|
|
| (۲۰ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) |
| خط ۱: |
خط ۱: |
| | '''تشیع در سوریه''' |
|
| |
|
| [[پرونده:پرچم لبنان. .jpg|بندانگشتی|پرچم ملی لبنان]]
| | بررسی سیر اجتماعی و تاریخی تشیع در سوریه برای این کتاب، اهمیت ویزهای دارد؛ زیرا از یک سو، نوع فعالیتهای ایران در سوریه، تحت تأثیر رویکرد مذهب رسمی ایران؛ یعنی تشیع است و از سوی دیگر نبض قدرت سیاسی و فرهنگی در حال حاضر در دست طیفی از تشیع؛ یعنی علویان سوریه است؛ به همین جهت، این بخش را با تفصیل بیشتری بایست بیان نمود و از جزئیات مهم و کاربردی غافل نباید بود. |
| پرچم ملی [[لبنان]] و پرچم حزبالله هر دو نمایانگر تاریخ و هویت ملی و مبارزات این کشور هستند. درخت سدر در پرچم ملی [[لبنان]] نشاندهنده مقاومت طبیعی و تاریخی این کشور است،<ref>Smith, W. (2022, February 16). ''Flag of Lebanon | History, Design & Meaning''. Encyclopedia Britannica.</ref> در حالی که پرچم حزبالله با تأکید بر مقاومت ، پیام مبارزه و پایداری در برابر دشمنان را منتقل میکند. هر دو نماد، در کنار سرود ملی [[لبنان]] که روحیه افتخار و وفاداری به وطن را تقویت میکند، بازتابی از تاریخ پرفراز و نشیب و مبارزات این ملت هستند.<ref>''«Хезболла»: что это за группировка, ее цели, отношения с Израилем''. (n.d.). РБК. [https://www.rbc.ru/base/03/09/2024/66d6ca1b9a794777ea7b8828]</ref>
| |
|
| |
|
| این نمادها، هرچند در رویکرد و پیام متفاوت به نظر می رسند، اما همگی بهنوعی بر همبستگی و تلاش برای حفظ حاکمیت [[لبنان]] در برابر تهدیدات داخلی و خارجی تأکید دارند.<ref>''Shi’ite Lebanon History and Society of the Modern Middle East''. (n.d.). Retrieved October 10, 2024, [https://ciaotest.cc.columbia.edu/book/cup/0001320/0001320.pdf from]</ref> در نهایت، نمادهای ملی [[لبنان]] بهعنوان نمایندگان هویت و فرهنگ این کشور، نقش مهمی در تقویت روحیه ملی و حفظ ارزشهای تاریخی و فرهنگی ایفا میکنند.<ref>''The Cedars of Lebanon – WLCU Sydney''. (n.d.)[https://wlcunsw.org.au/articles/the-cedars-of-lebanon/]</ref>
| | گسترش تشیع و ابلاغ طریق اهل بیت (ع) در شام، در طول تاریخ، همواره با موانع سخت و بسیار روبرو بوده است؛ به چند علت: |
|
| |
|
| === [[لبنان|سرود ملی لبنان: ندای افتخار و وفاداری]] ===
| | اول، دشمنی نهادینه شده اموی با آل علی (ع) که قدرت را در آن منطقه در دست داشتند. |
| سرود ملی [[لبنان]] با نام «کلنا للوطن» (همگی برای وطن)، سرودی است که روحیه ملیگرایانه و وفاداری مردم [[لبنان]] را به کشورشان به نمایش میگذارد. این سرود با استفاده از زبانی حماسی و افتخارآمیز، بر عشق به وطن و اتحاد مردم در برابر هر نوع تهدیدی تأکید دارد.<ref>''يدًا بيد''. (2022). Lebarmy.gov.lb.[https://www.lebarmy.gov.lb/ar/taxonomy/term/241]</ref> شعری که در متن سرود ملی [[لبنان]] آمده است، بازتابی از احساسات عمیق و مشترک مردم [[لبنان]] در دفاع از سرزمینشان در برابر هر نوع تجاوز و تهدید است<ref>https://www.iul.edu.lb/wp-content/uploads/2021/03/Sawt-AlJamiaa-9-Arabic-2015.pdf</ref>.
| |
|
| |
|
| '''«همه ما برای میهن، پرچم و افتخارمان!'''
| | دوم، دشمنی دیرینه عرب شام و عراق یا عرب قحطانی و عرب عدنانی که پیشتر در بخش تاریخ بررسی شد. |
|
| |
|
| '''چشم روزگار به شمشیر و قلم ما رشک میبرد.'''
| | سوم، بُعد جغرافیایی شام از مراکز اصلی اسلام؛ مانند حجاز و عراق که موجب عدم اطلاع شامیان از حقایق بود. |
|
| |
|
| '''کوهستان و فراز و نشیبهای میهن، مردانمان را تنومند و بیباک بار میآورد.'''
| | چهارم که شاید از همه علتها، مهمتر و تأثیرگذارتر باشد، سوءاستفادهی بعضی جریانات انحرافی در تفکر شیعه از فرصتهای تاریخی و پیشاهنگی ایشان برای تبلیغ تشیع در شام ؛ خصوصاً در سوریه است که دو نتیجه ناگوار داشت |
|
| |
|
| '''کردار و گفتار ما در راه رسیدن به کمال است.'''
| |
|
| |
|
| '''همه ما برای میهن، پرچم و افتخارمان!'''
| |
|
| |
|
| '''همه ما برای میهن!'''
| | [[تشیع در سوریه|ادامه مقاله]] |
| | |
| '''پیر و جوان ما در انتظار فراخوان وطن است!'''
| |
| | |
| '''و در روز مبادا همچون شیر غرانند.'''
| |
| | |
| '''قلب شرقمان برای همیشه لبنان است'''
| |
| | |
| '''پروردگار برای ابد آن را محفوظ نگهدارد.'''
| |
| | |
| '''همه ما برای میهن، پرچم و افتخارمان!'''
| |
| | |
| '''همه ما برای میهن!'''
| |
| | |
| [[نمادهای ملی لبنان|ادامه مقاله]] | |
تشیع در سوریه
بررسی سیر اجتماعی و تاریخی تشیع در سوریه برای این کتاب، اهمیت ویزهای دارد؛ زیرا از یک سو، نوع فعالیتهای ایران در سوریه، تحت تأثیر رویکرد مذهب رسمی ایران؛ یعنی تشیع است و از سوی دیگر نبض قدرت سیاسی و فرهنگی در حال حاضر در دست طیفی از تشیع؛ یعنی علویان سوریه است؛ به همین جهت، این بخش را با تفصیل بیشتری بایست بیان نمود و از جزئیات مهم و کاربردی غافل نباید بود.
گسترش تشیع و ابلاغ طریق اهل بیت (ع) در شام، در طول تاریخ، همواره با موانع سخت و بسیار روبرو بوده است؛ به چند علت:
اول، دشمنی نهادینه شده اموی با آل علی (ع) که قدرت را در آن منطقه در دست داشتند.
دوم، دشمنی دیرینه عرب شام و عراق یا عرب قحطانی و عرب عدنانی که پیشتر در بخش تاریخ بررسی شد.
سوم، بُعد جغرافیایی شام از مراکز اصلی اسلام؛ مانند حجاز و عراق که موجب عدم اطلاع شامیان از حقایق بود.
چهارم که شاید از همه علتها، مهمتر و تأثیرگذارتر باشد، سوءاستفادهی بعضی جریانات انحرافی در تفکر شیعه از فرصتهای تاریخی و پیشاهنگی ایشان برای تبلیغ تشیع در شام ؛ خصوصاً در سوریه است که دو نتیجه ناگوار داشت
ادامه مقاله