چند همسری در سیرالئون: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''چند همسری:''' چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانوادههای سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب میآید. معمولاً زن اول مرد بهعنوان کدبانو در نظر گرفته میشود و...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانوادههای سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب میآید. معمولاً زن اول مرد بهعنوان کدبانو در نظر گرفته میشود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبههایی مجزا از یکدیگر جای میدهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم میکنند با این حال در جشنها و مناسبتهای مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی میکنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونهای که شهرنشینان به ندرت چندهمسری را برمیگزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواجهای دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواجهای دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید میآود خودداری میکنند. از این روی چندهمسری در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است. | چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانوادههای سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب میآید. معمولاً زن اول مرد بهعنوان کدبانو در نظر گرفته میشود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبههایی مجزا از یکدیگر جای میدهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم میکنند با این حال در جشنها و مناسبتهای مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی میکنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونهای که شهرنشینان به ندرت چندهمسری را برمیگزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواجهای دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواجهای دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید میآود خودداری میکنند. از این روی چندهمسری در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است. | ||
J. Paracka 2003: 60 |
نسخهٔ ۱۱ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۱۹
چند همسری:
چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانوادههای سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب میآید. معمولاً زن اول مرد بهعنوان کدبانو در نظر گرفته میشود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبههایی مجزا از یکدیگر جای میدهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم میکنند با این حال در جشنها و مناسبتهای مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی میکنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونهای که شهرنشینان به ندرت چندهمسری را برمیگزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواجهای دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواجهای دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید میآود خودداری میکنند. از این روی چندهمسری در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است.
J. Paracka 2003: 60