|
|
| (۲۱ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) |
| خط ۱: |
خط ۱: |
| [[پرونده:پرچم لبنان. .jpg|بندانگشتی|پرچم ملی لبنان]]
| | '''تشیع در سوریه''' |
| پرچم ملی [[لبنان]] و پرچم حزبالله هر دو نمایانگر تاریخ و هویت ملی و مبارزات این کشور هستند. درخت سدر در پرچم ملی [[لبنان]] نشاندهنده مقاومت طبیعی و تاریخی این کشور است،<ref>Smith, W. (2022, February 16). ''Flag of Lebanon | History, Design & Meaning''. Encyclopedia Britannica.</ref> در حالی که پرچم حزبالله با تأکید بر مقاومت ، پیام مبارزه و پایداری در برابر دشمنان را منتقل میکند. هر دو نماد، در کنار سرود ملی [[لبنان]] که روحیه افتخار و وفاداری به وطن را تقویت میکند، بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب و مبارزات این ملت هستند.<ref>''«Хезболла»: что это за группировка, ее цели, отношения с Израилем''. (n.d.). РБК. [https://www.rbc.ru/base/03/09/2024/66d6ca1b9a794777ea7b8828]</ref>
| |
|
| |
|
| این نمادها، هرچند در رویکرد و پیام متفاوت به نظر می رسند، اما همگی بهنوعی بر همبستگی و تلاش برای حفظ حاکمیت [[لبنان]] در برابر تهدیدات داخلی و خارجی تأکید دارند.<ref>''Shi’ite Lebanon History and Society of the Modern Middle East''. (n.d.). Retrieved October 10, 2024, [https://ciaotest.cc.columbia.edu/book/cup/0001320/0001320.pdf from]</ref> در نهایت، نمادهای ملی [[لبنان]] بهعنوان نمایندگان هویت و فرهنگ این کشور، نقش مهمی در تقویت روحیه ملی و حفظ ارزشهای تاریخی و فرهنگی ایفا میکنند.<ref>''The Cedars of Lebanon – WLCU Sydney''. (n.d.)[https://wlcunsw.org.au/articles/the-cedars-of-lebanon/]</ref> | | بررسی سیر اجتماعی و تاریخی تشیع در سوریه برای این کتاب، اهمیت ویزهای دارد؛ زیرا از یک سو، نوع فعالیتهای ایران در سوریه، تحت تأثیر رویکرد مذهب رسمی ایران؛ یعنی تشیع است و از سوی دیگر نبض قدرت سیاسی و فرهنگی در حال حاضر در دست طیفی از تشیع؛ یعنی علویان سوریه است؛ به همین جهت، این بخش را با تفصیل بیشتری بایست بیان نمود و از جزئیات مهم و کاربردی غافل نباید بود. |
|
| |
|
| === [[لبنان|سرود ملی لبنان: ندای افتخار و وفاداری]] ===
| | گسترش تشیع و ابلاغ طریق اهل بیت (ع) در شام، در طول تاریخ، همواره با موانع سخت و بسیار روبرو بوده است؛ به چند علت: |
| سرود ملی [[لبنان]] با نام «کلنا للوطن» (همگی برای وطن)، سرودی است که روحیه ملیگرایانه و وفاداری مردم [[لبنان]] را به کشورشان به نمایش میگذارد. این سرود با استفاده از زبانی حماسی و افتخارآمیز، بر عشق به وطن و اتحاد مردم در برابر هر نوع تهدیدی تأکید دارد.<ref>''يدًا بيد''. (2022). Lebarmy.gov.lb.[https://www.lebarmy.gov.lb/ar/taxonomy/term/241]</ref> شعری که در متن سرود ملی [[لبنان]] آمده است، بازتابی از احساسات عمیق و مشترک مردم [[لبنان]] در دفاع از سرزمینشان در برابر هر نوع تجاوز و تهدید است<ref>https://www.iul.edu.lb/wp-content/uploads/2021/03/Sawt-AlJamiaa-9-Arabic-2015.pdf</ref>.
| |
|
| |
|
| '''«همه ما برای میهن، پرچم و افتخارمان!'''
| | اول، دشمنی نهادینه شده اموی با آل علی (ع) که قدرت را در آن منطقه در دست داشتند. |
|
| |
|
| '''چشم روزگار به شمشیر و قلم ما رشک میبرد.'''
| | دوم، دشمنی دیرینه عرب شام و عراق یا عرب قحطانی و عرب عدنانی که پیشتر در بخش تاریخ بررسی شد. |
|
| |
|
| '''کوهستان و فراز و نشیبهای میهن، مردانمان را تنومند و بیباک بار میآورد.'''
| | سوم، بُعد جغرافیایی شام از مراکز اصلی اسلام؛ مانند حجاز و عراق که موجب عدم اطلاع شامیان از حقایق بود. |
|
| |
|
| '''کردار و گفتار ما در راه رسیدن به کمال است.'''
| | چهارم که شاید از همه علتها، مهمتر و تأثیرگذارتر باشد، سوءاستفادهی بعضی جریانات انحرافی در تفکر شیعه از فرصتهای تاریخی و پیشاهنگی ایشان برای تبلیغ تشیع در شام ؛ خصوصاً در سوریه است که دو نتیجه ناگوار داشت |
|
| |
|
| '''همه ما برای میهن، پرچم و افتخارمان!'''
| |
|
| |
|
| '''همه ما برای میهن!'''
| |
|
| |
|
| '''پیر و جوان ما در انتظار فراخوان وطن است!'''
| | [[تشیع در سوریه|ادامه مقاله]] |
| | |
| '''و در روز مبادا همچون شیر غرانند.'''
| |
| | |
| '''قلب شرقمان برای همیشه لبنان است'''
| |
| | |
| '''پروردگار برای ابد آن را محفوظ نگهدارد.'''
| |
| | |
| '''همه ما برای میهن، پرچم و افتخارمان!'''
| |
| | |
| '''همه ما برای میهن!'''
| |
| | |
| [[نمادهای ملی لبنان|ادامه مقاله]] | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| '''دریا و زمینش گوهر مشرق زمیناند.'''
| |
| | |
| '''کردار نیکش از شمال به جنوب زمین را فراگرفتهاست.'''
| |
| | |
| '''نام آن افتخارش بودهاست از روز ازل؛نماد جاودانگی (سرو لبنان) افتخارش است.'''
| |
| | |
| '''همه ما برای میهن، پرچم و افتخارمان!'''
| |
| | |
| '''همه ما برای میهن!»'''
| |
| | |
| === '''[[لبنان|پرچم ملی لبنان: نماد آزادی و وحدت]]''' ===
| |
| پرچم [[لبنان]] به صورت سهنوار افقی طراحی شده که نوارهای بالا و پایین به رنگ قرمز و نوار میانی سفید است. <ref>Developer. (2024, September 30). Flag of Lebanon – Colours, meaning, history ?? ''edarabia.com''. [https://www.edarabia.com/lebanon/flag/]</ref>در مرکز نوار سفید، تصویر یک درخت سدر سبز به عنوان نماد اصلی پرچم قرار گرفته است. درخت سدر، که نمادی از قدرت، پایداری و عظمت است، ریشه در تاریخ لبنان دارد و بهعنوان یکی از عناصر کلیدی طبیعت و هویت فرهنگی این کشور شناخته میشود. <ref>padmin. (2023, August 27). ''Флаг Ливана: значение цветов и символика, история возникновения''. Про Флаги.[https://proflags.ru/livan/]</ref>درخت سدر در مناطق کوهستانی [[لبنان]] رشد میکند به عنوان نشانهای از صلابت و مقاومت شناخته شدهاند.<ref>Boydak, M. (2023). Regeneration of Lebanon cedar (Cedrus libani A. Rich.) on karstic lands in Turkey. ''Forest Ecology and Management'', ''178''(3), 231–243</ref>
| |
| [[پرونده:پرچم و نماد ملی لبنان.jpg|بندانگشتی|پرچم و نماد ملی [http://lebanontoday.org/index.php?dbs=openlist&s=7441 لبنان]]]
| |
| رنگ قرمز در پرچم [[لبنان]] نمادی از خون شهیدانی است که در راه آزادی و استقلال این کشور جان خود را از دست دادهاند.<ref>[http://www.presidency.gov.lb/Arabic/Pages/AnthemLyrics.aspx#:~:text=%D9%8A%D8%B1%D9%85%D8%B2%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%88%D9%86%20%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AD%D9%85%D8%B1%20%D8%A5%D9%84%D9%89%20%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%A1,%D8%A5%D9%84%D9%89%20%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%A9%20%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%84%D9%88%D8%AF%20%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%85%D9%88%D8%AF%20%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A9.]</ref> این رنگ نشاندهنده مبارزات مردم [[لبنان]] در برابر استعمار و جنگهای داخلی است. از سوی دیگر، رنگ سفید نماد صلح و پاکی است که به آرمانهای ملی و تاریخی [[لبنان]] برای حفظ آرامش و همبستگی اشاره دارد. این سه عنصر بهطور کلی پیامی از پایداری، مبارزه و وحدت ملی را در پرچم [[لبنان]] به نمایش میگذارند.<ref>(2024). ResearchGate.[https://www.researchgate.net/publication/254852294_The_meaning_of_resistance_Hezbollah's_media_strategies_and_the_articulation_of_a_people]</ref>
| |
| | |
| === [[لبنان|پرچم حزبالله لبنان: نمادی از مقاومت]] ===
| |
| حزبالله [[لبنان]] که به عنوان یکی از نیروهای اصلی مقاومت در برابر اسرائیل شناخته میشود، پرچم خاص خود را دارد که نمادهای متفاوتی را در بر میگیرد. تصویر دست مسلح در مرکز پرچم ،بهوضوح بر مبارزه حزبالله برای دفاع از لبنان در برابر تهاجمهای خارجی، بهویژه در جنگهای متعدد با اسرائیل، اشاره دارد. عبارت «حزبالله» در «فإن حزبالله هم الغالبون» (بهراستی که حزب خدا پیروز است) با فونتی خاص نشان از هویت اسلامی حزب الله و بیانگر آرمان مقاومتگرای این گروه است که پیروزی خود را در جهاد و پایداری در برابر دشمنان خارجی میبیند.رنگ زرد پرچم حزبالله به عنوان رنگ آفتاب و نور، نشانه امید و آیندهای روشن است، اما در عین حال میتواند به عنوان هشداری به دشمنان در نظر گرفته شود. پرچم حزبالله با ترکیب نمادهای مذهبی، نظامی و ملی، بیانگر رویکرد و مأموریت این گروه در زمینه دفاع از سرزمین لبنان و مقاومت در برابر تهاجمات خارجی است.
| |
| | |
| == نیز نگاه کنید به ==
| |
| [[سیاست و حکومت لبنان]] ،[[جامعه و نظام اجتماعی لبنان]] ،[[فرهنگ عمومی لبنان]] ،[[نمادهای ملی روسیه]] ،[[پرچم، نشان، سرود و روز ملی چین]] ،[[نمادهای ملی تونس]] ،[[نمادهای ملی ژاپن]] ،[[نمادهای ملی کانادا]] ،[[نمادهای ملی کوبا]] ،[[نمادهای ملی افغانستان]] ،[[نمادهای ملی سنگال]]
| |
| | |
| == کتابشناسی ==
| |
تشیع در سوریه
بررسی سیر اجتماعی و تاریخی تشیع در سوریه برای این کتاب، اهمیت ویزهای دارد؛ زیرا از یک سو، نوع فعالیتهای ایران در سوریه، تحت تأثیر رویکرد مذهب رسمی ایران؛ یعنی تشیع است و از سوی دیگر نبض قدرت سیاسی و فرهنگی در حال حاضر در دست طیفی از تشیع؛ یعنی علویان سوریه است؛ به همین جهت، این بخش را با تفصیل بیشتری بایست بیان نمود و از جزئیات مهم و کاربردی غافل نباید بود.
گسترش تشیع و ابلاغ طریق اهل بیت (ع) در شام، در طول تاریخ، همواره با موانع سخت و بسیار روبرو بوده است؛ به چند علت:
اول، دشمنی نهادینه شده اموی با آل علی (ع) که قدرت را در آن منطقه در دست داشتند.
دوم، دشمنی دیرینه عرب شام و عراق یا عرب قحطانی و عرب عدنانی که پیشتر در بخش تاریخ بررسی شد.
سوم، بُعد جغرافیایی شام از مراکز اصلی اسلام؛ مانند حجاز و عراق که موجب عدم اطلاع شامیان از حقایق بود.
چهارم که شاید از همه علتها، مهمتر و تأثیرگذارتر باشد، سوءاستفادهی بعضی جریانات انحرافی در تفکر شیعه از فرصتهای تاریخی و پیشاهنگی ایشان برای تبلیغ تشیع در شام ؛ خصوصاً در سوریه است که دو نتیجه ناگوار داشت
ادامه مقاله