چند همسری در سیرالئون: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''چند همسری:''' چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانواده­های سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب می­آید. معمولاً زن اول مرد به‌عنوان کدبانو در نظر گرفته می­شود و...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:


چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانواده­های سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب می­آید. معمولاً زن اول مرد به‌عنوان کدبانو در نظر گرفته می­شود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبه­هایی مجزا از یکدیگر جای می­دهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم می­کنند با این حال در جشن­ها و مناسبت­های مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی می­کنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونه­ای که شهرنشینان به ندرت چندهمسری را برمی­گزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواج­های دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواج­های دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید می­آود خودداری می‌کنند. از این روی چندهمسری در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است.
چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانواده­های سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب می­آید. معمولاً زن اول مرد به‌عنوان کدبانو در نظر گرفته می­شود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبه­هایی مجزا از یکدیگر جای می­دهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم می­کنند با این حال در جشن­ها و مناسبت­های مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی می­کنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونه­ای که شهرنشینان به ندرت چندهمسری را برمی­گزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواج­های دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواج­های دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید می­آود خودداری می‌کنند. از این روی چندهمسری در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است.
J. Paracka 2003: 60

نسخهٔ ‏۱۱ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۱۹

چند همسری:

چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانواده­های سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب می­آید. معمولاً زن اول مرد به‌عنوان کدبانو در نظر گرفته می­شود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبه­هایی مجزا از یکدیگر جای می­دهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم می­کنند با این حال در جشن­ها و مناسبت­های مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی می­کنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونه­ای که شهرنشینان به ندرت چندهمسری را برمی­گزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواج­های دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواج­های دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید می­آود خودداری می‌کنند. از این روی چندهمسری در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است.

J. Paracka 2003: 60