مکتب طبیعت گرایان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
=== '''مکتب طبیعت­گرایان''' ===
=== '''مکتب طبیعت­گرایان''' ===
طبیعت­گرایان<ref>Naturalists</ref>: مکتب طبیعت گرایان یا مکتب یین-یانگ، تقریبا همزمان با [[مکتب قانونگرایان]] و در دوران فرمانروایی حکومت‌­های هم­ستیز پایه گذاری شد. بنیانگذار این مکتب فکری شخصی به نام زان یان<ref>Zan Yan</ref> بود که تحت عنوان مکتب یین- یانگ یا عوامل پنجگانه‌­ی طبیعت اندیشه‌­ی خود را مطرح ساخت. طبق این مکتب نظام هستی از 5 عامل و 5 عنصر اصلی تشکیل شده است؛ عوامل منفی مانند تاریکی، سردی و زن که یین شمرده می­شوند و عوامل مثبت روشنایی، گرمایی و مردم که یانگ نامیده می­شوند. و پنج عنصر عبارتند از: آب، آتش، چوب، فلز و خاک. این اندیشه به تدریج در فلسفه‌­ی فرهنگی و اجتماعی مردم [[چین]] ریشه دوانیده و جزیی از فرهنگ سنتی این سرزمین شد. این تفکر بعدها در اندیشه­‌های کیمیاگری و جادوگری تائوئیستی و در چارچوب طب سنتی چین رسوخ کرد.
طبیعت­گرایان(Naturalists): [[مکتب طبیعت گرایان]] یا مکتب یین-یانگ، تقریبا همزمان با [[مکتب قانونگرایان]] و در دوران فرمانروایی حکومت‌­های هم­ستیز پایه‌گذاری شد. بنیانگذار این مکتب فکری شخصی به نام زان یان(Zan Yan) بود که تحت عنوان مکتب یین- یانگ یا عوامل پنجگانه‌­ی طبیعت اندیشه‌­ی خود را مطرح ساخت. طبق این مکتب نظام هستی از 5 عامل و 5 عنصر اصلی تشکیل شده است؛ عوامل منفی مانند تاریکی، سردی و زن که یین شمرده می‌­شوند و عوامل مثبت روشنایی، گرمایی و مردم که یانگ نامیده می­‌شوند. و پنج عنصر عبارتند از: آب، آتش، چوب، فلز و خاک. این اندیشه به تدریج در فلسفه‌­ی فرهنگی و اجتماعی مردم [[چین]] ریشه دوانیده و جزیی از فرهنگ سنتی این سرزمین شد. این تفکر بعدها در اندیشه­‌های کیمیاگری و جادوگری تائوئیستی و در چارچوب طب سنتی [[چین]] رسوخ کرد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. ''تهران'': موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی</ref>.


=== پاورقی ===
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۵ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۲۱

مکتب طبیعت­گرایان

طبیعت­گرایان(Naturalists): مکتب طبیعت گرایان یا مکتب یین-یانگ، تقریبا همزمان با مکتب قانونگرایان و در دوران فرمانروایی حکومت‌­های هم­ستیز پایه‌گذاری شد. بنیانگذار این مکتب فکری شخصی به نام زان یان(Zan Yan) بود که تحت عنوان مکتب یین- یانگ یا عوامل پنجگانه‌­ی طبیعت اندیشه‌­ی خود را مطرح ساخت. طبق این مکتب نظام هستی از 5 عامل و 5 عنصر اصلی تشکیل شده است؛ عوامل منفی مانند تاریکی، سردی و زن که یین شمرده می‌­شوند و عوامل مثبت روشنایی، گرمایی و مردم که یانگ نامیده می­‌شوند. و پنج عنصر عبارتند از: آب، آتش، چوب، فلز و خاک. این اندیشه به تدریج در فلسفه‌­ی فرهنگی و اجتماعی مردم چین ریشه دوانیده و جزیی از فرهنگ سنتی این سرزمین شد. این تفکر بعدها در اندیشه­‌های کیمیاگری و جادوگری تائوئیستی و در چارچوب طب سنتی چین رسوخ کرد[۱].

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی