نهاد خانواده سریلانکا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « ='''3-7.     نهاد خانواده'''= اگر چه عوامل تغییر و تحول فرهنگی و اجتماعی به سرعت در  شهرها در حال گسترش یافتن هستند؛ اما با این حال هر دو گروه اجتماعی سینهالی و تامیل همچنان خانواده محور و سنتی هستند.  (Encyclopedia, 1995, ص. 550 c). خانواده یعنی شوهر و فرزندان،...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
خط ۳: خط ۳:
اگر چه عوامل تغییر و تحول فرهنگی و اجتماعی به سرعت در  شهرها در حال گسترش یافتن هستند؛ اما با این حال هر دو گروه اجتماعی سینهالی و تامیل همچنان خانواده محور و سنتی هستند.  (Encyclopedia, 1995, ص. 550 c). خانواده یعنی شوهر و فرزندان، مهمترين واحد اجتماعي است. حتي در شرايط بحراني مانند حوادث طبیعی و یا جنگ كه ايجاب مي­كند، چندين خانواده موقتاً يا براي مدتي طولاني در اردوگاهی در كنار همديگر و با هم زندگي كنند، مادر خانواده فقط براي همسر و فرزندانش غذا مي­پزد و محل پخت و پز خودش را نظافت و نگهداري مي­كند. اين موضوع نشانگر جايگاه ويژه "خانواده هسته­اي" (زن و شوهر و فرزندان) است. اقوام و خويشاوندان زن و شوهر پیرامون خانواده يك شبكه اجتماعي را تشكيل مي­دهند. اعضای این شبکه اجتماعی همگي خود را نسبت به خانواده هسته­اي متعهد مي­دانند و از آن پشتيباني می­کنند.
اگر چه عوامل تغییر و تحول فرهنگی و اجتماعی به سرعت در  شهرها در حال گسترش یافتن هستند؛ اما با این حال هر دو گروه اجتماعی سینهالی و تامیل همچنان خانواده محور و سنتی هستند.  (Encyclopedia, 1995, ص. 550 c). خانواده یعنی شوهر و فرزندان، مهمترين واحد اجتماعي است. حتي در شرايط بحراني مانند حوادث طبیعی و یا جنگ كه ايجاب مي­كند، چندين خانواده موقتاً يا براي مدتي طولاني در اردوگاهی در كنار همديگر و با هم زندگي كنند، مادر خانواده فقط براي همسر و فرزندانش غذا مي­پزد و محل پخت و پز خودش را نظافت و نگهداري مي­كند. اين موضوع نشانگر جايگاه ويژه "خانواده هسته­اي" (زن و شوهر و فرزندان) است. اقوام و خويشاوندان زن و شوهر پیرامون خانواده يك شبكه اجتماعي را تشكيل مي­دهند. اعضای این شبکه اجتماعی همگي خود را نسبت به خانواده هسته­اي متعهد مي­دانند و از آن پشتيباني می­کنند.


خويشاوندان[19] نزد سينهالي­ها بهترین كساني هستند كه مي­توان با آن­ها معاشرت صميمانه داشت. ازدواج با اقوام در اولویت قرار دارد. به دليل وجود چنين درک و احساسی، جامعه سينهالي جامعه­اي عشیره­ای است. بسياري از جوامع جنوب آسيا و خاورميانه نيز چنين وضعي را دارند و ازدواج­هاي خويشاوندي را بر ازدواج بيرون از شبكه خويشاوندان ترجيح مي­دهند. بنا بر اين افراد روابط ویژه­­ای با عمو، عمه، دايي و خاله، عموزادها و عمه زاده ها، خاله زاده ها و دايي زاده­هایشان دارند. براي این دسته از خویشاوندان ضرب­المثل­هایی در زبان تاميل و سينهالي وجود دارد که بیان­گر این گونه صمیمیت­ها است. در بسياري از روستاها اشخاص در دوران كودكي می­توانند همسر آينده­شان را حدس بزنند؛ بلکه بعضی سال ها پیش از ازدواج شریک زندگی خود را کاملاً می­شناسند. در ميان خانواده­هاي تاميل روابط خويشاوندي به اندازه­اي استوار است كه اگر كسي بخواهد با فردي خارج از فاميل ازدواج كند، اصولاً باید از عمو، عمه، دايي، خاله­اش اجازه بگيرد (مظفری, زن در سریلانکا, 1368, ص. 1).
خويشاوندان[19] نزد سينهالي­ها بهترین كساني هستند كه مي­توان با آن­ها معاشرت صميمانه داشت. ازدواج با اقوام در اولویت قرار دارد. به دليل وجود چنين درک و احساسی، جامعه سينهالي جامعه­اي عشیره­ای است. بسياري از جوامع جنوب آسيا و خاورميانه نيز چنين وضعي را دارند و ازدواج­هاي خويشاوندي را بر ازدواج بيرون از شبكه خويشاوندان ترجيح مي­دهند. بنا بر اين افراد روابط ویژه­­ای با عمو، عمه، دايي و خاله، عموزادها و عمه زاده ها، خاله زاده ها و دايي زاده­هایشان دارند. براي این دسته از خویشاوندان ضرب­المثل­هایی در زبان تاميل و سينهالي وجود دارد که بیان­گر این گونه صمیمیت­ها است. در بسياري از روستاها اشخاص در دوران كودكي می­توانند همسر آينده­شان را حدس بزنند؛ بلکه بعضی سال ها پیش از ازدواج شریک زندگی خود را کاملاً می­شناسند. در ميان خانواده­هاي تاميل روابط خويشاوندي به اندازه­اي استوار است كه اگر كسي بخواهد با فردي خارج از فاميل ازدواج كند، اصولاً باید از عمو، عمه، دايي، خاله­اش اجازه بگيرد (مظفری, زن در [[سریلانکا]], 1368, ص. 1).


در خانواده اصولاً زنان مسئول پخت و پز، بزرگ كردن بچه­ها و خانه داري هستند. در خانواده­هاي كشاورز زنان در امر كشت و برداشت نيز كمك مي­كنند. در خانواده­هاي فقيرتر به صورت تمام وقت در مزرعه مشغول هستند. وظيفه مرد حمايت مادي و معنوي همسر و فرزندان، مسئول امور عمومي خانواده، و كسب و كار است. فرزندان تا زمان بلوغ كانون توجهات خانواده هستند. پس از رسیدن به بلوغ لازم، آن­ها نيز نقش مستقلی مي­يابند. دختران در امور خانه و پسران در امور بيروني به خانواده كمك مي­كنند.
در خانواده اصولاً زنان مسئول پخت و پز، بزرگ كردن بچه­ها و خانه داري هستند. در خانواده­هاي كشاورز زنان در امر كشت و برداشت نيز كمك مي­كنند. در خانواده­هاي فقيرتر به صورت تمام وقت در مزرعه مشغول هستند. وظيفه مرد حمايت مادي و معنوي همسر و فرزندان، مسئول امور عمومي خانواده، و كسب و كار است. فرزندان تا زمان بلوغ كانون توجهات خانواده هستند. پس از رسیدن به بلوغ لازم، آن­ها نيز نقش مستقلی مي­يابند. دختران در امور خانه و پسران در امور بيروني به خانواده كمك مي­كنند.


فرزندان خانواده­هاي طبقات متوسط و بالاتر تا بيست و چند سالگي مشغول تحصيل هستند. با پایان یافتن تحصیلات، دختران و پسران به امید اشتغال روانه بازار کار می­شوند. بسیاری از شغل­­هایی که در گذشته در انحصار مردان بوده و شغل مردانه به شمار مي­آمده، اکنون به دلیل تغییر شرایط فرهنگی و اجتماعی از انحصار آن­ها در آمده و دختران نیز به این گونه امور اشتغال دارند. تمايل دختران به تحصيلات عاليه جدای از انگیزه فراگیری علم و دانش، ابزاری براي ازدواج ايده­آل نیز به حساب می­آید. بسياري از زنان طبقه متوسط که خانواده­هایشان درآمد کافی دارند، پس از ازدواج  شغل­های اماكن و فضاهای عمومي را رها مي­كنند.
فرزندان خانواده­هاي طبقات متوسط و بالاتر تا بيست و چند سالگي مشغول تحصيل هستند. با پایان یافتن تحصیلات، دختران و پسران به امید اشتغال روانه بازار کار می­شوند. بسیاری از شغل­­هایی که در گذشته در انحصار مردان بوده و شغل مردانه به شمار مي­آمده، اکنون به دلیل تغییر شرایط فرهنگی و اجتماعی از انحصار آن­ها در آمده و دختران نیز به این گونه امور اشتغال دارند. تمايل دختران به تحصيلات عاليه جدای از انگیزه فراگیری علم و دانش، ابزاری براي ازدواج ايده­آل نیز به حساب می­آید. بسياري از زنان طبقه متوسط که خانواده­هایشان درآمد کافی دارند، پس از ازدواج  شغل­های اماكن و فضاهای عمومي را رها مي­كنند.

نسخهٔ ‏۱۶ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۱۲

3-7.     نهاد خانواده

اگر چه عوامل تغییر و تحول فرهنگی و اجتماعی به سرعت در  شهرها در حال گسترش یافتن هستند؛ اما با این حال هر دو گروه اجتماعی سینهالی و تامیل همچنان خانواده محور و سنتی هستند.  (Encyclopedia, 1995, ص. 550 c). خانواده یعنی شوهر و فرزندان، مهمترين واحد اجتماعي است. حتي در شرايط بحراني مانند حوادث طبیعی و یا جنگ كه ايجاب مي­كند، چندين خانواده موقتاً يا براي مدتي طولاني در اردوگاهی در كنار همديگر و با هم زندگي كنند، مادر خانواده فقط براي همسر و فرزندانش غذا مي­پزد و محل پخت و پز خودش را نظافت و نگهداري مي­كند. اين موضوع نشانگر جايگاه ويژه "خانواده هسته­اي" (زن و شوهر و فرزندان) است. اقوام و خويشاوندان زن و شوهر پیرامون خانواده يك شبكه اجتماعي را تشكيل مي­دهند. اعضای این شبکه اجتماعی همگي خود را نسبت به خانواده هسته­اي متعهد مي­دانند و از آن پشتيباني می­کنند.

خويشاوندان[19] نزد سينهالي­ها بهترین كساني هستند كه مي­توان با آن­ها معاشرت صميمانه داشت. ازدواج با اقوام در اولویت قرار دارد. به دليل وجود چنين درک و احساسی، جامعه سينهالي جامعه­اي عشیره­ای است. بسياري از جوامع جنوب آسيا و خاورميانه نيز چنين وضعي را دارند و ازدواج­هاي خويشاوندي را بر ازدواج بيرون از شبكه خويشاوندان ترجيح مي­دهند. بنا بر اين افراد روابط ویژه­­ای با عمو، عمه، دايي و خاله، عموزادها و عمه زاده ها، خاله زاده ها و دايي زاده­هایشان دارند. براي این دسته از خویشاوندان ضرب­المثل­هایی در زبان تاميل و سينهالي وجود دارد که بیان­گر این گونه صمیمیت­ها است. در بسياري از روستاها اشخاص در دوران كودكي می­توانند همسر آينده­شان را حدس بزنند؛ بلکه بعضی سال ها پیش از ازدواج شریک زندگی خود را کاملاً می­شناسند. در ميان خانواده­هاي تاميل روابط خويشاوندي به اندازه­اي استوار است كه اگر كسي بخواهد با فردي خارج از فاميل ازدواج كند، اصولاً باید از عمو، عمه، دايي، خاله­اش اجازه بگيرد (مظفری, زن در سریلانکا, 1368, ص. 1).

در خانواده اصولاً زنان مسئول پخت و پز، بزرگ كردن بچه­ها و خانه داري هستند. در خانواده­هاي كشاورز زنان در امر كشت و برداشت نيز كمك مي­كنند. در خانواده­هاي فقيرتر به صورت تمام وقت در مزرعه مشغول هستند. وظيفه مرد حمايت مادي و معنوي همسر و فرزندان، مسئول امور عمومي خانواده، و كسب و كار است. فرزندان تا زمان بلوغ كانون توجهات خانواده هستند. پس از رسیدن به بلوغ لازم، آن­ها نيز نقش مستقلی مي­يابند. دختران در امور خانه و پسران در امور بيروني به خانواده كمك مي­كنند.

فرزندان خانواده­هاي طبقات متوسط و بالاتر تا بيست و چند سالگي مشغول تحصيل هستند. با پایان یافتن تحصیلات، دختران و پسران به امید اشتغال روانه بازار کار می­شوند. بسیاری از شغل­­هایی که در گذشته در انحصار مردان بوده و شغل مردانه به شمار مي­آمده، اکنون به دلیل تغییر شرایط فرهنگی و اجتماعی از انحصار آن­ها در آمده و دختران نیز به این گونه امور اشتغال دارند. تمايل دختران به تحصيلات عاليه جدای از انگیزه فراگیری علم و دانش، ابزاری براي ازدواج ايده­آل نیز به حساب می­آید. بسياري از زنان طبقه متوسط که خانواده­هایشان درآمد کافی دارند، پس از ازدواج  شغل­های اماكن و فضاهای عمومي را رها مي­كنند.