شهر آنورادهاپورا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
==== شهر آنورادهاپورا ====
آنورادهاپورا زمانی یکی از شهرهای دینی و مرکز موبدان و راهبان بودایی بوده است. آن ها تمدن بزرگ و بی نظیر را در آنجا به وجود آوردند. در قرن 19 میلادی گردشگران انگلیسی، این شهر مدفون شده را کشف کردند و پس از سال ها خاکبرداری و حفاری، امروز بیشترین قسمت های این شهر قدیمی را از خاک خارج و قابل دسترس ساخته اند<ref name=":1">Anderson, J. G. (1988). ''Sri Lanka.'' Singapore: APA Publications.</ref>.
آنورادهاپورا زمانی یکی از شهرهای دینی و مرکز موبدان و راهبان بودایی بوده است. آن ها تمدن بزرگ و بی نظیر را در آنجا به وجود آوردند. در قرن 19 میلادی گردشگران انگلیسی، این شهر مدفون شده را کشف کردند و پس از سال ها خاکبرداری و حفاری، امروز بیشترین قسمت های این شهر قدیمی را از خاک خارج و قابل دسترس ساخته اند<ref name=":1">Anderson, J. G. (1988). ''Sri Lanka.'' Singapore: APA Publications.</ref>.


آنورادهاپورا دردوران شکوفایش از زیباترین شهرهای زمان خود بوده است. خرابه های کنونی جزئیات محدودی از زیبائی این شهر را نشان می دهند. کاوش ها در [[شهر آنورادهاپورا]] نشان می دهد که انسان ها حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح در آنجا سکونت داشته اند. این شهر قدیمی تا قرن 10 میلادی و نزدیک به 1400 سال پایتخت کشور بوده است. بعد از 2 قرن از سقوط شهر آنورادهاپورا، پادشاه پلوناروا تلاش کرد تا بعضی از عمارت های آن را باز سازی کند، امابعدها حدود 8 قرن این شهر باستانی در نواحی جنگلی به حال خود رها شد و تنها میراث آن درخت مقدس بو(Bo Tree) است که نسل­‌ها به طور مداوم توسط نگهبانان میراث فرهنگی حفاظت شده و تا به امروز مورد توجه مردم قرار دارد<ref name=":1" />. بهترین زمان برای بازدید از شهر مقدس آنورادهاپورا هنگام مراسم پوسون پویا (Poson Poya) در ماه ژوئن است. مردم در چنین روزی ظهور مذهب بودیسم در جزیره را جشن می گیرند و انبوهی از زائران به این شهر سفر می کنند <ref name=":1" />. آثار تاریخی و باستانی شهر آنورادهاپورا به این شرح است:<ref name=":0">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>
آنورادهاپورا دردوران شکوفایش از زیباترین شهرهای زمان خود بوده است. خرابه های کنونی جزئیات محدودی از زیبائی این شهر را نشان می دهند. کاوش ها در شهر آنورادهاپورا نشان می دهد که انسان ها حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح در آنجا سکونت داشته اند. این شهر قدیمی تا قرن 10 میلادی و نزدیک به 1400 سال پایتخت کشور بوده است. بعد از 2 قرن از سقوط شهر آنورادهاپورا، پادشاه پلوناروا تلاش کرد تا بعضی از عمارت های آن را باز سازی کند، امابعدها حدود 8 قرن این شهر باستانی در نواحی جنگلی به حال خود رها شد و تنها میراث آن درخت مقدس بو(Bo Tree) است که نسل­‌ها به طور مداوم توسط نگهبانان میراث فرهنگی حفاظت شده و تا به امروز مورد توجه مردم قرار دارد<ref name=":1" />. بهترین زمان برای بازدید از شهر مقدس آنورادهاپورا هنگام مراسم پوسون پویا (Poson Poya) در ماه ژوئن است. مردم در چنین روزی ظهور مذهب بودیسم در جزیره را جشن می گیرند و انبوهی از زائران به این شهر سفر می کنند <ref name=":1" />. آثار تاریخی و باستانی شهر آنورادهاپورا به این شرح است:<ref name=":0">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>


===== قدیمی ترین درخت =====
===== قدیمی ترین درخت =====
هیچ محلی در آنورادهاپورا مقدس تر از سری ماها بُدهی ( Siri Maha Bodhi) نیست. عبادت در زیر درخت بو (Bo Tree) برای مدت 23 سال ادامه داشت. در واقع به لحاظ اسناد تاریخی این درخت یکی از قدیمی ترین درخت های روی زمین است. و درحقیقت گواتما بودا خود نیز در زیر چنین درختی به روشنی ضمیر رسید. امروزه اهمیت و شهرت این درخت به اندازه ای است که در سال 1950 زمانی که این درخت رو به خشکی و فرسودگی می گذارد و زندگی آن به خطر می افتد از یک کارشناس زبده زیست گیاهی از موسسه اسمیتسونین (Smithsonian Institute) دعوت می شود و سفر ویژه ای را تنها برای مداوا و احیای این درخت به آنورادهاپورا آغاز می کند و در این کار موفق می شود.<ref name=":12">Anderson, J. G. (1988). ''Sri Lanka.'' Singapore: APA Publications.</ref><ref name=":02">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>
هیچ محلی در آنورادهاپورا مقدس تر از سری ماها بُدهی ( Siri Maha Bodhi) نیست. عبادت در زیر درخت بو (Bo Tree) برای مدت 23 سال ادامه داشت. در واقع به لحاظ اسناد تاریخی این درخت یکی از قدیمی ترین درخت های روی زمین است. و درحقیقت گواتما بودا خود نیز در زیر چنین درختی به روشنی ضمیر رسید. امروزه اهمیت و شهرت این درخت به اندازه ای است که در سال 1950 زمانی که این درخت رو به خشکی و فرسودگی می گذارد و زندگی آن به خطر می افتد از یک کارشناس زبده زیست گیاهی از موسسه اسمیتسونین (Smithsonian Institute) دعوت می شود و سفر ویژه ای را تنها برای مداوا و احیای این درخت به آنورادهاپورا آغاز می کند و در این کار موفق می شود.<ref name=":12">Anderson, J. G. (1988). ''Sri Lanka.'' Singapore: APA Publications.</ref><ref name=":02">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>


===== سامادهی بودا (Samadhi Buddha) =====
===== سامادهی بودا =====
قدمت سامادهی بودا (Samadhi Buddha) به قرن سوم میلادی می رسد. این مجسمۀ آهکی یکی از چهار چهرۀ اصلی بودا در زیر درخت بو است که نشان دهندۀ حالت آرام بودا در هنگام تفکر است. کلمۀ سامادهی به معنی تفکر عمیق است. سیاستمدار هندی، جواهر لعل نهرو زمانی که دربند انگلیسی ها بود با تصویری از این مجسمه بودا به آرامش و صلابت رسید<ref name=":03">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref><ref name=":13">Anderson, J. G. (1988). ''Sri Lanka.'' Singapore: APA Publications.</ref>.
قدمت سامادهی بودا (Samadhi Buddha) به قرن سوم میلادی می رسد. این مجسمۀ آهکی یکی از چهار چهرۀ اصلی بودا در زیر درخت بو است که نشان دهندۀ حالت آرام بودا در هنگام تفکر است. کلمۀ سامادهی به معنی تفکر عمیق است. سیاستمدار هندی، جواهر لعل نهرو زمانی که دربند انگلیسی ها بود با تصویری از این مجسمه بودا به آرامش و صلابت رسید<ref name=":03">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref><ref name=":13">Anderson, J. G. (1988). ''Sri Lanka.'' Singapore: APA Publications.</ref>.


خط ۱۷: خط ۱۶:


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:مناطق و شهرهای مهم فرهنگی و گردشگری]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۳۳

آنورادهاپورا زمانی یکی از شهرهای دینی و مرکز موبدان و راهبان بودایی بوده است. آن ها تمدن بزرگ و بی نظیر را در آنجا به وجود آوردند. در قرن 19 میلادی گردشگران انگلیسی، این شهر مدفون شده را کشف کردند و پس از سال ها خاکبرداری و حفاری، امروز بیشترین قسمت های این شهر قدیمی را از خاک خارج و قابل دسترس ساخته اند[۱].

آنورادهاپورا دردوران شکوفایش از زیباترین شهرهای زمان خود بوده است. خرابه های کنونی جزئیات محدودی از زیبائی این شهر را نشان می دهند. کاوش ها در شهر آنورادهاپورا نشان می دهد که انسان ها حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح در آنجا سکونت داشته اند. این شهر قدیمی تا قرن 10 میلادی و نزدیک به 1400 سال پایتخت کشور بوده است. بعد از 2 قرن از سقوط شهر آنورادهاپورا، پادشاه پلوناروا تلاش کرد تا بعضی از عمارت های آن را باز سازی کند، امابعدها حدود 8 قرن این شهر باستانی در نواحی جنگلی به حال خود رها شد و تنها میراث آن درخت مقدس بو(Bo Tree) است که نسل­‌ها به طور مداوم توسط نگهبانان میراث فرهنگی حفاظت شده و تا به امروز مورد توجه مردم قرار دارد[۱]. بهترین زمان برای بازدید از شهر مقدس آنورادهاپورا هنگام مراسم پوسون پویا (Poson Poya) در ماه ژوئن است. مردم در چنین روزی ظهور مذهب بودیسم در جزیره را جشن می گیرند و انبوهی از زائران به این شهر سفر می کنند [۱]. آثار تاریخی و باستانی شهر آنورادهاپورا به این شرح است:[۲]

قدیمی ترین درخت

هیچ محلی در آنورادهاپورا مقدس تر از سری ماها بُدهی ( Siri Maha Bodhi) نیست. عبادت در زیر درخت بو (Bo Tree) برای مدت 23 سال ادامه داشت. در واقع به لحاظ اسناد تاریخی این درخت یکی از قدیمی ترین درخت های روی زمین است. و درحقیقت گواتما بودا خود نیز در زیر چنین درختی به روشنی ضمیر رسید. امروزه اهمیت و شهرت این درخت به اندازه ای است که در سال 1950 زمانی که این درخت رو به خشکی و فرسودگی می گذارد و زندگی آن به خطر می افتد از یک کارشناس زبده زیست گیاهی از موسسه اسمیتسونین (Smithsonian Institute) دعوت می شود و سفر ویژه ای را تنها برای مداوا و احیای این درخت به آنورادهاپورا آغاز می کند و در این کار موفق می شود.[۳][۴]

سامادهی بودا

قدمت سامادهی بودا (Samadhi Buddha) به قرن سوم میلادی می رسد. این مجسمۀ آهکی یکی از چهار چهرۀ اصلی بودا در زیر درخت بو است که نشان دهندۀ حالت آرام بودا در هنگام تفکر است. کلمۀ سامادهی به معنی تفکر عمیق است. سیاستمدار هندی، جواهر لعل نهرو زمانی که دربند انگلیسی ها بود با تصویری از این مجسمه بودا به آرامش و صلابت رسید[۵][۶].

میهینتال

اگرچه آنورادهاپورا بزرگترین پایتخت بودیسم است اما اولین بار بودیسم در میان مردم سریلانکا و در شهر میهینتال (Mihintale) استقرار یافت. این شهر روی صخره ای در یازده کیلومتری شهر آنورادهاپورا واقع شده است. سال 247 قبل از میلاد پادشاه دیوانامپیاتسیا(Devanampiyatssia) در ملاقاتش با هیئتی از دارما(Dharma) در آنجا به آیین بودیسم گروید. میهینتال به سرعت به یک شهر مقدس تبدیل شد که حصاری از جنگل، این تپه را احاطه کرده است. در قرن دهم میلادی برای نگهداری از جنگل و حیات وحش تدابیری اندیشیده شد. امروز این مکان مقدس همچنان در انزوا است، هر چند در پایین این تپه بازار بزرگی است که به ویژه در ماه می و زمان مراسم پوسون، مورد استقبال ده ها هزار زائر مشتاق واقع می­ گردد[۷][۸].

اوکانا بودا

بی شک قدیمی ترین و باشکوه ترین جلوۀ باستانی جزیره، اوکانا بودا (Aukana Buddha) است. در زیر پناهگاهی آجری مجسمه ای با ارتفاع سیزده متر ایستاده که منسوب به شاه داتوسنا(Datusna) در قرن پنجم میلادی است. قدمت این پناهگاه به هزار سال پیش بر می گردد. اسم اوکانا به معنی "آفتاب گیر" است و تصویر این مجسمه در هنگام طلوع خورشید بسیار زیباتر دیده می شود. این مجسمۀ باستانی و برکه بزرگ کالاووا در51 کیلومتری جنوب شرقی آنورادهاپورا(Kalawewa) قرار دارد.[۹][۱۰]

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Anderson, J. G. (1988). Sri Lanka. Singapore: APA Publications.
  2. رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)
  3. Anderson, J. G. (1988). Sri Lanka. Singapore: APA Publications.
  4. رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)
  5. رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)
  6. Anderson, J. G. (1988). Sri Lanka. Singapore: APA Publications.
  7. رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)
  8. Anderson, J. G. (1988). Sri Lanka. Singapore: APA Publications.
  9. Anderson, J. G. (1988). Sri Lanka. Singapore: APA Publications.
  10. رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)