کتابخانه ملی خوزه مارتی کوبا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های کوبا، کتابخانه ملی خوزه مارتی می‌باشد که تاسیس آن به سال ۱۹۰۱ برمی‌گردد که البته عدم وجود یک کتابخانه ملی تا این تاریخ، بیانگر عدم وجود یک دولت ملی و شرایط استعماری کوبا می‌باشد.کتابخانه ملی کوبا در روز ۱۸ اکتب...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های کوبا، کتابخانه ملی خوزه مارتی می‌باشد که تاسیس آن به سال ۱۹۰۱ برمی‌گردد که البته عدم وجود یک کتابخانه ملی تا این تاریخ، بیانگر عدم وجود یک دولت ملی و شرایط استعماری [[کوبا]] می‌باشد.کتابخانه ملی کوبا در روز ۱۸ اکتبر سال ۱۹۰۱ تاسیس گردید و دارای آرشیوی از ۱۰۹۹۱ جلد کتاب است، سالن‌های آن عبارت‌اند از: سالن عمومی، سالن مرجع، سالن کودک و نوجوان، سالن هنر و ادبیات، سالن کتاب‌های کمیاب و نفیس، سالن کنترل کاربران، سالن جستجوی اینترنتی، سالن نشریات، در ضمن دارای دو سالن مهم نیز می‌باشد که عبارت‌اند از: سالن لئونور پرز کابررا و سالن فرانک امیلیو۲: این سالن ویژه نابینایان و کم بینایان است، در این کتابخانه فعالیت‌های فرهنگی از جمله نشست ادبی نیز برگزار می‌شود و در ضمن آثار هنری و ادبی در سالن هنر و ادبیات به نمایش عموم گذاشته می‌شود. این کتابخانه برنامه‌های ویژه‌ای برای افراد در سنین مختلف نیز  
یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های کوبا، کتابخانه ملی خوزه مارتی می‌باشد که تاسیس آن به سال ۱۹۰۱ برمی‌گردد که البته عدم وجود یک کتابخانه ملی تا این تاریخ، بیانگر عدم وجود یک دولت ملی و شرایط استعماری کوبا می‌باشد.کتابخانه ملی کوبا در روز ۱۸ اکتبر سال ۱۹۰۱ تاسیس گردید و دارای آرشیوی از ۱۰۹۹۱ جلد کتاب است، سالن‌های آن عبارت‌اند از: سالن عمومی، سالن مرجع، سالن کودک و نوجوان، سالن هنر و ادبیات، سالن کتاب‌های کمیاب و نفیس، سالن کنترل کاربران، سالن جستجوی اینترنتی، سالن نشریات، در ضمن دارای دو سالن مهم نیز می‌باشد که عبارت‌اند از: سالن لئونور پرز کابررا [i] و سالن فرانک امیلیو [ii]: این سالن ویژه نابینایان و کم بینایان است، در این کتابخانه فعالیت‌های فرهنگی از جمله نشست ادبی نیز برگزار می‌شود و در ضمن آثار هنری و ادبی در سالن هنر و ادبیات به نمایش عموم گذاشته می‌شود. این کتابخانه برنامه‌های ویژه‌ای برای افراد در سنین مختلف نیز ارائه می‌دهد، برای مثال برنامه‌ایی با عنوان جوانی ابدی (Eterna Juventud) که این برنامه ویژه افراد میانسال است که شامل کتابخوانی، موسیقی و آوازخوانی می‌باشد. و همین‌طور برنامه تک‌خوانی، گفت‌وگوهای دوستانه، همایش‌هایی با جوانان نیز برگزار می‌شود. در ضمن آثار هنری شامل نقاشی و صنایع دستی هنرمندان نیز به نمایش گذاشته می‌شود، در این کتابخانه فعالیت‌های کودکانه از جمله بازی‌های دسته‌جمعی و تئاترهای کودکانه نیز برگزار می‌شود، لازم به ذکر است که نام کتابخانه ملی کوبا در سال ۱۹۴۹ با پیشنهاد دن فرناندو اورتیز (Fernando Ortiz) ، نام قهرمان ملی کوبا، خوزه مارتی، نام گرفت.<ref>De Andueza, J. (2011). Isla de Cuba pintoresca, histórica, política, literaria, mercantil e industrial; recuerdos, apuntes, impresiones de dos épocas. British Library, Historical Print Editions, P78</ref><ref>حق‌روستا، مریم. (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران:موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتت بین المللی الهدی، ص203-204.</ref>


۲۰۳
== نیز نگاه کنید ==


,Leonor Perez Cabrera (Leonor Antonia de la Concepcion Micaela Perez Cabrera . (۱۸۲۸-۱۹۰۷) او مادر خوزه مارتی است.
* [[کتابخانه ملی تونس]]
* [[کتابخانه ملی سنگال]]


Frank Emilio (Francisco Emilio Flyn Rodrigue.۲ فرانک امیلیو (۱۹۲۱ - ۲۰۰۱)، پیانیست کوبایی که در سیزده سالگی بینایی‌اش را از دست داد.
== پاورقی ==
[i]: Leonor Perez Cabrera (Leonor Antonia de la Concepcion Micaela Perez Cabrera . او مادر خوزه مارتی است. (۱۸۲۸-۱۹۰۷)


[ii]: Frank Emilio (Francisco Emilio Flyn Rodrígue. فرانک امیلیو ( 1921 ‑ 2٠٠1 )، پیانیست کوبایی که در سیزده سالگی بینای یاش را از دست داد.


. )
== کتابشناختی ==
 
۲۰۴
 
ارائه می‌دهد، برای مثال برنامه‌ایی با عنوان جوانی ابدی که این برنامه ویژه افراد میانسال است که شامل کتابخوانی، موسیقی و آوازخوانی می‌باشد. و همین‌طور برنامه تک‌خوانی، گفت‌وگوهای دوستانه، همایش‌هایی با جوانان نیز برگزار می‌شود. در ضمن آثار هنری شامل نقاشی و صنایع دستی هنرمندان نیز به نمایش گذاشته می‌شود، در این کتابخانه فعالیت‌های کودکانه از جمله بازی‌های دسته‌جمعی و تئاترهای کودکانه نیز برگزار می‌شود، لازم به ذکر است که نام کتابخانه ملی کوبا در سال ۱۹۴۹ با پیشنهاد دن فرناندو اورتیز"، نام قهرمان ملی کوبا، خوزه مارتی، نام گرفت. (-De An (dueza, 2011, 78

نسخهٔ ‏۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۰۲

یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های کوبا، کتابخانه ملی خوزه مارتی می‌باشد که تاسیس آن به سال ۱۹۰۱ برمی‌گردد که البته عدم وجود یک کتابخانه ملی تا این تاریخ، بیانگر عدم وجود یک دولت ملی و شرایط استعماری کوبا می‌باشد.کتابخانه ملی کوبا در روز ۱۸ اکتبر سال ۱۹۰۱ تاسیس گردید و دارای آرشیوی از ۱۰۹۹۱ جلد کتاب است، سالن‌های آن عبارت‌اند از: سالن عمومی، سالن مرجع، سالن کودک و نوجوان، سالن هنر و ادبیات، سالن کتاب‌های کمیاب و نفیس، سالن کنترل کاربران، سالن جستجوی اینترنتی، سالن نشریات، در ضمن دارای دو سالن مهم نیز می‌باشد که عبارت‌اند از: سالن لئونور پرز کابررا [i] و سالن فرانک امیلیو [ii]: این سالن ویژه نابینایان و کم بینایان است، در این کتابخانه فعالیت‌های فرهنگی از جمله نشست ادبی نیز برگزار می‌شود و در ضمن آثار هنری و ادبی در سالن هنر و ادبیات به نمایش عموم گذاشته می‌شود. این کتابخانه برنامه‌های ویژه‌ای برای افراد در سنین مختلف نیز ارائه می‌دهد، برای مثال برنامه‌ایی با عنوان جوانی ابدی (Eterna Juventud) که این برنامه ویژه افراد میانسال است که شامل کتابخوانی، موسیقی و آوازخوانی می‌باشد. و همین‌طور برنامه تک‌خوانی، گفت‌وگوهای دوستانه، همایش‌هایی با جوانان نیز برگزار می‌شود. در ضمن آثار هنری شامل نقاشی و صنایع دستی هنرمندان نیز به نمایش گذاشته می‌شود، در این کتابخانه فعالیت‌های کودکانه از جمله بازی‌های دسته‌جمعی و تئاترهای کودکانه نیز برگزار می‌شود، لازم به ذکر است که نام کتابخانه ملی کوبا در سال ۱۹۴۹ با پیشنهاد دن فرناندو اورتیز (Fernando Ortiz) ، نام قهرمان ملی کوبا، خوزه مارتی، نام گرفت.[۱][۲]

نیز نگاه کنید

پاورقی

[i]: Leonor Perez Cabrera (Leonor Antonia de la Concepcion Micaela Perez Cabrera . او مادر خوزه مارتی است. (۱۸۲۸-۱۹۰۷)

[ii]: Frank Emilio (Francisco Emilio Flyn Rodrígue. فرانک امیلیو ( 1921 ‑ 2٠٠1 )، پیانیست کوبایی که در سیزده سالگی بینای یاش را از دست داد.

کتابشناختی

  1. De Andueza, J. (2011). Isla de Cuba pintoresca, histórica, política, literaria, mercantil e industrial; recuerdos, apuntes, impresiones de dos épocas. British Library, Historical Print Editions, P78
  2. حق‌روستا، مریم. (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران:موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتت بین المللی الهدی، ص203-204.