سنت ازدواج در زیمبابوه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:سنت ازدواج در زیمبابوه.jpg|بندانگشتی|سنت ازدواج در زیمبابوه(1403). برگرفته از سایت پایگاه تخصصی تحلیلی  جامعه و فرهنگ ملل، قابل بازیابی از [https://farhangemelal.icro.ir/news/18718/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%B2%DB%8C%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D9%88%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%86%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C https://farhangemelal.icro.ir/news/18718/]]]
تلقی مردم [[قبيله شونا|قبیله شونا]] از ازدواج نوعی تعهد اجتماعی است که می‌تواند روابط اجتماعی را نه تنها میان دو نفر که میان خانواده‌ها و دوستان زوجین نیز ایجاد و تحکیم نماید. شکل سنتی ازدواج در میان مردم [[قبيله شونا|قبیله شونا]] در یک قرن گذشته تغییرات زیادی کرده اما هنوز برخی [[آداب و رسوم زیمبابوه|آداب و رسوم]] مربوط به آن باقی است. در میان مردم شونا شیربها که آن را "رورا" می‌نامند، بخش اصلی ازدواج است. رسم پرداخت شیربها به خانواده عروس از رسوم به جا مانده از گذشته است. این رسم به ازدواج رسمیت بخشیده نوعی تضمین حمایتی از خانواده دختر در برابر پیامدهای آسیب‌زای خروج وی از جمع خانواده در پی ازدواج تلقی می‌شود. بدون اجرای رسم پرداخت شیربها از طرف خانواده داماد، ازدواجی صورت نمی‌گیرد. اما پس از ازدواج در صورت فوت زن، شوهر بیوه محسوب نمی‌شود و الزامی برای اجرای مراسم عزاداری ندارد. در خصوص اقوام وی نیز گویی هیچ‌گاه ارتباطی میان او و خانواده همسر وجود نداشته است<ref>https://sundaynews.co.zw/</ref>.
تلقی مردم [[قبيله شونا|قبیله شونا]] از ازدواج نوعی تعهد اجتماعی است که می‌تواند روابط اجتماعی را نه تنها میان دو نفر که میان خانواده‌ها و دوستان زوجین نیز ایجاد و تحکیم نماید. شکل سنتی ازدواج در میان مردم [[قبيله شونا|قبیله شونا]] در یک قرن گذشته تغییرات زیادی کرده اما هنوز برخی [[آداب و رسوم زیمبابوه|آداب و رسوم]] مربوط به آن باقی است. در میان مردم شونا شیربها که آن را "رورا" می‌نامند، بخش اصلی ازدواج است. رسم پرداخت شیربها به خانواده عروس از رسوم به جا مانده از گذشته است. این رسم به ازدواج رسمیت بخشیده نوعی تضمین حمایتی از خانواده دختر در برابر پیامدهای آسیب‌زای خروج وی از جمع خانواده در پی ازدواج تلقی می‌شود. بدون اجرای رسم پرداخت شیربها از طرف خانواده داماد، ازدواجی صورت نمی‌گیرد. اما پس از ازدواج در صورت فوت زن، شوهر بیوه محسوب نمی‌شود و الزامی برای اجرای مراسم عزاداری ندارد. در خصوص اقوام وی نیز گویی هیچ‌گاه ارتباطی میان او و خانواده همسر وجود نداشته است<ref>https://sundaynews.co.zw/</ref>.


خط ۹: خط ۱۰:
طبق سنت‌های قدیمی اندبله، ازدواج صرفاً پیوند بین دو فرد محسوب نمی‌شود بلکه نوعی ارتباط محکم بین دو خانواده است. اقوام اندبله خانواده‌های متعددی دارند که عروس و دامادهای جوان نقش خاصی در تحکیم این خانواده‌ بزرگ دارند.
طبق سنت‌های قدیمی اندبله، ازدواج صرفاً پیوند بین دو فرد محسوب نمی‌شود بلکه نوعی ارتباط محکم بین دو خانواده است. اقوام اندبله خانواده‌های متعددی دارند که عروس و دامادهای جوان نقش خاصی در تحکیم این خانواده‌ بزرگ دارند.


در فرهنگ اندبله برای ازدواج تشریفات خاصی وجود دارد که در میان قبایل [[زيمبابوه|زیمبابوه]] منحصر به فرد است. براساس فرهنگ اندبله دختری که قصد ازدواج دارد پس از موافقت والدین با موضوع ازدواج برای همیشه از خانواده خود جدا می‌شود و به همین دلیل ازدواج نوعی جدایی همراه با شروع یک زندگی جدید برای اوست. در همه برنامه‌ها و مراسم ازدواج، تمامی خانواده عروس حتی مردگان نیز باید در جریان روند این پیوند قرار گیرند. خانواده پسر نیز طی مراسمی خود را آماده پذیرش عضو جدید می‌نمایند که پس از موافقت اعضای خانواده بزرگ داماد با این عضویت، از این پس در شمار اعضای خانواده به شمار خواهد آمد. مردگان خانواده داماد نیز مانند خانواده عروس باید در جریان کامل ازدواج قرار گیرند<ref>ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص. 195-197.</ref>.  
در فرهنگ اندبله برای ازدواج تشریفات خاصی وجود دارد که در میان قبایل [[زيمبابوه|زیمبابوه]] منحصر به فرد است. براساس فرهنگ اندبله دختری که قصد ازدواج دارد پس از موافقت والدین با موضوع ازدواج برای همیشه از خانواده خود جدا می‌شود و به همین دلیل ازدواج نوعی جدایی همراه با شروع یک زندگی جدید برای اوست. در همه برنامه‌ها و مراسم ازدواج، تمامی خانواده عروس حتی مردگان نیز باید در جریان روند این پیوند قرار گیرند. خانواده پسر نیز طی مراسمی خود را آماده پذیرش عضو جدید می‌نمایند که پس از موافقت اعضای خانواده بزرگ داماد با این عضویت، از این پس در شمار اعضای خانواده به شمار خواهد آمد. مردگان خانواده داماد نیز مانند خانواده عروس باید در جریان کامل ازدواج قرار گیرند<ref>ایپکچی، محمدحسن (1399). جامعه و فرهنگ [[زيمبابوه|زیمبابوه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص. 195-197.</ref>.  
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[برخی از آداب و رسوم سنتی ازدواج]] در [[چین]]؛ [[آداب و رسوم عروسی در کوبا]]؛ [[مراسم خواستگاری و ازدواج در سنگال]]؛ [[سنت ازدواج در آرژانتین]]؛ [[آداب و رسوم ازدواج در فرانسه]]؛ [[سنت و مراسم ازدواج در مالی]]؛ [[سنت و مراسم ازدواج در ساحل عاج]]؛ [[سنت های ازدواج مسلمانان تایلند]]؛ [[سنت های ازدواج شیعیان تایلند]]؛ [[سنت های ازدواج بودائیان تایلند]]؛ [[مراسم سنتی خواستگاری و ازدواج در اوکراین]]؛ [[آداب و رسوم ازدواج در اردن]]؛ [[مراسم ازدواج در اتیوپی]]؛ [[مراسم خواستگاری در سیرالئون]]؛ [[آداب و رسوم ازدواج در قطر]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۰۲

سنت ازدواج در زیمبابوه(1403). برگرفته از سایت پایگاه تخصصی تحلیلی جامعه و فرهنگ ملل، قابل بازیابی از https://farhangemelal.icro.ir/news/18718/

تلقی مردم قبیله شونا از ازدواج نوعی تعهد اجتماعی است که می‌تواند روابط اجتماعی را نه تنها میان دو نفر که میان خانواده‌ها و دوستان زوجین نیز ایجاد و تحکیم نماید. شکل سنتی ازدواج در میان مردم قبیله شونا در یک قرن گذشته تغییرات زیادی کرده اما هنوز برخی آداب و رسوم مربوط به آن باقی است. در میان مردم شونا شیربها که آن را "رورا" می‌نامند، بخش اصلی ازدواج است. رسم پرداخت شیربها به خانواده عروس از رسوم به جا مانده از گذشته است. این رسم به ازدواج رسمیت بخشیده نوعی تضمین حمایتی از خانواده دختر در برابر پیامدهای آسیب‌زای خروج وی از جمع خانواده در پی ازدواج تلقی می‌شود. بدون اجرای رسم پرداخت شیربها از طرف خانواده داماد، ازدواجی صورت نمی‌گیرد. اما پس از ازدواج در صورت فوت زن، شوهر بیوه محسوب نمی‌شود و الزامی برای اجرای مراسم عزاداری ندارد. در خصوص اقوام وی نیز گویی هیچ‌گاه ارتباطی میان او و خانواده همسر وجود نداشته است[۱].

مطالعات مردم شناختی در میان قبیله شونا نشان می‌دهد اگر چه پرداخت شیربها به عنوان قاعده عرفی پذیرفته شده اما همه خانواده‌های شونا به آن عمل نمی‌کنند و اشکال دیگری از ازدواج که در آن دادن شیربها نقش و اهمیت کمتری دارد، میان مردم این قبیله رایج است.

غالب زنان شونا ازدواج را موهبتی از سوی نیاکان برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود می‌دانند.

ازدواج در قبیله اندبله معمولاً بین افراد همان قبیله صورت می گیرد و مردم اندبله ترجیح می‌دهند شریک زندگی خود را از تیره‌های مختلف قبیله خود برگزینند. مراسم عروسی آنان با تشریفات و سلسله مراتب خاصی انجام می‌شود که نشان از عمق توجه مردم به فرهنگ کهن قبیله اندبله دارد.

طبق سنت‌های قدیمی اندبله، ازدواج صرفاً پیوند بین دو فرد محسوب نمی‌شود بلکه نوعی ارتباط محکم بین دو خانواده است. اقوام اندبله خانواده‌های متعددی دارند که عروس و دامادهای جوان نقش خاصی در تحکیم این خانواده‌ بزرگ دارند.

در فرهنگ اندبله برای ازدواج تشریفات خاصی وجود دارد که در میان قبایل زیمبابوه منحصر به فرد است. براساس فرهنگ اندبله دختری که قصد ازدواج دارد پس از موافقت والدین با موضوع ازدواج برای همیشه از خانواده خود جدا می‌شود و به همین دلیل ازدواج نوعی جدایی همراه با شروع یک زندگی جدید برای اوست. در همه برنامه‌ها و مراسم ازدواج، تمامی خانواده عروس حتی مردگان نیز باید در جریان روند این پیوند قرار گیرند. خانواده پسر نیز طی مراسمی خود را آماده پذیرش عضو جدید می‌نمایند که پس از موافقت اعضای خانواده بزرگ داماد با این عضویت، از این پس در شمار اعضای خانواده به شمار خواهد آمد. مردگان خانواده داماد نیز مانند خانواده عروس باید در جریان کامل ازدواج قرار گیرند[۲].

نیز نگاه کنید به

برخی از آداب و رسوم سنتی ازدواج در چین؛ آداب و رسوم عروسی در کوبا؛ مراسم خواستگاری و ازدواج در سنگال؛ سنت ازدواج در آرژانتین؛ آداب و رسوم ازدواج در فرانسه؛ سنت و مراسم ازدواج در مالی؛ سنت و مراسم ازدواج در ساحل عاج؛ سنت های ازدواج مسلمانان تایلند؛ سنت های ازدواج شیعیان تایلند؛ سنت های ازدواج بودائیان تایلند؛ مراسم سنتی خواستگاری و ازدواج در اوکراین؛ آداب و رسوم ازدواج در اردن؛ مراسم ازدواج در اتیوپی؛ مراسم خواستگاری در سیرالئون؛ آداب و رسوم ازدواج در قطر

کتابشناسی

  1. https://sundaynews.co.zw/
  2. ایپکچی، محمدحسن (1399). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص. 195-197.