موقعیت مذهب کاتولیک در فرانسه: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
کاهش کاتولیک در [[فرانسه]] در آغاز دهه 1960 شتاب بیشتری گرفت، و این کاهش در اوایل قرن بیست و یکم هنوز ادامه دارد.در نیمه اول قرن بیستم، کلیسای کاتولیک هنوز هم به صورت یک برتری بزرگ در جامعه [[فرانسه]] دیده میشد، اعمال مذهبی بالا بود، مراسم اعم از مراسم غسل تعمید و عروسی مذهبی در کلیسا توسط بیش از 90 درصد مردم انجام میشد و مراسم بزرگداشت در کلیسا شامل 95٪ تدفینها میشد. در سرشماری سال 1954، 34٪ مردم [[فرانسه]] در مراسم دعاهای یکشنبه در کلیسا شرکت میکردند. | کاهش کاتولیک در [[فرانسه]] در آغاز دهه 1960 شتاب بیشتری گرفت، و این کاهش در اوایل قرن بیست و یکم هنوز ادامه دارد.در نیمه اول قرن بیستم، کلیسای کاتولیک هنوز هم به صورت یک برتری بزرگ در جامعه [[فرانسه]] دیده میشد، اعمال مذهبی بالا بود، مراسم اعم از مراسم غسل تعمید و عروسی مذهبی در کلیسا توسط بیش از 90 درصد مردم انجام میشد و مراسم بزرگداشت در کلیسا شامل 95٪ تدفینها میشد. در سرشماری سال 1954، 34٪ مردم [[فرانسه]] در مراسم دعاهای یکشنبه در کلیسا شرکت میکردند. در دهه 1960 بود که شاخصهای زیر با همگرایی، سقوط شدید و با دوام کاتولیک را سبب شدند: | ||
* دسترسی به نتایج پیشرفتهای فنی به اندیشه خردگرا مشروعیت میبخشد؛ | |||
* از دست دادن اعتبار ساختار قدرت، نقش مهمی دارد؛ | |||
* انقلاب جنسی حاصل از جنبش ماه مه 68 که مدل جنسی منحصرا تک همسری حمایت شده توسط کلیسا را به چالش کشید؛ | |||
* جدی بودن اوقات فراغت که کاتولیک را در رقابت با طرحهای دیگر قرار داد؛ | |||
* آموزش و پرورش نوجوانان در مدرسه راهنمایی و دبیرستان که کلیسا را از تماس مستقیم با جوانان، به ویژه در مناطق روستایی محروم کرد؛ | |||
* جهانی شدن،که فرانسویها را با سایر ادیان و انواع تفکر آشنا کرد. | |||
در این راستا، جوانان اولین کسانی بودند که از کلیسای کاتولیک در اوایل 1960 دور شدند. در دهههای بعد، این شاخصها یکی پس از دیگری کاهش یافت. کاتولیکهای فرانسه از 87٪ جمعیت در سال 1972 به 64 درصد در 2009 (41.5 میلیون) و افراد مقید و عامل مذهبی از 20٪ به 4.5٪ در 2009 کاهش یافته است. در همین دوره، آئین ها و مذاهب دیگر افزایش تعداد خود را در جامعه [[فرانسه]] (مسلمانان به طور خاص)، و تعداد افرادی که اعلام میکنند فاقد مذهب اند، از 21٪ به 28 درصد بین سالهای 1987 و 2009 در حال افزایش نشان میدهد. | در این راستا، جوانان اولین کسانی بودند که از کلیسای کاتولیک در اوایل 1960 دور شدند. در دهههای بعد، این شاخصها یکی پس از دیگری کاهش یافت. کاتولیکهای فرانسه از 87٪ جمعیت در سال 1972 به 64 درصد در 2009 (41.5 میلیون) و افراد مقید و عامل مذهبی از 20٪ به 4.5٪ در 2009 کاهش یافته است. در همین دوره، آئین ها و مذاهب دیگر افزایش تعداد خود را در جامعه [[فرانسه]] (مسلمانان به طور خاص)، و تعداد افرادی که اعلام میکنند فاقد مذهب اند، از 21٪ به 28 درصد بین سالهای 1987 و 2009 در حال افزایش نشان میدهد. | ||
با وجود این کاهش، کاتولیسیسم هنوز هم موجودیت و هویت خود را در جامعه [[فرانسه]] از طریق انجمنهای خانوادگی و کمیسیونهای مختلف، کمیتهها و یا کاتولیکهای پارلمانی، حفظ میکند و نقش مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را ایفا میکند. رسانههای [[فرانسه]] به رغم جدایی کلیسا و دولت تا حد زیادی به اخبار کاتولیک، به ویژه جانشینی پاپ، مراسم مذهبی و بحثهای سکولاریسم و مسائل مذهبی می پردازند. | با وجود این کاهش، کاتولیسیسم هنوز هم موجودیت و هویت خود را در جامعه [[فرانسه]] از طریق انجمنهای خانوادگی و کمیسیونهای مختلف، کمیتهها و یا کاتولیکهای پارلمانی، حفظ میکند و نقش مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را ایفا میکند. رسانههای [[فرانسه]] به رغم جدایی کلیسا و دولت تا حد زیادی به اخبار کاتولیک، به ویژه جانشینی پاپ، مراسم مذهبی و بحثهای سکولاریسم و مسائل مذهبی می پردازند. در نهایت، بعد از سالهای 1990، انفجار در تعداد خادم کلیسا، افزایش قابل توجهی در تعداد غسل تعمید شده بالغ، مشارکت بیشتر در تجمعات جوانان، و زیارتهای ملی مختلف، نشانه ممکنی از دخالت متفاوت مسیحیان در حیات کلیسای کاتولیک است.<ref name=":0">نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].</ref> | ||
در نهایت، بعد از سالهای 1990، انفجار در تعداد خادم کلیسا، افزایش قابل توجهی در تعداد غسل تعمید شده بالغ، مشارکت بیشتر در تجمعات جوانان، و زیارتهای ملی مختلف، نشانه ممکنی از دخالت متفاوت مسیحیان در حیات کلیسای کاتولیک است.<ref name=":0">نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ [[فرانسه]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی].</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[ادیان در فرانسه]] | [[ادیان در فرانسه]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست فرانسه]]؛ [[کلیسای کاتولیک فرانسه]] | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۶ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۵۴
کاهش کاتولیک در فرانسه در آغاز دهه 1960 شتاب بیشتری گرفت، و این کاهش در اوایل قرن بیست و یکم هنوز ادامه دارد.در نیمه اول قرن بیستم، کلیسای کاتولیک هنوز هم به صورت یک برتری بزرگ در جامعه فرانسه دیده میشد، اعمال مذهبی بالا بود، مراسم اعم از مراسم غسل تعمید و عروسی مذهبی در کلیسا توسط بیش از 90 درصد مردم انجام میشد و مراسم بزرگداشت در کلیسا شامل 95٪ تدفینها میشد. در سرشماری سال 1954، 34٪ مردم فرانسه در مراسم دعاهای یکشنبه در کلیسا شرکت میکردند. در دهه 1960 بود که شاخصهای زیر با همگرایی، سقوط شدید و با دوام کاتولیک را سبب شدند:
- دسترسی به نتایج پیشرفتهای فنی به اندیشه خردگرا مشروعیت میبخشد؛
- از دست دادن اعتبار ساختار قدرت، نقش مهمی دارد؛
- انقلاب جنسی حاصل از جنبش ماه مه 68 که مدل جنسی منحصرا تک همسری حمایت شده توسط کلیسا را به چالش کشید؛
- جدی بودن اوقات فراغت که کاتولیک را در رقابت با طرحهای دیگر قرار داد؛
- آموزش و پرورش نوجوانان در مدرسه راهنمایی و دبیرستان که کلیسا را از تماس مستقیم با جوانان، به ویژه در مناطق روستایی محروم کرد؛
- جهانی شدن،که فرانسویها را با سایر ادیان و انواع تفکر آشنا کرد.
در این راستا، جوانان اولین کسانی بودند که از کلیسای کاتولیک در اوایل 1960 دور شدند. در دهههای بعد، این شاخصها یکی پس از دیگری کاهش یافت. کاتولیکهای فرانسه از 87٪ جمعیت در سال 1972 به 64 درصد در 2009 (41.5 میلیون) و افراد مقید و عامل مذهبی از 20٪ به 4.5٪ در 2009 کاهش یافته است. در همین دوره، آئین ها و مذاهب دیگر افزایش تعداد خود را در جامعه فرانسه (مسلمانان به طور خاص)، و تعداد افرادی که اعلام میکنند فاقد مذهب اند، از 21٪ به 28 درصد بین سالهای 1987 و 2009 در حال افزایش نشان میدهد.
با وجود این کاهش، کاتولیسیسم هنوز هم موجودیت و هویت خود را در جامعه فرانسه از طریق انجمنهای خانوادگی و کمیسیونهای مختلف، کمیتهها و یا کاتولیکهای پارلمانی، حفظ میکند و نقش مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را ایفا میکند. رسانههای فرانسه به رغم جدایی کلیسا و دولت تا حد زیادی به اخبار کاتولیک، به ویژه جانشینی پاپ، مراسم مذهبی و بحثهای سکولاریسم و مسائل مذهبی می پردازند. در نهایت، بعد از سالهای 1990، انفجار در تعداد خادم کلیسا، افزایش قابل توجهی در تعداد غسل تعمید شده بالغ، مشارکت بیشتر در تجمعات جوانان، و زیارتهای ملی مختلف، نشانه ممکنی از دخالت متفاوت مسیحیان در حیات کلیسای کاتولیک است.[۱]
نیز نگاه کنید به
ادیان در فرانسه؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست فرانسه؛ کلیسای کاتولیک فرانسه
کتابشناسی
- ↑ نعيمی گورابی، محمد حسين (1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.