فستیوال ها و جشنواره های فیلم در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''فستیوال ها و جشنواره­های فیلم'' == برگزاری جشنواره­­های رقابتی، از عوامل مهم پیش رفت صنعت سینما در سطح کشورها و در سطح جهان بوده است. در کشور چین نیز  از نیمه­ی دوم قرن گذشته تا کنون 13فستیوال و جشنواره راه اندازی شد که زمینه­ی ارتقای استاندا...» ایجاد کرد)
 
خط ۱: خط ۱:


== ''فستیوال ها و جشنواره­های فیلم'' ==
برگزاری جشنواره­­های رقابتی، از عوامل مهم پیش رفت صنعت سینما در سطح کشورها و در سطح جهان بوده است. در کشور چین نیز  از نیمه­ی دوم قرن گذشته تا کنون 13فستیوال و جشنواره راه اندازی شد که زمینه­ی ارتقای استانداردهای فیلم­سازی در این کشور را فراهم ساخت (China Encyclopedia. 2008.)سه جشنواره­ی مهم فیلم در چین که از اعتبار بین المللی برخوردارند، عبارتند از: جشنواره­ی هنگ­کنگ، جشنواره­ی شانگهای و جشنواره­ی خروس طلایی و صدگل. از میان این سه جشنواره، در داخل چین جشنواره­ی خروس طلایی و صد­گل، از اهمیت ویژه­ای برخودار است که دست اندکاران فیلم و سینمای این کشور برای کسب موفقیت در آن تلاش زیادی می­کنند.


جشنواره­ی خروس طلایی و صد گل، در ابتدا دو جشنواره­ی مجزا بودند. نخستین جشنواره­ی صد گل در سال1962از سوی مجله­ی سینمای مردمی  چین برگزار شد، اما پس از دو سال، با شروع انقلاب فرهنگی متوقف شد و در سال1980 مجددا فعالیت خود را از سر گرفت، در حالی که جشنواره­ی خروس طلایی برای نخستین بار در سال 1982 برگزار  گردید. این دو جشنواره در سال 1992با هم تلفیق و از آن پس، همیشه همزمان برگزار شده­اند. فیلم­های شرکت کننده در جشنواره­ی«صد گل» بر اساس رأی تماشا­گران مورد ارزیابی قرار می­گیرند، اما فیلمهای جشنواره­ی «خروس طلایی» با قضاوت هیات داوران سینمایی برگزیده می­شوند. در سال2006 مجددا تصمیم گرفته شد که این دو جشنواره با یک نام، یک سال با رأی مردم و یک سال با رأی هیئت داوران سینمایی برگزار شود. معرفی فیلم­های شرکت کننده در جشنواره­ی«صد گل» از سوی تماشاگران بر اساس رأی تماشاگران که از طریق پست به دبیر خانه­ی دایمی جشنواره ارسال و یا پس از دیدن فیلم در سینما ارائه می­کنند انجام می­گیرد. از میان رأی دهندگان، 99 نفر به قید قرعه انتخاب می­شوند تا در باره­ی فیلم­هایی که به فستیوال راه پیدا کرده­اند، قضاوت نهایی را انجام دهند. شرط ورود فیلم به بخش رقابتی جشنواره­ی«صد گل»، کسب در آمدی معادل پنج ملیون یوان(حدود 630000دلار) در سینما، یا جلب 30 ملیون بیننده در تلویزیون است. تا سال2005 تنها فیلم­های تولید شده در همان سال اجازه­ی حضور در بخش رقابتی جشنواره­ی«صد گل»را داشتند، اما  از سال 2006 دوره­ی تولید به دو سال افزایش یافت که مورد انتقاد برخی از صاحب نظران قرار گرفت.
برگزاری جشنواره­­‌های رقابتی، از عوامل مهم پیش رفت صنعت سینما در سطح کشورها و در سطح جهان بوده است. در کشور [[چین]] نیز  از نیمه­‌ی دوم قرن گذشته تا کنون 13فستیوال و جشنواره راه اندازی شد که زمینه­‌ی ارتقای استانداردهای فیلم­سازی در این کشور را فراهم ساخت.<ref>(China Encyclopedia.(2008.</ref> سه جشنواره­‌ی مهم فیلم در [[چین]] که از اعتبار بین المللی برخوردارند، عبارتند از: جشنواره‌­ی هنگ­ کنگ، جشنواره­‌ی [[شانگهای]] و جشنواره‌­ی خروس طلایی و صدگل. از میان این سه جشنواره، در داخل [[چین]] جشنواره­‌ی خروس طلایی و صد­گل، از اهمیت ویژه‌­ای برخودار است که دست اندکاران فیلم و سینمای این کشور برای کسب موفقیت در آن تلاش زیادی می­ کنند.
 
جشنواره­‌ی خروس طلایی و صد گل، در ابتدا دو جشنواره­‌ی مجزا بودند. نخستین جشنواره­‌ی صد گل در سال1962 از سوی مجله‌­ی سینمای مردمی  [[چین]] برگزار شد، اما پس از دو سال، با شروع انقلاب فرهنگی متوقف شد و در سال1980 مجددا فعالیت خود را از سر گرفت، در حالی که جشنواره‌­ی خروس طلایی برای نخستین بار در سال 1982 برگزار  گردید. این دو جشنواره در سال 1992با هم تلفیق و از آن پس، همیشه همزمان برگزار شده‌­اند. فیلم­‌های شرکت کننده در جشنواره­‌ی«صد گل» بر اساس رأی تماشا­گران مورد ارزیابی قرار می ­گیرند، اما فیلم‌های جشنواره‌­ی «خروس طلایی» با قضاوت هیات داوران سینمایی برگزیده می ­شوند. در سال2006 مجددا تصمیم گرفته شد که این دو جشنواره با یک نام، یک سال با رأی مردم و یک سال با رأی هیئت داوران سینمایی برگزار شود. معرفی فیلم­‌های شرکت کننده در جشنواره­‌ی«صد گل» از سوی تماشاگران بر اساس رأی تماشاگران که از طریق پست به دبیر خانه­‌ی دایمی جشنواره ارسال و یا پس از دیدن فیلم در سینما ارائه می­ کنند انجام می­ گیرد. از میان رأی دهندگان، 99 نفر به قید قرعه انتخاب می ­شوند تا در باره­‌ی فیلم‌­هایی که به فستیوال راه پیدا کرده ­اند، قضاوت نهایی را انجام دهند. شرط ورود فیلم به بخش رقابتی جشنواره­‌ی«صد گل»، کسب در آمدی معادل پنج ملیون یوان(حدود 630000دلار) در سینما، یا جلب 30 ملیون بیننده در تلویزیون است. تا سال2005 تنها فیلم­‌های تولید شده در همان سال اجازه­‌ی حضور در بخش رقابتی جشنواره­‌ی«صد گل»را داشتند، اما  از سال 2006 دوره­‌ی تولید به دو سال افزایش یافت که مورد انتقاد برخی از صاحب نظران قرار گرفت.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .</ref>
 
نیز نگاه کنید به [[هنر در چین]]، [[هنر نقاشی در چین]]، [[موسیقی سنتی چین]]، [[هنر اپرای سنتی چینی]]، [[هنر اپرای سنتی پکن]]، [[صنعت فیلم و سینمای چین]]
 
= کتابشناسی =

نسخهٔ ‏۱۸ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۱۸


برگزاری جشنواره­­‌های رقابتی، از عوامل مهم پیش رفت صنعت سینما در سطح کشورها و در سطح جهان بوده است. در کشور چین نیز  از نیمه­‌ی دوم قرن گذشته تا کنون 13فستیوال و جشنواره راه اندازی شد که زمینه­‌ی ارتقای استانداردهای فیلم­سازی در این کشور را فراهم ساخت.[۱] سه جشنواره­‌ی مهم فیلم در چین که از اعتبار بین المللی برخوردارند، عبارتند از: جشنواره‌­ی هنگ­ کنگ، جشنواره­‌ی شانگهای و جشنواره‌­ی خروس طلایی و صدگل. از میان این سه جشنواره، در داخل چین جشنواره­‌ی خروس طلایی و صد­گل، از اهمیت ویژه‌­ای برخودار است که دست اندکاران فیلم و سینمای این کشور برای کسب موفقیت در آن تلاش زیادی می­ کنند.

جشنواره­‌ی خروس طلایی و صد گل، در ابتدا دو جشنواره­‌ی مجزا بودند. نخستین جشنواره­‌ی صد گل در سال1962 از سوی مجله‌­ی سینمای مردمی  چین برگزار شد، اما پس از دو سال، با شروع انقلاب فرهنگی متوقف شد و در سال1980 مجددا فعالیت خود را از سر گرفت، در حالی که جشنواره‌­ی خروس طلایی برای نخستین بار در سال 1982 برگزار  گردید. این دو جشنواره در سال 1992با هم تلفیق و از آن پس، همیشه همزمان برگزار شده‌­اند. فیلم­‌های شرکت کننده در جشنواره­‌ی«صد گل» بر اساس رأی تماشا­گران مورد ارزیابی قرار می ­گیرند، اما فیلم‌های جشنواره‌­ی «خروس طلایی» با قضاوت هیات داوران سینمایی برگزیده می ­شوند. در سال2006 مجددا تصمیم گرفته شد که این دو جشنواره با یک نام، یک سال با رأی مردم و یک سال با رأی هیئت داوران سینمایی برگزار شود. معرفی فیلم­‌های شرکت کننده در جشنواره­‌ی«صد گل» از سوی تماشاگران بر اساس رأی تماشاگران که از طریق پست به دبیر خانه­‌ی دایمی جشنواره ارسال و یا پس از دیدن فیلم در سینما ارائه می­ کنند انجام می­ گیرد. از میان رأی دهندگان، 99 نفر به قید قرعه انتخاب می ­شوند تا در باره­‌ی فیلم‌­هایی که به فستیوال راه پیدا کرده ­اند، قضاوت نهایی را انجام دهند. شرط ورود فیلم به بخش رقابتی جشنواره­‌ی«صد گل»، کسب در آمدی معادل پنج ملیون یوان(حدود 630000دلار) در سینما، یا جلب 30 ملیون بیننده در تلویزیون است. تا سال2005 تنها فیلم­‌های تولید شده در همان سال اجازه­‌ی حضور در بخش رقابتی جشنواره­‌ی«صد گل»را داشتند، اما  از سال 2006 دوره­‌ی تولید به دو سال افزایش یافت که مورد انتقاد برخی از صاحب نظران قرار گرفت.[۲]

نیز نگاه کنید به هنر در چین، هنر نقاشی در چین، موسیقی سنتی چین، هنر اپرای سنتی چینی، هنر اپرای سنتی پکن، صنعت فیلم و سینمای چین

کتابشناسی

  1. (China Encyclopedia.(2008.
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .