موزه ابریشم چین: تفاوت میان نسخهها
صفحهای تازه حاوی « موزه ابریشم چین(Chinese Silk Museum) شهر در خانگجو، روی تپه ای به نام کوه یشم بهاری در انتهای جنوبی دریاچه با محوطه ای بالغ بر 73 مو (بیش از 31 هکتار) و فضای ساختمانی 1200 متر مربع واقع شده است. مجموعه ساختمان تا حدودی به شکل باد بزن چینی یا خمیده مانند کما...» ایجاد کرد |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۵: | خط ۵: | ||
مجموعه ساختمان تا حدودی به شکل باد بزن چینی یا خمیده مانند کمان است. مجسمه خدای افسانه ای کرم ابریشم جلو موزه قرار گرفته و 6100 متر مربع فضای نمایشگاهی داخل موزه به تالار فرهنگ ابریشم، تالار آداب و رسوم مردمی، تالار کرم ابریشم و توت، تالار تولید ابریشم، تالار ابریشم بافی، تالار چاپ و رنگرزی، و سالن دستاوردهای مدرن تقسیم شده است. | مجموعه ساختمان تا حدودی به شکل باد بزن چینی یا خمیده مانند کمان است. مجسمه خدای افسانه ای کرم ابریشم جلو موزه قرار گرفته و 6100 متر مربع فضای نمایشگاهی داخل موزه به تالار فرهنگ ابریشم، تالار آداب و رسوم مردمی، تالار کرم ابریشم و توت، تالار تولید ابریشم، تالار ابریشم بافی، تالار چاپ و رنگرزی، و سالن دستاوردهای مدرن تقسیم شده است. | ||
اولین چیزی که در سالن ورودی موزه به بازدیدکننده خوشامد | اولین چیزی که در سالن ورودی موزه به بازدیدکننده خوشامد میگوید یک دستگاه بزرگ مدل ماشین بافندگی متعلق به [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسله سونگ]] است. در اطراف پایه آن یک سری [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] از صحنههای پرورش توت و ابریشم بافی [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسله سونگ]] به تصویر کشیده شده است. اصل این [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] بیش از پنج متر طول دارد و توسط یک هنرمند درباری نقاشی شده است که فرآیند ساخت ابریشم، از نحوه کاشت توت و پرورش کرم ابریشم تا باز کردن ابریشم از پیله و بافتن پارچه را شامل میشود. | ||
در تالار فرهنگ ابریشم، تعداد زیادی از مصنوعات ابریشم باستانی و | در تالار فرهنگ ابریشم، تعداد زیادی از مصنوعات ابریشم باستانی و نمونهها و عکسهای زیادی از آنها شامل برخی از اقلام مربوط به بیش از 4700 سال و حتی یک قطعه رنگی پارچه ابریشمی بافته شده مربوط به بیش از 5600 سال پیش به نمایش گذاشته شده است که نشان دهند سطح بالای فناوری بافندگی در دوره کشورهای هم ستیز است. در [[سلسله ی خن|دوران سلسله خَن]]، توسعه تولید و بافت ابریشم چینی به نخستین دوره اوج خود رسید. یک قطعه پارچه کشف شده از مقبره شماره یک در ماوانگدویی(Mawangdui) که در موزه به نمایش گذاشته شده است خارق العاده است. | ||
با این که این پارچه بیش از 2000 سال در زیر زمین مدفون بوده ولی هنوز هم براق و زیبا است. در دوران سلسله تانگ، ابریشم بافی به دلیل گستردگی ارتباطات و مبادلات فرهنگی شرق و غرب وارد دوره نوآوری شد. قطعات ابریشمی کشف شده از | با این که این پارچه بیش از 2000 سال در زیر زمین مدفون بوده ولی هنوز هم براق و زیبا است. در دوران سلسله تانگ، ابریشم بافی به دلیل گستردگی ارتباطات و مبادلات فرهنگی شرق و غرب وارد دوره نوآوری شد. قطعات ابریشمی کشف شده از مقبرهها در شهر آستانه در تورفان، سین کیانگ، سبک هنری، فناوری چاپ روی ابریشم بسیار بالا را به نمایش میگذارد. | ||
پارچههای ابریشمی بافته شده در [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسلههای «سونگ»]] و [[سلسله یوان|«یوان»]] نیز دارای بافت و | پارچههای ابریشمی بافته شده در [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسلههای «سونگ»]] و [[سلسله یوان|«یوان»]] نیز دارای بافت و تکنیکهای پیچیده و بسیار زیبا هستند. ترکیب بافت ابریشم با طلا یکی از تکنیکهای بالای این دوره است و قطعاتی از آنها در این موزه به نمایش گذاشته شده است. برخی از لباسهای ابریشمین مورد استفاده امپراتوران و مقامات عالیرتبه دربار نیز نمایش داده شده است. | ||
در تالار کرم ابریشم و توت، کل فرآیند کشت ابریشم، تولید ابریشم، اطلاعات در خصوص درختان توتی که در [[چین|سرمین چین]] وجود دارد و بیش از هزار سال قدمت دارند، همچنین چرخه زندگی کرم ابریشم، و | در تالار کرم ابریشم و توت، کل فرآیند کشت ابریشم، تولید ابریشم، اطلاعات در خصوص درختان توتی که در [[چین|سرمین چین]] وجود دارد و بیش از هزار سال قدمت دارند، همچنین چرخه زندگی کرم ابریشم، و نمونههایی از سراسر کشور به نمایش گذاشته شده است. | ||
در سالن تاریخچه ابزارهای تولید و تجارت ابریشم، انواع | در سالن تاریخچه ابزارهای تولید و تجارت ابریشم، انواع بافتها، ماشینهای بافندگی سنتی به نمایش گذاشته شده و بازدیدکنندگان میتوانند پشت یک ماشین بافندگی بنشینند و پارچه ابریشمی ببافند. همچنین در این سالن نمونههایی از انواع مختلف گیاهان و مواد معدنی که در رنگرزی سنتی استفاده میشد و در کنار آن باغ گیاه شناسی کوچک وجود دارد که برخی از گیاهان مورد استفاده برای این رنگها را پرورش میدهد. علاوه بر نمایش فرآیندها از رنگرزی، چاپ و [[هنر گلدوزی در چین|گلدوزی]]، توسط استادان این صنعت تکنیکهای مختلف آموزش داده میشود. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[موزه های چین|موزههای چین]]؛ [[موزه های مهم چین|موزههای مهم چین]] | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:موزه ها]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۲:۳۹
موزه ابریشم چین(Chinese Silk Museum) شهر در خانگجو، روی تپه ای به نام کوه یشم بهاری در انتهای جنوبی دریاچه با محوطه ای بالغ بر 73 مو (بیش از 31 هکتار) و فضای ساختمانی 1200 متر مربع واقع شده است.
مجموعه ساختمان تا حدودی به شکل باد بزن چینی یا خمیده مانند کمان است. مجسمه خدای افسانه ای کرم ابریشم جلو موزه قرار گرفته و 6100 متر مربع فضای نمایشگاهی داخل موزه به تالار فرهنگ ابریشم، تالار آداب و رسوم مردمی، تالار کرم ابریشم و توت، تالار تولید ابریشم، تالار ابریشم بافی، تالار چاپ و رنگرزی، و سالن دستاوردهای مدرن تقسیم شده است.
اولین چیزی که در سالن ورودی موزه به بازدیدکننده خوشامد میگوید یک دستگاه بزرگ مدل ماشین بافندگی متعلق به سلسله سونگ است. در اطراف پایه آن یک سری نقاشی از صحنههای پرورش توت و ابریشم بافی دوران سلسله سونگ به تصویر کشیده شده است. اصل این نقاشی بیش از پنج متر طول دارد و توسط یک هنرمند درباری نقاشی شده است که فرآیند ساخت ابریشم، از نحوه کاشت توت و پرورش کرم ابریشم تا باز کردن ابریشم از پیله و بافتن پارچه را شامل میشود.
در تالار فرهنگ ابریشم، تعداد زیادی از مصنوعات ابریشم باستانی و نمونهها و عکسهای زیادی از آنها شامل برخی از اقلام مربوط به بیش از 4700 سال و حتی یک قطعه رنگی پارچه ابریشمی بافته شده مربوط به بیش از 5600 سال پیش به نمایش گذاشته شده است که نشان دهند سطح بالای فناوری بافندگی در دوره کشورهای هم ستیز است. در دوران سلسله خَن، توسعه تولید و بافت ابریشم چینی به نخستین دوره اوج خود رسید. یک قطعه پارچه کشف شده از مقبره شماره یک در ماوانگدویی(Mawangdui) که در موزه به نمایش گذاشته شده است خارق العاده است.
با این که این پارچه بیش از 2000 سال در زیر زمین مدفون بوده ولی هنوز هم براق و زیبا است. در دوران سلسله تانگ، ابریشم بافی به دلیل گستردگی ارتباطات و مبادلات فرهنگی شرق و غرب وارد دوره نوآوری شد. قطعات ابریشمی کشف شده از مقبرهها در شهر آستانه در تورفان، سین کیانگ، سبک هنری، فناوری چاپ روی ابریشم بسیار بالا را به نمایش میگذارد.
پارچههای ابریشمی بافته شده در دوران سلسلههای «سونگ» و «یوان» نیز دارای بافت و تکنیکهای پیچیده و بسیار زیبا هستند. ترکیب بافت ابریشم با طلا یکی از تکنیکهای بالای این دوره است و قطعاتی از آنها در این موزه به نمایش گذاشته شده است. برخی از لباسهای ابریشمین مورد استفاده امپراتوران و مقامات عالیرتبه دربار نیز نمایش داده شده است.
در تالار کرم ابریشم و توت، کل فرآیند کشت ابریشم، تولید ابریشم، اطلاعات در خصوص درختان توتی که در سرمین چین وجود دارد و بیش از هزار سال قدمت دارند، همچنین چرخه زندگی کرم ابریشم، و نمونههایی از سراسر کشور به نمایش گذاشته شده است.
در سالن تاریخچه ابزارهای تولید و تجارت ابریشم، انواع بافتها، ماشینهای بافندگی سنتی به نمایش گذاشته شده و بازدیدکنندگان میتوانند پشت یک ماشین بافندگی بنشینند و پارچه ابریشمی ببافند. همچنین در این سالن نمونههایی از انواع مختلف گیاهان و مواد معدنی که در رنگرزی سنتی استفاده میشد و در کنار آن باغ گیاه شناسی کوچک وجود دارد که برخی از گیاهان مورد استفاده برای این رنگها را پرورش میدهد. علاوه بر نمایش فرآیندها از رنگرزی، چاپ و گلدوزی، توسط استادان این صنعت تکنیکهای مختلف آموزش داده میشود.
نیز نگاه کنید به
موزههای چین؛ موزههای مهم چین
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی