داستان های کوتاه حکایت هایی درباره ی دیوها و رب النوع ها: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''داستان­های کوتاه«حکایت­هایی درباره­ی دیوها و رب النوع­ها»'' == در اوایل قرن 18میلادی، در چین منتخب حکایات«حکایت­هایی درباره­ی دیوها و رب النوع­ها» مورد توجه عموم مردم واقع شد. مؤلف این اثر «پو سون­لین» با طرز بیان منحصر به فرد خود، حکایات ز...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
=== ''داستان­‌های کوتاه«حکایت­‌هایی درباره­‌ی دیوها و رب النوع‌‌‌‌‌­ها»'' ===
در اوایل قرن ۱۸ میلادی، در چین منتخب حکایات «حکایت‌هایی درباره‌ی دیوها و رب النوع‌ها» مورد توجه عموم مردم واقع شد. مؤلف این اثر «پو سون‌لین» با طرز بیان منحصر به فرد خود، حکایات زیادی درخصوص دیو و اهریمن به رشته‌ی تحریر در آورد. «پو سون‌لین» (۱۶۴۰-۱۷۱۵ میلادی) ادیب دوران سلسله‌ی «چینگ» بود. وی در خانواده‌ای بازرگان به‌دنیا آمد و تمام عمر خود را به‌تدریس اختصاص داد. از میان تعداد بیشمار آثار ادبی او منتخب داستان‌های کوتاه «روایات درباره‌ی دیوها و رب النوع‌ها»، اثری نمونه به‌شمار می‌آید. این اثر از ۴۳۱ حکایت تشکیل شده و کوتاه‌ترین آن دارای ۲۰۰ تا ۳۰۰ کاراکتر و حکایات بلند آن متشکل از چند هزار واژه است.


== ''داستان­های کوتاه«حکایت­هایی درباره­ی دیوها و رب النوع­ها»'' ==
نویسنده در این کتاب، ضمن انتقاد از محدودیت‌ها و جمود اصول اخلاقی فئودالی و فساد موجود در نظام آزمون سلطنتی؛ به‌صورت نمادین، زیباروهایی را ترسیم کرده که به ظاهر زیبارو اما بی‌رحم و سنگدل هستند. در حکایت «پوست نقاشی شده»، روباهی هست که با چهره‌ی زیبای انسان از طریق مکیدن خون انسان زندگی می‌کند. «پو سون‌لین» در این کتاب تعداد زیادی از چهره‌های به‌ظاهر زنانه و زیباروی، اما در حقیقت روباه صفت را ترسیم کرده و از طریق آن‌ها خصلت‌های پسندیده‌ی اخلاقی را که انسان‌ها از آن محروم شده‌اند را ستوده است. این داستان‌های افسانه‌ای، از آثار ماندگار در تاریخ ادبیات چین به‌شمار می‌روند که ظرف ۲۰۰ سال اخیر به بیش از ۲۰ زبان خارجی ترجمه شده و در جهان منتشر شده است. بسیاری از این داستان‌ها به‌صورت فیلم و سریال‌های تلویزیونی درآمده و پخش شده که مورد پسند بینندگان قرار گرفته است.
در اوایل قرن 18میلادی، در چین منتخب حکایات«حکایت­هایی درباره­ی دیوها و رب النوع­ها» مورد توجه عموم مردم واقع شد. مؤلف این اثر «پو سون­لین» با طرز بیان منحصر به فرد خود، حکایات زیادی درخصوص دیو و اهریمن به رشته­ی تحریر در آورد. «پو سون­لین»(1640-1715میلادی) ادیب دوران سلسله­ی«چینگ» بود. وی درخانواده­ای بازرگان به­دنیا آمد و تمام عمر خود را به­تدریس اختصاص داد. از میان تعداد بی­شمار آثار ادبی او منتخب داستان­های کوتاه«روایات درباره­ی دیوها و رب النوع­ها»، اثری نمونه به­شمار می­آید. این اثر از 431 حکایت تشکیل شده و کوتاه­ترین آن دارای 200تا 300 کاراکتر وحکایات بلند آن متشکل از چند هزار واژه است.  


نویسنده دراین کتاب، ضمن انتقاد از محدودیت­ها وجمود اصول اخلاقی فئودالی و فساد موجود در نظام آزمون سلطنتی؛ به­صورت نمادین، زیباروهایی را ترسیم کرده که به ظاهر زیبارو اما بی­رحم و سنگدل هستند. در حکایت« پوست نقاشی شده»، روباهی هست که با چهره­ی زیبای انسان از طریق مکیدن خون انسان زندگی می­کند. «پوسون­لین» در این کتاب تعداد زیادی از چهره­های به­ظاهر زنانه و زیباروی، اما در حقیقت روباه صفت را ترسیم کرده و از طریق آن­ها خصلت­های پسندیده­ی اخلاقی را که انسان­ها از آن محروم شده­اند را ستوده است. این داستان­های افسانه­ای، از آثار ماندگار در تاریخ ادبیات چین به­شمار می­روند که ظرف 200سال اخیر به بیش از 20 زبان خارجی ترجمه شده و در جهان منتشر شده است. بسیاری از این داستان­ها به­صورت فیلم و سریال­های تلویریونی درآمده و پخش شده که مورد پسند بینندگان قرار گرفته است.
یکی دیگر از آثار مهم ادبی دوران باستان چین، کتاب «یادداشت‌های تاریخ نویسان (Records of The Historians)» است که توسط سیماچیان (Sima Qian) (۱۴۵ تا ۸۶ پیش از میلاد)، مورخ نامدار و پدر تاریخ‌نویسی چین در دوران حاکمیت سلسله‌ی «خن» نوشته شده است. این کتاب علاوه بر مرجع تاریخی بودن مطالبش، از نظر ادبی نیز یک شاهکار به شمار می‌رود که تأثیر فراوانی در ادبیات این کشور گذاشته است.<ref><sub>سابقی محمدعلی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول ص1061</sub></ref>


یکی دیگر از آثار مهم ادبی دوران باستان چین، کتاب« یادداشت­های تاریخ نویسان[i]» است که توسط سیماچیان[1](145تا 86 پیش از میلاد)، مورخ نامدار و پدر تاریخ نویسی چین در دوران حاکمیت سلسله­ی «خن» نوشته شده است. این کتاب علاوه بر مرجع تاریخی بودن مطالبش، از نظر ادبی نیز یک شاهکار به شمار می­رود که تأثیر فراوانی در ادبیات این کشور گذاشته است.
==== کتابشناسی ====
----[1] - Sima Qian.
----[i] - Records of The Historians.

نسخهٔ ‏۲۰ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۵۳

داستان­‌های کوتاه«حکایت­‌هایی درباره­‌ی دیوها و رب النوع‌‌‌‌‌­ها»

در اوایل قرن ۱۸ میلادی، در چین منتخب حکایات «حکایت‌هایی درباره‌ی دیوها و رب النوع‌ها» مورد توجه عموم مردم واقع شد. مؤلف این اثر «پو سون‌لین» با طرز بیان منحصر به فرد خود، حکایات زیادی درخصوص دیو و اهریمن به رشته‌ی تحریر در آورد. «پو سون‌لین» (۱۶۴۰-۱۷۱۵ میلادی) ادیب دوران سلسله‌ی «چینگ» بود. وی در خانواده‌ای بازرگان به‌دنیا آمد و تمام عمر خود را به‌تدریس اختصاص داد. از میان تعداد بیشمار آثار ادبی او منتخب داستان‌های کوتاه «روایات درباره‌ی دیوها و رب النوع‌ها»، اثری نمونه به‌شمار می‌آید. این اثر از ۴۳۱ حکایت تشکیل شده و کوتاه‌ترین آن دارای ۲۰۰ تا ۳۰۰ کاراکتر و حکایات بلند آن متشکل از چند هزار واژه است.

نویسنده در این کتاب، ضمن انتقاد از محدودیت‌ها و جمود اصول اخلاقی فئودالی و فساد موجود در نظام آزمون سلطنتی؛ به‌صورت نمادین، زیباروهایی را ترسیم کرده که به ظاهر زیبارو اما بی‌رحم و سنگدل هستند. در حکایت «پوست نقاشی شده»، روباهی هست که با چهره‌ی زیبای انسان از طریق مکیدن خون انسان زندگی می‌کند. «پو سون‌لین» در این کتاب تعداد زیادی از چهره‌های به‌ظاهر زنانه و زیباروی، اما در حقیقت روباه صفت را ترسیم کرده و از طریق آن‌ها خصلت‌های پسندیده‌ی اخلاقی را که انسان‌ها از آن محروم شده‌اند را ستوده است. این داستان‌های افسانه‌ای، از آثار ماندگار در تاریخ ادبیات چین به‌شمار می‌روند که ظرف ۲۰۰ سال اخیر به بیش از ۲۰ زبان خارجی ترجمه شده و در جهان منتشر شده است. بسیاری از این داستان‌ها به‌صورت فیلم و سریال‌های تلویزیونی درآمده و پخش شده که مورد پسند بینندگان قرار گرفته است.

یکی دیگر از آثار مهم ادبی دوران باستان چین، کتاب «یادداشت‌های تاریخ نویسان (Records of The Historians)» است که توسط سیماچیان (Sima Qian) (۱۴۵ تا ۸۶ پیش از میلاد)، مورخ نامدار و پدر تاریخ‌نویسی چین در دوران حاکمیت سلسله‌ی «خن» نوشته شده است. این کتاب علاوه بر مرجع تاریخی بودن مطالبش، از نظر ادبی نیز یک شاهکار به شمار می‌رود که تأثیر فراوانی در ادبیات این کشور گذاشته است.[۱]

کتابشناسی

  1. سابقی محمدعلی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول ص1061