آموزش كولژ يا دوره راهنمایی فرانسه: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱۰: | خط ۱۰: | ||
برخی از این انتخابها خصلت فنی دارند بدون آنکه هدف شغلی که این انتخابها نهایتاً بدان منتهی میشود، چندان مورد نظر باشد: | برخی از این انتخابها خصلت فنی دارند بدون آنکه هدف شغلی که این انتخابها نهایتاً بدان منتهی میشود، چندان مورد نظر باشد: | ||
*به وسیلهی ارائهی اطلاعات به صورت گروهی و فردی به دانشآموزان و اولیاء آنان؛ | *به وسیلهی ارائهی اطلاعات به صورت گروهی و فردی به دانشآموزان و اولیاء آنان؛ | ||
*بالاخره از راه گفت و شنودی که لازم است در جریان | *بالاخره از راه گفت و شنودی که لازم است در جریان راهنمایی، به هنگام انتخابهای مهم بین خانواده، معلمان مشاور و راهنما انجام شود. | ||
====موارد درسی کولژ==== | |||
==== موارد درسی کولژ ==== | برنامههای آموزش کولژ شامل دو دوره میباشد که هر دوره دو سال طول میکشد: | ||
دورهی مشاهده: کلاس اول و دوم کولژ ( به ترتیب سالهای ششم و هفتم تحصیل ) | دورهی مشاهده: کلاس اول و دوم کولژ ( به ترتیب سالهای ششم و هفتم تحصیل ) | ||
خط ۲۶: | خط ۲۵: | ||
*آموزش یدی و فنی 2 ساعت 2/1-1 ساعت؛ | *آموزش یدی و فنی 2 ساعت 2/1-1 ساعت؛ | ||
*تربیت بدنی و ورزش 3 ساعت 3 ساعت. | *تربیت بدنی و ورزش 3 ساعت 3 ساعت. | ||
بنابراین، ساعات هفتگی در دوره مشاهده 24 ساعت بوده و ممکن است ساعات زیر برای دروس | بنابراین، ساعات هفتگی در دوره مشاهده 24 ساعت بوده و ممکن است ساعات زیر برای دروس فرانسه، ریاضیات و زبان خارجی به آن اضافه شود: | ||
ساعت تقویتی ( برای هر یک از سه درس نامبرده )، فعالیتهای تکمیلی که معمولاً در مرکز اسناد و اطلاعات موسسات آموزشی انجام میشود در دورهی راهنمایی، ساعات دروس هفتگی علاوه بر 2/1 24 ساعت مذکور در جدول، شامل دو یا سه ساعت دیگر نیز میشود که صرف آموزش موادی میگردد که دانشآموزان ناگزیرند از بین مواد زیر انتخاب نمایند. | ساعت تقویتی ( برای هر یک از سه درس نامبرده )، فعالیتهای تکمیلی که معمولاً در مرکز اسناد و اطلاعات موسسات آموزشی انجام میشود در دورهی راهنمایی، ساعات دروس هفتگی علاوه بر 2/1 24 ساعت مذکور در جدول، شامل دو یا سه ساعت دیگر نیز میشود که صرف آموزش موادی میگردد که دانشآموزان ناگزیرند از بین مواد زیر انتخاب نمایند. | ||
*زبان لاتین، زبان یونانی، زبان خارجی دوم: 3 ساعت؛ | *زبان لاتین، زبان یونانی، زبان خارجی دوم: 3 ساعت؛ | ||
*مواد انتخابی در زمینهی تکنولوژی: تقویت زبان خارجی اول،2 ساعت. | *مواد انتخابی در زمینهی تکنولوژی: تقویت زبان خارجی اول،2 ساعت. | ||
در صورتی که دانشآموزان | در صورتی که دانشآموزان بخواهند، البته به صورت اختیاری انتخاب یکی دیگر از موادی که در بالا آمده برای آنان هست. برای دروس فرانسه، ریاضیات، زبانهای خارجی نیز برنامههای کمکی پیشبینی شده است که در متن ساعات درس منظور و به صورت آموزش غیر یکنواخت، منطبق با نیازهایی هر دانشآموز انجام مییابد. | ||
====آموزش حرفهای مقدماتی==== | ====آموزش حرفهای مقدماتی==== | ||
دانشآموزانی که در پایان کلاس دوم کولژ ( سال هفتم تحصیل ) حداقل 14 و حداکثر16 سال داشته باشند و بخواهند یک دورهی آموزش حرفهای مقدماتی ببینند میتوانند وارد کلاسهای حرفهای مقدماتی سطح معمولی و کلاسهای مقدماتی کارآموزی بشوند. هدف از تشکیل کلاسهای حرفهای مقدماتی سطح معمولی آن است که دانشآموزانی که دست کم 14 سال دارند، در انتخاب حرفه یاری دهند. به این منظور، اطلاعاتی در زمینهی بسیاری از حرفههای نزدیک به هم به آنان داده، امکان به کار انداختن استعدادها و سنجش آن را در اختیار ایشان قرار میدهند. کلاسهای مقدماتی که کارآموزی، افراد 14-15 سالهای را که مسیر شغلی خود را انتخاب کردهاند، میپذیرند. آموزش در این نوع کلاسها به طور متناوب است بدین معنی که شاگردان – قسمتی از وقت خود را در موسسه آموزشی و قسمتی از وقت خود را در موسسهی آموزشی و قسمتی را در کارخانهای میگذرانند که برای کارآموزی آنان نظر گرفته شده است. | دانشآموزانی که در پایان کلاس دوم کولژ ( سال هفتم تحصیل ) حداقل 14 و حداکثر16 سال داشته باشند و بخواهند یک دورهی آموزش حرفهای مقدماتی ببینند میتوانند وارد کلاسهای حرفهای مقدماتی سطح معمولی و کلاسهای مقدماتی کارآموزی بشوند. هدف از تشکیل کلاسهای حرفهای مقدماتی سطح معمولی آن است که دانشآموزانی که دست کم 14 سال دارند، در انتخاب حرفه یاری دهند. به این منظور، اطلاعاتی در زمینهی بسیاری از حرفههای نزدیک به هم به آنان داده، امکان به کار انداختن استعدادها و سنجش آن را در اختیار ایشان قرار میدهند. کلاسهای مقدماتی که کارآموزی، افراد 14-15 سالهای را که مسیر شغلی خود را انتخاب کردهاند، میپذیرند. آموزش در این نوع کلاسها به طور متناوب است بدین معنی که شاگردان – قسمتی از وقت خود را در موسسه آموزشی و قسمتی از وقت خود را در موسسهی آموزشی و قسمتی را در کارخانهای میگذرانند که برای کارآموزی آنان نظر گرفته شده است. | ||
====تعداد شاگردان==== | |||
==== تعداد شاگردان ==== | |||
علی الاصول تعداد شاگردان هر کلاس در کولژ 24 نفر است. بادر نظر گرفتن مقتضیات ممکن است این تعداد به حداقل 16 نفر تقلیل یاحداکثر به 30 نفر برسد. موسسات آموزشی که کلاسهای مذکور با تعداد بین 25 نفر دانشآموز در آنها دایر گردد، حق دارند به میزان یک ساعت هفتگی به ازاء هر شاگرد مازاد بر 24 نفر، اعتبار کافی دریافت کنند. | علی الاصول تعداد شاگردان هر کلاس در کولژ 24 نفر است. بادر نظر گرفتن مقتضیات ممکن است این تعداد به حداقل 16 نفر تقلیل یاحداکثر به 30 نفر برسد. موسسات آموزشی که کلاسهای مذکور با تعداد بین 25 نفر دانشآموز در آنها دایر گردد، حق دارند به میزان یک ساعت هفتگی به ازاء هر شاگرد مازاد بر 24 نفر، اعتبار کافی دریافت کنند. | ||
====اصول==== | |||
==== اصول ==== | |||
هدف راهنمایی، کمک به شاگرد در طی دورهی آموزشی است به نحوی که از روی شناخت علت، به انتخاب تحصیلی و شغلی بپردازد. بنابراین، راهنمایی جزء انفکاکناپذیر آموزش و پرورش میباشد و مبتنی است بر: مشاهدهی مستمر شاگردان، اطلاع در مورد دانشآموزان و خانوادههایشان، گفت و شنود بین اعضاء گروه به شرحی که خواهد آمد مرکب است از شاگرد، معلمان او، اولیاء دانشآموز و حتما مشاور راهنما مشورت و هماهنگی بین اعضای شورای کلاس، این شورا به طوری که بعداً خواهیم گفت از معلمان هر کلاس، دو نفر نماینده از طرف اولیاء 2 نفر نماینده شاگردان کلاس، به ریاست رئیس مدرسه یا نمایندهی او تشکیل میشود. ممکن است راهنمایی تعلیماتی، مشاور راهنما، پزشک، مددکار اجتماعی و مربی بهداشت نیز در این شورا شرکت کنند. | هدف راهنمایی، کمک به شاگرد در طی دورهی آموزشی است به نحوی که از روی شناخت علت، به انتخاب تحصیلی و شغلی بپردازد. بنابراین، راهنمایی جزء انفکاکناپذیر آموزش و پرورش میباشد و مبتنی است بر: مشاهدهی مستمر شاگردان، اطلاع در مورد دانشآموزان و خانوادههایشان، گفت و شنود بین اعضاء گروه به شرحی که خواهد آمد مرکب است از شاگرد، معلمان او، اولیاء دانشآموز و حتما مشاور راهنما مشورت و هماهنگی بین اعضای شورای کلاس، این شورا به طوری که بعداً خواهیم گفت از معلمان هر کلاس، دو نفر نماینده از طرف اولیاء 2 نفر نماینده شاگردان کلاس، به ریاست رئیس مدرسه یا نمایندهی او تشکیل میشود. ممکن است راهنمایی تعلیماتی، مشاور راهنما، پزشک، مددکار اجتماعی و مربی بهداشت نیز در این شورا شرکت کنند. | ||
این تلفیق و هماهنگی نظرات منتج ارائه پیشنهاد راهنمایی میشود و در صورت انطباق با نظری که قبلاً خانواده در این زمینه اعلام داشته است به عنوان تصمیم راهنمایی تلقی میگردد. چنانچه پیشنهاد مذکور منطبق با نظر خانواده نباشد، خانواده در صورت تمایل میتواند از کمیسیونی که عهدهدار این امور است درخواست رسیدگی نماید یا آنکه موافقت خود را با شرکت فرزند خود در امتحانی که در این باره برگزار میشود، اعلام دارد. ضوابطی خاص برای پذیرش دانشآموزانی که در مدارس دولتی ادامه دهند. | این تلفیق و هماهنگی نظرات منتج ارائه پیشنهاد راهنمایی میشود و در صورت انطباق با نظری که قبلاً خانواده در این زمینه اعلام داشته است به عنوان تصمیم راهنمایی تلقی میگردد. چنانچه پیشنهاد مذکور منطبق با نظر خانواده نباشد، خانواده در صورت تمایل میتواند از کمیسیونی که عهدهدار این امور است درخواست رسیدگی نماید یا آنکه موافقت خود را با شرکت فرزند خود در امتحانی که در این باره برگزار میشود، اعلام دارد. ضوابطی خاص برای پذیرش دانشآموزانی که در مدارس دولتی ادامه دهند. | ||
====شورای دبیران==== | |||
==== شورای دبیران ==== | |||
این شورا متشکل از دبیران هر کلاس و هر سه ماه یک بار به منظور رسیدگی به وضع تحصیلی یکایک شاگردان و ارائهی پیشنهادات مربوطه به راهنمایی آنان تشکیل میشود. مشاور راهنمایی میتواند در فعالیتهای این شورا شرکت کنند. | این شورا متشکل از دبیران هر کلاس و هر سه ماه یک بار به منظور رسیدگی به وضع تحصیلی یکایک شاگردان و ارائهی پیشنهادات مربوطه به راهنمایی آنان تشکیل میشود. مشاور راهنمایی میتواند در فعالیتهای این شورا شرکت کنند. | ||
====شورای کلاس==== | |||
==== شورای کلاس ==== | |||
این شورا در پایان هر سه ماه تحصیلی به ریاست رئیس مدرسه یا نمایندهی او تکمیل میگردد و مرکب است از دبیران کلاس، 2 نفر نماینده از طرف اولیاء دانشآموزان 2 نفر نماینده از طرف دانشآموزان کلاس راهنمایی تعلیماتی، مشاور راهنما پزشک مدرسه و مددکار اجتماعی و مربی بهداشت نیز میتوانند در آن شرکت کنند. | این شورا در پایان هر سه ماه تحصیلی به ریاست رئیس مدرسه یا نمایندهی او تکمیل میگردد و مرکب است از دبیران کلاس، 2 نفر نماینده از طرف اولیاء دانشآموزان 2 نفر نماینده از طرف دانشآموزان کلاس راهنمایی تعلیماتی، مشاور راهنما پزشک مدرسه و مددکار اجتماعی و مربی بهداشت نیز میتوانند در آن شرکت کنند. | ||
شورای کلاس دارای نقش دوگانهی زیر است: از یک طرف با توجه به نظرات و توصیههایی که توسط شورای دبیران شده است و نیز اطلاعاتی که توسط اعضاء فراهم میشود، نظر و پیشنهاد مربوط به تحصیلات شاگرد را به شکل نهایی ارائه میکند و از سوی دیگر به بررسی تمام مسائل آموزشی و پژوهشی مربوط به وضع کلی کلاس میپردازد. | شورای کلاس دارای نقش دوگانهی زیر است: از یک طرف با توجه به نظرات و توصیههایی که توسط شورای دبیران شده است و نیز اطلاعاتی که توسط اعضاء فراهم میشود، نظر و پیشنهاد مربوط به تحصیلات شاگرد را به شکل نهایی ارائه میکند و از سوی دیگر به بررسی تمام مسائل آموزشی و پژوهشی مربوط به وضع کلی کلاس میپردازد. | ||
====گروه تربیتی==== | |||
==== گروه تربیتی ==== | گروه تربیتی که مسئولیت هر دانشآموز را به عهده دارد از خود دانشآموز، دبیران و اولیاء او و احتمالاً مشاور و راهنما تشکیل میشود. این گروه نقش مشورتی دارد و در جهت بهبود وضع تحصیلی و راهنمایی مطلوب رابطهی گفت و شنود مستمر بین اعضاء خود برقرار مینماید. | ||
گروه تربیتی که مسئولیت هر دانشآموز را به عهده دارد از خود | ====زندگی تحصیلی==== | ||
در هر کولژ یا دبیرستان، کارکنان، اولیاء دانشآموزان همراه با خود شاگردان، یک مجمع تحصیلی تشکیل میدهند. این مجمع از میان اعضای خود، در هر یک از ردههای سه گانه مذکور، تعداد معینی نماینده برای عضویت در شورای موسسه انتخاب میکند. شورای موسسه به ریاست رئیس موسسه تشکیل میشود و نقش آن عبارت است: | |||
==== زندگی تحصیلی ==== | |||
در هر کولژ یا دبیرستان، کارکنان، اولیاء دانشآموزان همراه با خود شاگردان، یک مجمع تحصیلی تشکیل میدهند. این مجمع از میان اعضای خود، در هر یک از ردههای سه گانه | |||
*تصویب بودجه و مقررات داخلی موسسه؛ | *تصویب بودجه و مقررات داخلی موسسه؛ | ||
*ارائهی نظرات و پیشنهادات لازم در مورد کار مدرسه از لحاظ آموزشی و پژوهشی؛ | *ارائهی نظرات و پیشنهادات لازم در مورد کار مدرسه از لحاظ آموزشی و پژوهشی؛ | ||
*و نیز دربارهی سایر مسائل مربوط به وضع مدرسه و مجمع مدرسه و مجمع تحصیلی ( مرکب از دانشآموزان، اولیاء آنان و کارکنان مدرسه ) به شکل محدود. | *و نیز دربارهی سایر مسائل مربوط به وضع مدرسه و مجمع مدرسه و مجمع تحصیلی ( مرکب از دانشآموزان، اولیاء آنان و کارکنان مدرسه ) به شکل محدود. | ||
این شورا، شورای انضباطی را تشکیل میدهد. | این شورا، شورای انضباطی را تشکیل میدهد. | ||
====گواهینامههای تحصیلی==== | |||
==== گواهینامههای تحصیلی ==== | شاگردانی که به سن 14 سالگی رسیدهاند، میتوانند در امتحانات گواهینامهی تحصیلات ابتدایی شرکت کنند. از سال 1981 به کسانی که دورهی آموزشی کولژ را میگذرانند، مدرکی به نام گواهینامهی تحصیلات کولژ اعطاء میگردد. این گواهینامه، جانشین گواهینامه دورهی اول متوسطه میباشد و در پایان سال چهارم کولژ داده میشود، خواه با توجه به نتایج ارزشیابی مستمر معلومات شاگرد در کولژهای دولتی و غیردولتی طرف قرار داد دولت، خواه بعد از امتحانی که در موسسات غیردولتی که قراردادی هم با دولت ندارند، برگزار میشود یا در مورد داوطلبانی که بدون ورود به مدرسه، به طور آزاد ( متفرقه ) امتحان میدهند.<ref>نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] ( در دست انتشار )،</ref> | ||
شاگردانی که به سن 14 سالگی رسیدهاند، میتوانند در امتحانات گواهینامهی تحصیلات ابتدایی شرکت کنند. از سال 1981 به کسانی که دورهی آموزشی کولژ را میگذرانند، مدرکی به نام گواهینامهی تحصیلات کولژ اعطاء میگردد. این گواهینامه، جانشین گواهینامه دورهی اول متوسطه میباشد و در پایان سال چهارم کولژ داده میشود، خواه با توجه به نتایج ارزشیابی مستمر معلومات شاگرد در کولژهای دولتی و غیردولتی طرف قرار داد دولت، خواه بعد از امتحانی که در موسسات غیردولتی که قراردادی هم با دولت | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۱۰
اصول
کولژها بر طبق قانون 11 ژوئیه 1975 با ساخت واحدی به وجود آمدهاند و تمامی شاگردانی را که دوره دبستان را طی کردهاند، میپذیرند. کولژها دارای مسئولیت مضاعف زیر میباشند:
برخوردار ساختن تمام جوانان از یک فرهنگ یکنواخت به عنوان فرهنگ پایه، و راهنمایی تحصیلی و حرفهای آنان برای نیل به هدف نخست، دیگر دانشآموزان به طور نظری بر حسب استعدادهایشان به گروهها ( پایین رشتههای تحصیلی ) تقسیم نشده، بلکه به منظور برخورداری از یک آموزش مشترک به کلاسهای همانند بدون تمایز وارد میشوند و میتوانند بر حسب مورد از برنامههای کمکی یا تکمیلی استفاده کنند.
راهنماییهای بعدی به صورت زیر تدارک دیده میشوند:
از سال سوم ( هشتمین سال تحصیلی ) از طریق انتخابهایی که به شاگردان امکان میدهد دربارهی آن چه برایشان مرجع است آگاهی پیدا کنند و استعدادهای خود را بیازمایند، قسمتی از برنامهی راهنمایی انجام میگیرد.
برخی از این انتخابها خصلت فنی دارند بدون آنکه هدف شغلی که این انتخابها نهایتاً بدان منتهی میشود، چندان مورد نظر باشد:
- به وسیلهی ارائهی اطلاعات به صورت گروهی و فردی به دانشآموزان و اولیاء آنان؛
- بالاخره از راه گفت و شنودی که لازم است در جریان راهنمایی، به هنگام انتخابهای مهم بین خانواده، معلمان مشاور و راهنما انجام شود.
موارد درسی کولژ
برنامههای آموزش کولژ شامل دو دوره میباشد که هر دوره دو سال طول میکشد:
دورهی مشاهده: کلاس اول و دوم کولژ ( به ترتیب سالهای ششم و هفتم تحصیل )
دورهی راهنمایی: کلاسهای سوم و چهارم کولژ ( به ترتیب سالهای هشتم و نهم تحصیل ) در طی این چهار سال، شاگردان تحصیلات مشترکی را که مواد درسی و ساعات هفتگی آن در زیر بیان میشود، دنبال میکنند:
- مواد درسی: زبان فرانسه، ریاضیات، زبان خارجی؛
- دوره مشاهده: 5 ساعت، 3 ساعت، 3 ساعت؛
- ساعات هفتگی ( دوره راهنمایی ): 5 ساعت، 4 ساعت، 3 ساعت؛
- تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، تعلیمات اجتماعی 3 ساعت 3 ساعت؛
- علوم تجربی 3 ساعت 3ساعت؛
- آموزش هنری 2 ساعت 2 ساعت؛
- آموزش یدی و فنی 2 ساعت 2/1-1 ساعت؛
- تربیت بدنی و ورزش 3 ساعت 3 ساعت.
بنابراین، ساعات هفتگی در دوره مشاهده 24 ساعت بوده و ممکن است ساعات زیر برای دروس فرانسه، ریاضیات و زبان خارجی به آن اضافه شود:
ساعت تقویتی ( برای هر یک از سه درس نامبرده )، فعالیتهای تکمیلی که معمولاً در مرکز اسناد و اطلاعات موسسات آموزشی انجام میشود در دورهی راهنمایی، ساعات دروس هفتگی علاوه بر 2/1 24 ساعت مذکور در جدول، شامل دو یا سه ساعت دیگر نیز میشود که صرف آموزش موادی میگردد که دانشآموزان ناگزیرند از بین مواد زیر انتخاب نمایند.
- زبان لاتین، زبان یونانی، زبان خارجی دوم: 3 ساعت؛
- مواد انتخابی در زمینهی تکنولوژی: تقویت زبان خارجی اول،2 ساعت.
در صورتی که دانشآموزان بخواهند، البته به صورت اختیاری انتخاب یکی دیگر از موادی که در بالا آمده برای آنان هست. برای دروس فرانسه، ریاضیات، زبانهای خارجی نیز برنامههای کمکی پیشبینی شده است که در متن ساعات درس منظور و به صورت آموزش غیر یکنواخت، منطبق با نیازهایی هر دانشآموز انجام مییابد.
آموزش حرفهای مقدماتی
دانشآموزانی که در پایان کلاس دوم کولژ ( سال هفتم تحصیل ) حداقل 14 و حداکثر16 سال داشته باشند و بخواهند یک دورهی آموزش حرفهای مقدماتی ببینند میتوانند وارد کلاسهای حرفهای مقدماتی سطح معمولی و کلاسهای مقدماتی کارآموزی بشوند. هدف از تشکیل کلاسهای حرفهای مقدماتی سطح معمولی آن است که دانشآموزانی که دست کم 14 سال دارند، در انتخاب حرفه یاری دهند. به این منظور، اطلاعاتی در زمینهی بسیاری از حرفههای نزدیک به هم به آنان داده، امکان به کار انداختن استعدادها و سنجش آن را در اختیار ایشان قرار میدهند. کلاسهای مقدماتی که کارآموزی، افراد 14-15 سالهای را که مسیر شغلی خود را انتخاب کردهاند، میپذیرند. آموزش در این نوع کلاسها به طور متناوب است بدین معنی که شاگردان – قسمتی از وقت خود را در موسسه آموزشی و قسمتی از وقت خود را در موسسهی آموزشی و قسمتی را در کارخانهای میگذرانند که برای کارآموزی آنان نظر گرفته شده است.
تعداد شاگردان
علی الاصول تعداد شاگردان هر کلاس در کولژ 24 نفر است. بادر نظر گرفتن مقتضیات ممکن است این تعداد به حداقل 16 نفر تقلیل یاحداکثر به 30 نفر برسد. موسسات آموزشی که کلاسهای مذکور با تعداد بین 25 نفر دانشآموز در آنها دایر گردد، حق دارند به میزان یک ساعت هفتگی به ازاء هر شاگرد مازاد بر 24 نفر، اعتبار کافی دریافت کنند.
اصول
هدف راهنمایی، کمک به شاگرد در طی دورهی آموزشی است به نحوی که از روی شناخت علت، به انتخاب تحصیلی و شغلی بپردازد. بنابراین، راهنمایی جزء انفکاکناپذیر آموزش و پرورش میباشد و مبتنی است بر: مشاهدهی مستمر شاگردان، اطلاع در مورد دانشآموزان و خانوادههایشان، گفت و شنود بین اعضاء گروه به شرحی که خواهد آمد مرکب است از شاگرد، معلمان او، اولیاء دانشآموز و حتما مشاور راهنما مشورت و هماهنگی بین اعضای شورای کلاس، این شورا به طوری که بعداً خواهیم گفت از معلمان هر کلاس، دو نفر نماینده از طرف اولیاء 2 نفر نماینده شاگردان کلاس، به ریاست رئیس مدرسه یا نمایندهی او تشکیل میشود. ممکن است راهنمایی تعلیماتی، مشاور راهنما، پزشک، مددکار اجتماعی و مربی بهداشت نیز در این شورا شرکت کنند.
این تلفیق و هماهنگی نظرات منتج ارائه پیشنهاد راهنمایی میشود و در صورت انطباق با نظری که قبلاً خانواده در این زمینه اعلام داشته است به عنوان تصمیم راهنمایی تلقی میگردد. چنانچه پیشنهاد مذکور منطبق با نظر خانواده نباشد، خانواده در صورت تمایل میتواند از کمیسیونی که عهدهدار این امور است درخواست رسیدگی نماید یا آنکه موافقت خود را با شرکت فرزند خود در امتحانی که در این باره برگزار میشود، اعلام دارد. ضوابطی خاص برای پذیرش دانشآموزانی که در مدارس دولتی ادامه دهند.
شورای دبیران
این شورا متشکل از دبیران هر کلاس و هر سه ماه یک بار به منظور رسیدگی به وضع تحصیلی یکایک شاگردان و ارائهی پیشنهادات مربوطه به راهنمایی آنان تشکیل میشود. مشاور راهنمایی میتواند در فعالیتهای این شورا شرکت کنند.
شورای کلاس
این شورا در پایان هر سه ماه تحصیلی به ریاست رئیس مدرسه یا نمایندهی او تکمیل میگردد و مرکب است از دبیران کلاس، 2 نفر نماینده از طرف اولیاء دانشآموزان 2 نفر نماینده از طرف دانشآموزان کلاس راهنمایی تعلیماتی، مشاور راهنما پزشک مدرسه و مددکار اجتماعی و مربی بهداشت نیز میتوانند در آن شرکت کنند.
شورای کلاس دارای نقش دوگانهی زیر است: از یک طرف با توجه به نظرات و توصیههایی که توسط شورای دبیران شده است و نیز اطلاعاتی که توسط اعضاء فراهم میشود، نظر و پیشنهاد مربوط به تحصیلات شاگرد را به شکل نهایی ارائه میکند و از سوی دیگر به بررسی تمام مسائل آموزشی و پژوهشی مربوط به وضع کلی کلاس میپردازد.
گروه تربیتی
گروه تربیتی که مسئولیت هر دانشآموز را به عهده دارد از خود دانشآموز، دبیران و اولیاء او و احتمالاً مشاور و راهنما تشکیل میشود. این گروه نقش مشورتی دارد و در جهت بهبود وضع تحصیلی و راهنمایی مطلوب رابطهی گفت و شنود مستمر بین اعضاء خود برقرار مینماید.
زندگی تحصیلی
در هر کولژ یا دبیرستان، کارکنان، اولیاء دانشآموزان همراه با خود شاگردان، یک مجمع تحصیلی تشکیل میدهند. این مجمع از میان اعضای خود، در هر یک از ردههای سه گانه مذکور، تعداد معینی نماینده برای عضویت در شورای موسسه انتخاب میکند. شورای موسسه به ریاست رئیس موسسه تشکیل میشود و نقش آن عبارت است:
- تصویب بودجه و مقررات داخلی موسسه؛
- ارائهی نظرات و پیشنهادات لازم در مورد کار مدرسه از لحاظ آموزشی و پژوهشی؛
- و نیز دربارهی سایر مسائل مربوط به وضع مدرسه و مجمع مدرسه و مجمع تحصیلی ( مرکب از دانشآموزان، اولیاء آنان و کارکنان مدرسه ) به شکل محدود.
این شورا، شورای انضباطی را تشکیل میدهد.
گواهینامههای تحصیلی
شاگردانی که به سن 14 سالگی رسیدهاند، میتوانند در امتحانات گواهینامهی تحصیلات ابتدایی شرکت کنند. از سال 1981 به کسانی که دورهی آموزشی کولژ را میگذرانند، مدرکی به نام گواهینامهی تحصیلات کولژ اعطاء میگردد. این گواهینامه، جانشین گواهینامه دورهی اول متوسطه میباشد و در پایان سال چهارم کولژ داده میشود، خواه با توجه به نتایج ارزشیابی مستمر معلومات شاگرد در کولژهای دولتی و غیردولتی طرف قرار داد دولت، خواه بعد از امتحانی که در موسسات غیردولتی که قراردادی هم با دولت ندارند، برگزار میشود یا در مورد داوطلبانی که بدون ورود به مدرسه، به طور آزاد ( متفرقه ) امتحان میدهند.[۱]
نیز نگاه کنید به
آموزش دوره اول متوسطه ژاپن؛ آموزش های مقطع راهنمایی مصر؛ آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین؛ آموزش های مقطع راهنمایی سنگال؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه آرژانتین؛ آموزش دوره اول متوسطه سیرالئون
کتابشناسی
- ↑ نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( در دست انتشار )،