آموزش كولژ يا دوره راهنمایی فرانسه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''كولژ  يا دوره راهنمايي :''' '''الف – اصول :''' کولژ ها بر طبق قانون 11 ژوئيه 1975 با ساخت واحدي به وجود آمده اند و تمامي شاگرداني را كه دوره دبستان را طي كرده اند، مي پذيرند.  کولژ ها داراي مسئوليت مضاعف زير مي باشند : - برخوردار ساختن تمام جوانان از ي...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''كولژ  يا دوره راهنمايي :'''
==== اصول ====
کولژها بر طبق قانون 11 ژوئیه 1975 با ساخت واحدی به وجود آمده‌اند و تمامی شاگردانی را که دوره دبستان را طی کرده‌اند، می‌پذیرند. کولژها دارای مسئولیت مضاعف زیر می‌باشند:


'''الف – اصول :''' کولژ ها بر طبق قانون 11 ژوئيه 1975 با ساخت واحدي به وجود آمده اند و تمامي شاگرداني را كه دوره دبستان را طي كرده اند، مي پذيرند.  کولژ ها داراي مسئوليت مضاعف زير مي باشند :
برخوردار ساختن تمام جوانان از یک فرهنگ یکنواخت به عنوان فرهنگ پایه، و راهنمایی تحصیلی و حرفه‌ای آنان برای نیل به هدف نخست، دیگر دانش‌آموزان به طور نظری بر حسب استعدادهایشان به گروه‌ها ( پایین رشته‌های تحصیلی ) تقسیم نشده، بلکه به منظور برخورداری از یک آموزش مشترک به کلاس‌های همانند بدون تمایز وارد می‌شوند و می‌توانند بر حسب مورد از برنامه‌های کمکی یا تکمیلی استفاده کنند.


- برخوردار ساختن تمام جوانان از يك فرهنگ يكنواخت به عنوان فرهنگ پايه ، وراهنمايي تحصيلي و حرفه اي آنان براي نيل به هدف نخست ، ديگر دانش آموزان به طور نظري بر حسب استعدادهايشان به گروهها ( پايين رشته هاي تحصيلي ) تقسيم نشده ، بلكه به منظور برخورداري از يك آموزش مشترك به كلاس هاي همانند بدون تمايز وارد مي شوند و مي توانند بر حسب مورد از برنامه هاي كمكي يا تكميلي استفاده كنند.
راهنمایی‌های بعدی به صورت زیر تدارک دیده می‌شوند:


- راهنمايي هاي بعدي به صورت زير تدارك ديده مي شوند :
از سال سوم ( هشتمین سال تحصیلی ) از طریق انتخاب‌هایی که به شاگردان امکان می‌دهد درباره‌ی آن چه برایشان مرجع است آگاهی پیدا کنند و استعدادهای خود را بیازمایند، قسمتی از برنامه‌ی راهنمایی انجام می‌گیرد.


از سال سوم  ( هشتمين سال تحصيلي ) از طريق انتخاب هايي كه به شاگردان امكان مي دهد در باره ي آن چه برايشان مرجع است آگاهي پيدا كنند و استعدادهاي خود را بيازمايند، قسمتي از برنامه ي راهنمايي انجام مي گيرد.
برخی از این انتخاب‌ها خصلت فنی دارند بدون آنکه هدف شغلی که این انتخاب‌ها نهایتاً بدان منتهی می‌شود، چندان مورد نظر باشد:
*به وسیله‌ی ارائه‌ی اطلاعات به صورت گروهی و فردی به دانش‌آموزان و اولیاء آنان؛
*بالاخره از راه گفت و شنودی که لازم است در جریان راهنمایی، به هنگام انتخاب‌های مهم بین خانواده، معلمان مشاور و راهنما انجام شود.
====موارد درسی کولژ====
برنامه‌های آموزش کولژ شامل دو دوره می‌باشد که هر دوره دو سال طول می‌کشد:


برخي از اين انتخاب ها خصلت فني دارند بدون آنكه هدف شغلي كه اين انتخاب ها نهايتاً بدان منتهي مي شود، چندان مورد نظر باشد :
دوره‌ی مشاهده: کلاس اول و دوم کولژ ( به ترتیب سال‌های ششم و هفتم تحصیل )


- به وسيله ي ارايه ي اطلاعات به صورت گروهي و فردي به دانش آموزان و اولياء آنان
دوره‌ی راهنمایی: کلاس‌های سوم و چهارم کولژ ( به ترتیب سال‌های هشتم و نهم تحصیل ) در طی این چهار سال، شاگردان تحصیلات مشترکی را که مواد درسی و ساعات هفتگی آن در زیر بیان می‌شود، دنبال می‌کنند:
*مواد درسی: زبان فرانسه، ریاضیات، زبان خارجی؛
*دوره مشاهده: 5 ساعت، 3 ساعت، 3 ساعت؛
*ساعات هفتگی ( دوره راهنمایی ): 5 ساعت، 4 ساعت، 3 ساعت؛
*تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، تعلیمات اجتماعی  3 ساعت 3 ساعت؛
*علوم تجربی 3 ساعت  3ساعت؛
*آموزش هنری   2 ساعت   2  ساعت؛
*آموزش یدی و فنی    2 ساعت 2/1-1 ساعت؛
*تربیت بدنی و ورزش    3 ساعت  3  ساعت.
بنابراین، ساعات هفتگی در دوره مشاهده 24 ساعت بوده و ممکن است ساعات زیر برای دروس فرانسه، ریاضیات و زبان خارجی به آن اضافه شود:


- بالاخره از راه گفت و شنودي كه لازم است در جريان راهنمايي ، به هنگام انتخاب هاي مهم بين خانواده ، معلمان مشاور و راهنما انجام شود.
ساعت تقویتی ( برای هر یک از سه درس نام‌برده )، فعالیت‌های تکمیلی که معمولاً در مرکز اسناد و اطلاعات موسسات آموزشی انجام می‌شود در دوره‌ی راهنمایی، ساعات دروس هفتگی علاوه بر 2/1 24 ساعت مذکور در جدول، شامل دو یا سه ساعت دیگر نیز می‌شود که صرف آموزش موادی می‌گردد که دانش‌آموزان ناگزیرند از بین مواد زیر انتخاب نمایند.
*زبان لاتین، زبان یونانی، زبان خارجی دوم: 3 ساعت؛
*مواد انتخابی در زمینه‌ی تکنولوژی: تقویت زبان خارجی اول،2 ساعت.
در صورتی که دانش‌آموزان بخواهند، البته به صورت اختیاری انتخاب یکی دیگر از موادی که در بالا آمده برای آنان هست. برای دروس فرانسه، ریاضیات، زبان‌های خارجی نیز برنامه‌های کمکی پیش‌بینی شده است که در متن ساعات درس منظور و به صورت آموزش غیر یکنواخت، منطبق با نیازهایی هر دانش‌آموز انجام می‌یابد.
====آموزش حرفه‌ای مقدماتی====
دانش‌آموزانی که در پایان کلاس دوم کولژ ( سال هفتم تحصیل ) حداقل 14 و حداکثر16 سال داشته باشند و بخواهند یک دوره‌ی آموزش حرفه‌ای مقدماتی ببینند می‌توانند وارد کلاس‌های حرفه‌ای مقدماتی سطح معمولی و کلاس‌های مقدماتی کارآموزی بشوند. هدف از تشکیل کلاس‌های حرفه‌ای مقدماتی سطح معمولی آن است که دانش‌آموزانی که دست کم 14 سال دارند، در انتخاب حرفه یاری دهند. به این منظور، اطلاعاتی در زمینه‌ی بسیاری از حرفه‌های نزدیک به هم به آنان داده، امکان به کار انداختن استعدادها و سنجش آن را در اختیار ایشان قرار می‌دهند. کلاس‌های مقدماتی که کارآموزی، افراد 14-15 ساله‌ای را که مسیر شغلی خود را انتخاب کرده‌اند، می‌پذیرند. آموزش در این نوع کلاس‌ها به طور متناوب است بدین معنی که شاگردان – قسمتی از وقت خود را در موسسه آموزشی و قسمتی از وقت خود را در موسسه‌ی آموزشی و قسمتی را در کارخانه‌ای می‌گذرانند که برای کارآموزی آنان نظر گرفته شده است.
====تعداد شاگردان====
علی الاصول تعداد شاگردان هر کلاس در کولژ 24 نفر است. بادر نظر گرفتن مقتضیات ممکن است این تعداد به حداقل 16 نفر تقلیل یاحداکثر به 30 نفر برسد. موسسات آموزشی که کلاس‌های مذکور با تعداد بین 25 نفر دانش‌آموز در آن‌ها دایر گردد، حق دارند به میزان یک ساعت هفتگی به ازاء هر شاگرد مازاد بر 24 نفر، اعتبار کافی دریافت کنند.
====اصول====
هدف راهنمایی، کمک به شاگرد در طی دوره‌ی آموزشی است به نحوی که از روی شناخت علت، به انتخاب تحصیلی و شغلی بپردازد. بنابراین، راهنمایی جزء انفکاک‌ناپذیر آموزش و پرورش می‌باشد و مبتنی است بر: مشاهده‌ی مستمر شاگردان، اطلاع در مورد دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان، گفت و شنود بین اعضاء گروه  به شرحی که خواهد آمد مرکب است از شاگرد، معلمان او، اولیاء دانش‌آموز و حتما مشاور راهنما  مشورت و هماهنگی بین اعضای شورای کلاس، این شورا به طوری که بعداً خواهیم گفت از معلمان هر کلاس، دو نفر نماینده از طرف اولیاء 2 نفر نماینده شاگردان کلاس، به ریاست رئیس مدرسه یا نماینده‌ی او تشکیل می‌شود. ممکن است راهنمایی تعلیماتی، مشاور راهنما، پزشک، مددکار اجتماعی و مربی بهداشت نیز در این شورا شرکت کنند.


'''ب – موارد درسي کولژ :''' برنامه هاي آموزش کولژ شامل دو دوره مي باشد كه هر دوره دو سال طول مي كشد :
این تلفیق و هماهنگی نظرات منتج ارائه پیشنهاد راهنمایی می‌شود و در صورت انطباق با نظری که قبلاً خانواده در این زمینه اعلام داشته است به عنوان تصمیم راهنمایی تلقی می‌گردد. چنانچه پیشنهاد مذکور منطبق با نظر خانواده نباشد، خانواده در صورت تمایل می‌تواند از کمیسیونی که عهده‌دار این امور است درخواست رسیدگی نماید یا آنکه موافقت خود را با شرکت فرزند خود در امتحانی که در این باره برگزار می‌شود، اعلام دارد. ضوابطی خاص برای پذیرش دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی ادامه دهند.
====شورای دبیران====
این شورا متشکل از دبیران هر کلاس و هر سه ماه یک بار به منظور رسیدگی به وضع تحصیلی یکایک شاگردان و ارائه‌ی پیشنهادات مربوطه به راهنمایی آنان تشکیل می‌شود. مشاور راهنمایی می‌تواند در فعالیت‌های این شورا شرکت کنند.
====شورای کلاس====
این شورا در پایان هر سه ماه تحصیلی به ریاست رئیس مدرسه یا نماینده‌ی او تکمیل می‌گردد و مرکب است از دبیران کلاس، 2 نفر نماینده از طرف اولیاء دانش‌آموزان 2 نفر نماینده از طرف دانش‌آموزان کلاس راهنمایی تعلیماتی، مشاور راهنما پزشک مدرسه و مددکار اجتماعی  و مربی بهداشت نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.


دوره ي مشاهده : كلاس اول و دوم کولژ ( به ترتيب سال هاي ششم و هفتم تحصيل )
شورای کلاس دارای نقش دوگانه‌ی زیر است: از یک طرف با توجه به نظرات و توصیه‌هایی که توسط شورای دبیران شده است و نیز اطلاعاتی که توسط اعضاء فراهم می‌شود، نظر و پیشنهاد مربوط به تحصیلات شاگرد را به شکل نهایی ارائه می‌کند و از سوی دیگر به بررسی تمام مسائل آموزشی و پژوهشی مربوط به وضع کلی کلاس می‌پردازد.
====گروه تربیتی====
گروه تربیتی که مسئولیت هر دانش‌آموز را به عهده دارد از خود دانش‌آموز، دبیران و اولیاء او و احتمالاً مشاور و راهنما تشکیل می‌شود. این گروه نقش مشورتی دارد و در جهت بهبود وضع تحصیلی و راهنمایی مطلوب رابطه‌ی گفت و شنود مستمر بین اعضاء خود برقرار می‌نماید.
====زندگی تحصیلی====
در هر کولژ یا دبیرستان، کارکنان، اولیاء دانش‌آموزان همراه با خود شاگردان، یک مجمع تحصیلی تشکیل می‌دهند. این مجمع از میان اعضای خود، در هر یک از رده‌های سه گانه مذکور، تعداد معینی نماینده برای عضویت در شورای موسسه انتخاب می‌کند. شورای موسسه به ریاست رئیس موسسه تشکیل می‌شود و نقش آن عبارت است:
*تصویب بودجه و مقررات داخلی موسسه؛
*ارائه‌ی نظرات و پیشنهادات لازم در مورد کار مدرسه از لحاظ آموزشی و پژوهشی؛
*و نیز درباره‌ی سایر مسائل مربوط به وضع مدرسه و مجمع مدرسه و مجمع تحصیلی ( مرکب از دانش‌آموزان، اولیاء آنان و کارکنان مدرسه ) به شکل محدود.
این شورا، شورای انضباطی را تشکیل می‌دهد.
====گواهینامه‌های تحصیلی====
شاگردانی که به سن 14 سالگی رسیده‌اند، می‌توانند در امتحانات گواهینامه‌ی تحصیلات ابتدایی شرکت کنند. از سال 1981 به کسانی که دوره‌ی آموزشی کولژ را می‌گذرانند، مدرکی به نام گواهینامه‌ی تحصیلات کولژ اعطاء می‌گردد. این گواهینامه، جانشین گواهینامه دوره‌ی اول متوسطه می‌باشد و در پایان سال چهارم کولژ داده می‌شود، خواه با توجه به نتایج ارزشیابی مستمر معلومات شاگرد در کولژهای دولتی و غیردولتی طرف قرار داد دولت، خواه بعد از امتحانی که در موسسات غیردولتی که قراردادی هم با دولت ندارند، برگزار می‌شود یا در مورد داوطلبانی که بدون ورود به مدرسه، به طور آزاد ( متفرقه ) امتحان می‌دهند.<ref>نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] ( در دست انتشار )،</ref>


دوره ي راهنمايي : كلاس هاي سوم و چهارم کولژ ( به ترتيب سال هاي هشتم و نهم تحصيل ) در طي اين چهار سال ، شاگردان تحصيلات مشتركي را كه مواد درسي و ساعات هفتگي آن در زير بيان مي شود ، دنبال مي كنند :
== نیز نگاه کنید به ==
[[آموزش دوره اول متوسطه ژاپن]]؛ [[آموزش های مقطع راهنمایی مصر]]؛ [[آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین]]؛ [[آموزش های مقطع راهنمایی سنگال]]؛ [[آموزش های ابتدایی و متوسطه آرژانتین]]؛ [[آموزش دوره اول متوسطه سیرالئون]]           


مواد درسي : زبان فرانسه ، رياضيات ، زبان خارجي
== کتابشناسی ==
 
دوره مشاهده : 5 ساعت ، 3 ساعت ، 3 ساعت
 
ساعات هفتگي ( دوره راهنمايي ) : 5 ساعت ، 4 ساعت ، 3 ساعت
 
تاريخ ، جغرافيا ، اقتصاد ، تعليمات اجتماعي   3 ساعت 3 ساعت
 
علوم تجربي 3 ساعت  3ساعت
 
آموزش هنري   2 ساعت   2  ساعت
 
آموزش يدي و فني    2 ساعت 2/1-1 ساعت
 
تربيت بدني و ورزش    3 ساعت   3  ساعت
 
- بنابر اين ، ساعات هفتگي در دوره مشاهده 24 ساعت بوده و ممكن است ساعات زير براي دروس فرانسه ، رياضيات و زبان خارجي به آن اضافه شود :
 
3- ساعت تقويتي ( براي هر يك از سه درس نامبرده ) ، فعاليت هاي تكميلي كه معمولاً در مركز اسناد و اطلاعات موسسات آموزشي انجام مي شود در دوره ي راهنمايي، ساعات دروس هفتگي علاوه بر 2/1 24 ساعت مذكور در جدول ، شامل دو يا سه ساعت ديگر نيز مي شود كه صرف آموزش موادي مي گردد كه دانش آموزان ناگزيرند از بين مواد زير انتخاب نمايند.
 
زبان لاتين ، زبان يوناني ، زبان خارجي دوم : 3 ساعت
 
مواد انتخابي در زمينه ي تكنولوژي : تقويت زبان خارجي اول،2 ساعت
 
در صورتي كه دانش آموزان بخواهند ، البته به صورت اختياري انتخاب يكي ديگر از موادي كه در بالا آمده براي آنان هست. براي دروس فرانسه ، رياضيات ، زبان هاي خارجي نيز برنامه هاي كمكي پيش بيني شده است كه در متن ساعات درس منظور و به صورت آموزش غير يكنواخت ، منطبق با نيازهايي هر دانش ‌آموز انجام مي يابد.
 
'''آموزش حرفه اي مقدماتي :''' دانش آموزاني كه در پايان كلاس دوم کولژ ( سال هفتم تحصيل ) حد اقل 14 و حد اكثر16 سال داشته باشند و بخواهند يك دوره ي آموزش حرفه اي مقدماتي ببينند مي توانند وارد كلاس هاي حرفه اي مقدماتي سطح معمولي و كلاس هاي مقدماتي كار آموزي بشوند. هدف از تشكيل كلاس هاي حرفه اي مقدماتي سطح معمولي آن است كه دانش آموزاني كه دست كم 14 سال دارند، در انتخاب حرفه ياري دهند . به اين منظور ، اطلاعاتي در زمينه ي بسياري از حرفه هاي نزديك به هم به آنان داده ، امكان به كار انداختن استعدادها و سنجش آن را در اختيار ايشان قرار مي دهند. كلاس هاي مقدماتي كه كار آموزي ، افراد 14-15 ساله اي را كه مسير شغلي خود را انتخاب كرده اند، مي پذيرند . آموزش در اين نوع كلاس ها به طور متناوب است بدين معني كه شاگردان – قسمتي از وقت خود را در موسسه آموزشي و قسمتي از وقت خود را در موسسه ي آموزشي و قسمتي را در كارخانه اي مي گذرانند كه براي كار آموزي آنان نظر گرفته شده است.
 
'''ج- تعداد شاگردان :''' علي الاصول تعداد شاگردان هر كلاس در کولژ 24 نفر است. بادر نظر گرفتن مقتضيات ممكن است اين تعداد به حد اقل 16 نفر تقليل ياحداكثر به 30 نفر برسد. موسسات آموزشي كه كلاس هاي مذكور با تعداد بين 25 نفر دانش آموز در آنها داير گردد، حق دارند به ميزان يك ساعت هفتگي به ازاء هر شاگرد مازاد بر 24 نفر، اعتبار كافي دريافت كنند.
 
'''اصول :''' هدف راهنمايي، كمك به شاگرد در طي دوره ي آموزشي است به نحوي كه از روي شناخت علت، به انتخاب تحصيلي و شغلي بپردازد. بنا بر اين ، راهنمايي جزء انفكاك ناپذير آموزش و پرورش مي باشد و مبتني است بر: مشاهده ي مستمر شاگردان، اطلاع در مورد دانش آموزان و خانواده هايشان، گفت وشنود بين اعضاء گروه  به شرحي كه خواهد آمد مركب است از شاگرد ، معلمان او ، اولياء دانش آموز و حتما مشاور راهنما ) مشورت و هماهنگي بين اعضاي شوراي كلاس ( اين شورا به طوري كه بعداً خواهيم گفت از معلمان هر كلاس ، دو نفر نماينده از طرف اولياء 2 نفر نماينده شاگردان كلاس ، به رياست رئيس مدرسه يا نماينده ي او تشكيل مي شود. ممكن است راهنمايي تعليماتي ، مشاور راهنما ، پزشك ، مدد كار اجتماعي و مربي بهداشت نيز در اين شورا شركت كنند).
 
اين تلفيق و هماهنگي نظرات منتج ارايه پيشنهاد راهنمايي مي شود و در صورت انطباق با نظري كه قبلاً خانواده در اين زمينه اعلام داشته است به عنوان تصميم راهنمايي تلقي مي گردد. چنانچه پيشنهاد مذكور منطبق با نظر خانواده نباشد، خانواده در صورت تمايل مي تواند از كميسيوني كه عهده دار اين امور است درخواست رسيدگي نمايد يا آنكه موافقت خود را با شركت فرزند خود در امتحاني كه در اين باره برگزار مي شود، اعلام دارد. ضوابطي خاص براي پذيرش دانش آموزاني كه در مدارس دولتي ادامه دهند.
 
'''شوراها :'''
 
1- شوراي دبيران : اين شورا متشكل از دبيران هر كلاس و هر سه ماه يك بار به منطور رسيدگي به وضع تحصيلي يكايك شاگردان وارايه ي پيشنهادات مربوطه به راهنمايي آنان تشكيل مي شود. مشاور راهنمايي مي تواند در فعاليتهاي اين شورا شركت كنند.
 
2- شوراي كلاس : اين شورا در پايان هر سه ماه تحصيلي به رياست رئيس مدرسه يا نماينده ي او تكميل مي گردد و مركب است از دبيران كلاس، 2 نفر نماينده از طرف اولياء دانش آموزان 2 نفر نماينده از طرف دانش آموزان كلاس راهنمايي تعليماتي، مشاور راهنما پزشك مدرسه و مددكار اجتماعي  و مربي بهداشت نيز مي توانند در آن شركت كنند.
 
شوراي كلاس داراي نقش دوگانه ي زير است :از يك طرف با توجه به نظرات و توصيه هايي كه توسط شوراي دبيران شده است و نيز اطلاعاتي كه توسط اعضاء فراهم مي شود، نظر و پيشنهاد مربوط به تحصيلات شاگرد را به شكل نهايي ارايه مي كند و از سوي ديگر به بررسي تمام مسايل آموزشي و پژوهشي مربوط به وضع كلي كلاس    مي پردازد.
 
گروه تربيتي : گروه تربيتي كه مسئوليت هر دانش آموز را به عهده دارد از خود دانش آموز ، دبيران واولياء او و احتمالاً مشاور و راهنما تشكيل مي شود. اين گروه نقش مشورتي دارد و در جهت بهبود وضع تحصيلي و راهنمايي مطلوب رابطه ي گفت و شنود مستمر بين اعضاء خود برقرار مي نمايد.
 
'''هـ - زندگي تحصيلي :''' درهر کولژ يا دبيرستان ، كاركنان ، اولياء دانش آموزان همراه با خود شاگردان ، يك مجمع تحصيلي تشكيل مي دهند. اين مجمع از ميان اعضاي خود، در هر يك از رده هاي سه گانه مذكور ، تعداد معيني نماينده براي عضويت در شوراي موسسه انتخاب مي كند. شوراي موسسه به رياست رييس موسسه تكشيل مي شود و نقش آن عبارت است :
 
- تصويب بودجه و مقررات داخلي موسسه ، ارايه ي نظرات و پيشنهادات لازم در مورد كار مدرسه از لحاظ آموزشي و پژوهشي و نيز در باره ي ساير مسايل مربوط به وضع مدرسه و مجمع مدرسه و مجمع تحصيلي ( مركب از دانش آموزان ، اولياء آنان و كاركنان مدرسه ) به شكل محدود .اين شورا، شوراي انضباطي را تشكيل مي دهد.
 
و- گواهينامه هاي تحصيلي : شاگرداني كه به سن 14 سالگي رسيده اند، مي توانند در امتحانات گواهينامه ي تحصيلات ابتدايي شركت كنند. از سال 1981 به كساني كه دوره ي آموزشي کولژ را مي گذرانند، مدركي به نام گواهي نامه ي تحصيلات کولژ اعطاء مي گردد. اين گواهي نامه، جانشين گواهينامه دوره ي اول متوسطه مي باشد و در پايان سال چهارم کولژ داده مي شود، خواه با توجه به نتايج ارزشيابي مستمر معلومات شاگرد در کولژ هاي دولتي وغير دولتي طرف قرار داد دولت ، خواه بعد از امتحاني كه در موسسات غير دولتي كه قراردادي هم با دولت ندارند ، برگزار مي شود يادر مورد داوطلباني كه بدون ورود به مدرسه ، به طور آزاد ( متفرقه ) امتحان مي دهند.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۱۰

اصول

کولژها بر طبق قانون 11 ژوئیه 1975 با ساخت واحدی به وجود آمده‌اند و تمامی شاگردانی را که دوره دبستان را طی کرده‌اند، می‌پذیرند. کولژها دارای مسئولیت مضاعف زیر می‌باشند:

برخوردار ساختن تمام جوانان از یک فرهنگ یکنواخت به عنوان فرهنگ پایه، و راهنمایی تحصیلی و حرفه‌ای آنان برای نیل به هدف نخست، دیگر دانش‌آموزان به طور نظری بر حسب استعدادهایشان به گروه‌ها ( پایین رشته‌های تحصیلی ) تقسیم نشده، بلکه به منظور برخورداری از یک آموزش مشترک به کلاس‌های همانند بدون تمایز وارد می‌شوند و می‌توانند بر حسب مورد از برنامه‌های کمکی یا تکمیلی استفاده کنند.

راهنمایی‌های بعدی به صورت زیر تدارک دیده می‌شوند:

از سال سوم ( هشتمین سال تحصیلی ) از طریق انتخاب‌هایی که به شاگردان امکان می‌دهد درباره‌ی آن چه برایشان مرجع است آگاهی پیدا کنند و استعدادهای خود را بیازمایند، قسمتی از برنامه‌ی راهنمایی انجام می‌گیرد.

برخی از این انتخاب‌ها خصلت فنی دارند بدون آنکه هدف شغلی که این انتخاب‌ها نهایتاً بدان منتهی می‌شود، چندان مورد نظر باشد:

  • به وسیله‌ی ارائه‌ی اطلاعات به صورت گروهی و فردی به دانش‌آموزان و اولیاء آنان؛
  • بالاخره از راه گفت و شنودی که لازم است در جریان راهنمایی، به هنگام انتخاب‌های مهم بین خانواده، معلمان مشاور و راهنما انجام شود.

موارد درسی کولژ

برنامه‌های آموزش کولژ شامل دو دوره می‌باشد که هر دوره دو سال طول می‌کشد:

دوره‌ی مشاهده: کلاس اول و دوم کولژ ( به ترتیب سال‌های ششم و هفتم تحصیل )

دوره‌ی راهنمایی: کلاس‌های سوم و چهارم کولژ ( به ترتیب سال‌های هشتم و نهم تحصیل ) در طی این چهار سال، شاگردان تحصیلات مشترکی را که مواد درسی و ساعات هفتگی آن در زیر بیان می‌شود، دنبال می‌کنند:

  • مواد درسی: زبان فرانسه، ریاضیات، زبان خارجی؛
  • دوره مشاهده: 5 ساعت، 3 ساعت، 3 ساعت؛
  • ساعات هفتگی ( دوره راهنمایی ): 5 ساعت، 4 ساعت، 3 ساعت؛
  • تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، تعلیمات اجتماعی  3 ساعت 3 ساعت؛
  • علوم تجربی 3 ساعت  3ساعت؛
  • آموزش هنری   2 ساعت   2  ساعت؛
  • آموزش یدی و فنی    2 ساعت 2/1-1 ساعت؛
  • تربیت بدنی و ورزش    3 ساعت  3  ساعت.

بنابراین، ساعات هفتگی در دوره مشاهده 24 ساعت بوده و ممکن است ساعات زیر برای دروس فرانسه، ریاضیات و زبان خارجی به آن اضافه شود:

ساعت تقویتی ( برای هر یک از سه درس نام‌برده )، فعالیت‌های تکمیلی که معمولاً در مرکز اسناد و اطلاعات موسسات آموزشی انجام می‌شود در دوره‌ی راهنمایی، ساعات دروس هفتگی علاوه بر 2/1 24 ساعت مذکور در جدول، شامل دو یا سه ساعت دیگر نیز می‌شود که صرف آموزش موادی می‌گردد که دانش‌آموزان ناگزیرند از بین مواد زیر انتخاب نمایند.

  • زبان لاتین، زبان یونانی، زبان خارجی دوم: 3 ساعت؛
  • مواد انتخابی در زمینه‌ی تکنولوژی: تقویت زبان خارجی اول،2 ساعت.

در صورتی که دانش‌آموزان بخواهند، البته به صورت اختیاری انتخاب یکی دیگر از موادی که در بالا آمده برای آنان هست. برای دروس فرانسه، ریاضیات، زبان‌های خارجی نیز برنامه‌های کمکی پیش‌بینی شده است که در متن ساعات درس منظور و به صورت آموزش غیر یکنواخت، منطبق با نیازهایی هر دانش‌آموز انجام می‌یابد.

آموزش حرفه‌ای مقدماتی

دانش‌آموزانی که در پایان کلاس دوم کولژ ( سال هفتم تحصیل ) حداقل 14 و حداکثر16 سال داشته باشند و بخواهند یک دوره‌ی آموزش حرفه‌ای مقدماتی ببینند می‌توانند وارد کلاس‌های حرفه‌ای مقدماتی سطح معمولی و کلاس‌های مقدماتی کارآموزی بشوند. هدف از تشکیل کلاس‌های حرفه‌ای مقدماتی سطح معمولی آن است که دانش‌آموزانی که دست کم 14 سال دارند، در انتخاب حرفه یاری دهند. به این منظور، اطلاعاتی در زمینه‌ی بسیاری از حرفه‌های نزدیک به هم به آنان داده، امکان به کار انداختن استعدادها و سنجش آن را در اختیار ایشان قرار می‌دهند. کلاس‌های مقدماتی که کارآموزی، افراد 14-15 ساله‌ای را که مسیر شغلی خود را انتخاب کرده‌اند، می‌پذیرند. آموزش در این نوع کلاس‌ها به طور متناوب است بدین معنی که شاگردان – قسمتی از وقت خود را در موسسه آموزشی و قسمتی از وقت خود را در موسسه‌ی آموزشی و قسمتی را در کارخانه‌ای می‌گذرانند که برای کارآموزی آنان نظر گرفته شده است.

تعداد شاگردان

علی الاصول تعداد شاگردان هر کلاس در کولژ 24 نفر است. بادر نظر گرفتن مقتضیات ممکن است این تعداد به حداقل 16 نفر تقلیل یاحداکثر به 30 نفر برسد. موسسات آموزشی که کلاس‌های مذکور با تعداد بین 25 نفر دانش‌آموز در آن‌ها دایر گردد، حق دارند به میزان یک ساعت هفتگی به ازاء هر شاگرد مازاد بر 24 نفر، اعتبار کافی دریافت کنند.

اصول

هدف راهنمایی، کمک به شاگرد در طی دوره‌ی آموزشی است به نحوی که از روی شناخت علت، به انتخاب تحصیلی و شغلی بپردازد. بنابراین، راهنمایی جزء انفکاک‌ناپذیر آموزش و پرورش می‌باشد و مبتنی است بر: مشاهده‌ی مستمر شاگردان، اطلاع در مورد دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان، گفت و شنود بین اعضاء گروه  به شرحی که خواهد آمد مرکب است از شاگرد، معلمان او، اولیاء دانش‌آموز و حتما مشاور راهنما مشورت و هماهنگی بین اعضای شورای کلاس، این شورا به طوری که بعداً خواهیم گفت از معلمان هر کلاس، دو نفر نماینده از طرف اولیاء 2 نفر نماینده شاگردان کلاس، به ریاست رئیس مدرسه یا نماینده‌ی او تشکیل می‌شود. ممکن است راهنمایی تعلیماتی، مشاور راهنما، پزشک، مددکار اجتماعی و مربی بهداشت نیز در این شورا شرکت کنند.

این تلفیق و هماهنگی نظرات منتج ارائه پیشنهاد راهنمایی می‌شود و در صورت انطباق با نظری که قبلاً خانواده در این زمینه اعلام داشته است به عنوان تصمیم راهنمایی تلقی می‌گردد. چنانچه پیشنهاد مذکور منطبق با نظر خانواده نباشد، خانواده در صورت تمایل می‌تواند از کمیسیونی که عهده‌دار این امور است درخواست رسیدگی نماید یا آنکه موافقت خود را با شرکت فرزند خود در امتحانی که در این باره برگزار می‌شود، اعلام دارد. ضوابطی خاص برای پذیرش دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی ادامه دهند.

شورای دبیران

این شورا متشکل از دبیران هر کلاس و هر سه ماه یک بار به منظور رسیدگی به وضع تحصیلی یکایک شاگردان و ارائه‌ی پیشنهادات مربوطه به راهنمایی آنان تشکیل می‌شود. مشاور راهنمایی می‌تواند در فعالیت‌های این شورا شرکت کنند.

شورای کلاس

این شورا در پایان هر سه ماه تحصیلی به ریاست رئیس مدرسه یا نماینده‌ی او تکمیل می‌گردد و مرکب است از دبیران کلاس، 2 نفر نماینده از طرف اولیاء دانش‌آموزان 2 نفر نماینده از طرف دانش‌آموزان کلاس راهنمایی تعلیماتی، مشاور راهنما پزشک مدرسه و مددکار اجتماعی  و مربی بهداشت نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

شورای کلاس دارای نقش دوگانه‌ی زیر است: از یک طرف با توجه به نظرات و توصیه‌هایی که توسط شورای دبیران شده است و نیز اطلاعاتی که توسط اعضاء فراهم می‌شود، نظر و پیشنهاد مربوط به تحصیلات شاگرد را به شکل نهایی ارائه می‌کند و از سوی دیگر به بررسی تمام مسائل آموزشی و پژوهشی مربوط به وضع کلی کلاس می‌پردازد.

گروه تربیتی

گروه تربیتی که مسئولیت هر دانش‌آموز را به عهده دارد از خود دانش‌آموز، دبیران و اولیاء او و احتمالاً مشاور و راهنما تشکیل می‌شود. این گروه نقش مشورتی دارد و در جهت بهبود وضع تحصیلی و راهنمایی مطلوب رابطه‌ی گفت و شنود مستمر بین اعضاء خود برقرار می‌نماید.

زندگی تحصیلی

در هر کولژ یا دبیرستان، کارکنان، اولیاء دانش‌آموزان همراه با خود شاگردان، یک مجمع تحصیلی تشکیل می‌دهند. این مجمع از میان اعضای خود، در هر یک از رده‌های سه گانه مذکور، تعداد معینی نماینده برای عضویت در شورای موسسه انتخاب می‌کند. شورای موسسه به ریاست رئیس موسسه تشکیل می‌شود و نقش آن عبارت است:

  • تصویب بودجه و مقررات داخلی موسسه؛
  • ارائه‌ی نظرات و پیشنهادات لازم در مورد کار مدرسه از لحاظ آموزشی و پژوهشی؛
  • و نیز درباره‌ی سایر مسائل مربوط به وضع مدرسه و مجمع مدرسه و مجمع تحصیلی ( مرکب از دانش‌آموزان، اولیاء آنان و کارکنان مدرسه ) به شکل محدود.

این شورا، شورای انضباطی را تشکیل می‌دهد.

گواهینامه‌های تحصیلی

شاگردانی که به سن 14 سالگی رسیده‌اند، می‌توانند در امتحانات گواهینامه‌ی تحصیلات ابتدایی شرکت کنند. از سال 1981 به کسانی که دوره‌ی آموزشی کولژ را می‌گذرانند، مدرکی به نام گواهینامه‌ی تحصیلات کولژ اعطاء می‌گردد. این گواهینامه، جانشین گواهینامه دوره‌ی اول متوسطه می‌باشد و در پایان سال چهارم کولژ داده می‌شود، خواه با توجه به نتایج ارزشیابی مستمر معلومات شاگرد در کولژهای دولتی و غیردولتی طرف قرار داد دولت، خواه بعد از امتحانی که در موسسات غیردولتی که قراردادی هم با دولت ندارند، برگزار می‌شود یا در مورد داوطلبانی که بدون ورود به مدرسه، به طور آزاد ( متفرقه ) امتحان می‌دهند.[۱]

نیز نگاه کنید به

آموزش دوره اول متوسطه ژاپن؛ آموزش های مقطع راهنمایی مصر؛ آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین؛ آموزش های مقطع راهنمایی سنگال؛ آموزش های ابتدایی و متوسطه آرژانتین؛ آموزش دوره اول متوسطه سیرالئون           

کتابشناسی

  1. نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( در دست انتشار )،