موسیقی فولکلور آرژانتین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''موسیقی فولکلور''' موسیقی عامه فالک آرژانتین به طور استثنایی گسترش یافته است. بیش از یک دوجین رقص‌های محلی و یک سبک ملی عامه در دهه ۱۹۳۰ به وجود آمد. در آرژانتین دوره پرون، به طورگسترده «خبر ترانه»ها به عنوان یک نماد اعتراض پخش می‌شد. به همین...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''موسیقی فولکلور'''
موسیقی عامه فالک [[آرژانتین]] به طور استثنایی گسترش یافته است. بیش از یک دوجین رقص‌های محلی و یک سبک ملی عامه در دهه ۱۹۳۰ به وجود آمد. در [[آرژانتین]] دوره پرون، به طورگسترده «خبر ترانه»ها به عنوان یک نماد اعتراض پخش می‌شد. به همین دلیل هنرمندان می‌کوشیدند مخالفت‌های خود را نسبت به موضوعات سیاسی از طریق موسیقی ابراز کنند. آتاهوالپا یوپانکویی، بزرگ‌ترین موسیقیدان سبک فالک [[آرژانتین]]، و [[مرسدس سوسا]] شخصیت‌هایی بودند که نوواکانسیون (خبر ترانه‌ها) را تعریف می‌کردند و در این فرایند شهرت جهانی یافتند. این سبک در کشور شیلی با استقبال فراوانی مواجه گردید و در دهه ۱۹۷ به موفقیت دست یافت و به نفوذ خود بر کل موسیقی کشورهای آمریکای لاتین ادامه داد.در سراسر [[آرژانتین]]، دو نوع موسیقی فولکلور وجود دارد. یکی موسیقی فولکلوری است که مشخصا از میان توده مردم بومی می‌آید و انواع بیشمار دارد و دیگری موسیقی نژادهای مختلط است که از فرهنگ استعمارگران اسپانیایی و جانشینان آن‌ها سرچشمه می‌گیرد و غالبا با سنت‌های موسیقایی منطقه مربوطه در هم می‌آمیزد. ترانه‌های پاپ، موسیقی مذهبی، سازها و جشنواره‌هایی توسط مهاجران به [[آرژانتین]] آورده شدند و با موسیقی نژادهای مختلط که امروزه بسیار محبوب است، در هم آمیختند.


موسیقی عامه فالک آرژانتین به طور استثنایی گسترش یافته است. بیش از یک دوجین رقص‌های محلی و یک سبک ملی عامه در دهه ۱۹۳۰ به وجود آمد. در آرژانتین دوره پرون، به طورگسترده «خبر ترانه»ها به عنوان یک نماد اعتراض پخش می‌شد. به همین دلیل هنرمندان می‌کوشیدند مخالفت‌های خود را نسبت به موضوعات سیاسی از طریق موسیقی ابراز کنند. آتاهوالپا یوپانکویی، بزرگ‌ترین موسیقیدان سبک فالک آرژانتین، و مرسدس سوسا شخصیت‌هایی بودند که نوواکانسیون (خبر ترانه‌ها) را تعریف می‌کردند و در این فرایند شهرت جهانی یافتند. این سبک در کشور شیلی با استقبال فراوانی مواجه گردید و در دهه ۱۹۷ به موفقیت دست یافت و به نفوذ خود بر کل موسیقی کشورهای آمریکای لاتین ادامه داد.در سراسر آرژانتین، دو نوع موسیقی فولکلور وجود دارد. یکی موسیقی فولکلوری است که مشخصا از میان توده مردم بومی می‌آید و انواع بیشمار دارد و دیگری موسیقی نژادهای مختلط است که از فرهنگ استعمارگران اسپانیایی و جانشینان آن‌ها سرچشمه می‌گیرد و غالبا با سنت‌های موسیقایی منطقه مربوطه در هم می‌آمیزد. ترانه‌های پاپ، موسیقی مذهبی، سازها و جشنواره‌هایی توسط مهاجران به آرژانتین آورده شدند و با موسیقی نژادهای مختلط که امروزه بسیار محبوب است، در هم آمیختند.
تقسیم‌بندی دیگری از موسیقی [[آرژانتین]] می‌تواند بر اساس مختصات جغرافیایی باشد. پاتاگونیا، در جنوب [[آرژانتین]]، چندان در معرض هجوم استعمارگران نبوده است و احتمالا آب و هوای طاقت‌فرسای آن هم تأثیر داشته است و در نتیجه موسیقی آن، اصولا موسیقی بومی است که باگذشت قرن‌ها هنوز دست‌نخورده باقی مانده است. این موسیقی ریشه در رویدادهای روزمره زندگی، از جمله تولد، کودکی، شفای بیماری‌ها و دردها، ازدواج، شکار، گله‌داری، چرای احشام، شکرگزاری و مرگ دارد.


تقسیم‌بندی دیگری از موسیقی آرژانتین می‌تواند بر اساس مختصات جغرافیایی باشد. پاتاگونیا، در جنوب آرژانتین، چندان در معرض هجوم استعمارگران نبوده است و احتمالا آب و هوای طاقت‌فرسای آن هم تأثیر داشته است و در نتیجه موسیقی آن، اصولا موسیقی بومی است که باگذشت قرن‌ها هنوز دست‌نخورده باقی مانده است. این موسیقی ریشه در رویدادهای روزمره زندگی، از جمله تولد، کودکی، شفای بیماری‌ها و دردها، ازدواج، شکار، گله‌داری، چرای احشام، شکرگزاری و مرگ دارد.
در بعضی از نواحی [[آرژانتین]]، موسیقی فولکلور در واقع موسیقی بومیان است. مثلا در ناحیه خوخوی در شمال غربی [[آرژانتین]]، بعضی از ویژگی‌های موسیقی قدیمی اینکاها و یا کچوآ همچنان وجود دارد. در سایر نقاط [[آرژانتین]] نیز می‌توان تأثیر موسیقی پرو، پاراگوئه و شیلی را احساس کرد.


در بعضی از نواحی آرژانتین، موسیقی فولکلور در واقع موسیقی بومیان است. مثلا در ناحیه خوخوی در شمال غربی آرژانتین، بعضی از ویژگی‌های موسیقی قدیمی اینکاها و یا کچوآ همچنان وجود دارد. در سایر نقاط آرژانتین نیز می‌توان تأثیر موسیقی پرو، پاراگوئه و شیلی را احساس کرد.
در ناحیه مرکزی [[آرژانتین]]، کوردوبا، دیگر نمی‌توان اثری از موسیقی سنتی اصیل [[آرژانتین]] را یافت، زیرا مردم بومی تا حد زیادی از این ناحیه رفته‌اند.


در ناحیه مرکزی آرژانتین، کوردوبا، دیگر نمی‌توان اثری از موسیقی سنتی اصیل آرژانتین را یافت، زیرا مردم بومی تا حد زیادی از این ناحیه رفته‌اند.
در منطقه فلات مرکزی کشورکه پامپاس نامیده می‌شود و شامل [[بوئنوس‌آیرس]] نیز هست، ترانه‌ها غالبا آرام و درونگرایانه هستند. گیتار، آکاردئون آرژانتینی باندونئون و ساز دهنی در موسیقی [[آرژانتین]] نقش اصلی را بر عهده دارند. در پامپاس، ترانه‌های دو صدایی، به صورت بداهه‌خوانی رواج بسیار دارند.
 
در منطقه فلات مرکزی کشورکه پامپاس نامیده می‌شود و شامل بوئنوس‌آیرس نیز هست، ترانه‌ها غالبا آرام و درونگرایانه هستند. گیتار، آکاردئون آرژانتینی باندونئون و ساز دهنی در موسیقی آرژانتین نقش اصلی را بر عهده دارند. در پامپاس، ترانه‌های دو صدایی، به صورت بداهه‌خوانی رواج بسیار دارند.


در بخش شمال شرقی آرژانتین‌که مزوپوتامیا (بین‌النهرین) نامیده می‌شود.
در بخش شمال شرقی آرژانتین‌که مزوپوتامیا (بین‌النهرین) نامیده می‌شود.
خط ۱۵: خط ۱۳:
آرژانتینی‌ها در مراسم مذهبی از سازهایی چون فلوت و طبل استفاده می‌کنند. در این آیین‌ها رهبر دینی مرد آواز می‌خواند و زنها به صورت همسرایی، عبارت او را تکرار می‌کنند. در این منطقه، در سنت مختلط موسیقی مذهبی، سازهای اروپایی از جمله آکاردئون، ویلون، چنگ وگیتار هم جایگاه خاص خود را دارند.
آرژانتینی‌ها در مراسم مذهبی از سازهایی چون فلوت و طبل استفاده می‌کنند. در این آیین‌ها رهبر دینی مرد آواز می‌خواند و زنها به صورت همسرایی، عبارت او را تکرار می‌کنند. در این منطقه، در سنت مختلط موسیقی مذهبی، سازهای اروپایی از جمله آکاردئون، ویلون، چنگ وگیتار هم جایگاه خاص خود را دارند.


در اغلب مناطق آرژانتین، رقص بخشی از آیین‌ها و سنت‌های مردمان بومی را تشکیل می‌دهد. موسیقی این رقص غالبا با آکاردئون و طبل و گاهی ویلون و چنگ یاگیتار نواخته می‌شود.
در اغلب مناطق [[آرژانتین]]، رقص بخشی از آیین‌ها و سنت‌های مردمان بومی را تشکیل می‌دهد. موسیقی این رقص غالبا با آکاردئون و طبل و گاهی ویلون و چنگ یاگیتار نواخته می‌شود<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص291-293.</ref>.
==نیز نگاه کنید به==
[[هنر آرژانتین]]؛ [[موسیقی در آرژانتین]]
 
==کتابشناسی==

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۱۳

موسیقی عامه فالک آرژانتین به طور استثنایی گسترش یافته است. بیش از یک دوجین رقص‌های محلی و یک سبک ملی عامه در دهه ۱۹۳۰ به وجود آمد. در آرژانتین دوره پرون، به طورگسترده «خبر ترانه»ها به عنوان یک نماد اعتراض پخش می‌شد. به همین دلیل هنرمندان می‌کوشیدند مخالفت‌های خود را نسبت به موضوعات سیاسی از طریق موسیقی ابراز کنند. آتاهوالپا یوپانکویی، بزرگ‌ترین موسیقیدان سبک فالک آرژانتین، و مرسدس سوسا شخصیت‌هایی بودند که نوواکانسیون (خبر ترانه‌ها) را تعریف می‌کردند و در این فرایند شهرت جهانی یافتند. این سبک در کشور شیلی با استقبال فراوانی مواجه گردید و در دهه ۱۹۷ به موفقیت دست یافت و به نفوذ خود بر کل موسیقی کشورهای آمریکای لاتین ادامه داد.در سراسر آرژانتین، دو نوع موسیقی فولکلور وجود دارد. یکی موسیقی فولکلوری است که مشخصا از میان توده مردم بومی می‌آید و انواع بیشمار دارد و دیگری موسیقی نژادهای مختلط است که از فرهنگ استعمارگران اسپانیایی و جانشینان آن‌ها سرچشمه می‌گیرد و غالبا با سنت‌های موسیقایی منطقه مربوطه در هم می‌آمیزد. ترانه‌های پاپ، موسیقی مذهبی، سازها و جشنواره‌هایی توسط مهاجران به آرژانتین آورده شدند و با موسیقی نژادهای مختلط که امروزه بسیار محبوب است، در هم آمیختند.

تقسیم‌بندی دیگری از موسیقی آرژانتین می‌تواند بر اساس مختصات جغرافیایی باشد. پاتاگونیا، در جنوب آرژانتین، چندان در معرض هجوم استعمارگران نبوده است و احتمالا آب و هوای طاقت‌فرسای آن هم تأثیر داشته است و در نتیجه موسیقی آن، اصولا موسیقی بومی است که باگذشت قرن‌ها هنوز دست‌نخورده باقی مانده است. این موسیقی ریشه در رویدادهای روزمره زندگی، از جمله تولد، کودکی، شفای بیماری‌ها و دردها، ازدواج، شکار، گله‌داری، چرای احشام، شکرگزاری و مرگ دارد.

در بعضی از نواحی آرژانتین، موسیقی فولکلور در واقع موسیقی بومیان است. مثلا در ناحیه خوخوی در شمال غربی آرژانتین، بعضی از ویژگی‌های موسیقی قدیمی اینکاها و یا کچوآ همچنان وجود دارد. در سایر نقاط آرژانتین نیز می‌توان تأثیر موسیقی پرو، پاراگوئه و شیلی را احساس کرد.

در ناحیه مرکزی آرژانتین، کوردوبا، دیگر نمی‌توان اثری از موسیقی سنتی اصیل آرژانتین را یافت، زیرا مردم بومی تا حد زیادی از این ناحیه رفته‌اند.

در منطقه فلات مرکزی کشورکه پامپاس نامیده می‌شود و شامل بوئنوس‌آیرس نیز هست، ترانه‌ها غالبا آرام و درونگرایانه هستند. گیتار، آکاردئون آرژانتینی باندونئون و ساز دهنی در موسیقی آرژانتین نقش اصلی را بر عهده دارند. در پامپاس، ترانه‌های دو صدایی، به صورت بداهه‌خوانی رواج بسیار دارند.

در بخش شمال شرقی آرژانتین‌که مزوپوتامیا (بین‌النهرین) نامیده می‌شود.

آرژانتینی‌ها در مراسم مذهبی از سازهایی چون فلوت و طبل استفاده می‌کنند. در این آیین‌ها رهبر دینی مرد آواز می‌خواند و زنها به صورت همسرایی، عبارت او را تکرار می‌کنند. در این منطقه، در سنت مختلط موسیقی مذهبی، سازهای اروپایی از جمله آکاردئون، ویلون، چنگ وگیتار هم جایگاه خاص خود را دارند.

در اغلب مناطق آرژانتین، رقص بخشی از آیین‌ها و سنت‌های مردمان بومی را تشکیل می‌دهد. موسیقی این رقص غالبا با آکاردئون و طبل و گاهی ویلون و چنگ یاگیتار نواخته می‌شود[۱].

نیز نگاه کنید به

هنر آرژانتین؛ موسیقی در آرژانتین

کتابشناسی

  1. خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص291-293.