طرح اصلاحات كلود تلو در فرانسه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''طرح اصلاحات "كلود تلو"''' در سال 2005 بودجه آموزش و پرورش فرانسه اولين بودجه حكومتي بودکه درطی۱۰سال ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که اين كشور با افزايش ۵۰۰ هزار دانش آموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن دي...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:وزارت.jpg|بندانگشتی|Claude Allègre. برگرفته از سایت babelio، قابل بازیابی از https://www.babelio.com/]]در سال 2005 بودجه آموزش و پرورش فرانسه اولین بودجه حکومتی بودکه درطی ۱۰ سال ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که این کشور با افزایش ۵۰۰ هزار دانشآموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن دیپلم متوسطه، مدرسه را ترک میکنند و اگر مدرسه نتواند همین رسالت اولیه سنتی خود را درست ایفا کند، این بیعدالتی بیشتر خواهد شد و به یقین همین فرزندان از مدرسه گریخته خانوادههای کارگر مهاجر، مهندسان آینده نخواهند شد | |||
طرحهای اصلاحی وزیرفعلی آموزش و پرورش [[فرانسه]] حتی به دوران پیش از "لوک فری"(Luc Ferry) و زمان وزارت "کلود آلگر"(Claude Allègre) دردولت سوسیالیست ژوسپن برمیگردد. فرانسویان به یاد دارند که لوک فری در زمان وزارت خویش به پایین بودن سطح درک و سواد دانشآموزان اشاره کرد و فقدان یک پایه اولیه مناسب و لازم را در میان آنان تاسف بار خواند. اشاره فری بطور مستقیم به دانشآموزانی بود که حتی املای درست کلمات و صرف افعال فرانسه را نمیدانند و با این وضع به کلاس بالاتر نیز میروند. با این همه سخن فری بیجا نبود، او گرچه در دستهبندیهای سیاسی فرانسه دارای جایگاه نبود ولی به عنوان یک کارشناس عالیرتبه سالیان درازی کمیسیونهای آموزش و پرورش را ریاست و برنامهریزی کرده بود. گزارش تلو تاکید دارد که وظیفه نظام آموزشی، فقط آموزش برخی مواد درسی به دانشآموز نیست و این نظام باید شیوههای زندگی و قواعد رفتار اجتماعی را نیز به دانشآموزان بیاموزد. تلو معتقد است که آموزشهای دوران مدرسه کمتر به درد دوران بزرگسالی افراد خورده و آنان نتوانستهاند از این آموزشها در زندگی و اجتماع خود بهرهبرداری لازم را کنند<ref>نعیمی گورابی، محمد حسین (1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://www.icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری فرانسه]]؛ [[ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه]]؛ [[طرح های کلان در زمینه نظام آموزش فرانسه]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
[[رده:طرح های کلان، نوآوری ها و تجارب در زمینه آموزش]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۲:۵۳
در سال 2005 بودجه آموزش و پرورش فرانسه اولین بودجه حکومتی بودکه درطی ۱۰ سال ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که این کشور با افزایش ۵۰۰ هزار دانشآموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن دیپلم متوسطه، مدرسه را ترک میکنند و اگر مدرسه نتواند همین رسالت اولیه سنتی خود را درست ایفا کند، این بیعدالتی بیشتر خواهد شد و به یقین همین فرزندان از مدرسه گریخته خانوادههای کارگر مهاجر، مهندسان آینده نخواهند شد
طرحهای اصلاحی وزیرفعلی آموزش و پرورش فرانسه حتی به دوران پیش از "لوک فری"(Luc Ferry) و زمان وزارت "کلود آلگر"(Claude Allègre) دردولت سوسیالیست ژوسپن برمیگردد. فرانسویان به یاد دارند که لوک فری در زمان وزارت خویش به پایین بودن سطح درک و سواد دانشآموزان اشاره کرد و فقدان یک پایه اولیه مناسب و لازم را در میان آنان تاسف بار خواند. اشاره فری بطور مستقیم به دانشآموزانی بود که حتی املای درست کلمات و صرف افعال فرانسه را نمیدانند و با این وضع به کلاس بالاتر نیز میروند. با این همه سخن فری بیجا نبود، او گرچه در دستهبندیهای سیاسی فرانسه دارای جایگاه نبود ولی به عنوان یک کارشناس عالیرتبه سالیان درازی کمیسیونهای آموزش و پرورش را ریاست و برنامهریزی کرده بود. گزارش تلو تاکید دارد که وظیفه نظام آموزشی، فقط آموزش برخی مواد درسی به دانشآموز نیست و این نظام باید شیوههای زندگی و قواعد رفتار اجتماعی را نیز به دانشآموزان بیاموزد. تلو معتقد است که آموزشهای دوران مدرسه کمتر به درد دوران بزرگسالی افراد خورده و آنان نتوانستهاند از این آموزشها در زندگی و اجتماع خود بهرهبرداری لازم را کنند[۱].
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش، تحقیقات و فناوری فرانسه؛ ساختار و سیاست های آموزشی فرانسه؛ طرح های کلان در زمینه نظام آموزش فرانسه
کتابشناسی
- ↑ نعیمی گورابی، محمد حسین (1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)