پرش به محتوا

روح حاکم بر فرهنگ چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Rashid (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:9f6d22dec5a20bcdd01cd84e98637764 XL.jpg|بندانگشتی|فرهنگ اژدها در [[چین]]. قابل یازیابی از http://snowpavilion.co.uk/aquaman-in-china/]]از گذشته­‌های دور بر [[فرهنگ چینی]] روحی حاکم بوده که توانسته با ایجاد وحدت درونی در میان مردمان این سرزمین، آن را در طول هزاره­‌ها دوام بخشیده و علی­رغم هجوم و نفوذ فرهنگ­‌های مختلف، مانع از فروپاشی آن شود. بنابراین، در دوران دراز حیات آن گسست زیادی را تجربه نکرده و استمرار داشته است و تکرار و تغییر در الگوها تنها به آن غنا و ظرافت بخشیده و شاخ و برگ بر آن افزوده است.  
[[پرونده:9f6d22dec5a20bcdd01cd84e98637764 XL.jpg|بندانگشتی|فرهنگ اژدها در [[چین]]. قابل یازیابی از http://snowpavilion.co.uk/aquaman-in-china/]]از گذشته­‌های دور بر [[فرهنگ چینی]] روحی حاکم بوده که توانسته با ایجاد وحدت درونی در میان مردمان این سرزمین، آن را در طول هزاره­‌ها دوام بخشیده و علی­رغم هجوم و نفوذ فرهنگ­‌های مختلف، مانع از فروپاشی آن شود. بنابراین، در دوران دراز حیات آن گسست زیادی را تجربه نکرده و استمرار داشته است و تکرار و تغییر در الگوها تنها به آن غنا و ظرافت بخشیده و شاخ و برگ بر آن افزوده است.  


=== '''روح حاکم بر [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]]''' ===
=== روح حاکم بر [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]] ===
جریان این روح در [[فرهنگ چینی]]، موجب شده تا [[هنر در چین|هنر]]، [[ادبیات چینی|ادبیات]]، حکمت و [[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین|آیین­‌های چینی]] هر یک در حوزه‌­ی خود محدود نشده، بلکه با یکدیگر از نزدیک پیوند عمیق یافته و هر یک به منزله‌­ی آیینه‌­ی دیگری عیوبش را نشان داده و بر رشد و تکامل آن افزوده که در واقع به بهبود و تکامل خود انجامیده و زمینه را برای به کمال رسیدن تمامی جنبه­‌های آن فراهم ساخته است.
جریان این روح در [[فرهنگ چینی]]، موجب شده تا [[هنر در چین|هنر]]، [[ادبیات چینی|ادبیات]]، حکمت و [[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین|آیین­‌های چینی]] هر یک در حوزه‌­ی خود محدود نشده، بلکه با یکدیگر از نزدیک پیوند عمیق یافته و هر یک به منزله‌­ی آیینه‌­ی دیگری عیوبش را نشان داده و بر رشد وتکامل آن افزوده که در واقع به بهبود و تکامل خود انجامیده و زمینه را برای به کمال رسیدن تمامی جنبه­‌های آن فراهم ساخته است. و همین روح باعث شده تا فرهنگ واندیشه‌­ی چینی، در میان جاده‌­های پر پیچ وخمِ تاریخ سینه به سینه گشته و از کهنه راه‌­ها، راه­‌های جدیدی یافته و موجب پویایی و حرکت مداوم رو به جلو مردم آن گشته است. یکی از نویسندگان غربی در این زمینه می­‌گوید:<blockquote>«سنت‌­های فرهنگی [[چین]] مانند رودهای بزرگ آسیا هستند که گاه به گاه تغییر مسیر می‌دهند، تهدید به خشکیدن می­ کنند و یا طغیان می‌کنند، ولی همواره جاری هستند.»</blockquote>روح پایدار و همیشگی فرهنگ و تمدن چینی بر سه اصل استوار است: رابطه‌­ی میان انسان و طبیعت؛ تغییر و تحول دایمی که حاصل تضاد موجود در اشیاء است؛ و ظرفیت و قابلیت جذب عوامل سایر فرهنگ­‌ها و انطباق با شرایط موجود<ref>جانگ چی جی( 1392). فرهنگ سنتی [[چین]].ترجمه ­ی علی محمد سابقی، تهران:[https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی].</ref>.
 
و همین روح باعث شده تا [[فرهنگ چینی|فرهنگ واندیشه‌­ی چینی]]، در میان جاده‌­های پر پیچ وخمِ تاریخ سینه به سینه گشته و از کهنه راه‌­ها، راه­‌های جدیدی یافته و موجب پویایی و حرکت مداوم رو به جلو مردم آن گشته است. یکی از نویسندگان غربی در این زمینه می­ گوید:<blockquote>«[[فرهنگ چینی|سنت‌­های فرهنگی چین]] مانند رودهای بزرگ آسیا هستند که گاه به گاه تغییر مسیر می­ دهند، تهدید به خشکیدن می ­کنند و یا طغیان می­ کنند، ولی همواره جاری هستند.»</blockquote>روح پایدار و همیشگی [[تاریخ و تمدن چین|فرهنگ و تمدن چینی]] بر سه اصل استوار است:
 
رابطه‌­ی میان انسان و طبیعت؛  
 
تغییر و تحول دایمی که حاصل تضاد موجود در اشیاء است؛
 
و ظرفیت و قابلیت جذب عوامل سایر فرهنگ­‌ها و انطباق با شرایط موجود<ref>جانگ چی جی( 1392). فرهنگ سنتی [[چین]].ترجمه ­ی علی محمد سابقی، تهران:[https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی].</ref> <ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص. 450-451.</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۱۶: خط ۸:


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:هویت فرهنگی و هویت یابی فرهنگی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۵:۵۹

فرهنگ اژدها در چین. قابل یازیابی از http://snowpavilion.co.uk/aquaman-in-china/

از گذشته­‌های دور بر فرهنگ چینی روحی حاکم بوده که توانسته با ایجاد وحدت درونی در میان مردمان این سرزمین، آن را در طول هزاره­‌ها دوام بخشیده و علی­رغم هجوم و نفوذ فرهنگ­‌های مختلف، مانع از فروپاشی آن شود. بنابراین، در دوران دراز حیات آن گسست زیادی را تجربه نکرده و استمرار داشته است و تکرار و تغییر در الگوها تنها به آن غنا و ظرافت بخشیده و شاخ و برگ بر آن افزوده است.

روح حاکم بر فرهنگ چین

جریان این روح در فرهنگ چینی، موجب شده تا هنر، ادبیات، حکمت و آیین­‌های چینی هر یک در حوزه‌­ی خود محدود نشده، بلکه با یکدیگر از نزدیک پیوند عمیق یافته و هر یک به منزله‌­ی آیینه‌­ی دیگری عیوبش را نشان داده و بر رشد وتکامل آن افزوده که در واقع به بهبود و تکامل خود انجامیده و زمینه را برای به کمال رسیدن تمامی جنبه­‌های آن فراهم ساخته است. و همین روح باعث شده تا فرهنگ واندیشه‌­ی چینی، در میان جاده‌­های پر پیچ وخمِ تاریخ سینه به سینه گشته و از کهنه راه‌­ها، راه­‌های جدیدی یافته و موجب پویایی و حرکت مداوم رو به جلو مردم آن گشته است. یکی از نویسندگان غربی در این زمینه می­‌گوید:

«سنت‌­های فرهنگی چین مانند رودهای بزرگ آسیا هستند که گاه به گاه تغییر مسیر می‌دهند، تهدید به خشکیدن می­ کنند و یا طغیان می‌کنند، ولی همواره جاری هستند.»

روح پایدار و همیشگی فرهنگ و تمدن چینی بر سه اصل استوار است: رابطه‌­ی میان انسان و طبیعت؛ تغییر و تحول دایمی که حاصل تضاد موجود در اشیاء است؛ و ظرفیت و قابلیت جذب عوامل سایر فرهنگ­‌ها و انطباق با شرایط موجود[۱].

نیز نگاه کنید به

نظام فرهنگی چین؛ کلیات فرهنگ چین؛ فرهنگ چینی

کتابشناسی

  1. جانگ چی جی( 1392). فرهنگ سنتی چین.ترجمه ­ی علی محمد سابقی، تهران:موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی