مقررات ثبت سمن در چین: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « == مقررات ثبت سمن در چین == دولت چین، برای به ثبت رساندن هر سازمان اجتماعی غیر دولتی در این کشور قانون و مقررات خاصی را وضع کرده و آن را 3بار اصلاح نموده است که در اینجا مجالی برای بررسی این مقررات وجود ندارد، ولی اصولا در این کشور به 3 نوع سازمان...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[چین|دولت چین]]، برای به ثبت رساندن هر [[سازمان های اجتماعی چین|سازمان اجتماعی غیر دولتی]] در این کشور قانون و مقررات خاصی را وضع کرده و آن را 3بار اصلاح نموده است که در اینجا مجالی برای بررسی این مقررات وجود ندارد، ولی اصولا در این کشور به 3 نوع سازمان غیر دولتی اجازهی فعالیت داده میشود: | |||
دولت | |||
براین اساس، ثبت | * [[سازمان های اجتماعی چین|سازمانهای اجتماعی]]؛ | ||
* واحدهای خصوصی غیر انتفاعی؛ و | |||
* بنیادها و شعب سازمانهای مردم نهاد بین المللی. | |||
=== مقررات ثبت سمن در [[چین]] === | |||
اساسی ترین شرط ثبت یک [[نظام اجتماعی معاصر چین|نهاد اجتماعی]]، پیدا کردن یک نهاد دولتی که اولا، از نظر موضوع فعالیت مرتبط با اهداف و اساس نامهی نهاد پیشنهادی باشد؛ ثانیا، مسئولیت حمایت و نظارت بر فعالیتهای سازمان مذکور را به پذیرد. به همین خاطر بسیاری از سمنها به سختی میتوانند یک نهاد دولتی حامی پیدا کنند، چون اصولا، پذیرش این مسئولیت به معنای تقبل حجم کار بیشتر و درد سر بیشتر برای آن نهاد دولتی است. از این رو اغلب سمنها بدون اخذ مجوز لازم و ثبت قانونی به فعالیت خود ادامه میدهند. البته، سیاست دولت نیز در قبال سمنهای ثبت نشده«عدم ارتباط رسمی با این گونه سمنها، به رسمیت نشناختن آنها، و غیر قانونی اعلام نکردن آنها» است و برای آنها نقش مثبتی در میان جامعه قایل است. از این رو، تخمین زده میشود که در این کشور تعداد سمنهای به ثبت قانونی نرسیده10 برابر سمنهای به ثبت رسیده باشد<ref>Ying, X. and Liton, Z.(2010). China’s Rapidly Growing Non Governmental Organizations. ''EAI Background Brief''. No. 514.</ref>. ذکر این نکته نیز ضروری است که [[سازمان های اجتماعی چین|سازمانهای غیر دولتی فعال]] در زمینهی مذهبی، بیش از سایر [[سازمان های اجتماعی چین|سازمانها]] تحت کنترل دولت قرار میگیرند. | |||
براین اساس، ثبت سمنهایی که در زمینههایی همچون محیط زیست، مبارزه با فقر، مراقبت از سالمندان، [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در کوبا|مبارزه با بیسوادی]]، [[خدمات بیمه در چین|ارایهی خدمات رفاهی و اجتماعی]]، [[نظام فرهنگی چین|فرهنگی]]، [[تفریحات و سرگرمیهای اجتماعی مردم چین در ایام تعطیل|تفریح و سرگرمی]]، [[وضعیت بهداشت و سلامت جامعه در چین|بهداشت]]، [[نظام آموزش و پرورش در چین معاصر|آموزش و پژوهش]]، [[وضعیت اقتصادی و معیشت مردم چین|خدمات عمومی اجتماعی]]، فعالیتهای تجاری و تخصصی و... فعالیت میکنند، خیلی آسان و فعالیتشان با آزادی عمل بیشتری مواجه است<ref name=":0">Hamrin , C.L.(2009).The Rebirth of Civil Society in China: Lessons from the Golden age of Chinese Protestanism . China: Global China Centre,</ref>،ولی سمنهایی که در زمینههای مذهبی، سیاسی، جوانان، کارگران و زنان فعالیت میکنند از همه مشکلتر و با محدودیت و کنترل بیشتری مواجه هستند<ref name=":0" /><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد1، ص. 309-310.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[سازمان های اجتماعی چین]]؛ [[انواع سازمان های اجتماعی چین]]؛ [[تعداد سازمان های اجتماعی فعال در چین]]؛ [[مهم ترین سازمان های اجتماعی چین]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۴:۰۵
دولت چین، برای به ثبت رساندن هر سازمان اجتماعی غیر دولتی در این کشور قانون و مقررات خاصی را وضع کرده و آن را 3بار اصلاح نموده است که در اینجا مجالی برای بررسی این مقررات وجود ندارد، ولی اصولا در این کشور به 3 نوع سازمان غیر دولتی اجازهی فعالیت داده میشود:
- سازمانهای اجتماعی؛
- واحدهای خصوصی غیر انتفاعی؛ و
- بنیادها و شعب سازمانهای مردم نهاد بین المللی.
مقررات ثبت سمن در چین
اساسی ترین شرط ثبت یک نهاد اجتماعی، پیدا کردن یک نهاد دولتی که اولا، از نظر موضوع فعالیت مرتبط با اهداف و اساس نامهی نهاد پیشنهادی باشد؛ ثانیا، مسئولیت حمایت و نظارت بر فعالیتهای سازمان مذکور را به پذیرد. به همین خاطر بسیاری از سمنها به سختی میتوانند یک نهاد دولتی حامی پیدا کنند، چون اصولا، پذیرش این مسئولیت به معنای تقبل حجم کار بیشتر و درد سر بیشتر برای آن نهاد دولتی است. از این رو اغلب سمنها بدون اخذ مجوز لازم و ثبت قانونی به فعالیت خود ادامه میدهند. البته، سیاست دولت نیز در قبال سمنهای ثبت نشده«عدم ارتباط رسمی با این گونه سمنها، به رسمیت نشناختن آنها، و غیر قانونی اعلام نکردن آنها» است و برای آنها نقش مثبتی در میان جامعه قایل است. از این رو، تخمین زده میشود که در این کشور تعداد سمنهای به ثبت قانونی نرسیده10 برابر سمنهای به ثبت رسیده باشد[۱]. ذکر این نکته نیز ضروری است که سازمانهای غیر دولتی فعال در زمینهی مذهبی، بیش از سایر سازمانها تحت کنترل دولت قرار میگیرند.
براین اساس، ثبت سمنهایی که در زمینههایی همچون محیط زیست، مبارزه با فقر، مراقبت از سالمندان، مبارزه با بیسوادی، ارایهی خدمات رفاهی و اجتماعی، فرهنگی، تفریح و سرگرمی، بهداشت، آموزش و پژوهش، خدمات عمومی اجتماعی، فعالیتهای تجاری و تخصصی و... فعالیت میکنند، خیلی آسان و فعالیتشان با آزادی عمل بیشتری مواجه است[۲]،ولی سمنهایی که در زمینههای مذهبی، سیاسی، جوانان، کارگران و زنان فعالیت میکنند از همه مشکلتر و با محدودیت و کنترل بیشتری مواجه هستند[۲][۳]
نیز نگاه کنید به
سازمان های اجتماعی چین؛ انواع سازمان های اجتماعی چین؛ تعداد سازمان های اجتماعی فعال در چین؛ مهم ترین سازمان های اجتماعی چین
کتابشناسی
- ↑ Ying, X. and Liton, Z.(2010). China’s Rapidly Growing Non Governmental Organizations. EAI Background Brief. No. 514.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ Hamrin , C.L.(2009).The Rebirth of Civil Society in China: Lessons from the Golden age of Chinese Protestanism . China: Global China Centre,
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد1، ص. 309-310.