چند همسری در سیرالئون: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''چند همسری:''' چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانوادههای سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب میآید. معمولاً زن اول مرد بهعنوان کدبانو در نظر گرفته میشود و...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[چند همسری در سیرالئون|چندهمسری]] و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانوادههای [[سیرالئون]] و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب میآید. معمولاً زن اول مرد بهعنوان کدبانو در نظر گرفته میشود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبههایی مجزا از یکدیگر جای میدهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم میکنند با این حال در جشنها و مناسبتهای مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی میکنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونهای که شهرنشینان به ندرت [[چند همسری در سیرالئون|چندهمسری]] را برمیگزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواجهای دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواجهای دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید میآورد خودداری میکنند. از این روی [[چند همسری در سیرالئون|چندهمسری]] در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است<ref>J. Paracka, D (2003). The Athens of west Africa: a history of international Education at fourah bay college, Routledge New York & London, p.60</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ [[سیرالئون]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۲۲
چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانوادههای سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب میآید. معمولاً زن اول مرد بهعنوان کدبانو در نظر گرفته میشود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبههایی مجزا از یکدیگر جای میدهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم میکنند با این حال در جشنها و مناسبتهای مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی میکنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونهای که شهرنشینان به ندرت چندهمسری را برمیگزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواجهای دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواجهای دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید میآورد خودداری میکنند. از این روی چندهمسری در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است[۱][۲].
کتابشناسی
- ↑ J. Paracka, D (2003). The Athens of west Africa: a history of international Education at fourah bay college, Routledge New York & London, p.60
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)