ذائقه فرهنگی مردم اسپانیا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
این اطلاعات بر اساس آمار سالانه فرهنگی  2011  وزارت فرهنگ که توسط بخش آمار فرهنگی انجام شده است، می‌باشد .
این اطلاعات بر اساس آمار سالانه فرهنگی  2011  وزارت فرهنگ که توسط بخش آمار فرهنگی انجام شده است، می‌باشد.
====عادات و فعالیت های فرهنگی====
 
=== عادات و فعالیت های فرهنگی ===
نتایج نظرسنجی عادات و فعالیت‌های فرهنگی در [[اسپانیا]] در سال 2010- 2011، توسط وزارت فرهنگ برای اولین بار در سپتامبر در آمار فرهنگی سالانه منتشر شده است. بر این اساس نمایش فرهنگی با نرخ مشارکت سالانه 49% همچنان سرگرمی ترجیحی [[اسپانیا]]<nowiki/>یی ها است و هر سال 40% مردم برای تماشای زنده نمایش‌ها در سالن‌ها حاضر می‌شوند. در بین این‌ها کنسرت‌های موسیقی فعلی با  نرخ 25.9% و سالن‌های تاتر با نرخ 19% در صدر نمایشات قرار دارند.
نتایج نظرسنجی عادات و فعالیت‌های فرهنگی در [[اسپانیا]] در سال 2010- 2011، توسط وزارت فرهنگ برای اولین بار در سپتامبر در آمار فرهنگی سالانه منتشر شده است. بر این اساس نمایش فرهنگی با نرخ مشارکت سالانه 49% همچنان سرگرمی ترجیحی [[اسپانیا]]<nowiki/>یی ها است و هر سال 40% مردم برای تماشای زنده نمایش‌ها در سالن‌ها حاضر می‌شوند. در بین این‌ها کنسرت‌های موسیقی فعلی با  نرخ 25.9% و سالن‌های تاتر با نرخ 19% در صدر نمایشات قرار دارند.


خط ۱۶: خط ۱۷:


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[ذائقه فرهنگی مردم ژاپن]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم کانادا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم کوبا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم تونس]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم روسیه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم سنگال]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم فرانسه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم ساحل عاج]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم مالی]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم زیمبابوه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم اسپانیا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم اردن]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم قطر]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم سیرالئون]]
[[ذائقه فرهنگی مردم زیمبابوه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم ژاپن]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم کانادا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم کوبا]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم تونس]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم روسیه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم سنگال]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم فرانسه]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم ساحل عاج]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم مالی]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم اردن]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم قطر]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم سیرالئون]]؛ [[ذائقه فرهنگی مردم بنگلادش]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:هویت فرهنگی و هویت یابی فرهنگی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۰۳

این اطلاعات بر اساس آمار سالانه فرهنگی  2011  وزارت فرهنگ که توسط بخش آمار فرهنگی انجام شده است، می‌باشد.

عادات و فعالیت های فرهنگی

نتایج نظرسنجی عادات و فعالیت‌های فرهنگی در اسپانیا در سال 2010- 2011، توسط وزارت فرهنگ برای اولین بار در سپتامبر در آمار فرهنگی سالانه منتشر شده است. بر این اساس نمایش فرهنگی با نرخ مشارکت سالانه 49% همچنان سرگرمی ترجیحی اسپانیایی ها است و هر سال 40% مردم برای تماشای زنده نمایش‌ها در سالن‌ها حاضر می‌شوند. در بین این‌ها کنسرت‌های موسیقی فعلی با  نرخ 25.9% و سالن‌های تاتر با نرخ 19% در صدر نمایشات قرار دارند.

ذکر این نکته مهم است که از زمانی ویرایش آخرین نسخه نظرسنجی، 2007- 2006، تا نظرسنجی اخیر، نتایج نشان دهنده افزایش در میزان مراجعه سالانه به نمایشگاه‌ها، بناهای تاریخی، سایت‌ها و آرشیوها می‌باشد. با همین قیاس، افزایش قابل‌ توجهی در استفاده از کتابخانه‌ها، به ویژه در صورتی که دسترسی به اینترنت در آن‌ها ممکن باشد و نیز نرخ سالانه مطالعه صورت گرفته است. در مورد هنرهای نمایشی تحول چشمگیری در حضور مردم در  نمایش‌های باله و رقص وجود دارد .

مصرف خانوارها

بر طبق نظرسنجی بودجه خانواده در سال 2006، هزینه خانوارها در محصولات و خدمات فرهنگی در سال2010 بالغ بر 15.631.9 میلیون یورو بوده است که نشان دهنده کاهشی 2.3% می‌باشد. این رقم معادل 3.1% کل هزینه‌های انجام گرفته در مورد محصولات و خدمات فرهنگی است. متوسط هزینه خانوار در محصولات و خدمات فرهنگی 910.4 یورو بوده و متوسط هزینه برای هر شخص 341.2 یورو برآورد شده است.

عناصر تشکیل دهنده هزینه فرهنگی موارد زیر بوده اند: کتاب و نشریات ادواری (17.9%)، خدمات فرهنگی (29.4%) و تجهیزات سمعی بصری و  اینترنت (46%). این هزینه‌ها در ایالات خودگردان آراگون، آستوریاس، بالئار، قناری، کانتابریا، کاتالونیا، مادرید، ناواررا و پاییس باسکو بیش از سایر ایالات بوده است.

توریست فرهنگی

بر اساس نتایج تحقیقات علمی وزارت فرهنگ که توسط موسسه مطالعات توریستی انجام گرفته است، بخش فرهنگی مانند موتور دیگر بخش‌های دارای اهمیت افتصادی بالا، مانند توریست، نشان دهنده شاخص‌های مهمی است. بر طبق این منابع، در سال 2010، 14.5% سفرها که توسط ساکنین اسپانیا به قصد انجام اوقات فراغت، تفریح یا تعطیلات انجام گرفته است، در ابتدای امر به دلایل فرهنگی بوده اند که حدود 12.6 میلیون سفر محاسبه شده است. به این تعداد ورود 7.5 میلیون توریست بین المللی با مقاصد فرهنگی را هم باید اضافه کرد. این نرخ 17.2% کل سفرهای انجام شده برای اوقات فراغت یا تعطیلات می‌باشد .

نتایج نشان می‌دهند که در سال 2010، در 47.4% سفرهای انجام شده توسط اسپانیایی‌ها یک فعالیت فرهنگی انجام گرفته است، این رقم در مورد  توریست‌های بین المللی به 51.3% می‌رسد.

آموزش های فرهنگی

در دوره آکادمیک 2011/2010، بیش از 360.000 دانشجو در کلاس های آموزشی هنرهای تخصصی، بویژه موسیقی که بیش از 80% در آن ثبت نام کرده اند، شرکت نموده اند. 4.3% دانشجویان دوره های کارشناسی رشته‌های مختلف هنری را گذرانده و در حوزه فرهنگ ادامه تحصیل داده اند. تعداد ثبت نام کنندگان در کلاس‌های آموزشی دانشگاهی مرتبط با مشاغل فرهنگی معادل 96.956 دانشجو بوده است[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

ذائقه فرهنگی مردم زیمبابوه؛ ذائقه فرهنگی مردم ژاپن؛ ذائقه فرهنگی مردم کانادا؛ ذائقه فرهنگی مردم کوبا؛ ذائقه فرهنگی مردم تونس؛ ذائقه فرهنگی مردم روسیه؛ ذائقه فرهنگی مردم سنگال؛ ذائقه فرهنگی مردم فرانسه؛ ذائقه فرهنگی مردم ساحل عاج؛ ذائقه فرهنگی مردم مالی؛ ذائقه فرهنگی مردم اردن؛ ذائقه فرهنگی مردم قطر؛ ذائقه فرهنگی مردم سیرالئون؛ ذائقه فرهنگی مردم بنگلادش

کتابشناسی

  1. Anuario de Estadísticas Culturales 2011
  2. فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)