ترانه های بومی اوکراین: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
ترانه های بومی [[اوکراین]] را می توان به چهار گروه اصلی تقسیم کرد. | [[پرونده:ترانه های بومی اوکراین .jpg|بندانگشتی|ترانه های بومی اوکراین ( گروه کر دعا برای سرزمین مادری )[https://odessa-life.od.ua/article/pesni-jetogo-kazackogo-hora-s-baltshhiny-uzhe-20-let-slushajut-so-slezami-na-glazah]]] | ||
ترانههای بومی [[اوکراین]] را می توان به چهار گروه اصلی تقسیم کرد: | |||
*ترانههای مذهبی که شامل کارل (Carols)(سرود شب عید میلاد مسیح)، سرودهای بهاری، ترانههای در مورد حوریان و ترانههای فستیوال کوپالا (Kupala festival)می باشد؛ | |||
*ترانههای مرتبط با برداشت محصول و مراسم عروسی؛ | |||
*ترانههایی با مضمون تاریخی و سیاسی مانند دوما و بالاد(افسانه)؛ | |||
*ترانههای بزمی و غزل سرایی که شامل ترانههای با مضمون خانواده، اجتماعی و عشق می باشد. | |||
در ترانههای قدیمی و باستانی [[اوکراین]]، نمادسازی به وفور دیده می شود که بکارگیری نماد و سمبل پرنده در این ترانهها مشهور است .عقاب و شاهین در این شعرها نماد مردانگی، قدرت، زیبایی، شجاعت و آزادی می باشد. قمری در این شعرها نماد زنان است، مرغ دریایی در این شعرها نشاندهنده رنج و محنت مادران است.سمبلهای دیگری همچون بداغ نشان دهنده دختر ودرخت بلوط نمایانگر پسر می باشد. در این شعرها بکارگیری تشبیههای برجسته و نافذ همچون تشبیه یک دختر به ستاره، درخت بداغ قرمز، درخت کاج و خشخاش و همچنین تشبیه یک پسر به درخت بلوط، درخت افرا، کبوتر به وفور دیده می شود. در برخی از شعرها صنایع ادبی همچون تکرار، بدیع(صنعت اغراق )، استعاره، تسمیه و مترداف گویی بکارگرفته شده است.این صنایع اغلب در شعرهایی از نوع شعرهای غزلی که در آن شاعر بر احساسات و دیالوگ احساسی و سرشار از هیجان تاکید دارد بکار گرفته می شود. ترانهها و شعرهای قدیم اوکراین موجب القاء الهام به برخی از آهنگ سازان اوکراینی همچون مایکولا لیسنکو (Mykola lysenko)، مایکولالئونتوویچ (Mykola leontovych) و کریلو استدسنکو (Kyrylo stetsenko) شده است. آهنگ سازان مشهور روسی مانند پیتر تیچاکووسکی(Peter tchaikovsky)، نیکولاریمسکی کورساکوو (Nikolai rimsky- korsakov) و سرگئی راچمانینف (Serge rachmaninoff) نیز ملودیهای شعرهای اوکراینی را در کارهای خودشان بکار گرفته اند. امروزه همچنان بسیاری از شعرها و ترانههای قدیمی اوکراین توسط هنرمندان معاصر بکارگرفته می شود. | |||
فرهنگ آشپزی و غذا در اوکراین از یک تنوع گسترده و همچنین رسوم تاریخی برخوردار است.غذاهایی که در این کشور به طور مشترک مورد مصرف اکثر مردم اوکراین قرار می گیرد شامل انواع گوشتها،سبزیجات،قارچها،میوهها،دانههای خوراکی و همچنین گیاهان خوراکی می باشند. نان به عنوان یک غذای اصلی به شمار می رود و شکلهای گوناگونی از آن در این کشور به مصرف می رسد، اهمیت نان در این کشور به قدری مهم است که بعضی اوقات از این کشور به عنوان سبد نان اروپا یاد می شود. انواع ترشیها بخصوص در فصلی که سبزیجات تازه وجود ندارد از دیگر مواد غذایی اوکراینیها به شمار می رود<ref>موسسه ایراس(1392). جامعه و فرهنگ [[اوکراین]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[فرهنگ عمومی اوکراین]]؛ [[آداب و رسوم اوکراین]]؛ [[رقص های بومی اوکراین]] | |||
== کتابشناسی == | |||
نسخهٔ کنونی تا ۷ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۴۱
ترانههای بومی اوکراین را می توان به چهار گروه اصلی تقسیم کرد:
- ترانههای مذهبی که شامل کارل (Carols)(سرود شب عید میلاد مسیح)، سرودهای بهاری، ترانههای در مورد حوریان و ترانههای فستیوال کوپالا (Kupala festival)می باشد؛
- ترانههای مرتبط با برداشت محصول و مراسم عروسی؛
- ترانههایی با مضمون تاریخی و سیاسی مانند دوما و بالاد(افسانه)؛
- ترانههای بزمی و غزل سرایی که شامل ترانههای با مضمون خانواده، اجتماعی و عشق می باشد.
در ترانههای قدیمی و باستانی اوکراین، نمادسازی به وفور دیده می شود که بکارگیری نماد و سمبل پرنده در این ترانهها مشهور است .عقاب و شاهین در این شعرها نماد مردانگی، قدرت، زیبایی، شجاعت و آزادی می باشد. قمری در این شعرها نماد زنان است، مرغ دریایی در این شعرها نشاندهنده رنج و محنت مادران است.سمبلهای دیگری همچون بداغ نشان دهنده دختر ودرخت بلوط نمایانگر پسر می باشد. در این شعرها بکارگیری تشبیههای برجسته و نافذ همچون تشبیه یک دختر به ستاره، درخت بداغ قرمز، درخت کاج و خشخاش و همچنین تشبیه یک پسر به درخت بلوط، درخت افرا، کبوتر به وفور دیده می شود. در برخی از شعرها صنایع ادبی همچون تکرار، بدیع(صنعت اغراق )، استعاره، تسمیه و مترداف گویی بکارگرفته شده است.این صنایع اغلب در شعرهایی از نوع شعرهای غزلی که در آن شاعر بر احساسات و دیالوگ احساسی و سرشار از هیجان تاکید دارد بکار گرفته می شود. ترانهها و شعرهای قدیم اوکراین موجب القاء الهام به برخی از آهنگ سازان اوکراینی همچون مایکولا لیسنکو (Mykola lysenko)، مایکولالئونتوویچ (Mykola leontovych) و کریلو استدسنکو (Kyrylo stetsenko) شده است. آهنگ سازان مشهور روسی مانند پیتر تیچاکووسکی(Peter tchaikovsky)، نیکولاریمسکی کورساکوو (Nikolai rimsky- korsakov) و سرگئی راچمانینف (Serge rachmaninoff) نیز ملودیهای شعرهای اوکراینی را در کارهای خودشان بکار گرفته اند. امروزه همچنان بسیاری از شعرها و ترانههای قدیمی اوکراین توسط هنرمندان معاصر بکارگرفته می شود.
فرهنگ آشپزی و غذا در اوکراین از یک تنوع گسترده و همچنین رسوم تاریخی برخوردار است.غذاهایی که در این کشور به طور مشترک مورد مصرف اکثر مردم اوکراین قرار می گیرد شامل انواع گوشتها،سبزیجات،قارچها،میوهها،دانههای خوراکی و همچنین گیاهان خوراکی می باشند. نان به عنوان یک غذای اصلی به شمار می رود و شکلهای گوناگونی از آن در این کشور به مصرف می رسد، اهمیت نان در این کشور به قدری مهم است که بعضی اوقات از این کشور به عنوان سبد نان اروپا یاد می شود. انواع ترشیها بخصوص در فصلی که سبزیجات تازه وجود ندارد از دیگر مواد غذایی اوکراینیها به شمار می رود[۱].
نیز نگاه کنید به
فرهنگ عمومی اوکراین؛ آداب و رسوم اوکراین؛ رقص های بومی اوکراین
کتابشناسی
- ↑ موسسه ایراس(1392). جامعه و فرهنگ اوکراین. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)