سفر چوئن لای به اروپا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چو]] پس از آزادی از زندان با همكاری افرادی از [[پکن|پكن]]، اقدام به راه اندازی«فدراسیون اصلاحات» كرده و به سازماندهی تشكیلات زیر زمینی افراد چپ گرا پرداخت.
[[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چو]] پس از آزادی از زندان با همكاری افرادی از [[پکن|پكن]]، اقدام به راه اندازی«فدراسیون اصلاحات» كرده و به سازماندهی تشكیلات زیر زمینی افراد چپ گرا پرداخت.


وی به خاطر سابقه­ دار شدن در جریان زندان، از دانشگاه نانكَی اخراج و تصمیم گرفت برای ادامه ­ی تحصیل به خارج از كشور سفر نماید.
وی به خاطر سابقه­ دار شدن در جریان زندان، از دانشگاه نانكَی اخراج و تصمیم گرفت برای ادامه‌ی تحصیل به خارج از كشور سفر نماید.


لذا، با حمایت [[مالی]] بنیانگذار دانشگاه نانكَی و حقوقی كه از یكی از روزنامه­ های تیَن­ جین برای همكاری ب­عنوان خبرنگار در اروپا دریافت كرد، همراه با گروهی از دوستان و همكلاسی­ ها، در تاریخ 7نوامبر سال 1920، با كشتی و از طریق [[شانگهای]] عازم اروپا شد.
لذا، با حمایت مالی بنیانگذار دانشگاه نانكَی و حقوقی كه از یكی از روزنامه­ های تیَن­ جین برای همكاری ب­عنوان خبرنگار در اروپا دریافت كرد، همراه با گروهی از دوستان و همكلاسی­ ها، در تاریخ 7نوامبر سال 1920، با كشتی و از طریق [[شانگهای]] عازم اروپا شد.


[[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چوئِن­ لای]] در [[پاریس]] ضمن ادامه ­ی تحصیل به مطالعه­ ی وضعیت سیاسی و اجتماعی جوامع مختلف اروپایی و مقایسه­ ی آن با شرایط موجود در جامعه­ ی [[چین]] پرداخت.
[[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین|چوئِن­ لای]] در [[پاریس]] ضمن ادامه‌ی تحصیل به مطالعه‌ی وضعیت سیاسی و اجتماعی جوامع مختلف اروپایی و مقایسه‌ی آن با شرایط موجود در جامعه‌ی [[چین]] پرداخت.


وی در یكی از نامه­ هایش به خانواده می ­نویسد:<blockquote>«برای مشكل [[چین]] دو راه حل وجود دارد، راه حل كوتاه مدت و انقلابی( مانند انقلاب بلشویك­ های شوروی) و راه حل دراز مدت(مانند تحولات انگلیس). به نظر من هیچكدام از این دو راه حل برای شرایط كنونی كشور [[چین]] مناسب نیستند. من راه حل میانه را انتخاب می ­كنم.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی</ref>»</blockquote>
وی در یكی از نامه­ هایش به خانواده می ­نویسد:<blockquote>«برای مشكل [[چین]] دو راه حل وجود دارد، راه حل كوتاه مدت و انقلابی( مانند انقلاب بلشویك­ های شوروی) و راه حل دراز مدت(مانند تحولات انگلیس). به نظر من هیچكدام از این دو راه حل برای شرایط كنونی كشور [[چین]] مناسب نیستند. من راه حل میانه را انتخاب می‌كنم.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی]، جلد 1، ص.222-223.</ref>»</blockquote>


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
 [[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین]]
*  [[چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۲۱

چو پس از آزادی از زندان با همكاری افرادی از پكن، اقدام به راه اندازی«فدراسیون اصلاحات» كرده و به سازماندهی تشكیلات زیر زمینی افراد چپ گرا پرداخت.

وی به خاطر سابقه­ دار شدن در جریان زندان، از دانشگاه نانكَی اخراج و تصمیم گرفت برای ادامه‌ی تحصیل به خارج از كشور سفر نماید.

لذا، با حمایت مالی بنیانگذار دانشگاه نانكَی و حقوقی كه از یكی از روزنامه­ های تیَن­ جین برای همكاری ب­عنوان خبرنگار در اروپا دریافت كرد، همراه با گروهی از دوستان و همكلاسی­ ها، در تاریخ 7نوامبر سال 1920، با كشتی و از طریق شانگهای عازم اروپا شد.

چوئِن­ لای در پاریس ضمن ادامه‌ی تحصیل به مطالعه‌ی وضعیت سیاسی و اجتماعی جوامع مختلف اروپایی و مقایسه‌ی آن با شرایط موجود در جامعه‌ی چین پرداخت.

وی در یكی از نامه­ هایش به خانواده می ­نویسد:

«برای مشكل چین دو راه حل وجود دارد، راه حل كوتاه مدت و انقلابی( مانند انقلاب بلشویك­ های شوروی) و راه حل دراز مدت(مانند تحولات انگلیس). به نظر من هیچكدام از این دو راه حل برای شرایط كنونی كشور چین مناسب نیستند. من راه حل میانه را انتخاب می‌كنم.[۱]»

نیز نگاه کنید به

 چوئن لای، نخست وزیر مادام العمر جمهوری خلق چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد 1، ص.222-223.