پرش به محتوا

آثار برجسته تصوف در یمن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۳: خط ۱۳:


==== مسجد و مدرسه عامریه ====
==== مسجد و مدرسه عامریه ====
مدرسه عامریه در شهر رداع، از شاهکارهای معماری دوره طاهریان (قرن ۱۰ هجری/۱۵ میلادی) است. این بنا با شش قبه، تزئینات گچ‌بری، کتیبه‌های قرآنی، و ساختار هندسی منظم، جلوه‌ای از پیوند هنر اسلامی با عرفان صوفیانه را به نمایش می‌گذارد.[4] این مدرسه در زمان سلطان عامر بن عبدالوهاب ساخته شد و به‌عنوان مرکز آموزش دینی و عرفانی مورد استفاده قرار گرفت. تلاش‌های مرمت‌گران بین‌المللی، از جمله سلما الراضی، موجب احیای این اثر تاریخی در دهه‌های اخیر شده است.[5]
[[پرونده:Pi 28.png|بندانگشتی|العامریه؛ نگین معماری اسلامی در قلب یمن، قابل بازیابی از https://alamree.net/album-albeda-rada_01.htm]]
مدرسه عامریه در شهر رداع، از شاهکارهای معماری دوره طاهریان (قرن ۱۰ هجری/۱۵ میلادی) است. این بنا با شش قبه، تزئینات گچ‌بری، کتیبه‌های قرآنی، و ساختار هندسی منظم، جلوه‌ای از پیوند هنر اسلامی با عرفان صوفیانه را به نمایش می‌گذارد<ref>Yemen Tourism Promotion Board. (n.d.). ''Al-Amiriya Mosque and Madrasa, Available for'' https://www.yementourism.com/ar/explore-yemen-2/spiritual-tourism/104-2017-07-11-07-29-14</ref>. این مدرسه در زمان سلطان عامر بن عبدالوهاب ساخته شد و به‌عنوان مرکز آموزش دینی و عرفانی مورد استفاده قرار گرفت. تلاش‌های مرمت‌گران بین‌المللی، از جمله سلما الراضی، موجب احیای این اثر تاریخی در دهه‌های اخیر شده است<ref>Al-Radi, S. (n.d.). ''The Amiriya Madrasa Restoration Project''. New York University – Institute of Fine Arts, Available for https://www.nyu.edu/gsas/dept/fineart/events/al-radi.html</ref>.


==== مسجد جامع صنعا ====
مسجد جامع صنعا، معروف به مسجد اعظم، یکی از قدیمی‌ترین مساجد اسلامی در جهان است که بنای اولیه آن به قرن اول هجری نسبت داده می‌شود. این مسجد نه‌تنها از نظر معماری و تاریخی اهمیت دارد، بلکه در طول قرون، محل تجمع صوفیان و مریدان بوده و نقش معنوی برجسته‌ای در تاریخ تصوف یمن ایفا کرده است<ref>, Smith, G. R. (n.d.). Ṣanʿāʾ. In ''Encyclopaedia of Islam'' (2nd ed.). https://www.whitr-ap.org/index.php?classid=101103&id=103&t=show</ref>. نسخه‌های خطی کشف‌شده در این مسجد، از جمله قرآن‌های قدیمی، نشان‌دهنده جایگاه علمی و عرفانی آن در تاریخ اسلام هستند<ref>UNESCO World Heritage Centre. (n.d.). ''Old City of Sana'a''. ,Available for https://whc.unesco.org/en/list/385</ref>.
[[پرونده:Pi 29.jpg|بندانگشتی|معماری صنعاء؛ پرتوی از یمنِ معاصر در مسیر نوسازی، قابل بازیابی از https://diffah.alaraby.co.uk/diffah/civilisation/2023/5/27/]]


 
=== آثار مکتوب و ادبی تصوف در یمن ===
العامریه؛ نگین معماری اسلامی در قلب یمن
 
<nowiki>https://alamree.net/album-albeda-rada_01.htm</nowiki>
 
 
'''۱–۳. مسجد جامع صنعا'''
 
مسجد جامع صنعا، معروف به مسجد اعظم، یکی از قدیمی‌ترین مساجد اسلامی در جهان است که بنای اولیه آن به قرن اول هجری نسبت داده می‌شود. این مسجد نه‌تنها از نظر معماری و تاریخی اهمیت دارد، بلکه در طول قرون، محل تجمع صوفیان و مریدان بوده و نقش معنوی برجسته‌ای در تاریخ تصوف یمن ایفا کرده است. [6]نسخه‌های خطی کشف‌شده در این مسجد، از جمله قرآن‌های قدیمی، نشان‌دهنده جایگاه علمی و عرفانی آن در تاریخ اسلام هستند.[7]
 
معماری صنعاء؛ پرتوی از یمنِ معاصر در مسیر نوسازی <nowiki>https://diffah.alaraby.co.uk/diffah/civilisation/2023/5/27/عمارة-صنعاء-قبس-من-اليمن-السعيد-في-دروب-التجديد</nowiki>
 
 
 
 
 
'''۳. آثار مکتوب و ادبی تصوف در یمن'''
 
یمن در سده‌های میانه اسلامی، بستر شکل‌گیری و تحول جریان‌های عرفانی خاصی بود که هم از طریقت‌های وارداتی مانند قادریه تأثیر پذیرفت و هم مکتب‌های بومی چون طریقت احمد بن علوان را پدید آورد. آثار مکتوب عرفانی در این سرزمین، نه‌تنها ابزار تربیت سالکان بلکه بازتاب‌دهنده نظام معرفتی خاصی بودند که در حلقات ذکر، خانقاه‌ها، و مجامع دینی رواج داشتند. این متون، از مواعظ و رسائل سلوکی گرفته تا دیوان‌های شعری، نقش مهمی در انتقال مفاهیم تصوف ایفا کرده‌اند.
یمن در سده‌های میانه اسلامی، بستر شکل‌گیری و تحول جریان‌های عرفانی خاصی بود که هم از طریقت‌های وارداتی مانند قادریه تأثیر پذیرفت و هم مکتب‌های بومی چون طریقت احمد بن علوان را پدید آورد. آثار مکتوب عرفانی در این سرزمین، نه‌تنها ابزار تربیت سالکان بلکه بازتاب‌دهنده نظام معرفتی خاصی بودند که در حلقات ذکر، خانقاه‌ها، و مجامع دینی رواج داشتند. این متون، از مواعظ و رسائل سلوکی گرفته تا دیوان‌های شعری، نقش مهمی در انتقال مفاهیم تصوف ایفا کرده‌اند.


'''۳.۱ آثار عبدالقادر گیلانی[8] و نفوذ آن‌ها در یمن'''
==== آثار عبدالقادر گیلانی<ref name=":0">گیلانی، عبدالقادر بن ابی‌صالح. (بی‌تا). اشعار منتخب. در ''گنجور''. قابل بازیابی‌ از https://ganjoor.net/gilani</ref>[1] و نفوذ آن‌ها در یمن ====
 
* '''الغنیه    لطالبی طریق الحق''' اثر سه‌جلدی در فقه، عقاید، و    اخلاق اسلامی که در بخش پایانی به مواعظ عرفانی می‌پردازد. این کتاب در یمن    به‌عنوان منبع تربیتی طریقت قادریه شناخته شده است .[9]
* '''الغنیه    لطالبی طریق الحق''' اثر سه‌جلدی در فقه، عقاید، و    اخلاق اسلامی که در بخش پایانی به مواعظ عرفانی می‌پردازد. این کتاب در یمن    به‌عنوان منبع تربیتی طریقت قادریه شناخته شده است .[9]
* '''الفتح    الربانی و الفیض الرحمانی''' شامل ۶۲ مجلس وعظ است که در مدرسه و خانقاه ایراد شده و توسط    مریدان گردآوری شده است. این اثر در قرن ششم هجری در حلقات صوفیه یمن مورد    استفاده قرار گرفت .[10]
* '''الفتح    الربانی و الفیض الرحمانی''' شامل ۶۲ مجلس وعظ است که در مدرسه و خانقاه ایراد شده و توسط    مریدان گردآوری شده است. این اثر در قرن ششم هجری در حلقات صوفیه یمن مورد    استفاده قرار گرفت .[10]
* '''فتوح الغیب''' مشتمل بر ۷۸ مقاله عرفانی است که توسط فرزندش عبدالرزاق گردآوری شده    و مضامین آن شامل توکل، فنا، معرفت، و جهاد با نفس است. این کتاب در یمن به‌عنوان    متن پایه سلوکی شناخته می‌شود .[11]
* '''فتوح الغیب''' مشتمل بر ۷۸ مقاله عرفانی است که توسط فرزندش عبدالرزاق گردآوری شده    و مضامین آن شامل توکل، فنا، معرفت، و جهاد با نفس است. این کتاب در یمن به‌عنوان    متن پایه سلوکی شناخته می‌شود .[11]


'''۳.۲ آثار احمد بن علوان [12]و مکتب عرفانی یمنی'''
==== آثار احمد بن علوان [12]و مکتب عرفانی یمنی ====
 
* '''التوحید    الأعظم''' رساله‌ای بنیادین در تبیین وحدت    وجود و مبانی طریقت احمد بن علوان .
* '''التوحید    الأعظم''' رساله‌ای بنیادین در تبیین وحدت    وجود و مبانی طریقت احمد بن علوان .
* '''الفتوح    المصونة والأسرار المکنونه''' رساله‌ای در شرح اسرار سلوک و    مراتب معرفت، نگهداری‌شده در کتابخانه Beinecke دانشگاه Yale .[13]
* '''الفتوح    المصونة والأسرار المکنونه''' رساله‌ای در شرح اسرار سلوک و    مراتب معرفت، نگهداری‌شده در کتابخانه Beinecke دانشگاه Yale .[13]
خط ۵۱: خط ۳۶:
* '''دیوان شعر''' مجموعه‌ای از اشعار عرفانی احمد    بن علوان که در قالب‌های مختلف سروده شده و در حلقات صوفیه یمن مورد استفاده    قرار می‌گیرد .[16]
* '''دیوان شعر''' مجموعه‌ای از اشعار عرفانی احمد    بن علوان که در قالب‌های مختلف سروده شده و در حلقات صوفیه یمن مورد استفاده    قرار می‌گیرد .[16]


'''۳.۳ آثار وارده از دیگر بلاد اسلامی'''
==== آثار وارده از دیگر بلاد اسلامی ====
 
* '''قوت    القلوب''' اثر ابوطالب مکی[17]    (د. ۳۸۶ق) که توسط    عبدالله بن احمد بن عیسی المهاجر به یمن آورده شد. این کتاب در زمینه زهد،    تهذیب نفس، و آداب سلوک عرفانی تأثیرگذار بوده و بعدها منبع الهام برای آثار    غزالی نیز شد .[18]
* '''قوت    القلوب''' اثر ابوطالب مکی[17]    (د. ۳۸۶ق) که توسط    عبدالله بن احمد بن عیسی المهاجر به یمن آورده شد. این کتاب در زمینه زهد،    تهذیب نفس، و آداب سلوک عرفانی تأثیرگذار بوده و بعدها منبع الهام برای آثار    غزالی نیز شد .[18]


'''Ø    نتیجه‌گیری'''
=== نتیجه‌گیری ===
 
تصوف در یمن، به‌عنوان یکی از جریان‌های مهم معنویت اسلامی، ساختار چندلایه‌ای از اندیشه، عمل، نهاد و هنر را شامل می‌شود که از صدر اسلام تا قرون متأخر، بومی‌سازی شده و با مکاتب وارداتی هم‌افزایی داشته است. ویژگی برجسته تصوف یمنی، تلفیق زهد و سلوک عملی با رویکردهای نظری نظیر وحدت وجود و معرفت حضوری است که در آثار متفکرانی چون احمد بن علوان جلوه یافته است.[19]
تصوف در یمن، به‌عنوان یکی از جریان‌های مهم معنویت اسلامی، ساختار چندلایه‌ای از اندیشه، عمل، نهاد و هنر را شامل می‌شود که از صدر اسلام تا قرون متأخر، بومی‌سازی شده و با مکاتب وارداتی هم‌افزایی داشته است. ویژگی برجسته تصوف یمنی، تلفیق زهد و سلوک عملی با رویکردهای نظری نظیر وحدت وجود و معرفت حضوری است که در آثار متفکرانی چون احمد بن علوان جلوه یافته است.[19]


خط ۶۴: خط ۴۷:


در مجموع، تصوف در یمن را می‌توان نه‌فقط به‌عنوان یک پدیده دینی بلکه به‌مثابه نظامی تاریخی، فرهنگی و معرفتی تلقی کرد که در تعامل پویا با تحولات سیاسی، اجتماعی و فرامذهبی منطقه، هم‌چنان نقش مؤثری در چشم‌انداز اسلامی ایفا می‌کند.
در مجموع، تصوف در یمن را می‌توان نه‌فقط به‌عنوان یک پدیده دینی بلکه به‌مثابه نظامی تاریخی، فرهنگی و معرفتی تلقی کرد که در تعامل پویا با تحولات سیاسی، اجتماعی و فرامذهبی منطقه، هم‌چنان نقش مؤثری در چشم‌انداز اسلامی ایفا می‌کند.
پاورقی
[1]. عبدالقادر گیلانی (۵۶۱ق): بنیان‌گذار طریقت قادریه و از برجسته‌ترین عارفان اهل سنت در بغداد؛ آثارش تلفیقی از فقه، اخلاق، و عرفان عملی است که در یمن نیز نفوذ گسترده‌ای داشته‌اند<ref name=":0" />.
[1]


'''منابع :'''
'''منابع :'''

نسخهٔ ‏۱۵ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۳۷

تصوف در یمن، ریشه در قرون نخستین اسلامی دارد و با گذر زمان، به یکی از ارکان فرهنگی و معنوی این سرزمین بدل شده است. این جریان عرفانی، با تأکید بر زهد، تهذیب نفس، و سلوک عملی، در سده‌های آغازین بیشتر جنبه فردی و اخلاقی داشت و بعدها با ورود مکاتب فلسفی مانند وحدت وجود، به ابعاد نظری نیز گسترش یافت.

یمن، به‌ویژه مناطق حضرموت، تریم و صنعا، خاستگاه شماری از صوفیان برجسته بوده است؛ از جمله احمد بن علوان (د. ۶۶۵ق) که مکتب عرفانی مستقلی را بنیان نهاد، و ابوالغیث بن جمیل ملقب به شمس‌الشموس (د. ۶۵۱ق) که نقش مهمی در ترویج تصوف در جنوب شبه‌جزیره ایفا کرد.

افزون بر متون عرفانی، آثار معماری و بناهای تاریخی مرتبط با تصوف—مانند زاویه‌ها، خانقاه‌ها، و مقابر مشایخ صوفی—نشان‌دهنده پیوند عمیق این جریان با فرهنگ و جامعه یمنی است. تصوف در یمن نه‌تنها در عرصه معنوی، بلکه در ساختارهای اجتماعی و حتی سیاسی نیز تأثیرگذار بوده و حمایت حکومت‌هایی چون بنی‌رسول در قرون وسطی، موجب شکوفایی آن شده است[۱][۲][۳].

آثار معماری و مراکز صوفیه در یمن

رباط تریم

تریم، کانون علم و فرهنگ، قابل بازیابی از https://www.shawahed.net/heritagecities/481

رباط تریم در منطقه حضرموت، یکی از مهم‌ترین مراکز تصوف در یمن و جهان اسلام به‌شمار می‌رود. این مرکز آموزشی و معنوی، با فراهم‌سازی امکانات اقامتی و تحصیلی برای طلاب از کشورهای مختلف، نقش کلیدی در ترویج اندیشه صوفیانه ایفا کرده است[۴]. منابع مالی رباط تریم از طریق نذورات داخلی و موقوفات خارجی، به‌ویژه در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی، تأمین می‌شود. این مرکز همچنین با تأسیس مؤسسات وابسته مانند دارالمصطفی، به قطب علمی و عرفانی منطقه تبدیل شده است[۵].

مسجد و مدرسه عامریه

العامریه؛ نگین معماری اسلامی در قلب یمن، قابل بازیابی از https://alamree.net/album-albeda-rada_01.htm

مدرسه عامریه در شهر رداع، از شاهکارهای معماری دوره طاهریان (قرن ۱۰ هجری/۱۵ میلادی) است. این بنا با شش قبه، تزئینات گچ‌بری، کتیبه‌های قرآنی، و ساختار هندسی منظم، جلوه‌ای از پیوند هنر اسلامی با عرفان صوفیانه را به نمایش می‌گذارد[۶]. این مدرسه در زمان سلطان عامر بن عبدالوهاب ساخته شد و به‌عنوان مرکز آموزش دینی و عرفانی مورد استفاده قرار گرفت. تلاش‌های مرمت‌گران بین‌المللی، از جمله سلما الراضی، موجب احیای این اثر تاریخی در دهه‌های اخیر شده است[۷].

مسجد جامع صنعا

مسجد جامع صنعا، معروف به مسجد اعظم، یکی از قدیمی‌ترین مساجد اسلامی در جهان است که بنای اولیه آن به قرن اول هجری نسبت داده می‌شود. این مسجد نه‌تنها از نظر معماری و تاریخی اهمیت دارد، بلکه در طول قرون، محل تجمع صوفیان و مریدان بوده و نقش معنوی برجسته‌ای در تاریخ تصوف یمن ایفا کرده است[۸]. نسخه‌های خطی کشف‌شده در این مسجد، از جمله قرآن‌های قدیمی، نشان‌دهنده جایگاه علمی و عرفانی آن در تاریخ اسلام هستند[۹].

معماری صنعاء؛ پرتوی از یمنِ معاصر در مسیر نوسازی، قابل بازیابی از https://diffah.alaraby.co.uk/diffah/civilisation/2023/5/27/

آثار مکتوب و ادبی تصوف در یمن

یمن در سده‌های میانه اسلامی، بستر شکل‌گیری و تحول جریان‌های عرفانی خاصی بود که هم از طریقت‌های وارداتی مانند قادریه تأثیر پذیرفت و هم مکتب‌های بومی چون طریقت احمد بن علوان را پدید آورد. آثار مکتوب عرفانی در این سرزمین، نه‌تنها ابزار تربیت سالکان بلکه بازتاب‌دهنده نظام معرفتی خاصی بودند که در حلقات ذکر، خانقاه‌ها، و مجامع دینی رواج داشتند. این متون، از مواعظ و رسائل سلوکی گرفته تا دیوان‌های شعری، نقش مهمی در انتقال مفاهیم تصوف ایفا کرده‌اند.

آثار عبدالقادر گیلانی[۱۰][1] و نفوذ آن‌ها در یمن

  • الغنیه لطالبی طریق الحق اثر سه‌جلدی در فقه، عقاید، و اخلاق اسلامی که در بخش پایانی به مواعظ عرفانی می‌پردازد. این کتاب در یمن به‌عنوان منبع تربیتی طریقت قادریه شناخته شده است .[9]
  • الفتح الربانی و الفیض الرحمانی شامل ۶۲ مجلس وعظ است که در مدرسه و خانقاه ایراد شده و توسط مریدان گردآوری شده است. این اثر در قرن ششم هجری در حلقات صوفیه یمن مورد استفاده قرار گرفت .[10]
  • فتوح الغیب مشتمل بر ۷۸ مقاله عرفانی است که توسط فرزندش عبدالرزاق گردآوری شده و مضامین آن شامل توکل، فنا، معرفت، و جهاد با نفس است. این کتاب در یمن به‌عنوان متن پایه سلوکی شناخته می‌شود .[11]

آثار احمد بن علوان [12]و مکتب عرفانی یمنی

  • التوحید الأعظم رساله‌ای بنیادین در تبیین وحدت وجود و مبانی طریقت احمد بن علوان .
  • الفتوح المصونة والأسرار المکنونه رساله‌ای در شرح اسرار سلوک و مراتب معرفت، نگهداری‌شده در کتابخانه Beinecke دانشگاه Yale .[13]
  • المهرجان اثری عرفانی که همراه با البحر المشکل منتشر شده و شامل اشعار، تأملات قرآنی، و نقدهای عرفانی است..
  • الکبریت الأحمر رساله‌ای در بیان اسرار طریقت و رموز سلوک که در برخی نسخه‌ها به‌صورت ضمیمه آثار دیگر آمده است .[14]
  • البحر المشکل رساله‌ای عرفانی در قالب نثر و شعر که در نسخه‌های خطی دانشگاه ملک سعود نگهداری می‌شود .[15]
  • دیوان شعر مجموعه‌ای از اشعار عرفانی احمد بن علوان که در قالب‌های مختلف سروده شده و در حلقات صوفیه یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد .[16]

آثار وارده از دیگر بلاد اسلامی

  • قوت القلوب اثر ابوطالب مکی[17] (د. ۳۸۶ق) که توسط عبدالله بن احمد بن عیسی المهاجر به یمن آورده شد. این کتاب در زمینه زهد، تهذیب نفس، و آداب سلوک عرفانی تأثیرگذار بوده و بعدها منبع الهام برای آثار غزالی نیز شد .[18]

نتیجه‌گیری

تصوف در یمن، به‌عنوان یکی از جریان‌های مهم معنویت اسلامی، ساختار چندلایه‌ای از اندیشه، عمل، نهاد و هنر را شامل می‌شود که از صدر اسلام تا قرون متأخر، بومی‌سازی شده و با مکاتب وارداتی هم‌افزایی داشته است. ویژگی برجسته تصوف یمنی، تلفیق زهد و سلوک عملی با رویکردهای نظری نظیر وحدت وجود و معرفت حضوری است که در آثار متفکرانی چون احمد بن علوان جلوه یافته است.[19]

از نظر نهادی، تأسیس مراکز صوفیانه مانند رباط تریم و مدرسه عامریه، و بهره‌گیری از مساجد جامع به‌عنوان فضاهای معنوی، نشان از تأثیر نهادی و اجتماعی تصوف در شکل‌دهی به زندگی دینی و فرهنگی یمن دارد. حمایت حکومت‌های محلی از این جریان، به‌ویژه در دوره بنی‌رسول، زمینه‌ساز گسترش و تثبیت جایگاه تصوف در ساختارهای قدرت بوده است.[20]

از حیث معرفتی، آثار مکتوب و ادبی صوفیانه یمن، اعم از متون وارداتی چون «قوت القلوب» و آثار بومی نظیر «البحر المشکل» و «التوحید الأعظم»، بیانگر نظام معرفتی ویژه‌ای هستند که نقش تربیتی و تبیینی برای سالکان ایفا کرده‌اند. این آثار، نه‌تنها روایتگر مضامین عرفانی چون فناء، توکل و معرفت‌اند، بلکه نمایانگر پیوند فرهنگ یمنی با میراث جهانی اسلام نیز هستند.

در مجموع، تصوف در یمن را می‌توان نه‌فقط به‌عنوان یک پدیده دینی بلکه به‌مثابه نظامی تاریخی، فرهنگی و معرفتی تلقی کرد که در تعامل پویا با تحولات سیاسی، اجتماعی و فرامذهبی منطقه، هم‌چنان نقش مؤثری در چشم‌انداز اسلامی ایفا می‌کند.


پاورقی

[1]. عبدالقادر گیلانی (۵۶۱ق): بنیان‌گذار طریقت قادریه و از برجسته‌ترین عارفان اهل سنت در بغداد؛ آثارش تلفیقی از فقه، اخلاق، و عرفان عملی است که در یمن نیز نفوذ گسترده‌ای داشته‌اند[۱۰].

[1]

منابع :

1.    Al-Qadasi, B. A. (2020). Sufism and Its Literary Contributions in Yemen: Ahmad Ibn Alwan a Model. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/344461321

2.    Al-Radi, S. (n.d.). The Amiriya Madrasa Restoration Project. New York University – Institute of Fine Arts. https://www.nyu.edu/gsas/dept/fineart/events/al-radi.html

3.    Aziz, M. A. (2011). Religion and Mysticism in Early Islam: Theology and Sufism in Yemen. I.B. Tauris. https://archive.org/stream/ReligionAndMysticismInEarlyIslam.TheologyAndSufismInYemenByMuhammadAliAziz

4.    حبشی، عبدالله محمد. (بی‌تا). مصادر الفکر العربی الاسلامی فی الیمن. مرکز الدراسات الیمنیه، ص۲۷۱–۲۷۴.

5.    معلم، احمد. (۲۰۰۳). القبوریة فی الیمن (ج۱، ص۱۸۵–۱۹۵). صنعا.

6.    محمدی، ایمان. (۱۴۰۰). زاویه‌نشینان میدان جنگ. مرکز مطالعات راهبردی مرصاد. https://mersadcss.com/products/articles/زاویه‌-نشینان-میدان-جنگ/

7.    شادمان، ی.، عزیزی، ن.، خضیر عبد، خ. (۱۴۴۶ هـ.ق). تقنية التوظيف واستدعاء التراث الديني في شعر أحمد بن علوان. دراسات فی السردانیة العربیة، ۱۵، صص ۱۰۰–۱۱۸. http://noo.rs/2HRz7

8.    شاطری، عمر. (بی‌تا). أدوار التاریخ الحضرمی (جلد ۱، صص ۱۵۲–۱۵۸). جده: مکتبة الإرشاد.

9.    Smith, G. R. (n.d.). Ṣanʿāʾ. In Encyclopaedia of Islam (2nd ed.). https://www.whitr-ap.org/index.php?classid=101103&id=103&t=show

10. UNESCO World Heritage Centre. (n.d.). Old City of Sana'a. https://whc.unesco.org/en/list/385

11. Yemen Tourism Promotion Board. (n.d.). Al-Amiriya Mosque and Madrasa. https://www.yementourism.com/ar/explore-yemen-2/spiritual-tourism/104-2017-07-11-07-29-14

12. یافعی، عبدالله. (۱۹۷۰). مرآة الجنان (ج۴، ص۱۲۱–۱۲۷ و ۳۲۸–۳۳۰). بیروت.

13. گیلانی، عبدالقادر بن ابی‌صالح. (بی‌تا). اشعار منتخب. گنجور. https://ganjoor.net/gilani

14. گیلانی، عبدالقادر بن ابی‌صالح؛ حرستانی، عصام فارس؛ عبدالمنان، حسان. (۱۹۹۹). الغنیة لطالبي طریق الحق (جلد ۱). بیروت: دار الجیل. https://archive.org/details/20211210_20211210_1535

15. گیلانی، عبدالقادر بن ابی‌صالح؛ وهبه، توفیق علی؛ سایح، احمد عبدالرحیم. (۲۰۰۶). الفتح الربانی و الفیض الرحمانی (جلد ۱). قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة. https://archive.org/details/20200204_20200204_0826

16. گیلانی، عبدالقادر بن ابی‌صالح؛ ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم؛ درویش، عبدالعلیم محمد. (۲۰۰۷). فتوح الغیب (جلد ۱). بیروت: دار الهادی. https://archive.org/details/fatohulghaib

17. ابن علوان، احمد بن علی. (بی‌تا). الفتوح المصونة والأسرار المکنونة. نسخه خطی. https://search.library.yale.edu/archives/9999579673408651

18. ابن علوان، احمد بن علی. (بی‌تا). الكبریت الأحمر. https://www.alarabimag.com/books/23030

19. ابن علوان، احمد بن علی. (بی‌تا). البحر المشكل الغریب. https://ketabpedia.com/تحميل/البحر-المشكل-الغريب

20. ابن علوان، احمد بن علی. (بی‌تا). دیوان صفي‌الدین أحمد بن علوان. https://ketabpedia.com/تحميل/ديوان-صفي-الدين-أحمد-بن-علوان

21. ابو طالب مکی، محمد بن علی. (بی‌تا). قوت القلوب (جلد ۱). [بی‌جا]: [بی‌ناشر]. https://www.alarabimag.com/books/20564

22. ابو طالب مکی، محمد بن علی. (بی‌تا). ابوطالب مکی و تأثیر او در عرفان اسلامی. پژوهشگاه علوم انسانی. https://www.cgie.org.ir/fa/article/226700


[1] - حبشی، عبدالله محمد. مصادر الفکر العربی الاسلامی فی الیمن. مرکز الدراسات الیمنیه، ص۲۷۱–۲۷۴.

- معلم، احمد. القبوریة فی الیمن. صنعا: ۲۰۰۳م، ج۱، ص۱۸۵–۱۹۵.

- یافعی، عبدالله. مرآة الجنان. بیروت: ۱۹۷۰م، ج۴، ص۱۲۱–۱۲۷ و ۳۲۸–۳۳۰.


[2] محمدی، ایمان. (۱۴۰۰). زاویه‌نشینان میدان جنگ. مرکز مطالعات راهبردی مرصاد. https://mersadcss.com/products/articles/زاویه‌-نشینان-میدان-جنگ/


[3] شاطری، عمر. (بی‌تا). أدوار التاریخ الحضرمی (جلد ۱، صص ۱۵۲–۱۵۸). جده: مکتبة الإرشاد.


[4] Yemen Tourism Promotion Board. (n.d.). Al-Amiriya Mosque and Madrasa. https://www.yementourism.com/ar/explore-yemen-2/spiritual-tourism/104-2017-07-11-07-29-14


[5]Al-Radi, S. (n.d.). The Amiriya Madrasa Restoration Project. New York University – Institute of Fine Arts. https://www.nyu.edu/gsas/dept/fineart/events/al-radi.html


[6] Smith, G. R. (n.d.). Ṣanʿāʾ. In Encyclopaedia of Islam (2nd ed.). https://www.whitr-ap.org/index.php?classid=101103&id=103&t=show


[7] UNESCO World Heritage Centre. (n.d.). Old City of Sana'a. https://whc.unesco.org/en/list/385


[8] عبدالقادر گیلانی (۵۶۱ق): بنیان‌گذار طریقت قادریه و از برجسته‌ترین عارفان اهل سنت در بغداد؛ آثارش تلفیقی از فقه، اخلاق، و عرفان عملی است که در یمن نیز نفوذ گسترده‌ای داشته‌اند.گیلانی، عبدالقادر بن ابی‌صالح. (بی‌تا). اشعار منتخب. در گنجور. بازیابی‌شده از https://ganjoor.net/gilani


[9] عبدالقادر جیلانی، عبدالقادر بن ابی‌صالح؛ حرستانی، عصام فارس؛ عبدالمنان، حسان. (۱۹۹۹). الغنیة لطالبي طریق الحق. ۱ ج. بیروت: دار الجیل. بازیابی‌شده از https://archive.org/details/20211210_20211210_1535


[10] عبدالقادر جیلانی، عبدالقادر بن ابی‌صالح؛ وهبه، توفیق علی؛ سایح، احمد عبدالرحیم. (۲۰۰۶). الفتح الربانی و الفیض الرحمانی. ۱ ج. قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة. بازیابی‌شده از https://archive.org/details/20200204_20200204_0826


[11] عبدالقادر جیلانی، عبدالقادر بن ابی‌صالح؛ ابن تیمیه، احمد بن عبدالحلیم؛ درویش، عبدالعلیم محمد. (۲۰۰۷). فتوح الغیب. ۱ ج. بیروت: دار الهادی. بازیابی‌شده از https://archive.org/details/fatohulghaib


[12] احمد بن علوان (۶۶۵ق): عارف یمنی و مؤسس مکتب عرفانی مستقل در منطقهٔ تعز؛ آثارش بازتاب‌دهندهٔ وحدت وجود، سلوک باطنی، و نقد اجتماعی از منظر عرفانی‌اند :.شادمان، ی.، عزیزی، ن.، خضیر عبد، خ. (۱۴۴۶ هـ.ق). «تقنية التوظيف واستدعاء التراث الديني في شعر أحمد بن علوان». دراسات فی السردانیة العربیة، ۱۵، صص ۱۰۰–۱۱۸. بازیابی‌شده از

http://noo.rs/2HRz7

[13] احمد بن علوان. (بی‌تا). الفتوح المصونة والأسرار المکنونة. نسخه خطی. بازیابی‌شده از https://search.library.yale.edu/archives/9999579673408651


[14] احمد بن علوان. (بی‌تا). الكبریت الأحمر. بازیابی‌شده از https://www.alarabimag.com/books/23030


[15] احمد بن علوان. (بی‌تا). البحر المشكل الغریب. بازیابی‌شده از https://ketabpedia.com/تحميل/البحر-المشكل-الغريب


[16] احمد بن علوان. (بی‌تا). دیوان صفي‌الدین أحمد بن علوان. بازیابی‌شده از https://ketabpedia.com/تحميل/ديوان-صفي-الدين-أحمد-بن-علوان


[17] ابوطالب مکی (۳۸۶ق): از پیشگامان عرفان اسلامی در مکه و بغداد؛ کتاب قوت القلوب او یکی از منابع اصلی در تربیت عرفای قرون بعدی، از جمله غزالی، بوده است : ابو طالب مکی، محمد بن علی. (بی‌تا). «ابوطالب مکی و تأثیر او در عرفان اسلامی». در پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. بازیابی‌شده از https://www.cgie.org.ir/fa/article/226700


[18] ابو طالب مکی، محمد بن علی. (بی‌تا). قوت القلوب. ۱ ج. [بی‌جا]: [بی‌ناشر]. بازیابی‌شده از https://www.alarabimag.com/books/20564


[19] Al-Qadasi, B. A. (2020). Sufism and Its Literary Contributions in Yemen: Ahmad Ibn Alwan a Model. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/344461321


[20] Aziz, M. A. (2011). Religion and Mysticism in Early Islam: Theology and Sufism in Yemen. I.B. Tauris. https://archive.org/stream/ReligionAndMysticismInEarlyIslam.TheologyAndSufismInYemenByMuhammadAliAziz

  1. حبشی، عبدالله محمد. مصادر الفکر العربی الاسلامی فی الیمن. مرکز الدراسات الیمنیه، ص۲۷۱–۲۷۴.
  2. معلم، احمد. (۲۰۰۳). القبوریة فی الیمن (ج۱، ص۱۸۵–۱۹۵). صنعا.
  3. یافعی، عبدالله. مرآة الجنان. بیروت: ۱۹۷۰م، ج۴، ص۱۲۱–۱۲۷ و ۳۲۸–۳۳۰.
  4. محمدی، ایمان. (۱۴۰۰). زاویه‌نشینان میدان جنگ. مرکز مطالعات راهبردی مرصاد، قابل بازیابی از https://mersadcss.com/products/articles
  5. شاطری، عمر. (بی‌تا). أدوار التاریخ الحضرمی (جلد ۱، صص ۱۵۲–۱۵۸). جده: مکتبه الإرشاد
  6. Yemen Tourism Promotion Board. (n.d.). Al-Amiriya Mosque and Madrasa, Available for https://www.yementourism.com/ar/explore-yemen-2/spiritual-tourism/104-2017-07-11-07-29-14
  7. Al-Radi, S. (n.d.). The Amiriya Madrasa Restoration Project. New York University – Institute of Fine Arts, Available for https://www.nyu.edu/gsas/dept/fineart/events/al-radi.html
  8. , Smith, G. R. (n.d.). Ṣanʿāʾ. In Encyclopaedia of Islam (2nd ed.). https://www.whitr-ap.org/index.php?classid=101103&id=103&t=show
  9. UNESCO World Heritage Centre. (n.d.). Old City of Sana'a. ,Available for https://whc.unesco.org/en/list/385
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ گیلانی، عبدالقادر بن ابی‌صالح. (بی‌تا). اشعار منتخب. در گنجور. قابل بازیابی‌ از https://ganjoor.net/gilani