مدارس دولتی در سریلانکا: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « ='''11-4-2. مدارس دولتی'''= بیشتر مدارس در سریلانکا دولتی و رایگان هستند. امروزه حدود 9829 مدرسه دولتی با جمعیت 3.8 میلیون نفر دانش آموز و 212441 معلم وجود دارد. با تاسیس سیستم شورای محلی در سال 1980 دولت مرکزی کنترل بیشتر مدارس را به دولت های محلی واگذار کر...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
===== مدارس دولتی ===== | |||
بیشتر مدارس در سریلانکا دولتی و رایگان هستند. امروزه حدود 9829 مدرسه دولتی با جمعیت 3.8 میلیون نفر دانش آموز و 212441 معلم وجود دارد. با تاسیس سیستم شورای محلی در سال 1980 دولت مرکزی کنترل بیشتر مدارس را به دولت های محلی واگذار کرده است. اما مدارس قدیمی که از زمان استعمار وجود داشته اند توسط دولت مرکزی اداره می شوند، بنابراین سه نوع مدرسه دولتی در این کشور وجود دارد: مدارس ملی، مدارس منطقه ای و مدارس موبدان بودایی<ref name=":0">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref> | |||
= | ===== مدارس ملی ===== | ||
بیشتر مدارس در سریلانکا | مدارس ملی تحت نظارت مستقیم و زیر پوشش [[مالی]] وزارت آموزش است. بیشتر این مدارس در دوره استعمار سریلانکا احداث شده اند. این مدارس آموزشگاه های مشهور کشور یا مدارس تیزهوشان هستند و به دلیل سابقه تاریخ شان در مقایسه با سایر مدارس اماکانات بیشتری دارند. در سال های اخیر که بعضی از مدارس جدیدتر و کالج های مرکزی به مدارس ملی ارتقاء یافته اند؛ در نتیجه اکنون تعداد مدارس ملی در کشور به 323 مدرسه رسیده است.<ref name=":02">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref> | ||
= | ===== مدارس منطقه ای ===== | ||
مدارس محلی یا منطقه ای بیشترین تعداد مدارس کشور را تشکیل می دهند. این مدارس تحت نظارت و پوشش مالی دولت های محلی قرار دارد و بیشتر آن ها از کمبود امکانات و کمبود تعداد معلم رنج می برند<ref name=":03">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref> | |||
= | |||
مدارس محلی یا منطقه ای بیشترین تعداد مدارس کشور را تشکیل می دهند. این مدارس تحت نظارت و پوشش مالی دولت های محلی قرار دارد و بیشتر آن ها از کمبود امکانات و کمبود تعداد معلم رنج می برند. | |||
===== مدارس موبدان بودایی ===== | |||
مدارس و کالج های موبدان برای آموزش روحانیان بودایی احداث شده اند. این مدارس در قدیم مراکز تحصیلات آموزش متوسطه و آموزش عالی بودایی بوده اند. امروزه 561 مدرسه موبدان تحت حمایت و پوشش مالی وزارت آموزش قرار دارند. روحانیان جوان در این مراکز آموزش لازم را فرا می گیرند. آنها همچنین می توانند وارد دانشگاه های دولتی شده و در رشته مطالعات دینی ادامه تحصیل دهند.<ref name=":04">رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ [[سریلانکا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref> | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۲۲
مدارس دولتی
بیشتر مدارس در سریلانکا دولتی و رایگان هستند. امروزه حدود 9829 مدرسه دولتی با جمعیت 3.8 میلیون نفر دانش آموز و 212441 معلم وجود دارد. با تاسیس سیستم شورای محلی در سال 1980 دولت مرکزی کنترل بیشتر مدارس را به دولت های محلی واگذار کرده است. اما مدارس قدیمی که از زمان استعمار وجود داشته اند توسط دولت مرکزی اداره می شوند، بنابراین سه نوع مدرسه دولتی در این کشور وجود دارد: مدارس ملی، مدارس منطقه ای و مدارس موبدان بودایی[۱]
مدارس ملی
مدارس ملی تحت نظارت مستقیم و زیر پوشش مالی وزارت آموزش است. بیشتر این مدارس در دوره استعمار سریلانکا احداث شده اند. این مدارس آموزشگاه های مشهور کشور یا مدارس تیزهوشان هستند و به دلیل سابقه تاریخ شان در مقایسه با سایر مدارس اماکانات بیشتری دارند. در سال های اخیر که بعضی از مدارس جدیدتر و کالج های مرکزی به مدارس ملی ارتقاء یافته اند؛ در نتیجه اکنون تعداد مدارس ملی در کشور به 323 مدرسه رسیده است.[۲]
مدارس منطقه ای
مدارس محلی یا منطقه ای بیشترین تعداد مدارس کشور را تشکیل می دهند. این مدارس تحت نظارت و پوشش مالی دولت های محلی قرار دارد و بیشتر آن ها از کمبود امکانات و کمبود تعداد معلم رنج می برند[۳]
مدارس موبدان بودایی
مدارس و کالج های موبدان برای آموزش روحانیان بودایی احداث شده اند. این مدارس در قدیم مراکز تحصیلات آموزش متوسطه و آموزش عالی بودایی بوده اند. امروزه 561 مدرسه موبدان تحت حمایت و پوشش مالی وزارت آموزش قرار دارند. روحانیان جوان در این مراکز آموزش لازم را فرا می گیرند. آنها همچنین می توانند وارد دانشگاه های دولتی شده و در رشته مطالعات دینی ادامه تحصیل دهند.[۴]
کتابشناسی
- ↑ رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)
- ↑ رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)
- ↑ رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)
- ↑ رکنی، مهدیقلی (1391). جامعه و فرهنگ سریلانکا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)