قوم ازبک در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «1-    '''قوم ازبک:''' بیشتر '''جمعیت''' ازبک­ها در مناطقی هم­چون ارومچی، کاشغر و اینینگ سکونت داشته و برخی نیز در سرتاسر چین پراکنده هستند. زبان ازبکی بخشی از زبان ترکی آلتایی است و اغلب به زبان اویغوری نیز صحبت می­کنند. فرهنگ عمومی آن­ها متأثر از فر...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
1-    '''قوم ازبک:''' بیشتر '''جمعیت''' ازبک­ها در مناطقی هم­چون ارومچی، کاشغر و اینینگ سکونت داشته و برخی نیز در سرتاسر چین پراکنده هستند. زبان ازبکی بخشی از زبان ترکی آلتایی است و اغلب به زبان اویغوری نیز صحبت می­کنند. فرهنگ عمومی آن­ها متأثر از فرهنگ اسلامی است و اسلام در تمامی زمینه­های زندگی فردی و اجتماعی ازبک­ها حضوری پر رنگ دارد. طبق آخرین سرشماری انجام شده جمعیت ازبک­ها 295 هزار نفر بوده است.
بیشتر جمعیت ازبک ­ها در مناطقی هم­چون ارومچی، کاشغر و اینینگ سکونت داشته و برخی نیز در سرتاسر [[چین]] پراکنده هستند. زبان ازبکی بخشی از زبان ترکی آلتایی است و اغلب به زبان اویغوری نیز صحبت می کنند.
 
[[فرهنگ عمومی در چین|فرهنگ عمومی]] آن­ها متأثر از فرهنگ اسلامی است و اسلام در تمامی زمینه های زندگی فردی و اجتماعی ازبک­ ها حضوری پر رنگ دارد. طبق آخرین سرشماری انجام شده [[جمعیت چین|جمعیت]] ازبک­ ها 295 هزار نفر بوده است<ref>سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص840</ref>.
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[اقوام و اقلیت های نژادی مسلمان در چین]]
* [[اقلیت های قومی در چین]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۳ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۳۶

بیشتر جمعیت ازبک ­ها در مناطقی هم­چون ارومچی، کاشغر و اینینگ سکونت داشته و برخی نیز در سرتاسر چین پراکنده هستند. زبان ازبکی بخشی از زبان ترکی آلتایی است و اغلب به زبان اویغوری نیز صحبت می کنند.

فرهنگ عمومی آن­ها متأثر از فرهنگ اسلامی است و اسلام در تمامی زمینه های زندگی فردی و اجتماعی ازبک­ ها حضوری پر رنگ دارد. طبق آخرین سرشماری انجام شده جمعیت ازبک­ ها 295 هزار نفر بوده است[۱].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392).جامعه و فرهنگ چین.تهران:موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص840