طرح های کلان در زمینه نظام آموزش فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''طرح اصلاحات "كلود تلو"'''
=====[[طرح اصلاحات كلود تلو در فرانسه|طرح اصلاحات "کلود تلو"]] =====
[[پرونده:وزارت.jpg|بندانگشتی|Claude Allègre. برگرفته از سایت babelio، قابل بازیابی از https://www.babelio.com/]]در سال  2005 بودجه آموزش و پرورش فرانسه اولین بودجه حکومتی بودکه درطی ۱۰ سال ‪ ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که این کشور با افزایش ‪ ۵۰۰ هزار دانش‌آموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ‪ ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن دیپلم متوسطه، مدرسه را ترک می‌کنند و اگر مدرسه نتواند همین رسالت اولیه سنتی خود را درست ایفا کند، این بی‌عدالتی بیشتر خواهد شد و به یقین همین فرزندان از مدرسه گریخته خانواده‌های کارگر مهاجر، مهندسان آینده نخواهند شد


در سال  2005 بودجه آموزش و پرورش [[فرانسه]] اولين بودجه حكومتي بودکه درطی۱۰سال ‪ ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که اين كشور با افزايش ‪ ۵۰۰ هزار دانش آموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ‪ ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن ديپلم متوسطه، مدرسه را ترك مي‌كنند و اگر مدرسه نتواند همين رسالت اوليه سنتي خود را درست ايفا كند، اين بي‌عدالتي بيشتر خواهد شد و به يقين همين فرزندان از مدرسه گريخته خانواده‌هاي كارگر مهاجر، مهندسان آينده نخواهند شد
طرح‌های اصلاحی وزیرفعلی آموزش و پرورش [[فرانسه]] حتی به دوران پیش از "لوک فری"(Luc Ferry) و زمان وزارت "کلود آلگر"(Claude Allègre) دردولت سوسیالیست ژوسپن برمی‌گردد. فرانسویان به یاد دارند که لوک فری در زمان وزارت خویش به پایین بودن سطح درک و سواد دانش‌آموزان اشاره کرد و فقدان یک پایه اولیه مناسب و لازم را در میان آنان تاسف بار خواند. اشاره فری بطور مستقیم به دانش‌آموزانی بود که حتی املای درست کلمات و صرف افعال فرانسه را نمی‌دانند و با این وضع به کلاس بالاتر نیز می‌روند. با این همه سخن فری بی‌جا نبود، او گرچه در دسته‌بندی‌های سیاسی فرانسه دارای جایگاه نبود ولی به عنوان یک کارشناس عالی‌رتبه سالیان درازی کمیسیون‌های آموزش و پرورش را ریاست و برنامه‌ریزی کرده بود. گزارش تلو تاکید دارد که وظیفه نظام آموزشی، فقط آموزش برخی مواد درسی به دانش‌آموز نیست و این نظام باید شیوه‌های زندگی و قواعد رفتار اجتماعی را نیز به دانش‌آموزان بیاموزد. تلو معتقد است که آموزش‌های دوران مدرسه کمتر به درد دوران بزرگسالی افراد خورده و آنان نتوانسته‌اند از این آموزش‌ها در زندگی و اجتماع خود بهره‌برداری لازم را کنند.


طرح‌هاي اصلاحي وزيرفعلي آموزش و پرورش فرانسه حتي به دوران پيش از "لوك فري"[17] و زمان وزارت "كلود آلگر"[18]دردولت سوسياليست ژوسپن برمي گردد.  فرانسويان به ياد دارند كه لوك فري در زمان وزارت خويش به پايين بودن سطح درك و سواد دانش آموزان اشاره كرد و فقدان يك پايه اوليه مناسب و لازم را در ميان آنان تاسف بار خواند.  اشاره فري بطور مستقيم به دانش آموزاني بود كه حتي املاي درست كلمات و صرف افعال فرانسه را نمي‌دانند و با اين وضع به كلاس بالاتر نيز مي‌روند. با اين همه سخن فري بي‌جا نبود، او گرچه در دسته بنديهاي سياسي فرانسه داراي جايگاه نبود ولي به عنوان يك كارشناس عالي رتبه ساليان درازي كميسيونهاي آموزش و پرورش را رياست و برنامه ريزي كرده بود. گزارش تلو تاكيد دارد كه وظيفه نظام آموزشي، فقط آموزش برخي مواد درسي به دانش آموز نيست و اين نظام بايد شيوه‌هاي زندگي و قواعد رفتار اجتماعي را نيز به دانش آموزان بياموزد.  تلو معتقد است كه آموزش‌هاي دوران مدرسه كمتر به درد دوران بزرگسالي افراد خورده و آنان نتوانسته‌اند از اين آموزش‌ها در زندگي و اجتماع خود بهره برداري لازم را كنند.
مسئله اصلاحات در آموزش و پرورش فرانسه تازگی ندارد و قدمت آن حداقل به صد سال گذشته می‌رسد. زمان‌های کلیدی در روند تکوین این‌اصلاحات را می‌توان به پنج دوره تقسیم کرد:


دوره آموزش اجباری "ژول فری" وزیر وقت و بانی آموزش و پرورش نوین فرانسه درسال ‪ ۱۸۸۲است که از آن زمان به عنوان دوران کلیدی شروع اصلاحات در وزارت آموزش پروش این کشور نام می‌برند. ژول فری مقرر ساخت که آموزش اجباری و رایگان است و همگان باید آنچه یاد گرفتنی است فراگیرند.


مسئله اصلاحات در آموزش و پرورش فرانسه تازگي ندارد و قدمت آن حداقل به صد سال گذشته مي‌رسد. زمان‌هاي كليدي در روند تكوين اين‌اصلاحات را مي‌توان به پنج دوره تقسيم كرد:
طرح "لانژون والون" درسال ‪ ۱۹۴۵درباره دمکراتیک ساختن آموزش عمومی و رسیدگی به شانس و فرصت برابر برای همگان. نظام طبقاتی فرانسه دراین طرح عقب‌نشینی می‌کند و این طرح صرف نظر از جایگاه شغلی هر فرد، به ارتقای فرهنگ عمومی توجه ویژه می‌کند.


- دوره آموزش اجباري "ژول فري" وزير وقت و باني آموزش و پرورش نوين فرانسه درسال ‪ ۱۸۸۲است كه از آن زمان به عنوان دوران كليدي شروع اصلاحات در وزارت آموزش پروش اين كشور نام مي‌برند. ژول فري مقرر ساخت كه آموزش اجباري و رايگان است و همگان بايد آنچه ياد گرفتني است فراگيرند.
طرح "کولژ یگانه" "والری ژیسکار دستن "رئیس جمهوری وقت فرانسه درسال ‪ ۱۹۷۴به عنوان سومین دوران کلیدی اصلاحات در وزرات آموزش و پرورش نام برده می‌شود.این طرح برای دستیابی هر فرد فرانسوی به حداقل فرهنگ لازمی است که از راه تعلیم و تربیت باید تحصیل شود.


- طرح "لانژون والون" درسال ۱۹۴۵درباره دمكراتيك ساختن آموزش عمومي و رسيدگي به شانس و فرصت برابر براي همگان. نظام طبقاتي فرانسه دراين طرح عقب نشيني مي‌كند و اين طرح صرفنظر از جايگاه شغلي هر فرد، به ارتقاي فرهنگ عمومي توجه ويژه مي‌كند.
سال ‪ ۱۹۷۸میلادی، سالی است که "کریستیان بولاک"( Christian Beullac) وزیر فراموش شده کابینه "ریمون بار" طرح "آموزش متنوع" را مطرح کرد تا زمینه قبولی دانش آموزان را افزایش دهد.و در نهایت سال ۲۰۰۴میلادی است که آخرین طرح اصلاحات در عرصه آموزش ملی "بازتعریف مهارت و دانش‌ها در مدرسه" مطرح شد.


- طرح "كولژ يگانه" "والري ژيسكار دستن "رييس جمهوري وقت فرانسه درسال ‪ ۱۹۷۴به عنوان سومين دوران كليدي اصلاحات در وزرات آموزش و پرورش نام برده مي‌شود.اين طرح براي دستيابي هر فرد فرانسوي به حداقل فرهنگ لازمي است كه از راه تعليم و تربيت بايد تحصيل شود.
وجه مشترک همه این طرح‌ها که هر یک در پی کمال دیگری آمده است، کاستن از افت تحصیلی و نوسازی نظام آموزشی است که در هر دوره و هر دولت تکرار و مطرح شده است.<ref>برگرفته از سایت http://www.eduj.blogfa.com/post-48.aspx نگاهی به طرح اصلاحات آموزش و پرورش فرانسه           </ref><ref>نعیمی گورابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و بین المللی الهدی] ، تهران ، 1392 .465-467.</ref>


- سال ‪ ۱۹۷۸ميلادي، سالي است كه "كريستيان بولاك"[19] وزير فراموش شده كابينه "ريمون بار" طرح "آموزش متنوع" را مطرح كرد تا زمينه قبولي دانش آموزان را افزايش دهد.
== کتابشناسی ==
 
و در نهايت سال ‪ ۲۰۰۴ميلادي است كه آخرين طرح اصلاحات در عرصه آموزش ملي "بازتعريف مهارت و دانش‌ها در مدرسه" مطرح شد.
 
وجه مشترك همه اين طرحها كه هر يك در پي كمال ديگري آمده است، كاستن از افت تحصيلي و نوسازي نظام آموزشي است كه در هر دوره و هر دولت تكرار و مطرح شده است. [20]

نسخهٔ ‏۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۳۴

طرح اصلاحات "کلود تلو"
Claude Allègre. برگرفته از سایت babelio، قابل بازیابی از https://www.babelio.com/

در سال  2005 بودجه آموزش و پرورش فرانسه اولین بودجه حکومتی بودکه درطی ۱۰ سال ‪ ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که این کشور با افزایش ‪ ۵۰۰ هزار دانش‌آموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ‪ ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن دیپلم متوسطه، مدرسه را ترک می‌کنند و اگر مدرسه نتواند همین رسالت اولیه سنتی خود را درست ایفا کند، این بی‌عدالتی بیشتر خواهد شد و به یقین همین فرزندان از مدرسه گریخته خانواده‌های کارگر مهاجر، مهندسان آینده نخواهند شد

طرح‌های اصلاحی وزیرفعلی آموزش و پرورش فرانسه حتی به دوران پیش از "لوک فری"(Luc Ferry) و زمان وزارت "کلود آلگر"(Claude Allègre) دردولت سوسیالیست ژوسپن برمی‌گردد. فرانسویان به یاد دارند که لوک فری در زمان وزارت خویش به پایین بودن سطح درک و سواد دانش‌آموزان اشاره کرد و فقدان یک پایه اولیه مناسب و لازم را در میان آنان تاسف بار خواند. اشاره فری بطور مستقیم به دانش‌آموزانی بود که حتی املای درست کلمات و صرف افعال فرانسه را نمی‌دانند و با این وضع به کلاس بالاتر نیز می‌روند. با این همه سخن فری بی‌جا نبود، او گرچه در دسته‌بندی‌های سیاسی فرانسه دارای جایگاه نبود ولی به عنوان یک کارشناس عالی‌رتبه سالیان درازی کمیسیون‌های آموزش و پرورش را ریاست و برنامه‌ریزی کرده بود. گزارش تلو تاکید دارد که وظیفه نظام آموزشی، فقط آموزش برخی مواد درسی به دانش‌آموز نیست و این نظام باید شیوه‌های زندگی و قواعد رفتار اجتماعی را نیز به دانش‌آموزان بیاموزد. تلو معتقد است که آموزش‌های دوران مدرسه کمتر به درد دوران بزرگسالی افراد خورده و آنان نتوانسته‌اند از این آموزش‌ها در زندگی و اجتماع خود بهره‌برداری لازم را کنند.

مسئله اصلاحات در آموزش و پرورش فرانسه تازگی ندارد و قدمت آن حداقل به صد سال گذشته می‌رسد. زمان‌های کلیدی در روند تکوین این‌اصلاحات را می‌توان به پنج دوره تقسیم کرد:

دوره آموزش اجباری "ژول فری" وزیر وقت و بانی آموزش و پرورش نوین فرانسه درسال ‪ ۱۸۸۲است که از آن زمان به عنوان دوران کلیدی شروع اصلاحات در وزارت آموزش پروش این کشور نام می‌برند. ژول فری مقرر ساخت که آموزش اجباری و رایگان است و همگان باید آنچه یاد گرفتنی است فراگیرند.

طرح "لانژون والون" درسال ‪ ۱۹۴۵درباره دمکراتیک ساختن آموزش عمومی و رسیدگی به شانس و فرصت برابر برای همگان. نظام طبقاتی فرانسه دراین طرح عقب‌نشینی می‌کند و این طرح صرف نظر از جایگاه شغلی هر فرد، به ارتقای فرهنگ عمومی توجه ویژه می‌کند.

طرح "کولژ یگانه" "والری ژیسکار دستن "رئیس جمهوری وقت فرانسه درسال ‪ ۱۹۷۴به عنوان سومین دوران کلیدی اصلاحات در وزرات آموزش و پرورش نام برده می‌شود.این طرح برای دستیابی هر فرد فرانسوی به حداقل فرهنگ لازمی است که از راه تعلیم و تربیت باید تحصیل شود.

سال ‪ ۱۹۷۸میلادی، سالی است که "کریستیان بولاک"( Christian Beullac) وزیر فراموش شده کابینه "ریمون بار" طرح "آموزش متنوع" را مطرح کرد تا زمینه قبولی دانش آموزان را افزایش دهد.و در نهایت سال ‪ ۲۰۰۴میلادی است که آخرین طرح اصلاحات در عرصه آموزش ملی "بازتعریف مهارت و دانش‌ها در مدرسه" مطرح شد.

وجه مشترک همه این طرح‌ها که هر یک در پی کمال دیگری آمده است، کاستن از افت تحصیلی و نوسازی نظام آموزشی است که در هر دوره و هر دولت تکرار و مطرح شده است.[۱][۲]

کتابشناسی

  1. برگرفته از سایت http://www.eduj.blogfa.com/post-48.aspx نگاهی به طرح اصلاحات آموزش و پرورش فرانسه           
  2. نعیمی گورابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، موسسه فرهنگی هنری و بین المللی الهدی ، تهران ، 1392 .465-467.