مراکز مطالعات ایران‌شناسی در تایلند: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:ایران.jpg|بندانگشتی|روابط ایران و تایلند]]هم‌اکنون در هیچ یک از دانشگاه‌های [[تایلند]] رشتهٔ ایران‌شناسی به‌صورت مستقل تدریس نمی‌شود؛ ولی رشته‌های مطالعات آسیایی و اسلامی و نیز مؤسسات مطالعات آسیایی وجود دارند که بیشتر بر محور شناخت کشورهای شرقی آسیا فعالیت می‌کنند. با اقدامات رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران، دو اتاق ایران‌شناسی در دانشگاه‌های تایلند راه‌اندازی شده است. نخستین اتاق ایران‌شناسی شهریور ۱۳۸۹ در دانشگاه راجابات [[بانکوک]] و دومین اتاق ایران‌شناسی نیز، دی‌ماه همان سال در دانشگاه [[آیوتایا]] راه‌اندازی شده است. در این‌گونه مراکز، دانشجویان و استادان دانشگاه می‌توانند با دیدن فیلم و مراجعه به کتاب‌های ایران‌شناسی در کتابخانه این اتاق، درباره فرهنگ و تمدن ریشه‌دار ایران مطالب بیشتری فراگیرند. به‌گفتهٔ صاحب‌نظران و استادان تایلندی، برای گنجاندن رشته ایران‌شناسی در دانشگاه‌های [[تایلند]] نخست باید دروس ایران‌شناسی را به‌صورت واحد درسی اختیاری در رشته‌های مطالعات آسیایی و اسلامی به دانشجویان علاقمند تایلندی ارائه کرد، تا علاقه و انگیزهٔ لازم در آن‌ها ایجاد شود. بدون مقدمه و زمینهٔ قبلی، دانشجویان تایلندی به‌دلیل آشنانبودن با ایران و فرهنگ و هنر آن، علاقه‌ای به تحصیل در این رشته نخواهند داشت؛ در گام نخست، تدریس موسیقی و هنر ایران پیشنهاد شده است.
[[پرونده:ایران.jpg|بندانگشتی|روابط ایران و تایلند.برگرفته از سایت فرهنگ و ارتباطات اسلامی،قابل بازیابی از<nowiki/>https://www.icro.ir/]]هم‌اکنون در هیچ یک از دانشگاه‌های [[تایلند]] رشتهٔ ایران‌شناسی به‌صورت مستقل تدریس نمی‌شود؛ ولی رشته‌های مطالعات آسیایی و اسلامی و نیز مؤسسات مطالعات آسیایی وجود دارند که بیشتر بر محور شناخت کشورهای شرقی آسیا فعالیت می‌کنند.  
 
با اقدامات رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران، دو اتاق ایران‌شناسی در دانشگاه‌های تایلند راه‌اندازی شده است. نخستین اتاق ایران‌شناسی شهریور ۱۳۸۹ در دانشگاه راجابات [[بانکوک]] و دومین اتاق ایران‌شناسی نیز، دی‌ماه همان سال در دانشگاه [[آیوتایا]] راه‌اندازی شده است. در این‌گونه مراکز، دانشجویان و استادان دانشگاه می‌توانند با دیدن فیلم و مراجعه به کتاب‌های ایران‌شناسی در کتابخانه این اتاق، درباره فرهنگ و تمدن ریشه‌دار ایران مطالب بیشتری فراگیرند. به‌گفتهٔ صاحب‌نظران و استادان تایلندی، برای گنجاندن رشته ایران‌شناسی در دانشگاه‌های [[تایلند]] نخست باید دروس ایران‌شناسی را به‌صورت واحد درسی اختیاری در رشته‌های مطالعات آسیایی و اسلامی به دانشجویان علاقمند تایلندی ارائه کرد، تا علاقه و انگیزهٔ لازم در آن‌ها ایجاد شود. بدون مقدمه و زمینهٔ قبلی، دانشجویان تایلندی به‌دلیل آشنانبودن با ایران و فرهنگ و هنر آن، علاقه‌ای به تحصیل در این رشته نخواهند داشت؛ در گام نخست، تدریس موسیقی و هنر ایران پیشنهاد شده است.


به‌نظر کارشناسان آموزشی تایلندی مهم‌ترین مشکلات و موانع پیشروی ایران‌شناسی در تایلند عبارتند از:
به‌نظر کارشناسان آموزشی تایلندی مهم‌ترین مشکلات و موانع پیشروی ایران‌شناسی در تایلند عبارتند از:


۱. نبودن استاد متخصص ایرانی برای تدریس در رشتهٔ ایران‌شناسی که به زبان تایلندی هم مسلط باشد؛
* نبودن استاد متخصص ایرانی برای تدریس در رشتهٔ ایران‌شناسی که به زبان تایلندی هم مسلط باشد؛
 
* آشنا نبودن دانشجویان تایلندی با ایران؛
۲. آشنا نبودن دانشجویان تایلندی با ایران؛
* نبود منابع مناسب به زبان تایلندی یا انگلیسی برای تدریس و ارجاع در این زمینه؛
 
* آشنا نبودن استادان و دانشجویان تایلندی به زبان فارسی.
۳. نبود منابع مناسب به زبان تایلندی یا انگلیسی برای تدریس و ارجاع در این زمینه؛
 
۴. آشنا نبودن استادان و دانشجویان تایلندی به زبان فارسی.


به توصیهٔ صاحب‌نظران و استادان تایلندی، انجام برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی [[تایلند]]، مانند برگزاری سمینار، همایش، نمایشگاه‌های عکس و کتاب، نمایش فیلم و اجرای موسیقی، برپایی مسابقات گوناگون با موضوع ایران، انتشار مجلات و توزیع آن در مدارس [[تایلند]] در زمینهٔ ایران و شناخت جاذبه‌های توریستی و معرفی فرهنگ و تمدن آن، در ایجاد علاقه و روی‌آوردن دانشجویان به ایران و رشته ایران‌شناسی بسیار مؤثر است.
به توصیهٔ صاحب‌نظران و استادان تایلندی، انجام برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی [[تایلند]]، مانند برگزاری سمینار، همایش، نمایشگاه‌های عکس و کتاب، نمایش فیلم و اجرای موسیقی، برپایی مسابقات گوناگون با موضوع ایران، انتشار مجلات و توزیع آن در مدارس [[تایلند]] در زمینهٔ ایران و شناخت جاذبه‌های توریستی و معرفی فرهنگ و تمدن آن، در ایجاد علاقه و روی‌آوردن دانشجویان به ایران و رشته ایران‌شناسی بسیار مؤثر است.
خط ۱۹: خط ۱۸:
۱. برگزاری «سمینار شناخت فرهنگی ایران» در دانشگاه سریناخارین ویروت ([[بانکوک]]) از ۱۸ تا ۲۷ دی ماه ۱۳۷۹؛
۱. برگزاری «سمینار شناخت فرهنگی ایران» در دانشگاه سریناخارین ویروت ([[بانکوک]]) از ۱۸ تا ۲۷ دی ماه ۱۳۷۹؛


۲. برگزاری نمایشگاه و سمینار «آشنایی با میراث فرهنگی و ادبی ایران» در دانشگاه سیلپاکورن ([[بانکوک]]) به مدت نه‌روز (۱۵ تا ۱۸ بهمن ۱۳۸۱) با همکاری دانشگاه و دفتر منطقه‌ای یونسکو؛
۲. برگزاری نمایشگاه و سمینار «آشنایی با میراث فرهنگی و ادبی ایران» در دانشگاه سیلپاکورن ([[بانکوک]]) به مدت نه‌روز (۱۵ تا ۱۸ بهمن ۱۳۸۱) با همکاری دانشگاه و دفتر منطقه‌ای یونسکو؛بخش‌های مختلف این نمایشگاه شامل انواع محصولات و صنایع‌دستی، آثار نقاشی و نگارگری، کاریکاتور، کتب و آثار فارسی و تایی درخصوص شاعران و میراث ادبی ایرانی و نمایشگاه حفظ و مرمت آثار باستانی بود؛


بخش‌های مختلف این نمایشگاه شامل انواع محصولات و صنایع‌دستی، آثار نقاشی و نگارگری، کاریکاتور، کتب و آثار فارسی و تایی درخصوص شاعران و میراث ادبی ایرانی و نمایشگاه حفظ و مرمت آثار باستانی بود.
۳. برپایی سمینار علمی «روابط ایران و [[تایلند]]: گذشته، حال، آینده» در دانشگاه سریناخارین ویروت ([[بانکوک]]) در ۱۱ و ۱۲ اسفند ۱۳۸۱. روز دوم سمینار به گردش علمی و بازدید از شهر تاریخی [[لوپ بوری]] در ۱۷۰ کیلومتری [[بانکوک]] و [[آیوتایا]] در ۹۰ کیلومتری این‌شهر اختصاص داشت؛ شرکت‌کنندگان از اقامتگاه ابراهیم‌بیک، نخستین سفیر ایران در دوران شاه سلیمان صفوی و آثار تاریخی مربوط به حضور ایرانیان در شهر لوپ‌بوری و مزار شیخ احمد قمی در شهر آیوتایا پایتخت قدیم سیام، دیدار کردند؛


۳. برپایی سمینار علمی «روابط ایران و [[تایلند]]: گذشته، حال، آینده» در دانشگاه سریناخارین ویروت ([[بانکوک]]) در ۱۱ و ۱۲ اسفند ۱۳۸۱. روز دوم سمینار به گردش علمی و بازدید از شهر تاریخی [[لوپ بوری]] در ۱۷۰ کیلومتری [[بانکوک]] و [[آیوتایا]] در ۹۰ کیلومتری این‌شهر اختصاص داشت؛ شرکت‌کنندگان از اقامتگاه ابراهیم‌بیک، نخستین سفیر ایران در دوران شاه سلیمان صفوی و آثار تاریخی مربوط به حضور ایرانیان در شهر لوپ‌بوری و مزار شیخ احمد قمی در شهر آیوتایا پایتخت قدیم سیام، دیدار کردند.
۴. برگزاری نخستین «سمینار منطقه‌ای ایران‌شناسی» در دانشگاه سریناخارین ویروت ([[بانکوک]]) در ۵ و ۶ شهریور ۱۳۸۵. در این سمینار صاحب‌نظرانی از ایران، اندونزی و سنگاپور نیز حضور داشتند و مقالاتی در زمینه جنبه‌های مختلف ایران‌شناسی ارائه شد و از آن‌ها بسیار استقبال شد؛


۴. برگزاری نخستین «سمینار منطقه‌ای ایران‌شناسی» در دانشگاه سریناخارین ویروت ([[بانکوک]]) در ۵ و ۶ شهریور ۱۳۸۵. در این سمینار صاحب‌نظرانی از ایران، اندونزی و سنگاپور نیز حضور داشتند و مقالاتی در زمینه جنبه‌های مختلف ایران‌شناسی ارائه شد و از آن‌ها بسیار استقبال شد.
۵. برگزاری نمایشگاه «آشنایی با فرهنگ ایران اسلامی» در دانشگاه چاندراکاسم؛


۵. برگزاری نمایشگاه «آشنایی با فرهنگ ایران اسلامی» در دانشگاه چاندراکاسم.
۶. برگزاری نمایشگاه عکس، فیلم و کتاب در آمفی‌تئاتر مجتمع آموزشی غیر دولتی «ساراساس ایک تارا» ([[بانکوک]]) در  24 شهریور 1388؛


۶. برگزاری نمایشگاه عکس، فیلم و کتاب در آمفی‌تئاتر مجتمع آموزشی غیر دولتی «ساراساس ایک تارا» ([[بانکوک]]) در ۲۴/۶/۸۸. ۷. برگزاری سمینارهای گوناگون در معرفی شیخ احمد قمی، نماد فرهنگ ایرانی. دربارهٔ ایران‌شناسی، نشریه‌ای در [[تایلند]] منتشر نمی‌شود؛ ولی در فصلنامه‌ای به‌نام پیام اسلام که از انتشارات رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران به زبان تایلندی است، مقالات ایران‌شناسی‌گنجانده می‌شود. تاکنون ۳۳ شماره از این فصلنامه منتشر شده است. همچنین از آغاز سال ۱۳۹۱، رایزنی فرهنگی نشریهٔ فارسی‌زبان «پیک سیام» را منتشر می‌کند که در فضای مجازی نیز در دسترس است<ref>الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ [[تایلند]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی]،ص.329-342.</ref>.
۷. برگزاری سمینارهای گوناگون در معرفی شیخ احمد قمی، نماد فرهنگ ایرانی. دربارهٔ ایران‌شناسی، نشریه‌ای در [[تایلند]] منتشر نمی‌شود؛ ولی در فصلنامه‌ای به‌نام پیام اسلام که از انتشارات رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران به زبان تایلندی است، مقالات ایران‌شناسی‌گنجانده می‌شود. تاکنون ۳۳ شماره از این فصلنامه منتشر شده است. همچنین از آغاز سال ۱۳۹۱، رایزنی فرهنگی نشریهٔ فارسی‌زبان «پیک سیام» را منتشر می‌کند که در فضای مجازی نیز در دسترس است<ref>الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ [[تایلند]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی]،ص.329-342.</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[روابط تایلند با ج.ا.ایران|روابط تایلند با ج.ا.ایران؛]] [[ایران‌شناسی و ایران‌شناسان در تایلند]]؛ [[ایران‌شناسی در تایلند]]؛ [[مباحث مهم ایران‌شناسی در تایلند]]  
[[روابط تایلند با ج.ا.ایران|روابط تایلند با ج.ا.ایران؛]] [[ایران‌شناسی و ایران‌شناسان در تایلند]]؛ [[ایران‌شناسی در تایلند]]؛ [[کرسی های ایران شناسی روسیه در دانشگاه ها]]؛ [[کرسی ها، مراکز آموزشی و استادان زبان فارسی در چين]]؛ [[کرسی های ایران شناسی سنگال در دانشگاه ها]]؛ [[کرسی های ایران شناسی اسپانیا در دانشگاه ها]]؛ [[کرسی های زبان فارسی در دانشگاه های بنگلادش]]  


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
[[رده:ایران شناسی در مراکز علمی و دانشگاهی]]
[[رده:خدمات و فعالیت های نمایندگی های فرهنگی ایران در زمینه ایران شناسی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۰۱

روابط ایران و تایلند.برگرفته از سایت فرهنگ و ارتباطات اسلامی،قابل بازیابی ازhttps://www.icro.ir/

هم‌اکنون در هیچ یک از دانشگاه‌های تایلند رشتهٔ ایران‌شناسی به‌صورت مستقل تدریس نمی‌شود؛ ولی رشته‌های مطالعات آسیایی و اسلامی و نیز مؤسسات مطالعات آسیایی وجود دارند که بیشتر بر محور شناخت کشورهای شرقی آسیا فعالیت می‌کنند.

با اقدامات رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران، دو اتاق ایران‌شناسی در دانشگاه‌های تایلند راه‌اندازی شده است. نخستین اتاق ایران‌شناسی شهریور ۱۳۸۹ در دانشگاه راجابات بانکوک و دومین اتاق ایران‌شناسی نیز، دی‌ماه همان سال در دانشگاه آیوتایا راه‌اندازی شده است. در این‌گونه مراکز، دانشجویان و استادان دانشگاه می‌توانند با دیدن فیلم و مراجعه به کتاب‌های ایران‌شناسی در کتابخانه این اتاق، درباره فرهنگ و تمدن ریشه‌دار ایران مطالب بیشتری فراگیرند. به‌گفتهٔ صاحب‌نظران و استادان تایلندی، برای گنجاندن رشته ایران‌شناسی در دانشگاه‌های تایلند نخست باید دروس ایران‌شناسی را به‌صورت واحد درسی اختیاری در رشته‌های مطالعات آسیایی و اسلامی به دانشجویان علاقمند تایلندی ارائه کرد، تا علاقه و انگیزهٔ لازم در آن‌ها ایجاد شود. بدون مقدمه و زمینهٔ قبلی، دانشجویان تایلندی به‌دلیل آشنانبودن با ایران و فرهنگ و هنر آن، علاقه‌ای به تحصیل در این رشته نخواهند داشت؛ در گام نخست، تدریس موسیقی و هنر ایران پیشنهاد شده است.

به‌نظر کارشناسان آموزشی تایلندی مهم‌ترین مشکلات و موانع پیشروی ایران‌شناسی در تایلند عبارتند از:

  • نبودن استاد متخصص ایرانی برای تدریس در رشتهٔ ایران‌شناسی که به زبان تایلندی هم مسلط باشد؛
  • آشنا نبودن دانشجویان تایلندی با ایران؛
  • نبود منابع مناسب به زبان تایلندی یا انگلیسی برای تدریس و ارجاع در این زمینه؛
  • آشنا نبودن استادان و دانشجویان تایلندی به زبان فارسی.

به توصیهٔ صاحب‌نظران و استادان تایلندی، انجام برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تایلند، مانند برگزاری سمینار، همایش، نمایشگاه‌های عکس و کتاب، نمایش فیلم و اجرای موسیقی، برپایی مسابقات گوناگون با موضوع ایران، انتشار مجلات و توزیع آن در مدارس تایلند در زمینهٔ ایران و شناخت جاذبه‌های توریستی و معرفی فرهنگ و تمدن آن، در ایجاد علاقه و روی‌آوردن دانشجویان به ایران و رشته ایران‌شناسی بسیار مؤثر است.

گام بسیار مهم و مؤثر دیگر در این زمینه، اعطای بورسیه و فرصت‌های مطالعاتی به دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا برای تهیه پایان‌نامه‌های خود درباره فرهنگ، تمدن، تاریخ و هنر ایران به زبان تایلندی است.

مهم‌ترین ابزار ایران‌شناسی در تایلند، در حال حاضر برگزاری همایش‌ها، سمینارها و هفته‌های فرهنگی در مؤسسات و مراکز دانشگاهی این کشور است که بیشتر با ابتکار رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در بانکوک صورت می‌گیرد. چند نمونه از آنها که در سال‌های اخیر برگزار شده است، در زیر می‌آید:

۱. برگزاری «سمینار شناخت فرهنگی ایران» در دانشگاه سریناخارین ویروت (بانکوک) از ۱۸ تا ۲۷ دی ماه ۱۳۷۹؛

۲. برگزاری نمایشگاه و سمینار «آشنایی با میراث فرهنگی و ادبی ایران» در دانشگاه سیلپاکورن (بانکوک) به مدت نه‌روز (۱۵ تا ۱۸ بهمن ۱۳۸۱) با همکاری دانشگاه و دفتر منطقه‌ای یونسکو؛بخش‌های مختلف این نمایشگاه شامل انواع محصولات و صنایع‌دستی، آثار نقاشی و نگارگری، کاریکاتور، کتب و آثار فارسی و تایی درخصوص شاعران و میراث ادبی ایرانی و نمایشگاه حفظ و مرمت آثار باستانی بود؛

۳. برپایی سمینار علمی «روابط ایران و تایلند: گذشته، حال، آینده» در دانشگاه سریناخارین ویروت (بانکوک) در ۱۱ و ۱۲ اسفند ۱۳۸۱. روز دوم سمینار به گردش علمی و بازدید از شهر تاریخی لوپ بوری در ۱۷۰ کیلومتری بانکوک و آیوتایا در ۹۰ کیلومتری این‌شهر اختصاص داشت؛ شرکت‌کنندگان از اقامتگاه ابراهیم‌بیک، نخستین سفیر ایران در دوران شاه سلیمان صفوی و آثار تاریخی مربوط به حضور ایرانیان در شهر لوپ‌بوری و مزار شیخ احمد قمی در شهر آیوتایا پایتخت قدیم سیام، دیدار کردند؛

۴. برگزاری نخستین «سمینار منطقه‌ای ایران‌شناسی» در دانشگاه سریناخارین ویروت (بانکوک) در ۵ و ۶ شهریور ۱۳۸۵. در این سمینار صاحب‌نظرانی از ایران، اندونزی و سنگاپور نیز حضور داشتند و مقالاتی در زمینه جنبه‌های مختلف ایران‌شناسی ارائه شد و از آن‌ها بسیار استقبال شد؛

۵. برگزاری نمایشگاه «آشنایی با فرهنگ ایران اسلامی» در دانشگاه چاندراکاسم؛

۶. برگزاری نمایشگاه عکس، فیلم و کتاب در آمفی‌تئاتر مجتمع آموزشی غیر دولتی «ساراساس ایک تارا» (بانکوک) در 24 شهریور 1388؛

۷. برگزاری سمینارهای گوناگون در معرفی شیخ احمد قمی، نماد فرهنگ ایرانی. دربارهٔ ایران‌شناسی، نشریه‌ای در تایلند منتشر نمی‌شود؛ ولی در فصلنامه‌ای به‌نام پیام اسلام که از انتشارات رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران به زبان تایلندی است، مقالات ایران‌شناسی‌گنجانده می‌شود. تاکنون ۳۳ شماره از این فصلنامه منتشر شده است. همچنین از آغاز سال ۱۳۹۱، رایزنی فرهنگی نشریهٔ فارسی‌زبان «پیک سیام» را منتشر می‌کند که در فضای مجازی نیز در دسترس است[۱].

نیز نگاه کنید به

روابط تایلند با ج.ا.ایران؛ ایران‌شناسی و ایران‌شناسان در تایلند؛ ایران‌شناسی در تایلند؛ کرسی های ایران شناسی روسیه در دانشگاه ها؛ کرسی ها، مراکز آموزشی و استادان زبان فارسی در چين؛ کرسی های ایران شناسی سنگال در دانشگاه ها؛ کرسی های ایران شناسی اسپانیا در دانشگاه ها؛ کرسی های زبان فارسی در دانشگاه های بنگلادش

کتابشناسی

  1. الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ تایلند. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی،ص.329-342.