آموزش بین فرهنگی و دو زبانه در آرژانتین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
این شکل آموزشی در سالهای پس از بازگشت مجدد دموکراسی به کشور و اصلاحیه قانون اساسی ۱۹۹۴ به سیستم آموزش و پرورش افزوده شد و در واقع شامل حال بومیانی است که در بخشهای کوچکی از کشور مستقر هستند. بر اساس بند ۱۷ ماده ۷۵ قانون اساسی کشور، دولت موظف است در اجرای آموزش و پرورش رایگان برای همه فرزندان کشور، توجه ویژهای را به حفظ و تقویت هنجارهای فرهنگی، بومی، زبانهای محلی و قومی و هویت نژادی همه اتباع کشور و در جهت ارتقاء و بهبود سطح زندگی مردم در جهان چند فرهنگی موجود به کار بندد. | این شکل آموزشی در سالهای پس از بازگشت مجدد دموکراسی به کشور و اصلاحیه قانون اساسی ۱۹۹۴ به سیستم آموزش و پرورش افزوده شد و در واقع شامل حال بومیانی است که در بخشهای کوچکی از کشور مستقر هستند. بر اساس بند ۱۷ ماده ۷۵ قانون اساسی کشور، دولت موظف است در اجرای آموزش و پرورش رایگان برای همه فرزندان کشور، توجه ویژهای را به حفظ و تقویت هنجارهای فرهنگی، بومی، زبانهای محلی و قومی و هویت نژادی همه اتباع کشور و در جهت ارتقاء و بهبود سطح زندگی مردم در جهان چند فرهنگی موجود به کار بندد. | ||
در مدارس خاصی که برای بومیان در چند استان کشور دایر شده است، آموزشهای اجباری در مقاطع ابتدایی و دبیرستان به دو زبان مادری و زبان رسمی کشور ارائه میشود. استانها صلاحیت خاص یافتهاند که در بافت و ساختار این مدارس توجه ویژه و احترام خاصی به | در مدارس خاصی که برای بومیان در چند استان کشور دایر شده است، آموزشهای اجباری در مقاطع ابتدایی و دبیرستان به دو زبان مادری و زبان رسمی کشور ارائه میشود. استانها صلاحیت خاص یافتهاند که در بافت و ساختار این مدارس توجه ویژه و احترام خاصی به [[آداب و رسوم آرژانتین|آداب و رسوم]] و باورهای این اقوام و اقلیتها صورت گیرد. شایان ذکر است که مدارس خاص سایر اقوام و ملیتها نیز در چارچوب همین قانون رسمیتگرفته و دایر شده است. در حال حاضر مسلمانان، [[یهودیان آرژانتین|یهودیان]]، ارامنه و... مدارس خاصی را دایر نمودهاند. به ویژه یهودیان اهتمام خاصی را به مدارس اختصاصی و آموزش زبان عبری و باورهای مذهبی یهودی نشان دادهاند. | ||
مراکز اسلامی مسلمانان نیز، مدارس اسلامی را برای دانشآموزان در همه مقاطع دایر کرده و در آنها ضمن آموزش زبان عربی به آموزش آموزههای اسلامی و قرآن کریم میپردازند<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].</ref>. | مراکز اسلامی مسلمانان نیز، مدارس اسلامی را برای دانشآموزان در همه مقاطع دایر کرده و در آنها ضمن آموزش زبان عربی به آموزش آموزههای اسلامی و قرآن کریم میپردازند<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص321.</ref>. | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری آرژانتین]] | [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری آرژانتین]]؛ [[آموزش های دانش آموزان خاص آرژانتین]] | ||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== |
نسخهٔ کنونی تا ۳ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۵۰
این شکل آموزشی در سالهای پس از بازگشت مجدد دموکراسی به کشور و اصلاحیه قانون اساسی ۱۹۹۴ به سیستم آموزش و پرورش افزوده شد و در واقع شامل حال بومیانی است که در بخشهای کوچکی از کشور مستقر هستند. بر اساس بند ۱۷ ماده ۷۵ قانون اساسی کشور، دولت موظف است در اجرای آموزش و پرورش رایگان برای همه فرزندان کشور، توجه ویژهای را به حفظ و تقویت هنجارهای فرهنگی، بومی، زبانهای محلی و قومی و هویت نژادی همه اتباع کشور و در جهت ارتقاء و بهبود سطح زندگی مردم در جهان چند فرهنگی موجود به کار بندد.
در مدارس خاصی که برای بومیان در چند استان کشور دایر شده است، آموزشهای اجباری در مقاطع ابتدایی و دبیرستان به دو زبان مادری و زبان رسمی کشور ارائه میشود. استانها صلاحیت خاص یافتهاند که در بافت و ساختار این مدارس توجه ویژه و احترام خاصی به آداب و رسوم و باورهای این اقوام و اقلیتها صورت گیرد. شایان ذکر است که مدارس خاص سایر اقوام و ملیتها نیز در چارچوب همین قانون رسمیتگرفته و دایر شده است. در حال حاضر مسلمانان، یهودیان، ارامنه و... مدارس خاصی را دایر نمودهاند. به ویژه یهودیان اهتمام خاصی را به مدارس اختصاصی و آموزش زبان عبری و باورهای مذهبی یهودی نشان دادهاند.
مراکز اسلامی مسلمانان نیز، مدارس اسلامی را برای دانشآموزان در همه مقاطع دایر کرده و در آنها ضمن آموزش زبان عربی به آموزش آموزههای اسلامی و قرآن کریم میپردازند[۱].
نیز نگاه کنید به
نظام آموزش، تحقیقات و فناوری آرژانتین؛ آموزش های دانش آموزان خاص آرژانتین
کتابشناسی
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص321.