پرش به محتوا

الگو:مقاله برگزیده: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Toktam (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۱۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''تشیع در سوریه'''


[[پرونده:هنرهای تجسمی سنگال.jpg|بندانگشتی|هنرهای تجسمی در سنگال]]
بررسی سیر اجتماعی و تاریخی تشیع در سوریه برای این کتاب، اهمیت ویزه­ای دارد؛ زیرا از یک سو، نوع فعالیت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران در سوریه، تحت تأثیر رویکرد مذهب رسمی ایران؛ یعنی تشیع ‌‌‌است و از سوی دیگر نبض قدرت سیاسی و فرهنگی در حال حاضر در دست طیفی از تشیع؛ یعنی علویان سوریه ‌‌‌است؛ به همین جهت، این بخش را با تفصیل بیشتری بایست بیان نمود و از جزئیات مهم و کاربردی غافل نباید بود.
یکی از راه‌های شناخت فرهنگ و جامعه، بررسی هنر آن است. سنگال، کشوری در غرب آفریقا، با میراث هنری غنی شناخته می‌شود. تاریخ این منطقه، به دلیل نزدیکی به شمال آفریقا و مدیترانه، از قرن‌ها پیش تحت تأثیر اسلام و از قرن پانزدهم میلادی در ارتباط با اروپایی‌ها بوده است. با وجود کمبود منابع مکتوب، بخش زیادی از تاریخ و هنر این سرزمین از طریق روایت‌های شفاهی و باستان‌شناسی شناخته شده است.


ملت‌های آفریقای غربی، از جمله سنگال، طی هزاران سال هنرهای تجسمی متنوعی خلق کرده‌اند؛ از تندیس‌های سفالی دوران باستان تا دیوارنگاره‌های مدرن. این هنرها اغلب حامل رمز و مفاهیم عمیق فلسفی و فرهنگی هستند، به‌ویژه در میان جوامعی که سواد نوشتاری نداشته‌اند. در چنین جوامعی، اشیای هنری جایگزین متون مکتوب شده و به ابزار اصلی بیان مفاهیم تبدیل شده‌اند.
گسترش تشیع و ابلاغ طریق اهل بیت (ع) در شام، در طول تاریخ، همواره با موانع سخت و بسیار روبرو بوده ‌‌‌است؛ به چند علت:


هنر در سنگال تنها برای زیبایی نیست، بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی و تفکر مردم است، به‌طوری که هر اثر هنری، انعکاسی از ارزش‌ها، سبک زندگی و امکانات موجود است. این پیوند عمیق میان هنر و فرهنگ، سنگال را به یکی از قطب‌های هنری آفریقا تبدیل کرده است.
اول، دشمنی ‌‌نهادینه شده اموی با آل علی (ع) که قدرت را در آن منطقه در دست داشتند.
هنر، جز لاینفکی از زندگی و تفکر سنگالی و نه وسیله‌ای برای تزیین است. گله داران برای هنرهای تزیینِ شخصی تأکید می کنند. شکارچیان و گردآوری کنندگان کهن، انواع "صورت نگاشت" (تصویرهای نماینده‌ی کلمات یا اندیشه ها) و "صخره نگاشت" (تصویرهای کنده کاری شده بر سطوح سنگ) می آفریدند که در بسیاری از نقاط قاره‌ی آفریقا پراکنده و یافت شده اند. اما در این میان قبایل کشت‌گر که در جوامع یکجا‌نشین زندگی می کنند همواره سرچشمه‌ی اصلی سازندگان تندیس های چوبی و سفالی و کارهای فلزی بوده اند.
هنر، مجسمه سازی، موسیقی به طور معمول سنگالی در بیان باقی می مانند. [[مجسمه سازی در سنگال|مجسمه سازی]] با انتزاع و ایدئوگرام مشخص می شود که از طریق آن هنرمند بر جنبه مادی تأکید می کند...


[[هنر سنگال|ادامه مقاله]]
دوم، دشمنی دیرینه عرب شام و عراق یا عرب قحطانی و عرب عدنانی که پیش­تر در بخش تاریخ بررسی شد.
 
سوم، بُعد جغرافیایی شام از مراکز اصلی اسلام؛ مانند حجاز و عراق که موجب عدم اطلاع شامیان از حقایق بود.
 
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چهارم که شاید از همه علت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مهم­تر و تأثیرگذارتر باشد، سوء‌‌‌استفاده­ی بعضی جریانات انحرافی در تفکر شیعه از فرصت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تاریخی و پیشاهنگی ایشان برای تبلیغ تشیع در شام ؛ خصوصاً در سوریه ‌‌‌است که دو نتیجه ناگوار داشت
 
 
 
[[تشیع در سوریه|ادامه مقاله]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۳:۵۲

تشیع در سوریه

بررسی سیر اجتماعی و تاریخی تشیع در سوریه برای این کتاب، اهمیت ویزه­ای دارد؛ زیرا از یک سو، نوع فعالیت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران در سوریه، تحت تأثیر رویکرد مذهب رسمی ایران؛ یعنی تشیع ‌‌‌است و از سوی دیگر نبض قدرت سیاسی و فرهنگی در حال حاضر در دست طیفی از تشیع؛ یعنی علویان سوریه ‌‌‌است؛ به همین جهت، این بخش را با تفصیل بیشتری بایست بیان نمود و از جزئیات مهم و کاربردی غافل نباید بود.

گسترش تشیع و ابلاغ طریق اهل بیت (ع) در شام، در طول تاریخ، همواره با موانع سخت و بسیار روبرو بوده ‌‌‌است؛ به چند علت:

اول، دشمنی ‌‌نهادینه شده اموی با آل علی (ع) که قدرت را در آن منطقه در دست داشتند.

دوم، دشمنی دیرینه عرب شام و عراق یا عرب قحطانی و عرب عدنانی که پیش­تر در بخش تاریخ بررسی شد.

سوم، بُعد جغرافیایی شام از مراکز اصلی اسلام؛ مانند حجاز و عراق که موجب عدم اطلاع شامیان از حقایق بود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چهارم که شاید از همه علت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، مهم­تر و تأثیرگذارتر باشد، سوء‌‌‌استفاده­ی بعضی جریانات انحرافی در تفکر شیعه از فرصت­‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تاریخی و پیشاهنگی ایشان برای تبلیغ تشیع در شام ؛ خصوصاً در سوریه ‌‌‌است که دو نتیجه ناگوار داشت


ادامه مقاله