بازارهنرهای تصويری سينما در کانادا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «به‌رغم‌ چالش‌هاي‌ وسيع‌ جهاني‌ شدن‌، تسلط‌ توليدات‌ فرهنگي‌ خارجي‌، ركود اقتصادي‌ و مشكلاتي‌ كه‌ توليد و توزيع‌ كنندگان‌ فيلم‌ براي‌ در اختیار گرفتن‌ بازار داخلي‌ با آن‌ مواجه‌ مي‌باشند شمار شركت‌هاي فيلم‌ساز از 492 شركت به‌ 74...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
به‌رغم‌ چالش‌هاي‌ وسيع‌ جهاني‌ شدن‌، تسلط‌ توليدات‌ فرهنگي‌ خارجي‌، ركود اقتصادي‌ و مشكلاتي‌ كه‌ توليد و توزيع‌ كنندگان‌ فيلم‌ براي‌ در اختیار گرفتن‌ بازار داخلي‌ با آن‌ مواجه‌ مي‌باشند شمار شركت‌هاي فيلم‌ساز از 492 شركت به‌ 743 شركت در دهه 1990م افزايش‌ يافته‌ است‌. در همين دوره درآمد اين شركت‌ها نيز از 146 ميليون‌ دلار به‌ 4/688 ميليون‌ دلار افزايش‌ يافته‌ است‌. در دو دهه گذشته، صنعت‌ فيلم‌ به‌ توليد فیلم‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف‌ سينمايي‌ به‌ صورت‌ تمام‌ وقت‌ يا نيمه‌ وقت‌ اقدام‌ نموده است. همچنین، دولت‌ فدرال‌ از طريق‌ دو شركت‌ سهامي‌ خاص‌ سلطنتي‌ به‌ حمايت‌ از صنعت‌ فيلم‌سازی‌ كشور مي‌پردازد. اين‌ دو شركت‌ عبارت‌اند از:
به‌رغم‌ چالش‌های‌ وسیع‌ جهانی‌ شدن‌، تسلط‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ خارجی‌، رکود اقتصادی‌ و مشکلاتی‌ که‌ تولید و توزیع‌ کنندگان‌ فیلم‌ برای‌ در اختیار گرفتن‌ بازار داخلی‌ با آن‌ مواجه‌ می‌باشند شمار شرکت‌های فیلم‌ساز از 492 شرکت به‌ 743 شرکت در دهه 1990م افزایش‌ یافته‌ است‌. در همین دوره درآمد این شرکت‌ها نیز از 146 میلیون‌ دلار به‌ 688/4 میلیون‌ دلار افزایش‌ یافته‌ است‌. در دو دهه گذشته، صنعت‌ فیلم‌ به‌ تولید فیلم‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف‌ سینمایی‌ به‌ صورت‌ تمام‌ وقت‌ یا نیمه‌ وقت‌ اقدام‌ نموده است. همچنین، دولت‌ فدرال‌ از طریق‌ دو شرکت‌ سهامی‌ خاص‌ سلطنتی‌ به‌ حمایت‌ از صنعت‌ فیلم‌سازی‌ کشور می‌پردازد. این‌ دو شرکت‌ عبارت‌اند از:
====هیأت‌ فیلم‌ ملی====
به‌ موجب‌ قانون‌ فیلم‌ ملی‌، مصوب‌ سال‌ 1950م، این هیات‌ به‌ منظور راه‌اندازی‌، توسعه و‌ ترویج‌ فیلم‌سازی‌ در کشور تأسیس‌ گردید.
====تله‌ فیلم‌ کانادا====
تله‌ فیلم‌ کانادا (Tele Film Canada)، نام قبلی آن «‌شرکت‌ توسعه‌ فیلم‌ کانادا(CFDC)» بود. این شرکت به‌ تشویق‌ و ترویج‌ توسعه‌ تولیدات‌ تلویزیونی‌ و فیلم‌ می‌پردازد. بودجه‌های‌ اختصاص‌ یافته‌ به‌ هیأت‌ فیلم‌ ملی‌ و تله‌ فیلم‌ طی‌ سال‌های‌ 1993 و 1994م به ترتیب 82/6 و 132/4 میلیون‌ دلاربوده است.


'''1) هيأت‌ فيلم‌ ملي؛‌''' به‌ موجب‌ قانون‌ فيلم‌ ملي‌، مصوب‌ سال‌ 1950م، این هیات‌ به‌ منظور راه‌اندازي‌، توسعه و‌ ترويج‌ فيلم‌سازي‌ در كشور تأسيس‌ گرديد.
در سال‌ 1991م، شرکت‌ سهامی‌ ویدئو و فیلم‌ کانادا، که‌ یک‌ سازمان‌ مالی‌- خصوصی جهت‌ تولید فیلم‌های‌ غیرتئاتری‌ و فیلم‌های‌ ویدئویی‌ کشور می‌باشد، با کمک‌ مالی‌ تله‌ فیلم‌ کانادا و [[سازمان میراث فرهنگی کانادا|سازمان میراث‌ فرهنگی‌]] کشور تأسیس‌ گردید. طرح‌ ضمانت‌ وام‌(LGP توسط‌ شرکت تله‌ فیلم‌ اجرا می‌گردد و در سال‌ 1993م به‌ منظور تأمین‌ بودجه‌ بخشی‌ از پروژه‌های‌ مؤسسات‌ تولید فیلم‌های‌ ویدئویی‌ و سینمایی‌ کشور راه‌اندازی‌ گردید<ref>National Film Board of Canada. (2005). Mandate of the National Film Board. Retrieved March 15,</ref><ref>لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ [[کانادا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].ص.200-203.</ref>.
== نیز نگاه کنید به ==
[[صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا]]؛ [[بازار صنایع فرهنگی کانادا]]


'''2) تله‌ فيلم‌ كانادا:'''<sup>[1]</sup> نام قبلي آن «‌شركت‌ توسعه‌ فيلم‌ كانادا<sup>[2]</sup>» بود. این شرکت به‌ تشويق‌ و ترويج‌ توسعه‌ توليدات‌ تلويزيوني‌ و فيلم‌ مي‌پردازد. بودجه‌هاي‌ اختصاص‌ يافته‌ به‌ هيأت‌ فيلم‌ ملي‌ و تله‌ فيلم‌ طي‌ سال‌هاي‌ 1993 و 1994م به ترتيب 6/82 و 4/132 ميليون‌ دلاربوده است.
== کتابشناسی ==
 
<references />
در سال‌ 1991م، شركت‌ سهامي‌ ويدئو و فيلم‌ كانادا، كه‌ يك‌ سازمان‌ مالي‌- خصوصي جهت‌ توليد فيلم‌هاي‌ غيرتئاتري‌ و فيلم‌هاي‌ ويدئويي‌ كشور مي‌باشد، با كمك‌ مالي‌ تله‌ فيلم‌ كانادا و سازمان ميراث‌ فرهنگي‌ كشور تأسيس‌ گرديد.  طرح‌ ضمانت‌ وام‌<sup>[3]</sup>  توسط‌ شركت تله‌ فيلم‌ اجرا مي‌گردد و در سال‌ 1993م به‌ منظور تأمين‌ بودجه‌ بخشي‌ از پروژه‌هاي‌ مؤسسات‌ توليد فيلم‌هاي‌ ويدئويي‌ و سينمايي‌ كشور راه‌اندازي‌ گرديد ]38[.
[[رده:اقتصاد و بازار فیلم، سینما، پویانمایی، مستند و شبکه های نمایش خانگی]]
----[1]. Tele Film Canada
 
[2]. CFDC
 
[3]. LGP

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۳:۳۳

به‌رغم‌ چالش‌های‌ وسیع‌ جهانی‌ شدن‌، تسلط‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ خارجی‌، رکود اقتصادی‌ و مشکلاتی‌ که‌ تولید و توزیع‌ کنندگان‌ فیلم‌ برای‌ در اختیار گرفتن‌ بازار داخلی‌ با آن‌ مواجه‌ می‌باشند شمار شرکت‌های فیلم‌ساز از 492 شرکت به‌ 743 شرکت در دهه 1990م افزایش‌ یافته‌ است‌. در همین دوره درآمد این شرکت‌ها نیز از 146 میلیون‌ دلار به‌ 688/4 میلیون‌ دلار افزایش‌ یافته‌ است‌. در دو دهه گذشته، صنعت‌ فیلم‌ به‌ تولید فیلم‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف‌ سینمایی‌ به‌ صورت‌ تمام‌ وقت‌ یا نیمه‌ وقت‌ اقدام‌ نموده است. همچنین، دولت‌ فدرال‌ از طریق‌ دو شرکت‌ سهامی‌ خاص‌ سلطنتی‌ به‌ حمایت‌ از صنعت‌ فیلم‌سازی‌ کشور می‌پردازد. این‌ دو شرکت‌ عبارت‌اند از:

هیأت‌ فیلم‌ ملی

به‌ موجب‌ قانون‌ فیلم‌ ملی‌، مصوب‌ سال‌ 1950م، این هیات‌ به‌ منظور راه‌اندازی‌، توسعه و‌ ترویج‌ فیلم‌سازی‌ در کشور تأسیس‌ گردید.

تله‌ فیلم‌ کانادا

تله‌ فیلم‌ کانادا (Tele Film Canada)، نام قبلی آن «‌شرکت‌ توسعه‌ فیلم‌ کانادا(CFDC)» بود. این شرکت به‌ تشویق‌ و ترویج‌ توسعه‌ تولیدات‌ تلویزیونی‌ و فیلم‌ می‌پردازد. بودجه‌های‌ اختصاص‌ یافته‌ به‌ هیأت‌ فیلم‌ ملی‌ و تله‌ فیلم‌ طی‌ سال‌های‌ 1993 و 1994م به ترتیب 82/6 و 132/4 میلیون‌ دلاربوده است.

در سال‌ 1991م، شرکت‌ سهامی‌ ویدئو و فیلم‌ کانادا، که‌ یک‌ سازمان‌ مالی‌- خصوصی جهت‌ تولید فیلم‌های‌ غیرتئاتری‌ و فیلم‌های‌ ویدئویی‌ کشور می‌باشد، با کمک‌ مالی‌ تله‌ فیلم‌ کانادا و سازمان میراث‌ فرهنگی‌ کشور تأسیس‌ گردید. طرح‌ ضمانت‌ وام‌(LGP توسط‌ شرکت تله‌ فیلم‌ اجرا می‌گردد و در سال‌ 1993م به‌ منظور تأمین‌ بودجه‌ بخشی‌ از پروژه‌های‌ مؤسسات‌ تولید فیلم‌های‌ ویدئویی‌ و سینمایی‌ کشور راه‌اندازی‌ گردید[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا؛ بازار صنایع فرهنگی کانادا

کتابشناسی

  1. National Film Board of Canada. (2005). Mandate of the National Film Board. Retrieved March 15,
  2. لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.200-203.