پرش به محتوا

تحول در سیستم پذیرش دانشجو در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Shekvati (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی « == ''تحول در سیستم پذیرش دانشجو'' == در گذشته، که در چین سیستم اقتصاد برنامه ریزی شده حاکم بود، گزینش دانشجویان ورودی به دانشگاه­ها و تعداد افراد پذیرش شده در مراکز آموزش عالی چین نیز متمرکز و براساس نیازهای اعلام شده از سوی بخش­های مختلف دولتی،...» ایجاد کرد
 
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
در گذشته، که در [[چین]] سیستم اقتصاد برنامه ریزی شده حاکم بود، گزینش دانشجویان ورودی به دانشگاه­‌ها و تعداد افراد پذیرش شده در مراکز آموزش عالی [[چین]] نیز متمرکز و بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی بخش‌های مختلف دولتی، وزارت­­خانه­‌ها و مراکز اقتصادی و تولیدی دولت صورت می­ گرفت. طبق این سیستم، تحصیل در دانشگاه­‌ها کاملا رایگان و شغل آتی و محل اشتغال هر دانشجویی از روز نخست ورود به دانشگاه مشخص بود، اما در دهه‌ی1980، پس از اجرای اصلاحات و جایگزین شدن سیستم اقتصاد مبتنی بر بازار، به ویژه پس از رشد و توسعه‌ی اقتصادی کشور و نیاز شدید بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی به افراد تحصیل کرده و متخصص، سیاست تحصیل رایگان و گزینش دانشجو بر اساس نیاز مؤسسات سیاسی و اقتصادی متمرکز دولتی تغییر و جای خود را به پذیرش انبوه دانشجو در رشته­‌های مختلف و از سال 1997 اخذ هزینه‌های تحصیلی از دانشجویان سپرده و همه ساله رقابت برای یافتن شغل مناسب با رشته­‌ی تحصیلی در میان فارغ التحصیلان و تأمین هزینه‌های تحصیلی را تشدید کرده و سخت­ تر ساخته است. در سال­‌های اخیر، ادارات آموزش و پرورش چین با تلاش به منظور توسعه‌ی آموزش عالی، میزان پذیرش دانشجویان در دانشگاه­‌های دولتی را افزایش داده و در زمینه‌ی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است.


== ''تحول در سیستم پذیرش دانشجو'' ==
== نیز نگاه کنید به ==
در گذشته، که در چین سیستم اقتصاد برنامه ریزی شده حاکم بود، گزینش دانشجویان ورودی به دانشگاه­ها و تعداد افراد پذیرش شده در مراکز آموزش عالی چین نیز متمرکز و براساس نیازهای اعلام شده از سوی بخش­های مختلف دولتی، وزارت­­خانه­ها و مراکز اقتصادی و تولیدی دولت صورت می­گرفت. طبق این سیستم، تحصیل در دانشگاه­ها کاملا رایگان و شغل آتی و محل اشتغال هر دانشجویی از روز نخست ورود به دانشگاه مشخص بود، اما در دهه­ی1980، پس از اجرای اصلاحات و جایگزین شدن سیستم اقتصاد مبتنی بر بازار، به ویژه پس از رشد و توسعه­ی اقتصادی کشور و نیاز شدید بخش­های مختلف دولتی و غیر دولتی به افراد تحصیل کرده و متخصص، سیاست تحصیل رایگان و گزینش دانشجو بر اساس نیاز مؤسسات سیاسی و اقتصادی متمرکز دولتی تغییر و جای خود را به پذیرش انبوه دانشجو در رشته­های مختلف و از سال1997اخذ هزینه­های تحصیلی از دانشجویان سپرده و همه ساله رقابت برای یافتن شغل مناسب با رشته­ی تحصیلی در میان فارغ التحصیلان و تأمین هزینه­های تحصیلی را تشدید کرده و سخت­تر ساخته است. در سال­های اخیر، ادارات آموزش و پرورش چین با تلاش به منظورتوسعه­ی آموزش­عالی، میزان پذیرش دانشجویان در دانشگاه­های دولتی را افزایش داده و در زمینه­ی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز پیشرفت­های زیادی حاصل شده است.
[[آموزش عالی در چین]]
 
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:نظام آموزش]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۴ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۳۸

در گذشته، که در چین سیستم اقتصاد برنامه ریزی شده حاکم بود، گزینش دانشجویان ورودی به دانشگاه­‌ها و تعداد افراد پذیرش شده در مراکز آموزش عالی چین نیز متمرکز و بر اساس نیازهای اعلام شده از سوی بخش‌های مختلف دولتی، وزارت­­خانه­‌ها و مراکز اقتصادی و تولیدی دولت صورت می­ گرفت. طبق این سیستم، تحصیل در دانشگاه­‌ها کاملا رایگان و شغل آتی و محل اشتغال هر دانشجویی از روز نخست ورود به دانشگاه مشخص بود، اما در دهه‌ی1980، پس از اجرای اصلاحات و جایگزین شدن سیستم اقتصاد مبتنی بر بازار، به ویژه پس از رشد و توسعه‌ی اقتصادی کشور و نیاز شدید بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی به افراد تحصیل کرده و متخصص، سیاست تحصیل رایگان و گزینش دانشجو بر اساس نیاز مؤسسات سیاسی و اقتصادی متمرکز دولتی تغییر و جای خود را به پذیرش انبوه دانشجو در رشته­‌های مختلف و از سال 1997 اخذ هزینه‌های تحصیلی از دانشجویان سپرده و همه ساله رقابت برای یافتن شغل مناسب با رشته­‌ی تحصیلی در میان فارغ التحصیلان و تأمین هزینه‌های تحصیلی را تشدید کرده و سخت­ تر ساخته است. در سال­‌های اخیر، ادارات آموزش و پرورش چین با تلاش به منظور توسعه‌ی آموزش عالی، میزان پذیرش دانشجویان در دانشگاه­‌های دولتی را افزایش داده و در زمینه‌ی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است.

نیز نگاه کنید به

آموزش عالی در چین

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی