چند همسری در سیرالئون: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''چند همسری:''' چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانواده­های سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب می­آید. معمولاً زن اول مرد به‌عنوان کدبانو در نظر گرفته می­شود و...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''چند همسری:'''
[[چند همسری در سیرالئون|چندهمسری]] و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانواده‌­های [[سیرالئون]] و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب می­‌آید. معمولاً زن اول مرد به‌عنوان کدبانو در نظر گرفته می­‌شود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبه­‌هایی مجزا از یکدیگر جای می‌دهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم می­‌کنند با این حال در جشن­‌ها و مناسبت‌­های مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی می‌­کنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونه‌­ای که شهرنشینان به ندرت [[چند همسری در سیرالئون|چندهمسری]] را برمی­‌گزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواج‌­های دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواج‌­های دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید می‌­آورد خودداری می‌کنند. از این روی [[چند همسری در سیرالئون|چندهمسری]] در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است<ref>J. Paracka, D (2003). The Athens of west Africa: a history of international Education at fourah bay college, Routledge New York & London, p.60</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ [[سیرالئون]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>.


چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانواده­های سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب می­آید. معمولاً زن اول مرد به‌عنوان کدبانو در نظر گرفته می­شود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبه­هایی مجزا از یکدیگر جای می­دهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم می­کنند با این حال در جشن­ها و مناسبت­های مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی می­کنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونه­ای که شهرنشینان به ندرت چندهمسری را برمی­گزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواج­های دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواج­های دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید می­آود خودداری می‌کنند. از این روی چندهمسری در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است.
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۲۲

چندهمسری و ازدواج با زنان متعدد نیز در خانواده‌­های سیرالئون و به ویژه در مناطق روستایی رواج دارد و همچون داشتن فرزندان زیاد، نوعی وجهه و اعتبار برای مردان به حساب می­‌آید. معمولاً زن اول مرد به‌عنوان کدبانو در نظر گرفته می­‌شود و نوعی حالت برتری و تفاخر بر دیگر زنان برای خود قائل است. مردان روستایی چند همسره عمدتاً زنان خود را به دلیل پرهیز از اختلافات خانوادگی در کلبه­‌هایی مجزا از یکدیگر جای می‌دهند و روزهای هفته را با آنها تقسیم می­‌کنند با این حال در جشن­‌ها و مناسبت‌­های مختلف کلیه زنان خویش را گرد هم آورده و سعی می‌­کنند آنها را در این مراسم شادی شریک سازند. البته چندهمسری طی یک دهه گذشته و با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی تا حدودی کمرنگ شده و در حال حاضر بیشتر به مردان روستایی اختصاص دارد به گونه‌­ای که شهرنشینان به ندرت چندهمسری را برمی­‌گزینند. جدای از آن با توجه به عدم ثبت ازدواج‌­های دوم به بعد در ادارات دولتی و کلیساها، چندهمسری بیشتر به مردان مسلمان اختصاص دارد و مراکز دولتی نیز از ثبت ازدواج‌­های دوم به بعد که عمدتاً پس از مرگ شوهر مشکلاتی در زمینه ارث و تقسیم اموال وی بین زنان دوم و سوم و فرزندان آنها پدید می‌­آورد خودداری می‌کنند. از این روی چندهمسری در مناطق روستایی نیز به تدریج در حال رنگ باختن است[۱][۲].

کتابشناسی

  1. J. Paracka, D (2003). The Athens of west Africa: a history of international Education at fourah bay college, Routledge New York & London, p.60
  2. عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)