تاثیر اصلاحات اقتصادی در سیستم آموزشی چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''تأثیر اصلاحات اقتصادی در سیستم آموزشی چین'' == اعمال اصلاحات و سياست درهاي باز، تغييرات اساسي در زندگی اجتماعی به ویژه در نظام ارزشي و آموزشی چين ايجاد نموده، شيوه زندگي را تغيير داده و تحولي جدي در كشور به وجود آورده است. در نظام جديد آموزشی...» ایجاد کرد)
 
خط ۱: خط ۱:


== ''تأثیر اصلاحات اقتصادی در سیستم آموزشی چین'' ==
اعمال اصلاحات و سیاست درهای باز، تغییرات اساسی در زندگی اجتماعی به ویژه در نظام ارزشی و آموزشی [[چین]] ایجاد نموده، شیوه زندگی را تغییر داده و تحولی جدی در کشور به وجود آورده است. در نظام جدید آموزشی این کشور به کلیه­ ی توانایی­ های ذهنی، جسمانی و فیزیکی دانش آموز اهمیت داده شده و به شکلی برابر نگریسته می­ شود که با روش یادگیری و آموزش در گذشته کاملاً متفاوت است. در حال­ حاضر، در مدارس ابتدایی و متوسطه متون آموزشی و برگه­ های آزمون به منبع کلیدی تعلیم و تربیت افراد مبدل شده و خلاقیت، نوآوری و قابلیت انطباق دانش آموزان و ارتقای توانایی­ های رقابتی آنان به­ عنوان راهگشای ورودی آنان به مراکز آموزش عالی و دانشگاه­ ها مطرح شده است. به دستور کمیته ­ی مرکزی حزب کمونیست و شورای دولتی چین، از 10 سال پیش نظام جدیدی در آموزش به مورد اجرا درآمده که در آن تأکید شده که دانش آموزان باید علاوه بر پیشبرد قابلیت­­ های ذهنی و انجام تکالیف درسی، به سلامت جسمانی، فیزیکی و تربیت بدنی نیز اهمیت داده شود. آنچه مهم می­ نماید این است که کشور چین با توجه به گشودن درهای خود به روی دنیای خارج، در حال حاضر، نیازمند نیروهای کارآزموده با توانایی­ های همه جانبه جهت حضور در صحنه­ ی جهانی است. طی سال­ های اخیر، برنامه ­های آموزشی مختلفی در زمینه­ های گوناگون برای دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شده است تا از این طریق به ارتقای مهارت­ های آنان در کلیه­ ی زمینه ­ها توجه شود. آمار نشان می­ دهد که سالانه از هر13 شهروند چینی، 1 نفر به گذراندن دوره­ های آموزش مهارت­ های جنبی آموزشی می ­پردازد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین". ''تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی''، جلد سوم، ص.</ref>
اعمال اصلاحات و سياست درهاي باز، تغييرات اساسي در زندگی اجتماعی به ویژه در نظام ارزشي و آموزشی چين ايجاد نموده، شيوه زندگي را تغيير داده و تحولي جدي در كشور به وجود آورده است. در نظام جديد آموزشی این کشور به كليه­ی توانايي­هاي ذهني، جسماني و فيزيكي دانش آموز اهميت داده شده و به شكلي برابر نگريسته مي­شود كه با روش يادگيري و آموزش در گذشته كاملاً متفاوت است. در حال­حاضر، در مدارس ابتدايي و متوسطه متون آموزشي و برگه­هاي آزمون به منبع كليدي تعليم و تربيت افراد مبدل شده و خلاقيت، نو آوري و قابليت انطباق دانش آموزان و ارتقاي توانايي­هاي رقابتي آنان به­عنوان راهگشاي ورودي آنان به مراکز آموزش عالی و دانشگاه­ها مطرح شده است. به دستور كميته­ی مركزي حزب كمونيست و شوراي دولتي چين، از 10سال پيش نظام جديدي در آموزش به مورد اجرا در آمده که در آن تأكيد شده كه دانش آموزان بايد علاوه بر پيشبرد قابليت­­هاي ذهني و انجام تكاليف درسي، به سلامت جسماني، فيزيكي و تربيت بدني نيز اهميت داده شود. آنچه مهم مي­نمايد اين است كه كشورچين با توجه به گشودن درهاي خود به روي دنياي خارج، در حال حاضر، نيازمند نيروهاي كارآزموده با توانايي­هاي همه جانبه جهت حضور درصحنه­ی جهاني است. طي سال­هاي اخير، برنامه­هاي آموزشي مختلفي در زمينه­هاي گوناگون براي  دانش آموزان و دانشجويان در نظر گرفته شده است تا از اين طريق به ارتقای مهارت­هاي آنان در كليه­ی زمینه­ها توجه شود. آمار نشان مي­دهد كه سالانه از هر13 شهروند چيني، 1 نفر به گذراندن دوره­هاي آموزش مهارت­هاي جنبی آموزشی می­پردازد.
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۴۷

اعمال اصلاحات و سیاست درهای باز، تغییرات اساسی در زندگی اجتماعی به ویژه در نظام ارزشی و آموزشی چین ایجاد نموده، شیوه زندگی را تغییر داده و تحولی جدی در کشور به وجود آورده است. در نظام جدید آموزشی این کشور به کلیه­ ی توانایی­ های ذهنی، جسمانی و فیزیکی دانش آموز اهمیت داده شده و به شکلی برابر نگریسته می­ شود که با روش یادگیری و آموزش در گذشته کاملاً متفاوت است. در حال­ حاضر، در مدارس ابتدایی و متوسطه متون آموزشی و برگه­ های آزمون به منبع کلیدی تعلیم و تربیت افراد مبدل شده و خلاقیت، نوآوری و قابلیت انطباق دانش آموزان و ارتقای توانایی­ های رقابتی آنان به­ عنوان راهگشای ورودی آنان به مراکز آموزش عالی و دانشگاه­ ها مطرح شده است. به دستور کمیته ­ی مرکزی حزب کمونیست و شورای دولتی چین، از 10 سال پیش نظام جدیدی در آموزش به مورد اجرا درآمده که در آن تأکید شده که دانش آموزان باید علاوه بر پیشبرد قابلیت­­ های ذهنی و انجام تکالیف درسی، به سلامت جسمانی، فیزیکی و تربیت بدنی نیز اهمیت داده شود. آنچه مهم می­ نماید این است که کشور چین با توجه به گشودن درهای خود به روی دنیای خارج، در حال حاضر، نیازمند نیروهای کارآزموده با توانایی­ های همه جانبه جهت حضور در صحنه­ ی جهانی است. طی سال­ های اخیر، برنامه ­های آموزشی مختلفی در زمینه­ های گوناگون برای دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شده است تا از این طریق به ارتقای مهارت­ های آنان در کلیه­ ی زمینه ­ها توجه شود. آمار نشان می­ دهد که سالانه از هر13 شهروند چینی، 1 نفر به گذراندن دوره­ های آموزش مهارت­ های جنبی آموزشی می ­پردازد.[۱]

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین". تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص.