مدارس قرآنی سیرالئون: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
'''مدارس قرآنی:'''
یکی از شاخص‌ترین جلوه‌های حضور دین اسلام در کشور [[سیرالئون]] که نقش مهمی نیز در توسعه دین [[اسلام و مسلمانان سیرالئون|اسلام]] ایفا نموده است [[مدارس قرآنی سیرالئون|مدارس کوچک قرآنی]] این کشور است. این [[مدارس قرآنی سیرالئون|مدارس]] که کمابیش در شهرها و روستاهای مناطق مسلمان نشین [[سیرالئون]] به فعالیت خود ادامه می‌دهند از دیرباز عهده‌دار وظیفه آشناسازی کودکان و نوجوانان مسلمان با مفاهیم قرآن کریم و فراگیری آموزه‌های قرآنی توسط آنان بوده‌اند. شیوه آموزشی این [[مدارس قرآنی سیرالئون|مدارس]] از حدود دویست سال پیش تاکنون کماکان مبتنی بر تکرار و حفظ آیات قرآنی بوده و تغییر چندانی در روش آموزشی آن صورت نگرفته است.


یکی از شاخص‌ترین جلوه‌های حضور دین اسلام در کشور [[سیرالئون]] که نقش مهمی نیز در توسعه دین اسلام ایفا نموده است مدارس کوچک قرآنی این کشور است. این مدارس که کمابیش در شهرها و روستاهای مناطق مسلمان نشین سیرالئون به فعالیت خود ادامه می‌دهند از دیرباز عهده‌دار وظیفه آشناسازی کودکان و نوجوانان مسلمان با مفاهیم قرآن کریم و فراگیری آموزه‌های قرآنی توسط آنان بوده‌اند. شیوه آموزشی این مدارس از حدود دویست سال پیش تاکنون کماکان مبتنی بر تکرار و حفظ آیات قرآنی بوده و تغییر چندانی در روش آموزشی آن صورت نگرفته است.
در این [[مدارس قرآنی سیرالئون|مدارس]] کودکان خردسال از سن پنج سالگی با آیات قرآن آشنایی یافته و خواندن قرآن را بر اساس روش‌های آموزشی نه چندان ملایم معلمان فرا می‌گیرند. اساتید این [[مدارس قرآنی سیرالئون|مدارس]] مشهور به «مارابوها» معمولاً از شیوخ و علماء محلی به شمار رفته و خود نیز اطلاعات چندان زیادی از علوم اسلامی ندارند و بیشتر به صورت تجربی قرائت قرآن و نحوه تلاوت قرآن به روش‌های گوناگون را آموخته‌اند. آنان معمولاً بر روی لوحه‌های چوبی کودکان آیاتی را نوشته و دانش‌آموزان را وادار می‌کنند با تکرار این آیات آنها را حفظ کنند<ref>Shreeve, W. (1817) Sierra Leone: the principal British colony on the western coast of Africa, Simmonds, p.7</ref>. مارابوها معمولاً ابتدا سوره‌های کوچک قرآن را به دانش‌آموزان خردسال آموزش می‌دهند و پس از آن که شاگردان این سوره‌ها را به طور کامل حفظ کردند سوره‌های متوسط و سپس طولانی به آنها تعلیم داده می‌شود. در این کلاس‌ها همچنین دانش‌آموزان به تلاوت آیات قرآن پرداخته و معلمان با برشمردن ایرادات آنها در نحوه تلفظ، این کودکان را با تلاوت صحیح قرآن و آیات قرآنی آشنا می‌کنند. در لابه‌لای این کلاس‌ها نیز دروسی در مورد تجوید به دانش‌آموزان آموخته می‌شود.


در این مدارس کودکان خردسال از سن پنج سالگی با آیات قرآن آشنایی یافته و خواندن قرآن را بر اساس روش‌های آموزشی نه چندان ملایم معلمان فرا می‌گیرند. اساتید این مدارس مشهور به «مارابوها» معمولاً از شیوخ و علماء محلی به شمار رفته و خود نیز اطلاعات چندان زیادی از علوم اسلامی ندارند و بیشتر به صورت تجربی قرائت قرآن و نحوه تلاوت قرآن به روش‌های گوناگون را آموخته‌اند. آنان معمولاً بر روی لوحه‌های چوبی کودکان آیاتی را نوشته و دانش‌آموزان را وادار می‌کنند با تکرار این آیات آنها را حفظ کنند. (Willtaker Shreeve 1817:7) مارابوها معمولاً ابتدا سوره‌های کوچک قرآن را به دانش‌آموزان خردسال آموزش می‌دهند و پس از آن که شاگردان این سوره‌ها را به طور کامل حفظ کردند سوره‌های متوسط و سپس طولانی به آنها تعلیم داده می‌شود. در این کلاس‌ها همچنین دانش‌آموزان به تلاوت آیات قرآن پرداخته و معلمان با برشمردن ایرادات آنها در نحوه تلفظ، این کودکان را با تلاوت صحیح قرآن و آیات قرآنی آشنا می‌کنند. در لابه‌لای این کلاس‌ها نیز دروسی در مورد تجوید به دانش‌آموزان آموخته می‌شود.
جالب اینجاست که بسیاری از کودکان خردسالی که در این کلاس‌های قرآنی شرکت می‌کنند قادر به خواندن و نوشتن نیستند ولی در طی سپری نمودن این دوره نسبتاً سنگین آموزشی، علاوه بر توانایی حفظ برخی آیات قرآن و تسلط بر قرائت قرآن به الفبای عربی نیز مسلط شده و می‌توانند متون عربی را مطالعه کنند<ref>عرب احمدی، امیر بهرام( 1386).مشاهدات عینی‌عرب احمدی از شهر مکینی.</ref>.


جالب اینجاست که بسیاری از کودکان خردسالی که در این کلاس‌های قرآنی شرکت می‌کنند قادر به خواندن و نوشتن نیستند ولی در طی سپری نمودن این دوره نسبتاً سنگین آموزشی، علاوه بر توانایی حفظ برخی آیات قرآن و تسلط بر قرائت قرآن به الفبای عربی نیز مسلط شده و می‌توانند متون عربی را مطالعه کنند. (مشاهدات عینی نویسنده، مکینی، 1386)
لازم به‌ذکر است در گذشته مدارس قرآنی به‌صورت مستقل عمل می‌کردند ولی امروزه در دل [[مدارس اسلامی سیرالئون|مدارس اسلامی]] جای گرفته‌اند و بخشی از مواد درسی این مدارس به قرائت و حفظ قرآن کریم اختصاص یافته است<ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ [[سیرالئون]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>.


لازم بذکر است در گذشته مدارس قرآنی به‌صورت مستقل عمل می‌کردند ولی امروزه در دل مدارس اسلامی جای گرفته‌اند و بخشی از مواد درسی این مدارس به قرائت و حفظ قرآن کریم اختصاص یافته است.
==نیز نگاه کنید به==
==کتابشناسی==

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۵۶

یکی از شاخص‌ترین جلوه‌های حضور دین اسلام در کشور سیرالئون که نقش مهمی نیز در توسعه دین اسلام ایفا نموده است مدارس کوچک قرآنی این کشور است. این مدارس که کمابیش در شهرها و روستاهای مناطق مسلمان نشین سیرالئون به فعالیت خود ادامه می‌دهند از دیرباز عهده‌دار وظیفه آشناسازی کودکان و نوجوانان مسلمان با مفاهیم قرآن کریم و فراگیری آموزه‌های قرآنی توسط آنان بوده‌اند. شیوه آموزشی این مدارس از حدود دویست سال پیش تاکنون کماکان مبتنی بر تکرار و حفظ آیات قرآنی بوده و تغییر چندانی در روش آموزشی آن صورت نگرفته است.

در این مدارس کودکان خردسال از سن پنج سالگی با آیات قرآن آشنایی یافته و خواندن قرآن را بر اساس روش‌های آموزشی نه چندان ملایم معلمان فرا می‌گیرند. اساتید این مدارس مشهور به «مارابوها» معمولاً از شیوخ و علماء محلی به شمار رفته و خود نیز اطلاعات چندان زیادی از علوم اسلامی ندارند و بیشتر به صورت تجربی قرائت قرآن و نحوه تلاوت قرآن به روش‌های گوناگون را آموخته‌اند. آنان معمولاً بر روی لوحه‌های چوبی کودکان آیاتی را نوشته و دانش‌آموزان را وادار می‌کنند با تکرار این آیات آنها را حفظ کنند[۱]. مارابوها معمولاً ابتدا سوره‌های کوچک قرآن را به دانش‌آموزان خردسال آموزش می‌دهند و پس از آن که شاگردان این سوره‌ها را به طور کامل حفظ کردند سوره‌های متوسط و سپس طولانی به آنها تعلیم داده می‌شود. در این کلاس‌ها همچنین دانش‌آموزان به تلاوت آیات قرآن پرداخته و معلمان با برشمردن ایرادات آنها در نحوه تلفظ، این کودکان را با تلاوت صحیح قرآن و آیات قرآنی آشنا می‌کنند. در لابه‌لای این کلاس‌ها نیز دروسی در مورد تجوید به دانش‌آموزان آموخته می‌شود.

جالب اینجاست که بسیاری از کودکان خردسالی که در این کلاس‌های قرآنی شرکت می‌کنند قادر به خواندن و نوشتن نیستند ولی در طی سپری نمودن این دوره نسبتاً سنگین آموزشی، علاوه بر توانایی حفظ برخی آیات قرآن و تسلط بر قرائت قرآن به الفبای عربی نیز مسلط شده و می‌توانند متون عربی را مطالعه کنند[۲].

لازم به‌ذکر است در گذشته مدارس قرآنی به‌صورت مستقل عمل می‌کردند ولی امروزه در دل مدارس اسلامی جای گرفته‌اند و بخشی از مواد درسی این مدارس به قرائت و حفظ قرآن کریم اختصاص یافته است[۳].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. Shreeve, W. (1817) Sierra Leone: the principal British colony on the western coast of Africa, Simmonds, p.7
  2. عرب احمدی، امیر بهرام( 1386).مشاهدات عینی‌عرب احمدی از شهر مکینی.
  3. عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)