشهور ردیف اول تا نوزدهم، حداقل مورد استفاده­‌ی 13میلیون نفر است. این 19 نام خانوادگی نیمی از جمعیت چین را پوشش می دهند. براساس این تحقیق که اجرای آن 10سال طول کشیده است، در شمال چین بیشتر از نام خانوادگی جانگ با9/9درصد استفاده می­‌شود در­حالی که در جنوب اغلب از نام خانوادگی چِن(Chen) با10/6درصد استفاده می­‌گردد و در هر استان یک یا دو نام خانوادگی بیشترین طرفدار را دارند. برای نمونه، در استان گواندونگ لیانگ(Liang) و لوو(Luo)، در استان فوجیان نام خانوادگی جِنگ(Zheng)و در استان‌­های گانسو، مغولستان داخلی و سی­چوان به ترتیب از نام­‌های خانوادگی گائو(Gao)، پَن(Pan) و خِه(He) استفاده می شود و نام خانوادگی بیشتر مسلمانان «ما(که از ابتدای نام پیامبر اسلام حضرت(محمد) اخذ شده است.)» است. (چاینا دیلی ،2002)[۱]

کتاب شناسی

  1. سابقی،علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص365-366