مراسم عید «چینگ­مینگ»: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «بندانگشتی|گردشگری در عید چینگ­ مینگ «چینگ­مینگ (Qingming)» یکی از شاخص­‌های بهبود هوا و اعیاد قدیمی و سنتی چین است. عید «چینگ­مینگ» در ماه سوم از تقویم کشاورزی (حدود پنجم ماه میلادی آوریل) است. در این ایام، هوای آسمان...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۶: خط ۶:
در ایام عید «چینگ­مینگ»، همه جا سرسبز و نو شده و گل‌­ها و درختان بید اطراف رودخانه‌­ها جوانه زده و در واقع بهترین زمان برای گردش و تفریح است. در گذشته مردم عادت داشتند در این روز در حومه­‌ی شهر قدم بزنند که به آن «تاچینگ» می‌­گفتند. آن­ها شاخه ­های کوچک درخت بید را به­ عنوان نماد این ایام روی سر خود می‌­گذاشتند و معتقد بودند که این کار می­‌تواند شیطان و بلایا را دور کند.
در ایام عید «چینگ­مینگ»، همه جا سرسبز و نو شده و گل‌­ها و درختان بید اطراف رودخانه‌­ها جوانه زده و در واقع بهترین زمان برای گردش و تفریح است. در گذشته مردم عادت داشتند در این روز در حومه­‌ی شهر قدم بزنند که به آن «تاچینگ» می‌­گفتند. آن­ها شاخه ­های کوچک درخت بید را به­ عنوان نماد این ایام روی سر خود می‌­گذاشتند و معتقد بودند که این کار می­‌تواند شیطان و بلایا را دور کند.


در حال­ حاضر، روش تدفین بسیار تغییر کرده است. از وقتی که جسد اموات را می‌­سوزانند، دفن در خاک ممنوع شده و به همین جهت قبور موجود در دشت­‌های سرسبز خیلی کم شده است. ولی در عید «چینگ مینگ»، زیارت قبور اجداد و گردش در اطراف شهر از آداب سنتی است که هر سال در این روز، مردم به روش­‌های مختلف اجداد خود را یاد می­‌کنند و در اطراف شهر، هوای تازه استنشاق کرده و به تماشای آسمان آبی، در ختان سبز و گل­‌ها می‌­نشینند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: انتشارات الهدی، جلد--- ص---</ref>
در حال­ حاضر، روش تدفین بسیار تغییر کرده است. از وقتی که جسد اموات را می‌­سوزانند، دفن در خاک ممنوع شده و به همین جهت قبور موجود در دشت­‌های سرسبز خیلی کم شده است. ولی در عید «چینگ مینگ»، زیارت قبور اجداد و گردش در اطراف شهر از آداب سنتی است که هر سال در این روز، مردم به روش­‌های مختلف اجداد خود را یاد می­‌کنند و در اطراف شهر، هوای تازه استنشاق کرده و به تماشای آسمان آبی، در ختان سبز و گل­‌ها می‌­نشینند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 938 و 939.</ref>


کتابشناسی
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[چین]]
* [[فرهنگ عمومی در چین]]
* [[آداب و رسوم عامیانه‌­ی مردم چین]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۲۵

گردشگری در عید چینگ­ مینگ

«چینگ­مینگ (Qingming)» یکی از شاخص­‌های بهبود هوا و اعیاد قدیمی و سنتی چین است. عید «چینگ­مینگ» در ماه سوم از تقویم کشاورزی (حدود پنجم ماه میلادی آوریل) است. در این ایام، هوای آسمان صاف و لطیف و تمیز و بهاری است. لذا، آن روز را عید «چینگ­مینگ» می­‌گویند.

در عید «چینگ­مینگ» مردم به تفریح و گردش و زیارت قبور درگذشتگان و نیاکان خود می‌­روند. مردم چین سنت احترام به بزرگترها را رعایت و برای رفتگان و خویشاوندان خود مراسم یادبود و احترام برگزار می­‌کنند. لذا، در روز «چینگ­مینگ» همه­‌ی افراد خانواده برای زیارت قبور اموات به بیرون از شهر رفته و ضمن پاک­سازی مقابر، علف­‌های هرز را کنده وخاک جدید روی آن می­‌ریزند و کنار قبرها عود می­‌سوزانند و خوردنی و پول کاغذی مخصوص زرد رنگی روی آن­ها می‌­گذارند که همه­ی آن­ها نشانه­‌ی احترام به بزرگان می­‌باشد. این مراسم را زیارت و یا غبارروبی از قبور می‌­گویند.

در ایام عید «چینگ­مینگ»، همه جا سرسبز و نو شده و گل‌­ها و درختان بید اطراف رودخانه‌­ها جوانه زده و در واقع بهترین زمان برای گردش و تفریح است. در گذشته مردم عادت داشتند در این روز در حومه­‌ی شهر قدم بزنند که به آن «تاچینگ» می‌­گفتند. آن­ها شاخه ­های کوچک درخت بید را به­ عنوان نماد این ایام روی سر خود می‌­گذاشتند و معتقد بودند که این کار می­‌تواند شیطان و بلایا را دور کند.

در حال­ حاضر، روش تدفین بسیار تغییر کرده است. از وقتی که جسد اموات را می‌­سوزانند، دفن در خاک ممنوع شده و به همین جهت قبور موجود در دشت­‌های سرسبز خیلی کم شده است. ولی در عید «چینگ مینگ»، زیارت قبور اجداد و گردش در اطراف شهر از آداب سنتی است که هر سال در این روز، مردم به روش­‌های مختلف اجداد خود را یاد می­‌کنند و در اطراف شهر، هوای تازه استنشاق کرده و به تماشای آسمان آبی، در ختان سبز و گل­‌ها می‌­نشینند.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 938 و 939.