نفوذ يهوديان آرژانتينی در ساختار قدرت: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «نفوذ يهوديان آرژانتيني در ساختار قدرت: با توجّه به احساس تنفّر و ترس سنّتي از قدرت يافتن يهوديان در جوامع سنّتي كه ناشي از عملكرد رياكارانهی آن‌ها در به انقياد كشيدن اقتصادي جوامع ديگر ميباشد، وجود عقايد تفاخري مبتني بر نژادپرستي يهودي و...» ایجاد کرد)
 
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
نفوذ يهوديان آرژانتيني در ساختار قدرت:
با توجّه به احساس تنفّر و ترس سنّتی از قدرت یافتن [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] در جوامع سنّتی که ناشی از عملکرد ریاکارانه آن‌ها در به انقیاد کشیدن اقتصادی جوامع دیگر می باشد، وجود عقاید تفاخری مبتنی بر نژادپرستی یهودی و برتری آن قوم بر سایر اقوام نیز بر این احساس دامن زده است. این قوم از ویژگی انطباق پذیری و فرهنگ پذیری برخوردار نیست و به کلنیسازی و ایجاد جوامع بسته روی آورده است. لیکن این انزواگری فرهنگی و قومی موجب نشده است تا نخبگان این قوم از رخنه در کانون های قدرت غافل شوند. یهودیان برای رخنه و نفوذ در ارکان جوامع از سه طریق، اقتصادی، رسانهای و سیاسی اقدام مینمایند و با اقدامات زنجیرهای خود کنترل کانون های قدرت را به طور آشکار و پنهان در اختیار میگیرند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که یهودیان کلیهی مراکز رسانهای ملّی غالب کشورها و رسانه های بین المللی را در کنار نهادهای [[مالی]] و پولی دنیا در کنترل خود گرفته و از امکانات آن در جهت تقویت نژادپرستانه یهودی (صهیونیست) بهرهبرداری مینمایند. عملکرد جوامع [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] در [[آرژانتین]] برای کنترل کانون های قدرت در سه مرحله اجرا شده است<ref>Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P58.</ref>.


با توجّه به احساس تنفّر و ترس سنّتي از قدرت يافتن يهوديان در جوامع سنّتي كه ناشي از عملكرد رياكارانهی آن‌ها در به انقياد كشيدن اقتصادي جوامع ديگر ميباشد، وجود عقايد تفاخري مبتني بر نژادپرستي يهودي و برتري آن قوم بر ساير اقوام نیز بر اين احساس دامن زده است. اين قوم از ويژگي انطباقپذيري و فرهنگپذيري برخوردار نيست و به كلنيسازي و ايجاد جوامع بسته روي آورده است. ليكن اين انزواگري فرهنگي و قومي موجب نشده است تا نخبگان اين قوم از رخنه در كانونهاي قدرت غافل شوند. يهوديان براي رخنه و نفوذ در اركان جوامع از سه طريق، اقتصادي، رسانهاي و سياسي اقدام مينمايند و با اقدامات زنجيرهاي خود كنترل كانونهاي قدرت را به طور آشكار و پنهان در اختيار ميگيرند. به همين دليل شاهد آن هستيم كه يهوديان كليهی مراكز رسانهاي ملّي غالب كشورها و رسانههاي بينالمللي را در كنار نهادهای مالي و پولي دنيا در كنترل خود گرفته و از امكانات آن در جهت تقويت نژادپرستانهی يهودي (صهيونيست) بهرهبرداري مينمايند. عملكرد جوامع يهوديان در آرژانتين براي كنترل كانونهاي قدرت در سه مرحله اجرا شده است. (Rein: 58)
با کشف قارّه [[آمریکا]]، با توجّه به مساعد بودن زمینه برای استقرار [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]] در سرزمین های تازه اکتشاف شده، موج اوّلین مهاجرت برای استقرار جمعیت و تصاحب زمین آغاز میشود.


با كشف قارّهی آمريكا، با توجّه به مساعد بودن زمينه براي استقرار يهوديان در سرزمينهاي تازه اكتشاف شده، موج اوّلين مهاجرت براي استقرار جمعيت و تصاحب زمين آغاز ميشود.
پس از استقرار اوّلیه و همزمان با موج دوم، نهادسازی یهودی آغاز می شود. در این دوره نهادها به صورت حمایتی برای حلّ مشکلات ناشی از استقرار آغاز و در ادامه نهادهای آموزشی و هویت سازی آغاز می گردد و ایجاد مدارس و مراکز مذهبی و کنیسه ها تأسیس می شود.


پس از استقرار اوّليه و همزمان با موج دوم، نهادسازي يهودي آغاز ميشود. در اين دوره نهادها به صورت حمايتي براي حلّ مشكلات ناشي از استقرار آغاز و در ادامه نهادهاي آموزشي و هويتسازي آغاز ميگردد و ايجاد مدارس و مراكز مذهبي و كنيسهها تأسيس ميشود.
روند مداخله در صحنه سیاسی و اقتصادی آغاز می شود. در ربع اوّل قرن بیستم، طبقه متوسّط در جامعه یهودیان [[آرژانتین]]، طبقه تحصیل کرده و صاحب نفوذ، نهادهای اجتماعی با کارکرد سیاسی و سرانجام بنیاد دایا به عنوان مرکز سیاسی و هماهنگ کننده کلّیه انجمن های یهودی شکل می گیرد. در این دوره با تأسیس کشور جعلی اسرائیل به عنوان سرزمین مادری یهودیان و قبله آرمانی صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فلسطین و برقراری روابط سیاسی بین [[آرژانتین]] و اسرائیل دور جدیدی از حضور قدرتمند یهودیان در [[آرژانتین]] شکل میگیرد<ref>التریکی، حسین (1353). صهیونیسم در [[آرژانتین]]. ترجمهٔ علی منتظمی، تهران: بعثت. ص61.</ref><ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.112-113.</ref>.
==نیز نگاه کنید به==
[[گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی آرژانتین]]؛ [[جامعه و نظام اجتماعی آرژانتین]]


روند مداخله در صحنهی سياسي و اقتصادي آغاز ميشود. در ربع اوّل قرن بيستم، طبقهی متوسّط در جامعهی يهوديان آرژانتين، طبقهی تحصيلكرده و صاحبنفوذ، نهادهاي اجتماعي با كاركرد سياسي و سرانجام بنياد دايا به عنوان مركز سياسي و هماهنگكنندهی كلّيهی انجمنهاي يهودي شكل ميگيرد. در اين دوره با تأسيس کشور جعلی اسرائيل به عنوان سرزمين مادري يهوديان و قبلهی آرماني صهيونيستي در سرزمينهاي اشغالي فلسطين و برقراري روابط سياسي بين آرژانتين و اسرائيل دور جديدي از حضور قدرتمند يهوديان در آرژانتين شكل ميگيرد. (التریکی، 1353: 61)
==کتابشناسی==

نسخهٔ کنونی تا ‏۵ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۳۷

با توجّه به احساس تنفّر و ترس سنّتی از قدرت یافتن یهودیان در جوامع سنّتی که ناشی از عملکرد ریاکارانه آن‌ها در به انقیاد کشیدن اقتصادی جوامع دیگر می باشد، وجود عقاید تفاخری مبتنی بر نژادپرستی یهودی و برتری آن قوم بر سایر اقوام نیز بر این احساس دامن زده است. این قوم از ویژگی انطباق پذیری و فرهنگ پذیری برخوردار نیست و به کلنیسازی و ایجاد جوامع بسته روی آورده است. لیکن این انزواگری فرهنگی و قومی موجب نشده است تا نخبگان این قوم از رخنه در کانون های قدرت غافل شوند. یهودیان برای رخنه و نفوذ در ارکان جوامع از سه طریق، اقتصادی، رسانهای و سیاسی اقدام مینمایند و با اقدامات زنجیرهای خود کنترل کانون های قدرت را به طور آشکار و پنهان در اختیار میگیرند. به همین دلیل شاهد آن هستیم که یهودیان کلیهی مراکز رسانهای ملّی غالب کشورها و رسانه های بین المللی را در کنار نهادهای مالی و پولی دنیا در کنترل خود گرفته و از امکانات آن در جهت تقویت نژادپرستانه یهودی (صهیونیست) بهرهبرداری مینمایند. عملکرد جوامع یهودیان در آرژانتین برای کنترل کانون های قدرت در سه مرحله اجرا شده است[۱].

با کشف قارّه آمریکا، با توجّه به مساعد بودن زمینه برای استقرار یهودیان در سرزمین های تازه اکتشاف شده، موج اوّلین مهاجرت برای استقرار جمعیت و تصاحب زمین آغاز میشود.

پس از استقرار اوّلیه و همزمان با موج دوم، نهادسازی یهودی آغاز می شود. در این دوره نهادها به صورت حمایتی برای حلّ مشکلات ناشی از استقرار آغاز و در ادامه نهادهای آموزشی و هویت سازی آغاز می گردد و ایجاد مدارس و مراکز مذهبی و کنیسه ها تأسیس می شود.

روند مداخله در صحنه سیاسی و اقتصادی آغاز می شود. در ربع اوّل قرن بیستم، طبقه متوسّط در جامعه یهودیان آرژانتین، طبقه تحصیل کرده و صاحب نفوذ، نهادهای اجتماعی با کارکرد سیاسی و سرانجام بنیاد دایا به عنوان مرکز سیاسی و هماهنگ کننده کلّیه انجمن های یهودی شکل می گیرد. در این دوره با تأسیس کشور جعلی اسرائیل به عنوان سرزمین مادری یهودیان و قبله آرمانی صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فلسطین و برقراری روابط سیاسی بین آرژانتین و اسرائیل دور جدیدی از حضور قدرتمند یهودیان در آرژانتین شکل میگیرد[۲][۳].

نیز نگاه کنید به

گروه‌ها و نهاد‌های اجتماعی آرژانتین؛ جامعه و نظام اجتماعی آرژانتین

کتابشناسی

  1. Rein, R (2010). Argentine Jews Or Jewish Argentines, Essays on Ethnicity, Identity and diaspora. Netherlands, Koninklijke: Brill NV incorporates the imprints Brill. P58.
  2. التریکی، حسین (1353). صهیونیسم در آرژانتین. ترجمهٔ علی منتظمی، تهران: بعثت. ص61.
  3. خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.112-113.