پرش به محتوا

سنت جادو و جادوگری در سیرالئون: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی «'''جادو و جادوگری''' یکی از شاخص­ترین سنت­های مردم سیرالئون اعتقاد آنها به جادو و جادوگری است. عموم مردم این کشور اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین­های سنتی بر اساس سنت­های بر جای مانده از اجداد و پیشینیان خود به جادو و جادوگری اعتقاد دارن...» ایجاد کرد
 
Amani (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''جادو و جادوگری'''
یکی از شاخص‌­ترین سنت‌­های مردم [[سیرالئون]] اعتقاد آنها به [[سنت جادو و جادوگری در سیرالئون|جادو و جادوگری]] است. عموم مردم این کشور اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین‌­های سنتی بر اساس سنت­‌های بر جای مانده از اجداد و پیشینیان خود به [[سنت جادو و جادوگری در سیرالئون|جادو و جادوگری]] اعتقاد دارند که البته در این میان پیروان آیین­‌های سنتی [[سنت جادو و جادوگری در سیرالئون|جادو]] را بخشی از زندگی خود می‌­دانند. [[سنت جادو و جادوگری در سیرالئون|جادو و جادوگری]] در کشور [[سیرالئون]] به عبارت کلی یکی از شیوه‌­های تجلّی و بروز قدرت است و جادوگران و افرادی که مدعی ارتباط با عالم ارواح می­‌باشند در نزد مردم و حتی رؤسای [[اقوام و قبایل سیرالئون|قبایل]] از احترام زیادی برخوردارند و جدای از افراد عامی و بی­‌سواد، حتی دانش آموختگان دانشگاه‌­ها و مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری نیز در بسیاری از موارد و برای رفع مشکلات خود به جادوگران مراجعه می­‌نمایند. جادوگران تحت عناوینی نظیر «پزشک جادوگر»، «پیشگو»، و «شفا دهنده» بخشی از زندگی مردم به شمار می‌­روند و در مواقع بروز سختی و مشکلات ملجأ و پناهگاه مردم شهری و روستایی محسوب می‌گردند. در این کشور نیز نظیر دیگر کشورهای آفریقای سیاه، دو نوع جادوگر وجود دارد که شامل جادوگران شرور و موذی و پزشک جادوگران است. جادوگران شرور افرادی ترسناک می‌­باشند که با ارواح شریر در ارتباط بوده و معمولاً در مکان‌­هایی دور از انظار عمومی و در قلب کلبه­‌های جنگلی زندگی می­‌کنند. این قبیل جادوگران عمدتاً پیرزنانی زشت روی و ترشرو هستند که از طریق ارتباط با ارواح موذی زندگی انسان‌ها را دچار مخاطراتی جدی می­‌سازند و به زعم بومیان موجب بروز سختی‌­ها و مصائبی همچون قحطی، وبا و خشکسالی می­‌شوند. این جادوگران مخوف از شناسایی خود به مردم پرهیز دارند و در صورتی که فرد یا افرادی به عنوان جادوگران شرور معرفی شوند توسط مردم شهری و روستایی به طرز فجیعی به قتل می‌­رسند. داستان­‌های بسیار ترسناکی از این جادوگران در فرهنگ شفاهی مردم [[سیرالئون]] وجود دارد و در محافل و شب نشینی­‌های شهریان و روستائیان این داستان‌­ها با شاخ و برگ فراوان نقل می­‌شود.گروه دوم جادوگران را پزشک جادوگران یا پزشکان سنتی تشکیل می‌­دهند. این افراد که از دانش وسیعی در زمینه شناسایی داروهای گیاهی برخوردارند و معمولاً داروهای گیاهی مختلفی را از پوست و ریشه درختان و علف‌­های خودرو تهیه می­‌کنند با ارواح اجداد خود که انسان­‌های خوبی بوده­‌اند در ارتباط بوده و از این طریق تلاش می­‌کنند مشکلات مردم را رفع کنند. این پزشک جادوگران معمولاً به عنوان واسطه بین انسان­‌ها و ارواح در نظر گرفته می­‌شوند و علاوه بر تجویز داروهای گیاهی عهده‌­دار مشاغلی همچون پیشگویی، روح گیری، رفع چشم زخم، تهیه تعویذ و معرفی افراد جنایتکار و دزد می‌­باشند و از این طریق به مردم شهری و روستایی کمک می‌­کنند. این پزشک جادوگران البته دارای تخصص­‌هایی بوده و هر یک در زمینه خاصی تخصص دارند.افرادی که عهده­‌دار روح گیری و جن زدگی مردم می‌­باشند با دیگر پزشک جادوگرانی که با استفاده از اشیاء مختلف چشم زخم تهیه کرده و از این طریق ارواح موذی را از زندگی انسان‌­ها دور می‌­سازند کاملاً متفاوت می­‌باشند<ref>Sibthorpe, A. B. C. (1970). The History of Sierra Leone: Routledge, p.87</ref>.


یکی از شاخص­ترین سنت­های مردم سیرالئون اعتقاد آنها به جادو و جادوگری است. عموم مردم این کشور اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین­های سنتی بر اساس سنت­های بر جای مانده از اجداد و پیشینیان خود به جادو و جادوگری اعتقاد دارند که البته در این میان پیروان آیین­های سنتی جادو را بخشی از زندگی خود می­دانند. جادو و جادوگری در کشور سیرالئون به عبارت کلی یکی از شیوه­های تجلّی و بروز قدرت است و جادوگران و افرادی که مدعی ارتباط با عالم ارواح می­باشند در نزد مردم و حتی رؤسای قبایل از احترام زیادی برخوردارند و جدای از افراد عامی و بی­سواد، حتی دانش آموختگان دانشگاه­ها و مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری نیز در بسیاری از موارد و برای رفع مشکلات خود به جادوگران مراجعه می­نمایند. جادوگران تحت عناوینی نظیر «پزشک جادوگر»، «پیشگو»، و «شفا دهنده » بخشی از زندگی مردم به شمار می­روند و در مواقع بروز سختی و مشکلات ملجأ و پناهگاه مردم شهری و روستایی محسوب می‌گردند. در این کشور نیز نظیر دیگر کشورهای آفریقای سیاه، دو نوع جادوگر وجود دارد که شامل جادوگران شرور و موذی و پزشک جادوگران است. جادوگران شرور افرادی ترسناک می­باشند که با ارواح شریر در ارتباط بوده و معمولاً در مکان­هایی دور از انظار عمومی و در قلب کلبه­های جنگلی زندگی می­کنند. این قبیل جادوگران عمدتاً پیرزنانی زشت روی و ترشرو هستند که از طریق ارتباط با ارواح موذی زندگی انسانها را دچار مخاطراتی جدی می­سازند و به زعم بومیان موجب بروز سختی­ها و مصائبی همچون قحطی، وبا و خشکسالی می­شوند. این جادوگران مخوف از شناسایی خود به مردم پرهیز دارند و در صورتی که فرد یا افرادی به عنوان جادوگران شرور معرفی شوند توسط مردم شهری و روستایی به طرز فجیعی به قتل می­رسند. داستان­های بسیار ترسناکی از این جادوگران در فرهنگ شفاهی مردم سیرالئون وجود دارد و در محافل و شب نشینی­های شهریان و روستائیان این داستان­ها با شاخ و برگ فراوان نقل می­شود.گروه دوم جادوگران را پزشک جادوگران یا پزشکان سنتی تشکیل می­دهند. این افراد که از دانش وسیعی در زمینه شناسایی داروهای گیاهی برخوردارند و معمولاً داروهای گیاهی مختلفی را از پوست و ریشه درختان و علف­های خودرو تهیه می­کنند با ارواح اجداد خود که انسان­های خوبی بوده­اند در ارتباط بوده و از این طریق تلاش می­کنند مشکلات مردم را رفع کنند. این پزشک جادوگران معمولاً به عنوان واسطه بین انسان­ها و ارواح در نظر گرفته می­شوند و علاوه بر تجویز داروهای گیاهی عهده­دار مشاغلی همچون پیشگویی، روح گیری، رفع چشم زخم، تهیه تعویذ و معرفی افراد جنایتکار و دزد می­باشند و از این طریق به مردم شهری و روستایی کمک می­کنند. این پزشک جادوگران البته دارای تخصص­هایی بوده و هر یک در زمینه خاصی تخصص دارند.افرادی که عهده­دار روح گیری و جن زدگی مردم می­باشند با دیگر پزشک جادوگرانی که با استفاده از اشیاء مختلف چشم زخم تهیه کرده و از این طریق ارواح موذی را از زندگی انسان­ها دور می­سازند کاملاً متفاوت می­باشند. (Sibthorpe 1970: 87)
==نیز نگاه کنید به==
[[آداب و رسوم در سیرالئون]]؛ [[اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون]]؛ [[سنت ها و مناسبات قبیلگی در سیرالئون]]؛ [[سنت‌های عمومی در سیرالئون]]
 
==کتابشناسی==
<references />
 
== منبع اصلی ==
عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%A6%D9%88%D9%86 سیرالئون]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)
 
== نویسنده مقاله ==
امیربهرام عرب احمدی
[[رده:فرهنگ عمومی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ اکتبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۴:۱۶

یکی از شاخص‌­ترین سنت‌­های مردم سیرالئون اعتقاد آنها به جادو و جادوگری است. عموم مردم این کشور اعم از مسلمانان، مسیحیان و پیروان آیین‌­های سنتی بر اساس سنت­‌های بر جای مانده از اجداد و پیشینیان خود به جادو و جادوگری اعتقاد دارند که البته در این میان پیروان آیین­‌های سنتی جادو را بخشی از زندگی خود می‌­دانند. جادو و جادوگری در کشور سیرالئون به عبارت کلی یکی از شیوه‌­های تجلّی و بروز قدرت است و جادوگران و افرادی که مدعی ارتباط با عالم ارواح می­‌باشند در نزد مردم و حتی رؤسای قبایل از احترام زیادی برخوردارند و جدای از افراد عامی و بی­‌سواد، حتی دانش آموختگان دانشگاه‌­ها و مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری نیز در بسیاری از موارد و برای رفع مشکلات خود به جادوگران مراجعه می­‌نمایند. جادوگران تحت عناوینی نظیر «پزشک جادوگر»، «پیشگو»، و «شفا دهنده» بخشی از زندگی مردم به شمار می‌­روند و در مواقع بروز سختی و مشکلات ملجأ و پناهگاه مردم شهری و روستایی محسوب می‌گردند. در این کشور نیز نظیر دیگر کشورهای آفریقای سیاه، دو نوع جادوگر وجود دارد که شامل جادوگران شرور و موذی و پزشک جادوگران است. جادوگران شرور افرادی ترسناک می‌­باشند که با ارواح شریر در ارتباط بوده و معمولاً در مکان‌­هایی دور از انظار عمومی و در قلب کلبه­‌های جنگلی زندگی می­‌کنند. این قبیل جادوگران عمدتاً پیرزنانی زشت روی و ترشرو هستند که از طریق ارتباط با ارواح موذی زندگی انسان‌ها را دچار مخاطراتی جدی می­‌سازند و به زعم بومیان موجب بروز سختی‌­ها و مصائبی همچون قحطی، وبا و خشکسالی می­‌شوند. این جادوگران مخوف از شناسایی خود به مردم پرهیز دارند و در صورتی که فرد یا افرادی به عنوان جادوگران شرور معرفی شوند توسط مردم شهری و روستایی به طرز فجیعی به قتل می‌­رسند. داستان­‌های بسیار ترسناکی از این جادوگران در فرهنگ شفاهی مردم سیرالئون وجود دارد و در محافل و شب نشینی­‌های شهریان و روستائیان این داستان‌­ها با شاخ و برگ فراوان نقل می­‌شود.گروه دوم جادوگران را پزشک جادوگران یا پزشکان سنتی تشکیل می‌­دهند. این افراد که از دانش وسیعی در زمینه شناسایی داروهای گیاهی برخوردارند و معمولاً داروهای گیاهی مختلفی را از پوست و ریشه درختان و علف‌­های خودرو تهیه می­‌کنند با ارواح اجداد خود که انسان­‌های خوبی بوده­‌اند در ارتباط بوده و از این طریق تلاش می­‌کنند مشکلات مردم را رفع کنند. این پزشک جادوگران معمولاً به عنوان واسطه بین انسان­‌ها و ارواح در نظر گرفته می­‌شوند و علاوه بر تجویز داروهای گیاهی عهده‌­دار مشاغلی همچون پیشگویی، روح گیری، رفع چشم زخم، تهیه تعویذ و معرفی افراد جنایتکار و دزد می‌­باشند و از این طریق به مردم شهری و روستایی کمک می‌­کنند. این پزشک جادوگران البته دارای تخصص­‌هایی بوده و هر یک در زمینه خاصی تخصص دارند.افرادی که عهده­‌دار روح گیری و جن زدگی مردم می‌­باشند با دیگر پزشک جادوگرانی که با استفاده از اشیاء مختلف چشم زخم تهیه کرده و از این طریق ارواح موذی را از زندگی انسان‌­ها دور می‌­سازند کاملاً متفاوت می­‌باشند[۱].

نیز نگاه کنید به

آداب و رسوم در سیرالئون؛ اعتقاد به ارواح در قبایل سیرالئون؛ سنت ها و مناسبات قبیلگی در سیرالئون؛ سنت‌های عمومی در سیرالئون

کتابشناسی

  1. Sibthorpe, A. B. C. (1970). The History of Sierra Leone: Routledge, p.87

منبع اصلی

عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)

نویسنده مقاله

امیربهرام عرب احمدی