تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر سودان: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
سودان از مهمترین کشورهای آفریقایی و اسلامی است که از انقلاب اسلامی ایران متأثر شده است. فرد هالیدی، استاد و كارشناس برجسته مسائل خاورمیانه، در اینباره چنین گفته است: | |||
سودان | «انقلاب اسلامیدرایران جذّابیت ایدئولوژیكی بسیار زیادی میان اعراب تا الجزایر و سودان دارد كه نمیتوان آن را نادیده گرفت».<ref>مقتدری، احمد، «انقلاب اسلامی، پیامدها و بازتابها»، ماهنامه بصائر، سال اول، ش 4 و 5، (دی و بهمن 1373).8.</ref> | ||
انقلاب اسلامی ایران به دلیل ماهیّت اسلامی بودنش، در میان مسلمانان جهان، از جایگاه ویژهای برخوردار است. اثرپذیری از انقلاب اسلامی ایران در گفتارها و موضعگیریهای شخصیّتها و مسئولان حکومتی سودان نیز، کاملاً آشکار است. بهعنوان مثال، صادقالمهدی، رهبر حزب امّت، زمینه چنین گفته است: | |||
انقلاب اسلامی ایران | «انقلاب اسلامی ایران بر مردم سودان تأثیر عمیقی داشته است. آنان بسیاری از پدیدههای تاریخی خود را در انقلاب ایران یافتهاند. مردم سودان در انقلاب اسلامی ایران یک بعثت جدید را مییابند. در سودان عدّهای بودند که اسلام را بهعنوان یک راه حل برای مشکلات نمیپذیرفتند، آنها معتقد بودند که راه حلها از طریق ناسیونالیسم و با پیروی از افکار غربی به دست میآید. ولی انقلابایران، این افکار را به کلی دگرگون کرد و ثابت کرد که اسلام زنده و پویا است و میتواند در مقابل امواج ایدئولوژیک ایستادگی کند».<ref>1- حشمتزاده، محمّدباقر، تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر کشورهای اسلامی (تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1385).137.</ref> | ||
نگارنده (مصطفی امیدی) چند سال، بهعنوان وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سودان، حضور و فعّالیّت داشته و با لطف و یاری الهی و همكاری مقامات دانشگاهی سودان، توفیق مضاعفی نیز یافته تا زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاههای مختلف این كشور، تدریس كند و همچنین با توجّه به حضور در برنامههای فرهنگی و محافل ادبی این سرزمین، از نزدیك شاهد ابراز محبّت و علاقمندی بسیاری از مردم، بهویژه فرهیختگان، ادیبان و شاعران سودان، نسبت به جمهوری اسلامی ایران بوده است. | |||
بسیاری از مردم و مسئولان سودان اعلام میکنند که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمره نخستین کسانی بودهاند که در خارج ازایران ، به منظور حمایت از قیام ملّت مسلمان ایران در تظاهرات و راهپیماییهای دانشجویی و مردمی شرکت کردهاند و به این امر افتخار میکنند. | |||
برخی از سودانیان، برای ابرازِ ارادت خود نسبت به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران (ره)، نام «خمینی» را برای فرزندان خود برگزیدهاند. بهعنوان مثال، شهید محمّد طه محمّد احمد، سردبیر نشریه عربی زبان الوفاق، چاپ سودان، خود را یکی از دلدادگان امام خمینی (ره) معرفی میکرد و برای ابراز ارادت به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران ، نام فرزندش را «خمینی» نهاده بود. او میگفت: | |||
«نام پسر من، خمینی صغیر است. چون خمینی کبیر یک نفر بیشتر نیست و او امام خمینی (ره) است.» | |||
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توجّه بسیاری از مردم سودان، از جمله شاعران معاصر این سرزمین، به تحوّلات و رویدادهای ایران اسلامی، معطوف گشته و بر همین اساس، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن، در اشعار آنان بازتاب گستردهای داشته است. | |||
اغلب شاعرانِ نام آشنایِ سودان، مانند سیف الدّین الدّسوقی، نورالدّین عبدالرّحمن الیمنی، دكتر سعد عبدالقادر العاقب، درباره انقلاب اسلامی ایران، دستاوردها و بازتاب جهانی آن یا در توصیف رهبر كبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) ، مقام معظّم رهبری، مدّظلّهالعالی و برخی مقامات و مسئولان كشورمان و همچنین رشادتها و پایمرد یهای دلاوران دلیر ایرانی، اشعاری را سرودهاند. | |||
دراین بخش، برای رعایت اختصار در کلام، تنها به ذكر یک نمونه از سرودههای شاعران سودانی درباره انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) بسنده م یشود: | |||
دکتر سعد عبدالقادر العاقب، یكی از شاعران سودانی، به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) شعری را با عنوان «ذکری الإمام» سروده كه متن كامل آن به شرح زیر است: | |||
1ـ ضَوءُ نَجمٍ من خُمَینٍ أشرَقا فی ظلامٍ فأنار الأفقا | |||
2ـ موسویٌّ بینَ کفَّیه عَصًی بَطَلَ السِّحرُ بِها و احتَرَقا | |||
3ـ حَلّ فی الأرض فلم یبقَ سِوی باطلٍ صَمَّ و حَقٍّ نَطَقا | |||
4ـایةُ اللهِ و من ایاتِهِ بَشرٌ فینا أقاموا الطُرُقا | |||
5ـ و مضَی یَتبَعُ آلَ المصطفی فَهُمُ الأصلُ الّذی فیهِ ارتقَی | |||
6ـ کان روحُ الله مِن آثارِهِم فَلَهُ مِنهُم لِواءٌ خَفَقا | |||
7ـ أورَثوهُ ذ ا فِقارٍ باتِرًا فَرَّ مِنهُ المُعتدی إذ بَرَقا | |||
8ـ حلَّ فی ایرانَ فَانصاعت لَهُ کُلُّ أرضٍ حُرَّةٍ إذ صَدَقا | |||
9ـ ضاءَ فی طَهرانَ فی الخُرطومِ فی فاسَ فی فَرغانةٍ فی جِلَِّقا | |||
10ـ رفَع الظلمَ إمامٌ عادلٌ مِن ترابٍ کاد أن یَختَنِقا | |||
11ـ فَهُوَ بَدرٌ مُذ بَدَت طَلعَتُهُ إنجَلی اللّیلُ و ما قد وَسَقا | |||
12ـ فی بلادٍ غَبَرَت مِن ظُلمِها فَکَساها عَدلُهُ إستَبرَقا | |||
13ـ رَجَفَ الکُفّارُ مِن ثَورَتِهِ و بُغاةُ الأرضِ صاروا ِمزَقا | |||
14ـ فَهوَ فَوقَ الأرض لَیثٌ خادِرٌ وَ هُوَ بَینَ السُّحبِ نَسرٌ حَلَّقا | |||
15ـ فَابنُُ رُشدی لَم یَزَل فی هَرَبٍ مِن وَعید اللَّیثِ أمسی فَرِقا | |||
16ـ إنَّ یَومَ القُدسِ شَمسٌ شَرَقَت ضَوؤُها قَولُ إمامٍ أصدَقا | |||
17ـ کان روحُ اللهِ فیهِ قائداً و لِنَصرِ اللهِ کانَ الأسبَقا | |||
ترجمه اشعار دكتر سعد عبدالقادر العاقب، باعنوان «یاد امام » | |||
1. ستارهای از آسمان خُمین درخشید و در میان تاریك یها، كرانهها را روشنی بخشید. | |||
2. مردی از تبار موسی كه عصایی در دست داشت و با آن سحرها و جادوها را باطل ساخت. | |||
3 . با آمدنِ او ، بر روی زمین حقّ و حقیقت، آشكار و باطل ناپدید گردید. | |||
4. آیتی از سوی خداوند و انسانی كه از میان ما برخاست و راه و رسم زندگی را برای ما روشن ساخت.[i] | |||
5 . او از خاندان حضرت مصطفی(ص) پیروی م یكرد؛ زیرا آنان اصل و اساس هرترقّی و پیشرفتی هستند. | |||
6. روحالله، یكی از یادگارانِ آن بزرگواران بود كه پرچمِ آنان را برافراشت. | |||
7. خاندان حضرت مصطفی(ص) برای او ذوالفقار برّنده و تیزی به ارث گذاشته بودند كه تجاوزگران از برق آن پای به فرار نهادند. | |||
8 . گرچه او درایران بود ؛ ولی مردمانِ آزاد و سرافراز، در هر گوشه از جهان، راه او را تأیید و از دستوراتش پیروی كردند. | |||
9. فروغ او نه تنها تهران، بلکه خارطوم ، فاس، فَرغانه و دمشق را نیز، روشنی بخشید . | |||
10. امام عادلی بود كه در سراسر كره خاكی، ظلم و ستمِ خفقان آور را، از بین برد. | |||
11. او قرص ماهی بود كه با آغاز تابشش، تاریكی شب را، زدود. | |||
12. و كشوری را كه غبارِ ظلم و ستم همه جایش را فرا گرفته بود، با عدل و داد خویش ، منوّر ساخت. | |||
13. با انقلابِ او، كافران برخود لرزیدند و سركشانِ زمین فرو پاشیدند. | |||
14. او شیری بر روی زمین و شاهینی برفرازِ ابرها بود. | |||
15. از این رو، سلمانِ رشدی، هنوز از بیم فریاد شجاعانه آن شیر، گریزان و هراسان است. | |||
16. همانا، به فرمانِ آن امام، نورانیّت روز قدس، مانند خورشید همه جا را فراگرفت. | |||
17. پیشگامِ روزِ قدس روحالله بود كه پیش از اعلام این روزِ جهانی، با یاری و لطف الهی، به پیروزی دست یافته بود. | |||
علاقهمندان به کسب آگاهی بیشتر درباره حضور فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری سودان، میتوانند به کتاب «فاعلیة العلاقات العامّة فی تطویر الدّبلوماسیه الشّعبیة لسفارة الجمهوریة الاسلامیة الایرانیة و مجلس الصّداقة الشّعبیة العالمیة فی فترة 2008 ـ 2012»[ii] نوشته رقیه احمد صالح مراجعه کنند. دکتر رقیه احمد صالح، پایان نامه دکتری ـ که در سال 1392 به دانشگاه اُم دُرمان ارائه شده ـ روابط بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سودان را در فاصله سالهای 1387 تا 1391 بررسی کرده است. | |||
== پاورقی == | |||
[ii] نقش سفارت جمهوری اسلامی ایران و شورای انجمن های دوستی سودان در گسترش دیپلماسی مردمی و روابط بین دو کشور در سال های 2004 تا 2012 م. (سال های 1387 تا 1391 هـ.ش) | |||
[iii] رئیس جمهور فعلی سودان | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ ۲۶ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۱۱
سودان از مهمترین کشورهای آفریقایی و اسلامی است که از انقلاب اسلامی ایران متأثر شده است. فرد هالیدی، استاد و كارشناس برجسته مسائل خاورمیانه، در اینباره چنین گفته است:
«انقلاب اسلامیدرایران جذّابیت ایدئولوژیكی بسیار زیادی میان اعراب تا الجزایر و سودان دارد كه نمیتوان آن را نادیده گرفت».[۱]
انقلاب اسلامی ایران به دلیل ماهیّت اسلامی بودنش، در میان مسلمانان جهان، از جایگاه ویژهای برخوردار است. اثرپذیری از انقلاب اسلامی ایران در گفتارها و موضعگیریهای شخصیّتها و مسئولان حکومتی سودان نیز، کاملاً آشکار است. بهعنوان مثال، صادقالمهدی، رهبر حزب امّت، زمینه چنین گفته است:
«انقلاب اسلامی ایران بر مردم سودان تأثیر عمیقی داشته است. آنان بسیاری از پدیدههای تاریخی خود را در انقلاب ایران یافتهاند. مردم سودان در انقلاب اسلامی ایران یک بعثت جدید را مییابند. در سودان عدّهای بودند که اسلام را بهعنوان یک راه حل برای مشکلات نمیپذیرفتند، آنها معتقد بودند که راه حلها از طریق ناسیونالیسم و با پیروی از افکار غربی به دست میآید. ولی انقلابایران، این افکار را به کلی دگرگون کرد و ثابت کرد که اسلام زنده و پویا است و میتواند در مقابل امواج ایدئولوژیک ایستادگی کند».[۲]
نگارنده (مصطفی امیدی) چند سال، بهعنوان وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سودان، حضور و فعّالیّت داشته و با لطف و یاری الهی و همكاری مقامات دانشگاهی سودان، توفیق مضاعفی نیز یافته تا زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاههای مختلف این كشور، تدریس كند و همچنین با توجّه به حضور در برنامههای فرهنگی و محافل ادبی این سرزمین، از نزدیك شاهد ابراز محبّت و علاقمندی بسیاری از مردم، بهویژه فرهیختگان، ادیبان و شاعران سودان، نسبت به جمهوری اسلامی ایران بوده است.
بسیاری از مردم و مسئولان سودان اعلام میکنند که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمره نخستین کسانی بودهاند که در خارج ازایران ، به منظور حمایت از قیام ملّت مسلمان ایران در تظاهرات و راهپیماییهای دانشجویی و مردمی شرکت کردهاند و به این امر افتخار میکنند.
برخی از سودانیان، برای ابرازِ ارادت خود نسبت به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران (ره)، نام «خمینی» را برای فرزندان خود برگزیدهاند. بهعنوان مثال، شهید محمّد طه محمّد احمد، سردبیر نشریه عربی زبان الوفاق، چاپ سودان، خود را یکی از دلدادگان امام خمینی (ره) معرفی میکرد و برای ابراز ارادت به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران ، نام فرزندش را «خمینی» نهاده بود. او میگفت:
«نام پسر من، خمینی صغیر است. چون خمینی کبیر یک نفر بیشتر نیست و او امام خمینی (ره) است.»
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توجّه بسیاری از مردم سودان، از جمله شاعران معاصر این سرزمین، به تحوّلات و رویدادهای ایران اسلامی، معطوف گشته و بر همین اساس، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن، در اشعار آنان بازتاب گستردهای داشته است.
اغلب شاعرانِ نام آشنایِ سودان، مانند سیف الدّین الدّسوقی، نورالدّین عبدالرّحمن الیمنی، دكتر سعد عبدالقادر العاقب، درباره انقلاب اسلامی ایران، دستاوردها و بازتاب جهانی آن یا در توصیف رهبر كبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) ، مقام معظّم رهبری، مدّظلّهالعالی و برخی مقامات و مسئولان كشورمان و همچنین رشادتها و پایمرد یهای دلاوران دلیر ایرانی، اشعاری را سرودهاند.
دراین بخش، برای رعایت اختصار در کلام، تنها به ذكر یک نمونه از سرودههای شاعران سودانی درباره انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) بسنده م یشود:
دکتر سعد عبدالقادر العاقب، یكی از شاعران سودانی، به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) شعری را با عنوان «ذکری الإمام» سروده كه متن كامل آن به شرح زیر است:
1ـ ضَوءُ نَجمٍ من خُمَینٍ أشرَقا فی ظلامٍ فأنار الأفقا
2ـ موسویٌّ بینَ کفَّیه عَصًی بَطَلَ السِّحرُ بِها و احتَرَقا
3ـ حَلّ فی الأرض فلم یبقَ سِوی باطلٍ صَمَّ و حَقٍّ نَطَقا
4ـایةُ اللهِ و من ایاتِهِ بَشرٌ فینا أقاموا الطُرُقا
5ـ و مضَی یَتبَعُ آلَ المصطفی فَهُمُ الأصلُ الّذی فیهِ ارتقَی
6ـ کان روحُ الله مِن آثارِهِم فَلَهُ مِنهُم لِواءٌ خَفَقا
7ـ أورَثوهُ ذ ا فِقارٍ باتِرًا فَرَّ مِنهُ المُعتدی إذ بَرَقا
8ـ حلَّ فی ایرانَ فَانصاعت لَهُ کُلُّ أرضٍ حُرَّةٍ إذ صَدَقا
9ـ ضاءَ فی طَهرانَ فی الخُرطومِ فی فاسَ فی فَرغانةٍ فی جِلَِّقا
10ـ رفَع الظلمَ إمامٌ عادلٌ مِن ترابٍ کاد أن یَختَنِقا
11ـ فَهُوَ بَدرٌ مُذ بَدَت طَلعَتُهُ إنجَلی اللّیلُ و ما قد وَسَقا
12ـ فی بلادٍ غَبَرَت مِن ظُلمِها فَکَساها عَدلُهُ إستَبرَقا
13ـ رَجَفَ الکُفّارُ مِن ثَورَتِهِ و بُغاةُ الأرضِ صاروا ِمزَقا
14ـ فَهوَ فَوقَ الأرض لَیثٌ خادِرٌ وَ هُوَ بَینَ السُّحبِ نَسرٌ حَلَّقا
15ـ فَابنُُ رُشدی لَم یَزَل فی هَرَبٍ مِن وَعید اللَّیثِ أمسی فَرِقا
16ـ إنَّ یَومَ القُدسِ شَمسٌ شَرَقَت ضَوؤُها قَولُ إمامٍ أصدَقا
17ـ کان روحُ اللهِ فیهِ قائداً و لِنَصرِ اللهِ کانَ الأسبَقا
ترجمه اشعار دكتر سعد عبدالقادر العاقب، باعنوان «یاد امام »
1. ستارهای از آسمان خُمین درخشید و در میان تاریك یها، كرانهها را روشنی بخشید.
2. مردی از تبار موسی كه عصایی در دست داشت و با آن سحرها و جادوها را باطل ساخت.
3 . با آمدنِ او ، بر روی زمین حقّ و حقیقت، آشكار و باطل ناپدید گردید.
4. آیتی از سوی خداوند و انسانی كه از میان ما برخاست و راه و رسم زندگی را برای ما روشن ساخت.[i]
5 . او از خاندان حضرت مصطفی(ص) پیروی م یكرد؛ زیرا آنان اصل و اساس هرترقّی و پیشرفتی هستند.
6. روحالله، یكی از یادگارانِ آن بزرگواران بود كه پرچمِ آنان را برافراشت.
7. خاندان حضرت مصطفی(ص) برای او ذوالفقار برّنده و تیزی به ارث گذاشته بودند كه تجاوزگران از برق آن پای به فرار نهادند.
8 . گرچه او درایران بود ؛ ولی مردمانِ آزاد و سرافراز، در هر گوشه از جهان، راه او را تأیید و از دستوراتش پیروی كردند.
9. فروغ او نه تنها تهران، بلکه خارطوم ، فاس، فَرغانه و دمشق را نیز، روشنی بخشید .
10. امام عادلی بود كه در سراسر كره خاكی، ظلم و ستمِ خفقان آور را، از بین برد.
11. او قرص ماهی بود كه با آغاز تابشش، تاریكی شب را، زدود.
12. و كشوری را كه غبارِ ظلم و ستم همه جایش را فرا گرفته بود، با عدل و داد خویش ، منوّر ساخت.
13. با انقلابِ او، كافران برخود لرزیدند و سركشانِ زمین فرو پاشیدند.
14. او شیری بر روی زمین و شاهینی برفرازِ ابرها بود.
15. از این رو، سلمانِ رشدی، هنوز از بیم فریاد شجاعانه آن شیر، گریزان و هراسان است.
16. همانا، به فرمانِ آن امام، نورانیّت روز قدس، مانند خورشید همه جا را فراگرفت.
17. پیشگامِ روزِ قدس روحالله بود كه پیش از اعلام این روزِ جهانی، با یاری و لطف الهی، به پیروزی دست یافته بود.
علاقهمندان به کسب آگاهی بیشتر درباره حضور فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری سودان، میتوانند به کتاب «فاعلیة العلاقات العامّة فی تطویر الدّبلوماسیه الشّعبیة لسفارة الجمهوریة الاسلامیة الایرانیة و مجلس الصّداقة الشّعبیة العالمیة فی فترة 2008 ـ 2012»[ii] نوشته رقیه احمد صالح مراجعه کنند. دکتر رقیه احمد صالح، پایان نامه دکتری ـ که در سال 1392 به دانشگاه اُم دُرمان ارائه شده ـ روابط بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سودان را در فاصله سالهای 1387 تا 1391 بررسی کرده است.
پاورقی
[ii] نقش سفارت جمهوری اسلامی ایران و شورای انجمن های دوستی سودان در گسترش دیپلماسی مردمی و روابط بین دو کشور در سال های 2004 تا 2012 م. (سال های 1387 تا 1391 هـ.ش)
[iii] رئیس جمهور فعلی سودان