سیاست نمایش فیلم های خارجی در سینمای فرانسه: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
در [[فرانسه]] بیش از 50 سال است كه به لحاظ تعداد نمایش فیلمهای خارجی، سهمیه و سقفی وجود ندارد. ولی در مقابل نظامی را برای كمک به سینمای ملی در نظر گرفتهاند كه منابع مالی آن از در آمد سالنهای سینما در سرتاسر [[فرانسه]] تامین میشود. در فرانسه همه گونه فیلم از كشورهای متعدد نمایش داده میشود و در این میان سینمای آمریكا سهم بزرگی دارد. هر بار كه یک تماشاگر فرانسوی بلیط سینما میخرد و وارد سینما میشود تا فیلمی را ببیند، چه این فیلم آمریكایی باشد یا فرانسوی یا ايرانی بخشی از پول بلیط به صندوق ملی حمایت از سینما واریز میشود و حسن این روش آن است كه همه حتی فیلمسازان و تهیهكنندگان آمریكا نیز به حمایت از سینمای فرانسه، بدین ترتیب كمک میكنند و وجوهی كه از این طریق به دست میآید بسیار زیاد است. حال سوال این است كه با این پول چه میكنند ؟ دردرجه اول، به كمک صاحبان سالنهای سینما میروند. به این منظور كه سالنهای خود را تجهیز كنند و شرایطی را فراهم آورند كه تماشاگر آسایش و رفاه بیشتر و بهتری داشته باشد. چون اعتقاد بر این است كه سالن سینما باید به شكلی باشد كه تماشاگر را از خانه بیرون بكشد و به سینما بیاورد. | |||
بخش دوم كمکها، به تهیهكنندگان فیلم فرانسوی است یعنی تهیهكنندگان و تولیدكنندگانی كه پروژههایی با كیفیت عالی دارند بدین معنا كه سناریو، فیلمنامه و طرح خود را ارائه میدهند و آنها توسط كمیسیونهای تخصصی بررسی میشوند و اگر تشخیص داده شود كه كیفیتهای این فیلم خوب و عالی خواهد بود، به فیلم كمک خواهد شد. بدیهی است كه بسیاری از فیلمهای فرانسوی با كیفیت بسیارخوب اگر بهرهمند از این كمک نبودند، ساخته نمیشدند و این سیاست به رشد سینمای ملی كمک میكند. دردرجه سوم از وجوه این صندوق به سینمای كشورهای دیگر (مثلا فیلمهای كشورهای آسیای میانه، آفریقایی و حتی فیلم ایرانی) كه در آنها كارگردانان صاحب سبک پیدا میشوند، كمک میشود. در واقع تامین تولید مشترک فرانسه از این صندوق است. [[فرانسه]] یک سیاست جهانی برای معرفی و اشاعه سینمای خود دارد و یكی از این سیاستها برنامههای نمایش فیلم است. | |||
چیزی حدود 100 موسسه فرهنگی فرانسوی در جهان وجود دارد. استقبال تهیهکنندگان و فیلمسازان بینالمللی از لوکیشنهای متنوع کشور فرانسه، باعث افزایش تولید محصولات خارجی در این کشور اروپایی شده است. نه تنها فیلمسازان آمریکایی و انگلیسی، بلکه هنرمندان دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی هم مهمان لوکیشنهای [[شهرهای بزرگ فرانسه]] بودهاند. مسئولان رسمی فرانسوی میگویند در کنار لوکیشنهای جذاب شهر پاریس، معافیتهای مالیاتی هم عامل مهمی در جذب تولیدات خارجی بوده است. استفاده از معافیتهای مالیاتی که در فرانسه اعمال میشود، یکی از راههای کاهش هزینههای بالای تولید به شمار میرود<ref>نعيمی گورابی، محمد حسين(1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://www.icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[سینمای فرانسه]]؛ [[پیشینه سینمای فرانسه]]؛ [[سینمای مدرن فرانسه]]؛ [[نظام مدیریت سینمای فرانسه]] | |||
== کتابشناسی == | |||
[[رده:سینما، مستند و پویانمایی]] | |||
<references /> | |||
[[رده:سیاست ها ، قوانین، مقررات و برنامه های کلان سایر کشورها در زمینه هنر]] |
نسخهٔ کنونی تا ۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۲۴
در فرانسه بیش از 50 سال است كه به لحاظ تعداد نمایش فیلمهای خارجی، سهمیه و سقفی وجود ندارد. ولی در مقابل نظامی را برای كمک به سینمای ملی در نظر گرفتهاند كه منابع مالی آن از در آمد سالنهای سینما در سرتاسر فرانسه تامین میشود. در فرانسه همه گونه فیلم از كشورهای متعدد نمایش داده میشود و در این میان سینمای آمریكا سهم بزرگی دارد. هر بار كه یک تماشاگر فرانسوی بلیط سینما میخرد و وارد سینما میشود تا فیلمی را ببیند، چه این فیلم آمریكایی باشد یا فرانسوی یا ايرانی بخشی از پول بلیط به صندوق ملی حمایت از سینما واریز میشود و حسن این روش آن است كه همه حتی فیلمسازان و تهیهكنندگان آمریكا نیز به حمایت از سینمای فرانسه، بدین ترتیب كمک میكنند و وجوهی كه از این طریق به دست میآید بسیار زیاد است. حال سوال این است كه با این پول چه میكنند ؟ دردرجه اول، به كمک صاحبان سالنهای سینما میروند. به این منظور كه سالنهای خود را تجهیز كنند و شرایطی را فراهم آورند كه تماشاگر آسایش و رفاه بیشتر و بهتری داشته باشد. چون اعتقاد بر این است كه سالن سینما باید به شكلی باشد كه تماشاگر را از خانه بیرون بكشد و به سینما بیاورد.
بخش دوم كمکها، به تهیهكنندگان فیلم فرانسوی است یعنی تهیهكنندگان و تولیدكنندگانی كه پروژههایی با كیفیت عالی دارند بدین معنا كه سناریو، فیلمنامه و طرح خود را ارائه میدهند و آنها توسط كمیسیونهای تخصصی بررسی میشوند و اگر تشخیص داده شود كه كیفیتهای این فیلم خوب و عالی خواهد بود، به فیلم كمک خواهد شد. بدیهی است كه بسیاری از فیلمهای فرانسوی با كیفیت بسیارخوب اگر بهرهمند از این كمک نبودند، ساخته نمیشدند و این سیاست به رشد سینمای ملی كمک میكند. دردرجه سوم از وجوه این صندوق به سینمای كشورهای دیگر (مثلا فیلمهای كشورهای آسیای میانه، آفریقایی و حتی فیلم ایرانی) كه در آنها كارگردانان صاحب سبک پیدا میشوند، كمک میشود. در واقع تامین تولید مشترک فرانسه از این صندوق است. فرانسه یک سیاست جهانی برای معرفی و اشاعه سینمای خود دارد و یكی از این سیاستها برنامههای نمایش فیلم است.
چیزی حدود 100 موسسه فرهنگی فرانسوی در جهان وجود دارد. استقبال تهیهکنندگان و فیلمسازان بینالمللی از لوکیشنهای متنوع کشور فرانسه، باعث افزایش تولید محصولات خارجی در این کشور اروپایی شده است. نه تنها فیلمسازان آمریکایی و انگلیسی، بلکه هنرمندان دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی هم مهمان لوکیشنهای شهرهای بزرگ فرانسه بودهاند. مسئولان رسمی فرانسوی میگویند در کنار لوکیشنهای جذاب شهر پاریس، معافیتهای مالیاتی هم عامل مهمی در جذب تولیدات خارجی بوده است. استفاده از معافیتهای مالیاتی که در فرانسه اعمال میشود، یکی از راههای کاهش هزینههای بالای تولید به شمار میرود[۱].
نیز نگاه کنید به
سینمای فرانسه؛ پیشینه سینمای فرانسه؛ سینمای مدرن فرانسه؛ نظام مدیریت سینمای فرانسه
کتابشناسی
- ↑ نعيمی گورابی، محمد حسين(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)