|
|
| (۲۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) |
| خط ۱: |
خط ۱: |
| [[پرونده:پرچم و نماد ملی لبنان.jpg|بندانگشتی|پرچم و نماد ملی [http://lebanontoday.org/index.php?dbs=openlist&s=7441 لبنان]]]
| | '''تشیع در سوریه''' |
| پرچم ملی [[لبنان]] و پرچم حزبالله هر دو نمایانگر تاریخ و هویت ملی و مبارزات این کشور هستند. درخت سدر در پرچم ملی [[لبنان]] نشاندهنده مقاومت طبیعی و تاریخی این کشور است، در حالی که پرچم حزبالله با تأکید بر مقاومت، پیام مبارزه و پایداری در برابر دشمنان را منتقل میکند. هر دو نماد، در کنار سرود ملی [[لبنان]] که روحیه افتخار و وفاداری به وطن را تقویت میکند، بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب و مبارزات این ملت هستند.
| |
|
| |
|
| این نمادها، هرچند در رویکرد و پیام متفاوت به نظر می رسند، اما همگی بهنوعی بر همبستگی و تلاش برای حفظ حاکمیت [[لبنان]] در برابر تهدیدات داخلی و خارجی تأکید دارند. در نهایت، نمادهای ملی [[لبنان]] بهعنوان نمایندگان هویت و فرهنگ این کشور، نقش مهمی در تقویت روحیه ملی و حفظ ارزشهای تاریخی و فرهنگی ایفا میکنند. | | بررسی سیر اجتماعی و تاریخی تشیع در سوریه برای این کتاب، اهمیت ویزهای دارد؛ زیرا از یک سو، نوع فعالیتهای ایران در سوریه، تحت تأثیر رویکرد مذهب رسمی ایران؛ یعنی تشیع است و از سوی دیگر نبض قدرت سیاسی و فرهنگی در حال حاضر در دست طیفی از تشیع؛ یعنی علویان سوریه است؛ به همین جهت، این بخش را با تفصیل بیشتری بایست بیان نمود و از جزئیات مهم و کاربردی غافل نباید بود. |
|
| |
|
| === '''[[لبنان|پرچم ملی لبنان: نماد آزادی و وحدت]]''' ===
| | گسترش تشیع و ابلاغ طریق اهل بیت (ع) در شام، در طول تاریخ، همواره با موانع سخت و بسیار روبرو بوده است؛ به چند علت: |
| پرچم [[لبنان]] به صورت سهنوار افقی طراحی شده که نوارهای بالا و پایین به رنگ قرمز و نوار میانی سفید است. در مرکز نوار سفید، تصویر یک درخت سدر سبز به عنوان نماد اصلی پرچم قرار گرفته است. درخت سدر، که نمادی از قدرت، پایداری و عظمت است، ریشه در تاریخ لبنان دارد و بهعنوان یکی از عناصر کلیدی طبیعت و هویت فرهنگی این کشور شناخته میشود. درخت سدر در مناطق کوهستانی [[لبنان]] رشد میکند به عنوان نشانهای از صلابت و مقاومت شناخته شدهاند.
| |
|
| |
|
| رنگ قرمز در پرچم [[لبنان]] نمادی از خون شهیدانی است که در راه آزادی و استقلال این کشور جان خود را از دست دادهاند. این رنگ نشاندهنده مبارزات مردم [[لبنان]] در برابر استعمار و جنگهای داخلی است. از سوی دیگر، رنگ سفید نماد صلح و پاکی است که به آرمانهای ملی و تاریخی [[لبنان]] برای حفظ آرامش و همبستگی اشاره دارد. این سه عنصر بهطور کلی پیامی از پایداری، مبارزه و وحدت ملی را در پرچم [[لبنان]] به نمایش میگذارند.
| | اول، دشمنی نهادینه شده اموی با آل علی (ع) که قدرت را در آن منطقه در دست داشتند. |
|
| |
|
| === [[لبنان|سرود ملی لبنان: ندای افتخار و وفاداری]] ===
| | دوم، دشمنی دیرینه عرب شام و عراق یا عرب قحطانی و عرب عدنانی که پیشتر در بخش تاریخ بررسی شد. |
| سرود ملی [[لبنان]] با نام «کلنا للوطن» (همگی برای وطن)، سرودی است که روحیه ملیگرایانه و وفاداری مردم [[لبنان]] را به کشورشان به نمایش میگذارد. این سرود با استفاده از زبانی حماسی و افتخارآمیز، بر عشق به وطن و اتحاد مردم در برابر هر نوع تهدیدی تأکید دارد. شعری که در متن سرود ملی [[لبنان]] آمده است، بازتابی از احساسات عمیق و مشترک مردم [[لبنان]] در دفاع از سرزمینشان در برابر هر نوع تجاوز و تهدید است.
| |
|
| |
|
| '''«همه ما برای میهن، پرچم و افتخارمان!'''
| | سوم، بُعد جغرافیایی شام از مراکز اصلی اسلام؛ مانند حجاز و عراق که موجب عدم اطلاع شامیان از حقایق بود. |
|
| |
|
| '''چشم عصور به شمشیر و قلم ما رشک میبرد.'''
| | چهارم که شاید از همه علتها، مهمتر و تأثیرگذارتر باشد، سوءاستفادهی بعضی جریانات انحرافی در تفکر شیعه از فرصتهای تاریخی و پیشاهنگی ایشان برای تبلیغ تشیع در شام ؛ خصوصاً در سوریه است که دو نتیجه ناگوار داشت |
|
| |
|
| '''کوهستان و فراز و نشیبهای میهن، مردانمان را تنومند و بیباک بار میآورد.'''
| |
|
| |
|
| '''کردار و گفتار ما در راه رسیدن به کمال است.'''
| |
|
| |
|
| '''همه ما برای میهن، پرچم و افتخارمان!'''
| | [[تشیع در سوریه|ادامه مقاله]] |
| | |
| '''همه ما برای میهن!'''
| |
| | |
| [[نمادهای ملی لبنان|ادامه مقاله]] | |
نسخهٔ کنونی تا ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۳:۵۲
تشیع در سوریه
بررسی سیر اجتماعی و تاریخی تشیع در سوریه برای این کتاب، اهمیت ویزهای دارد؛ زیرا از یک سو، نوع فعالیتهای ایران در سوریه، تحت تأثیر رویکرد مذهب رسمی ایران؛ یعنی تشیع است و از سوی دیگر نبض قدرت سیاسی و فرهنگی در حال حاضر در دست طیفی از تشیع؛ یعنی علویان سوریه است؛ به همین جهت، این بخش را با تفصیل بیشتری بایست بیان نمود و از جزئیات مهم و کاربردی غافل نباید بود.
گسترش تشیع و ابلاغ طریق اهل بیت (ع) در شام، در طول تاریخ، همواره با موانع سخت و بسیار روبرو بوده است؛ به چند علت:
اول، دشمنی نهادینه شده اموی با آل علی (ع) که قدرت را در آن منطقه در دست داشتند.
دوم، دشمنی دیرینه عرب شام و عراق یا عرب قحطانی و عرب عدنانی که پیشتر در بخش تاریخ بررسی شد.
سوم، بُعد جغرافیایی شام از مراکز اصلی اسلام؛ مانند حجاز و عراق که موجب عدم اطلاع شامیان از حقایق بود.
چهارم که شاید از همه علتها، مهمتر و تأثیرگذارتر باشد، سوءاستفادهی بعضی جریانات انحرافی در تفکر شیعه از فرصتهای تاریخی و پیشاهنگی ایشان برای تبلیغ تشیع در شام ؛ خصوصاً در سوریه است که دو نتیجه ناگوار داشت
ادامه مقاله